Erland Josephson: Nejlepší filmy a seriály

7.4

Erland Josephson: Filmy a seriály

  • Fanny och Alexander
    Fanny och Alexander (1984)
    SeriálRole: Isak Jacobi
    86%
    1
  • Final Cut - Dámy a pánové
    Final Cut - Dámy a pánové (2012)
    FilmRole: Archivní záběry
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    82%
    Co udělá náruživý režisér, když vyschne zdroj státní filmové dotace? Sedne na tři roky do střižny a z více než 450 klasických děl světové kinematografie vytvoří tisíc a jednu podobu lásky. Metapříběh vztahu mezi mužem a ženou zahrnující všechny nezbytné peripetie včetně namlouvání, zásnub, líbánek, nevěry, početí, rozluky či smrti představuje jak intelektuální výzvu pro cinefilní diváky, tak i čiré potěšení pro každého, komu téma lásky není cizí. Uznávaný maďarský režisér György Pálfi zručně experimentoval už ve svém festivalovém hitu Taxidermie (2006). Místo provokujícího syžetu se ovšem tentokrát pouští do rafinovaných kompozičních výbojů. (Febiofest)
    2
  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1973)
    MinisérieRole: Johan
    • Edison
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    82%
    Obraz rozpadu jednoho manželství a opětovného bouřlivého setkávání a vzdalování se obou protagonistů. Obraz dvojice lidí, kteří nemohou žít spolu ani bez sebe. Roli Marianny napsal Bergman pro Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. V tomto filmu režisér do značné míry opustil svoji metodu obrazů krajin duše a složitý vztah dvou exmanželů vyjádřil civilnějšími prostředky, oproštěnými od přemíry symbolů a metafor. Scény z manželského života představují šest epizod z příběhu dvacetiletého manželství. Vyprávějí o tom, jak neprojevené city a tiché výčitky vedou k vzájemnému odcizení a rozvodu, ale i o tom, že tento rozvod může otevřít cestu pochopení, komunikaci a přátelství. Marianne a Johan žijí ve zdánlivě ideálním manželství s dvěma krásnými dcerami. Daří se jim sladit vzájemnou lásku s pracovními povinnostmi a navíc udržovat vřelé vztahy s celou rodinou. Pod tímto ideálním povrchem však číhají problémy, které jednoho dne prolomí křehkou skořápku dlouholetého vztahu. Rozpad manželství znamená další bouřlivé setkávání a vzdalování se dvou lidí, kteří nevědí žít spolu ani bez sebe. Jeden z nejupřímnějších milostných příběhů v dějinách kinematografie je analýzou partnerských vztahů a problémů, které soužití dvou lidí zákonitě provází. Vyjadřuje však i naději, že ti, co spolu prožili život, jsou svázáni něžným poutem a jeden pro druhého se nikdy nemohou stát cizinci. Příběh filmu je vyprávěn jednoduchými formálními prostředky, koncipovanými převážně divadelně. Nechává veškerý prostor svým dvěma protagonistům, kteří skrývají i obnažují své city a trápení. Režisér Ingmar Bergman napsal scénář pro herečku Liv Ullmannovou po odeznění jejich hlubokého vztahu. Jejím filmovým partnerem je Bergmanův dvorní herec Erland Josephson. Film získal Zlatý glóbus za nejlepší zahraniční film a množství jiných ocenění.
    Žánry:Drama
    3
  • Scény z manželského života
    Scény z manželského života (1974)
    FilmRole: Johan
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    81%
    Johan a Marianne jsou manželé a zdá se, že mají všechno. Jejich štěstí je ale jen fasáda, za kterou se skrývá problematický vztah. Ten se ještě zhorší, když se Johan přizná k nevěře. Brzy nato se manželé rozejdou a směřují k rozvodu, ale zároveň se pokoušejí o usmíření. I když se oba pouštějí do jiných vztahů, Johan a Marianne si uvědomují, že je poutá silné pouto, ale také mnoho problémů, které jim v tomto spojení brání.
    Žánry:DramaRomantický
    4
  • Podzimní sonáta
    Podzimní sonáta (1978)
    FilmRole: Josef
    • Edison
    • Magenta TV
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:DramaHudební
    80%
    I v Podzimní sonátě zůstává Bergman věrný svým obrazům světa lidských duší. Komorní drama dvou žen, matky, jež se snaží utéci před odpovědností za nenaplněné životní osudy svých dcer, a mladé ženy, jež v sobě koncentruje minulá utrpení. Napětí mezi nimi vrcholí a ukáže se, jak hluboce se ženy od sebe vzdálily a jak nepřekonatelné je jejich neporozumění.
