Krátký film o zabíjení

78%
Krátký film o zabíjení
Svetoznáma filmová verzia 5. dielu Kieœlowského vynikajúceho televízneho cyklu Dekalóg prispieva ako novodobá variácia piateho prikázania biblického Desatora ("Nezabiješ") do diskusie o treste smrti. Zaznamenáva chladnú premyslenú vraždu bez motívu i rovnako chladnú, premyselnú a absurdnú popravu. Prostredníctvom paralelnej montáže sledujeme troch neznámych ľudí, ktorých cesty sa v jeden deň náhodou pretnú: nesympatického taxikára, zasmušilého mladíka a optimistického čerstvého advokáta. V niekoľkých okamihoch sa z nich stanú obeť, vrah a obhajca. Násilnícky spôsob rozprávania podporuje depresívne zelené tónovanie obrazu, ktorého nevľúdnosť dávkuje prísny, naliehavý strih. Základom úspechu celého Dekalógu sú rafinovane premyslené scenáristické konštrukcie: zámerná nedramatickosť, atmosféra napätia a tajomstva, až úzkostlivé odpsychologizovanie postáv, úspornosť a funkčnosť dialógov. Diagnóza spoločnosti bez sentimentu, cynizmu či moralizovania naznačuje cestu spásy v sebapoznaní a vo formovaní vlastného osudu (tvoreného reťazcom náhod) uvedomelou morálnou voľbou. Neľútostne presvedčivý film ťaží z dokumentaristickej surovosti pohľadu a zo znamenitej práce s detailmi, konkretizujúcimi realitu (svojou výrečnosťou dotvárajú barbarskosť videnia a cítenia hlavnej postavy, no i obraz stavu okolia, patričnou mierou spolupodmieňujúceho jej otrasný čin). Úvodné pasáže, kresliace sídliskovú scenériu (špina, zanedbanosť, pobiehajúce krysy, obesená mačka) uvádzajú tému anonymnej spoluviny za zločin, ústiacu do voľne nastolenej polemiky s podobne otrasným činom vykonávateľom absolútneho trestu, napĺňajúceho ortieľ, ktorého kultúrnosť a mravnosť sú sporné.