    Žánry:DramaHudební
    5
  • Fanny a Alexandr
    Fanny a Alexandr (1982)
    FilmRole: Isak Jacobi
    • Edison
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    77%
    Velkorysý tříhodinový projekt (v televizní verzi pětihodinový) realizoval Bergman ve své vlasti po několikaletém exilovém pobytu v Německu, kam se uchýlil na protest vůči skandální daňové aféře. Rozsáhlá rodinná měšťanská freska z počátku našeho století se očividně zrodila z Bergmanových autobiografických vzpomínek na dětství, i když těžil i z bohaté dětské fantazie. Ačkoli tento film zamýšlel jako poslední filmové dílo, své rozhodnutí od té doby už několikrát porušil. Přesto jej lze považovat za umělecky vrcholné dovršení jeho filmařské dráhy. Film představuje antologii Bergmanova díla, jež v souhrnu nabylo mocné pozitivní energie. Starý mistr překvapivě prosvětlil své celoživotní chmury a pohlédl na lidskou bídu a utrpení s vyrovnaností a úsměvem, který v jeho filmu umí vykouzlit šarmantní babička Ekdahlová. Nejroztodivnější lidské osudy členů Ekdahlova klanu - viděny dětskýma očima citlivého Alexandra - jsou ztlumeny, humorizovány nebo zaplašeny čarodějnými kouzly židovského starožitníka Izáka. Problémy lidské existence, které v někdejších Bergmanových filmech navozovaly tragickou tóninu nebo vedly ke skepsi či deziluzi, jsou v tomto filmu moudře odsouvány do pozadí sub specie aeternitatis. Finální rodinná oslava, kde se všichni radují ze života a z dobra zvítězivšího nad zlem, je téměř pohádkově idylická a zazní jako hymnická oslava všelidské pospolitosti a lásky. Oscar 1984 (nejlepší zahraniční film roku), BAFTA (nejlepší film roku), CÉZAR 1983 (nejlepš film roku), Zlatý glóbus 1984 (nejlepší film roku), Guldbagge 1984 (nejlepší film i režisér roku), Benátky 1983 (cena FIPRESCI).
    6
  • Tváří v tvář
    Tváří v tvář (1976)
    FilmRole: Dr. Tomas Jacobi
    77%
    7
  • Oběť
    Oběť (1986)
    FilmRole: Alexandr
    • MUBI
    76%
    8
  • Nostalgie
    Nostalgie (1983)
    FilmRole: Doménico
    Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií.
    76%
    Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií.
    9
  • Býk
    Býk (1991)
    FilmRole: Sigvard Silver
    76%
    10
  • Šepoty a výkřiky
    Šepoty a výkřiky (1972)
    FilmRole: David
    • Edison
    Neutěšený, meditativní obraz lidské samoty tváří v tvář smrti. Děj snímku se odehrává koncem 19. století. Dvě zámožné sestry (Ingrid Thulinová a Liv Ullmannová) přijíždějí na rodinný statek, aby se svou smrtelně nemocnou sestrou (Harriet Anderssonová) strávily poslední dny jejího života. Zatímco obě ženy, poznamenané manželstvím a egoismem, nejsou vůči umírající schopny vyvinout citový vztah, nesobecká služebná (Kari Sylwanová), která ji ošetřuje, pečuje o každou její potřebu a poskytuje jí čistou, bezmeznou lásku. Kruté a zároveň utěšující Šepoty a výkřiky odhalují složitou krajinu lidského utrpení, žalu a soucitu, kterou svým neobyčejným výkonem oživují Bergmanovi osvědčení herci. Film získal mnoho zahraničních poct, nejvyšší ocenění Švédského filmového ústavu za rok 1973, dále Oscara za kameru (S. Nykvist) a Cenu Nejvyšší technické komise na MFF v Cannes 1973. (oficiální text distributora)
    76%
    Neutěšený, meditativní obraz lidské samoty tváří v tvář smrti. Děj snímku se odehrává koncem 19. století. Dvě zámožné sestry (Ingrid Thulinová a Liv Ullmannová) přijíždějí na rodinný statek, aby se svou smrtelně nemocnou sestrou (Harriet Anderssonová) strávily poslední dny jejího života. Zatímco obě ženy, poznamenané manželstvím a egoismem, nejsou vůči umírající schopny vyvinout citový vztah, nesobecká služebná (Kari Sylwanová), která ji ošetřuje, pečuje o každou její potřebu a poskytuje jí čistou, bezmeznou lásku. Kruté a zároveň utěšující Šepoty a výkřiky odhalují složitou krajinu lidského utrpení, žalu a soucitu, kterou svým neobyčejným výkonem oživují Bergmanovi osvědčení herci. Film získal mnoho zahraničních poct, nejvyšší ocenění Švédského filmového ústavu za rok 1973, dále Oscara za kameru (S. Nykvist) a Cenu Nejvyšší technické komise na MFF v Cannes 1973. (oficiální text distributora)
    11
  • Náruživost
    Náruživost (1969)
    FilmRole: Elis Vergerus
    • Edison
    Umění Ingmara Bergmana dosahuje svého vrcholu (Life) v působivém portrétu čtyř ztracených duší, které hledají útěchu v sobě navzájem, byť jsou jejich životy rozvráceny klamem, izolací a psychologickým zmatkem. Andreas (Max von Sydow) žije na pustém, větrném ostrově v tichu a klidu. Po nějakém čase se ale zaplete s krásnou a tajemnou vdovou Annou (Liv Ullmann) a párem, který bydlí v sousedství (Bibi Andersson, Erland Josephson) a skrývá své vlastní trápení a sny. Tajemství Andreasovy a Anniny minulosti brzy začnou ohrožovat nejen jejich zoufalé pokusy o lásku, ale také jejich křehký vztah k realitě... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    76%
    Umění Ingmara Bergmana dosahuje svého vrcholu (Life) v působivém portrétu čtyř ztracených duší, které hledají útěchu v sobě navzájem, byť jsou jejich životy rozvráceny klamem, izolací a psychologickým zmatkem. Andreas (Max von Sydow) žije na pustém, větrném ostrově v tichu a klidu. Po nějakém čase se ale zaplete s krásnou a tajemnou vdovou Annou (Liv Ullmann) a párem, který bydlí v sousedství (Bibi Andersson, Erland Josephson) a skrývá své vlastní trápení a sny. Tajemství Andreasovy a Anniny minulosti brzy začnou ohrožovat nejen jejich zoufalé pokusy o lásku, ale také jejich křehký vztah k realitě... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    12
  • Odysseův pohled
    Odysseův pohled (1995)
    FilmRole: Ivo Levy

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

    76%

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

    13
  • Tvář
    Tvář (1958)
    FilmRole: Consul Egerman
    • Edison
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    14
  • Než se rozední
    Než se rozední (1958)
    FilmRole: Anders Ellius
    76%
    15
  • Mám strach
    Mám strach (1977)
    FilmRole: Judge Cancedda
    75%
    16
  • Variola vera
    Variola vera (1982)
    FilmRole: Dragutin Kenigsmark
    74%
    17
  • Hodina vlků
    Hodina vlků (1968)
    FilmRole: Baron von Merkens
    • Edison
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    72%
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    18
  • Za štěstím
    Za štěstím (1950)
    FilmRole: Bertil
    • Edison
    72%
    19
  • Prosperovy knihy
    Prosperovy knihy (1991)
    FilmRole: Gonzalo
    Děj je sledován přímo z pohledu Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám, ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka, dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    70%
    Děj je sledován přímo z pohledu Prospera, který přežívá se svou dcerou na pustém ostrově. S sebou má dohromady čtyřiadvacet knih od svého dvořana Gonzala. Zde Prospero vystupuje jako bůh a díky těmto kouzelným knihám, ve kterých se nacházejí odhalení potřeb a života člověka, dokáže vytvořit kouzelnou říši a ovládnout všechny nadpřirozené bytosti.
    Žánry:DramaFantasy
    20
  • Prší nám na lásku
    Prší nám na lásku (1946)
    FilmRole: official at pastor's expedition (uncredited)
    Po nepříliš úspěšném debutu Krize (1946) si tentokrát vzal Bergman ke zpracování divadelní hru norského autora Oscara Braathena Dobří lidé. Prší nám na lásku je jakousi sociální pohádkou, ve které nezaměstnaný chlapec z města potkává půvabné venkovské děvče. Zamilují se do sebe a snaží se žít normální život zamilovaných. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Předsudky okolí jsou k bývalému trestanci a k těhotné svobodné dívce nemilosrdné a jejich vztah se musí podrobit prvním velkým zkouškám, při kterých se projeví jejich skutečný charakter.