Chrustyn
Chrustyn
44 881 bodů
6
Stejně jako "Krátký film o lásce" i tentokrát se jedná o minimalistický a pro mnohé diváky těžko stravitelný snímek, jehož podstata je vyřčena už v samotném názvu. Depresivní vyprávění o vraždě, vině i trestu.
Pete69
Pete69
34 868 bodů
6
Film o zbytečné vraždě, mladické nerozvážnosti, trošku soudní drama.. propletenec tří osudů. Dobré, ale že bych byl z filmu nadšený se říci nedá. Herci zahráli standardně a nikdo mě vyloženě nenadchnul. Závěr je výživný, zpracování veskrze průměrné. 60%.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Jo, tak tento film byl vážně krátký a byl primárně o zabíjení - jednou o vraždě taxikáře a podruhé o oběšení vraha. Vystupují zde tři hlavní postavy - taxikář, který nemá rád kočky, protože jsou "falešné jako lidi", rád flirtuje se svými pasažérkami a využívá každé příležitosti, jak se na zákaznících obohatit. Paralelně s ním sledujeme příběh mladého, idealistického, zkoušky úspěšně skládajícího advokáta Piotra, který udělá dojem na komisi svým citátem "Od doby Kaina žádný trest nenapravil a neodstrašil svět před pácháním trestných činů." Po složení zkoušky se vydá na motocyklu do restaurace, kde sedí se svou ženou a probírají budoucnost. A mezitím se po městě potuluje jistý mladý blonďatý Jacek, který rád dělá lidem naschvály, plaší holuby, sejme týpka na toaletě a baví se neštěstím druhých. Jediné, na čem mu záleží, je fotka jeho mladší sestry, kterou chce nechat vyvolat u pouličního fotografa, ale bez úspěchu. Osudy těchto tří naprosto odlišných individuí se sejdou v jedné restauraci, kde si Jacek připravuje lano, omotává si jej kolem prstů, zatímco se Piotr baví se svou krásnou ženou. Jacek si zastaví taxíka, schválně odbyde možné spolupasažéry a taxikáři přikáže, ať jede odlehlejší cestou. Po chvíli jej zde brutálně napadne a přijde odporná scéna dlouhé třífázové vraždy, kde nechybí škrcení již zmíněným lanem, rozbíjení hlavy, vyražené zuby a nakonec rozmlácení hlavy kamenem. Prostě totální hnus. Následuje ještě krátká scéna, kde chce Jacek vyvézt ukradeným taxíkem jednu holku za město, ta však prokoukne, že se jedná o taxi, ve kterém už jela. Následuje střih a po zločinu přichází část zvaná trest, kde je Jacek souzen za onu vraždu, jeho obhájcem je Piotr, kterému se však nepovedlo trest zmírnit, a tak je Jacek odsouzen k trestu smrti oběšením. Po vynesení rozsudku si ti dva spolu chvíli povídají v cele o Jackově tragickém životě a o té fotce jeho sestry, kterou přejel opilý traktorista, což byl shodou okolností kamarád, se kterým těsně předtím chlastal. Vidíme také podrobně a do detailu popravčí místnost, naviják s lanem, oprátku, padací dveře a lavor na krev. Jacek je nakonec nekompromisně předveden před popravčí místnost, vyslechne si poslední pomazání a přes zarytý odpor jsou mu zavázány oči a je oběšen, což je pro našeho přítomného právníka a idealistu Piotra dost těžký a nepříjemný zážitek. Film je zajímavý prostředím tehdejší socialistické Varšavy konce osmdesátých let, ošuntělého, zanedbaného města s rozbitými chodníky a bahnem, se starými hranatými Zastavami a Fiaty, nevlídnými lidmi a vším, co si určitě pamatujeme i my z doby socialistického blaha. Nelze mu upřít naturalismus a vyobrazení charakterů lidí v jejich čisté podobě bez snahy o zakrytí jejich asociálních, závistivých, špatně vyhodnocujících a jinak vadných povah.

Dodatečné informace

Původní název:
Krótki film o zabijaniu (více)
  • Polsko Krátký film o zabíjení
  • Polsko Krótki film o zabijaniu
  • Polsko A Short Film about Killing
  • Polsko A Short Film About Killing
  • Polsko Breve film sull'uccidere
  • Polsko Du skal ikke slå ihjel
  • Polsko Ein kurzer Film über das Töten
  • Polsko En kort film om att döda
  • Polsko En lille film om kunsten at dræbe
  • Polsko En liten film om konsten att döda
  • Polsko Kratki film o ubijanju
  • Polsko Krátky film o zabíjaní
  • Polsko Lyhyt elokuva tappamisesta
  • Polsko Não Matarás
  • Polsko No matarás
  • Polsko Non uccidere
  • Polsko Öldürme Üzerine Bir Film
  • Polsko Rövidfilm a gyilkolásról
  • Polsko Tu ne tueras point
  • Polsko Μικρή ιστορία για ένα φόνο
  • Polsko Короткий фильм об убийстве
  • Polsko Кратък филм за едно убийство
Premiéra v ČR:
1. 9. 1990
Země původu:
Polsko
Přístupnost:
18+

Podobné


  • Krátký film o zabíjení je často analyzován v kontextu Kieślowského zájmu o morální dilemata a lidskou psychologii, což je téma, které se prolíná celou jeho filmografií.
  • Krátký film o zabíjení byl jedním z prvních polských filmů, které se zabývaly tématem násilí a jeho důsledků tak otevřeně.
  • Krátký film o zabíjení je známý svým temným a depresivním vizuálním stylem, který je podpořen použitím speciálních filtrů a barevného tónování.