    Žánry:Drama
    70%
    Po nepříliš úspěšném debutu Krize (1946) si tentokrát vzal Bergman ke zpracování divadelní hru norského autora Oscara Braathena Dobří lidé. Prší nám na lásku je jakousi sociální pohádkou, ve které nezaměstnaný chlapec z města potkává půvabné venkovské děvče. Zamilují se do sebe a snaží se žít normální život zamilovaných. Nic však není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Předsudky okolí jsou k bývalému trestanci a k těhotné svobodné dívce nemilosrdné a jejich vztah se musí podrobit prvním velkým zkouškám, při kterých se projeví jejich skutečný charakter.
    Žánry:Drama
    21
  • The Legendary Life of Ernest Hemingway
    The Legendary Life of Ernest Hemingway (1988)
    FilmRole: Clarence Hemingway
    Životopisný film o životě amerického spisovatele Ernesta Hemingwaye sleduje jeho osudy od dětství až po sebevraždu v 61 letech. Pronásledován vnitřními démony, včetně sebevraždy otce, Hemingway slouží v první světové válce, čtyřikrát se žení a nachází tvůrčí podporu u Ezry Pounda, Gertrude Steinové a dalších krajanů žijících v Paříži ve 20. letech.
    70%
    Životopisný film o životě amerického spisovatele Ernesta Hemingwaye sleduje jeho osudy od dětství až po sebevraždu v 61 letech. Pronásledován vnitřními démony, včetně sebevraždy otce, Hemingway slouží v první světové válce, čtyřikrát se žení a nachází tvůrčí podporu u Ezry Pounda, Gertrude Steinové a dalších krajanů žijících v Paříži ve 20. letech.
    22
  • Saving Grace
    Saving Grace (1986)
    FilmRole: Monsignor Francesco Ghezzi
    70%
    23
  • Montenegro
    Montenegro (1981)
    FilmRole: Martin Jordan
    Američanka Marilyn Jordan žije ve Stockholmu se svým švédským manželem a rodinou. Její chování je bizarní, možná šílené: otráví psovi mléko a radí mu, aby ho nepil; zapálí prostěradla, když její manžel spí; vleze pod jídelní stůl a zpívá. Když ji na letišti zadrží celníci za nošení zahradnických nůžek, potká mladou Jugoslávku a odejde s ní do cikánské enklávy, kde se o ni perou, najde si milence, pomáhá s nechutnou zábavou v baru a vrací se domů nebezpečnější než dřív. Film také vypráví paralelní příběhy o Marilynine dceři, která se stává mladou hospodyňkou, a mladé imigrantce, která trénuje svůj striptýz.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    70%
    Američanka Marilyn Jordan žije ve Stockholmu se svým švédským manželem a rodinou. Její chování je bizarní, možná šílené: otráví psovi mléko a radí mu, aby ho nepil; zapálí prostěradla, když její manžel spí; vleze pod jídelní stůl a zpívá. Když ji na letišti zadrží celníci za nošení zahradnických nůžek, potká mladou Jugoslávku a odejde s ní do cikánské enklávy, kde se o ni perou, najde si milence, pomáhá s nechutnou zábavou v baru a vrací se domů nebezpečnější než dřív. Film také vypráví paralelní příběhy o Marilynine dceři, která se stává mladou hospodyňkou, a mladé imigrantce, která trénuje svůj striptýz.
    Žánry:DramaKomedieSatira
    24
  • Dobro ustimani mrtvaci
    Dobro ustimani mrtvaci (2005)
    Film
    Dva cyničtí zaměstnanci nemocniční márnice, Safet a Risto, se každý den sázejí, kolik mrtvol se za den objeví. Tentokrát se Risto vsadí, že méně než čtyři, Safet tipuje víc. Zatím je ale v márnici jen tělo Ruzdija Kucuka, místního dopravce. Ten kdykoli se kvůli své prchlivosti dostane do stresové situace, upadne náhle do stavu klinické smrti. Film líčí Kucukovy problémy coby poválečného dopravce. Protože v Bosně po válce neexistuje železniční síť, převáží své pasažéry na traktoru, který dostal v rámci humanitární pomoci. Bosenská pole jsou ovšem plná min, a tak traktor přestaví na lokomotivu. Když navštíví ministerstvo dopravy se svým nápadem privatizovat část železnice mezi jeho vesnicí a Sarajevem, upadne do stavu klinické smrti. Černá komedie sebeironicky hodnotí poválečný život v Bosně. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Dva cyničtí zaměstnanci nemocniční márnice, Safet a Risto, se každý den sázejí, kolik mrtvol se za den objeví. Tentokrát se Risto vsadí, že méně než čtyři, Safet tipuje víc. Zatím je ale v márnici jen tělo Ruzdija Kucuka, místního dopravce. Ten kdykoli se kvůli své prchlivosti dostane do stresové situace, upadne náhle do stavu klinické smrti. Film líčí Kucukovy problémy coby poválečného dopravce. Protože v Bosně po válce neexistuje železniční síť, převáží své pasažéry na traktoru, který dostal v rámci humanitární pomoci. Bosenská pole jsou ovšem plná min, a tak traktor přestaví na lokomotivu. Když navštíví ministerstvo dopravy se svým nápadem privatizovat část železnice mezi jeho vesnicí a Sarajevem, upadne do stavu klinické smrti. Černá komedie sebeironicky hodnotí poválečný život v Bosně. (FebioFest 2006)
    Žánry:DramaKomedie
    25
  • Nevěra
    Nevěra (2000)
    FilmRole: Bergman
    Spisovatel, žijící na ostrově, zápasí s příběhem založeným na vzpomínce na jeho vlastní milostnou historii. Jmenuje se Bergman. Promlouvá k němu jakýsi hlas. Spisovatel ho nechá stát se ženou, herečkou jménem Marianne. Příběh konečně získává formu skrze ni. Marianne je šťastně vdaná za Marcuse, úspěšného dirigenta. Mají devítiletou dceru, Isabelle. David je Marcusův nejlepší přítel. Dvakrát rozvedený David bývá často u Marcuse a Marianne a pro Isabellu je nejoblíbenějším vypravěčem pohádek. Jedné noci, když je Marcus mimo domov, David přijde jako obvykle. Něco se změnilo a to, co bylo předtím bezpečným a platonickým přátelským vztahem mezi Marianne a Davidem, se najednou proměňuje. Marianne ho teď vidí v odlišném světle. Milostná aféra je na spadnutí. Když Marcus je na náročném turné a Isabella u své babičky, ti dva se setkají v Paříži. I po návratu do Švédska nadále zůstávají milenci. Ale Marcus o všem ví. Ve skutečnosti to věděl před jejich výletem do Paříže, ale rozhodl se hrát vyčkávací hru a doufat, že jejich vášeň vyhoří. Ale čekání, s vědomím jejich nevěry, ho učinilo netolerantním. Když Marcus zažádá o rozvod a svěření Isabelly, všechny strany začnou hrát nebezpečnou hru s tragickými následky. Nikdo není nevinný, lidé manipulují s těmi, které milují, tajemství jsou vyzrazována a zveřejňována - nikdo nikomu nemůže věřit - to je skutečná nevěra. Emocionální a bolestné drama, příběh o třech dospělých, chycených v milostném trojúhelníku s ničivými následky, napsaný Ingmarem Bergmanem a natočený Liv Ullmannovou, je volně inspirován skutečným životním zážitkem slavného švédského režiséra.
    Žánry:DramaRomantický
    69%
    Spisovatel, žijící na ostrově, zápasí s příběhem založeným na vzpomínce na jeho vlastní milostnou historii. Jmenuje se Bergman. Promlouvá k němu jakýsi hlas. Spisovatel ho nechá stát se ženou, herečkou jménem Marianne. Příběh konečně získává formu skrze ni. Marianne je šťastně vdaná za Marcuse, úspěšného dirigenta. Mají devítiletou dceru, Isabelle. David je Marcusův nejlepší přítel. Dvakrát rozvedený David bývá často u Marcuse a Marianne a pro Isabellu je nejoblíbenějším vypravěčem pohádek. Jedné noci, když je Marcus mimo domov, David přijde jako obvykle. Něco se změnilo a to, co bylo předtím bezpečným a platonickým přátelským vztahem mezi Marianne a Davidem, se najednou proměňuje. Marianne ho teď vidí v odlišném světle. Milostná aféra je na spadnutí. Když Marcus je na náročném turné a Isabella u své babičky, ti dva se setkají v Paříži. I po návratu do Švédska nadále zůstávají milenci. Ale Marcus o všem ví. Ve skutečnosti to věděl před jejich výletem do Paříže, ale rozhodl se hrát vyčkávací hru a doufat, že jejich vášeň vyhoří. Ale čekání, s vědomím jejich nevěry, ho učinilo netolerantním. Když Marcus zažádá o rozvod a svěření Isabelly, všechny strany začnou hrát nebezpečnou hru s tragickými následky. Nikdo není nevinný, lidé manipulují s těmi, které milují, tajemství jsou vyzrazována a zveřejňována - nikdo nikomu nemůže věřit - to je skutečná nevěra. Emocionální a bolestné drama, příběh o třech dospělých, chycených v milostném trojúhelníku s ničivými následky, napsaný Ingmarem Bergmanem a natočený Liv Ullmannovou, je volně inspirován skutečným životním zážitkem slavného švédského režiséra.
    Žánry:DramaRomantický
    26
  • The Tattooed Widow
    The Tattooed Widow (1998)
    FilmRole: Per Gunnarsson
    69%
    27
  • Schůzka s Venuší
    Schůzka s Venuší (1991)
    FilmRole: Jorge Picabia
    Slavná švédská operní hvězda Karin Andersonová má vystoupit v mezinárodně vysílané produkci Tannhäusera. Paní Andersonová se vzpírá myšlence pracovat s neznámým maďarským dirigentem Zoltánem Szantem. Kvůli problémům mezi vedením a zaměstnanci, vnitrofiremní žárlivosti a střetu eg se zdá, že se tolik očekávaná produkce nikdy neuskuteční. Uprostřed tohoto chaosu se nesourodá dvojice Andersonová a Szanto do sebe zamilují.
    68%
    Slavná švédská operní hvězda Karin Andersonová má vystoupit v mezinárodně vysílané produkci Tannhäusera. Paní Andersonová se vzpírá myšlence pracovat s neznámým maďarským dirigentem Zoltánem Szantem. Kvůli problémům mezi vedením a zaměstnanci, vnitrofiremní žárlivosti a střetu eg se zdá, že se tolik očekávaná produkce nikdy neuskuteční. Uprostřed tohoto chaosu se nesourodá dvojice Andersonová a Szanto do sebe zamilují.
    28
  • Jen jednou se miluje
    Jen jednou se miluje (1981)
    FilmRole: Rudolf
    Příběh milostného vztahu partyzánského velitele Tomislava a dívky z měšťanské rodiny Beby byl inspirován deníkovými záznamy, v nichž autorka s otevřeností zachytila své pocity v bouřlivé atmosféře poválečné Jugoslávie.

    Pro Tomislava boj vyhranou válkou zdaleka neskončil, s vojenskou rázností a komunistickými idejemi se ujímá vedení městečka, které mu bylo svěřeno. Ve svém osamění potkává dívku, krásnou a distinguovanou Bebu, které je, za její původ a tiché kolaborantství rodiny za okupace, určeno místo ve společnosti. Vášeň a láska sice překoná rozdílné postavení komunistického funkcionáře a nežádoucího vyděděnce, ale nemůže vzdorovat vyhrocené společenské situaci.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Příběh milostného vztahu partyzánského velitele Tomislava a dívky z měšťanské rodiny Beby byl inspirován deníkovými záznamy, v nichž autorka s otevřeností zachytila své pocity v bouřlivé atmosféře poválečné Jugoslávie.

    Pro Tomislava boj vyhranou válkou zdaleka neskončil, s vojenskou rázností a komunistickými idejemi se ujímá vedení městečka, které mu bylo svěřeno. Ve svém osamění potkává dívku, krásnou a distinguovanou Bebu, které je, za její původ a tiché kolaborantství rodiny za okupace, určeno místo ve společnosti. Vášeň a láska sice překoná rozdílné postavení komunistického funkcionáře a nežádoucího vyděděnce, ale nemůže vzdorovat vyhrocené společenské situaci.
    Žánry:DramaKomedie
    29
  • Dubbelsvindlarna
    Dubbelsvindlarna (1982)
    SeriálRole: Förläggaren
    68%
    30
  • Sofie
    Sofie (1992)
    FilmRole: Sofie's Father
    Režisérský debut Liv Ulmannové, na kterém se podílela i jako spoluautorka scénáře (s básníkem Peterem Poulsenem), vychází z románu Henriho Nathansena z roku 1932 o zámožné židovské obchodnické rodině z Kodaně konce 19. století. Ulmannová se zaměřuje na životní cestu silné dcery Sofie: milostný poměr s pohanským malířem, domluvené manželství, porod a stále osudovější výzvy.
    Žánry:Drama
    67%
    Režisérský debut Liv Ulmannové, na kterém se podílela i jako spoluautorka scénáře (s básníkem Peterem Poulsenem), vychází z románu Henriho Nathansena z roku 1932 o zámožné židovské obchodnické rodině z Kodaně konce 19. století. Ulmannová se zaměřuje na životní cestu silné dcery Sofie: milostný poměr s pohanským malířem, domluvené manželství, porod a stále osudovější výzvy.
    Žánry:Drama
    31
  • Hanussen
    Hanussen (1988)
    FilmRole: Dr. Bettelheim
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    66%
    Příběh muže, který se odehrává souběžně s Hitlerovým vzestupem. Rakušan Klaus Schneider, zraněný v první světové válce, se zotavuje v péči doktora Emila Bettleheima. Bettleheim zjistí, že Schneider má schopnosti empatie a jasnovidectví, které by mohly pomoci pacientům se sebevražednými sklony. Po válce si Schneider, s jedním přítelem jako manažerem a druhým jako milencem, změní jméno na Erik Jan Hanussen a odchází do Berlína, kde vystupuje jako hypnotizér a jasnovidec v sálech a divadlech. Vždy mluví pravdu, což ho přivede do pozornosti mocných nacistů. Předpovídá jejich vzestup (což je pro ně dobrá propaganda) a jejich násilí (což už tak dobré není). Je v ohrožení a trpí. Jaká je Hanussenova budoucnost?
    Žánry:DramaHistorickýRetro
    32
  • Dimenticare Venezia
    Dimenticare Venezia (1979)
    FilmRole: Nicky
    66%
    33
  • Dag och natt
    Dag och natt (2004)
    FilmRole: Vypravěč
    • iTunes
    66%
    34
  • Nesnesitelná lehkost bytí
    Nesnesitelná lehkost bytí (1988)
    FilmRole: velvyslanec
    • iTunes
    Nesnesitelná lehkost bytí je milostný příběh, začínající během Pražského jara - omračující liberalizace komunismu, která byla rozdrcena ruskou invazí v srpnu 1968. Tomáš, slibný mladý neurochirurg, je svobodný mládenec a chronický sukničkář, který v milostných záležitostech vyznává takovou filozofii, že z jeho života musí být vyloučena veškerá láska. Se svými dlouhodobými milenkami se setkává pouze občas a nikdy nestráví celou noc se ženou. Proti všem svým milostným zásadám se Tomáš ožení s Terezou, ale pokračuje v předchozím milostném vztahu se Sabinou, neovlivněn závazkem lásky...
    65%
    Nesnesitelná lehkost bytí je milostný příběh, začínající během Pražského jara - omračující liberalizace komunismu, která byla rozdrcena ruskou invazí v srpnu 1968. Tomáš, slibný mladý neurochirurg, je svobodný mládenec a chronický sukničkář, který v milostných záležitostech vyznává takovou filozofii, že z jeho života musí být vyloučena veškerá láska. Se svými dlouhodobými milenkami se setkává pouze občas a nikdy nestráví celou noc se ženou. Proti všem svým milostným zásadám se Tomáš ožení s Terezou, ale pokračuje v předchozím milostném vztahu se Sabinou, neovlivněn závazkem lásky...
    35
  • Stimulantia
    Stimulantia (1967)
    Film
    • Edison
    64%
    36
  • Mimo dobro a zlo
    Mimo dobro a zlo (1977)
    FilmRole: Friedrich Nietzsche
    64%
    37
  • Magnetisörens femte vinter
    Magnetisörens femte vinter (1999)
    FilmRole: Mr. Hofverberg
    Do odlehlého švédského města přijíždí v roce 1820 tajemný cizinec jménem Meisner. Prohlašuje o sobě, že je magnetizér – kombinace hypnotizéra a léčitele – a tvrdí, že dokáže léčit nemoci, na které lékaři nestačí. Doktor Selander, ignorujíc námitky svých kolegů, dovolí Meisnerovi, aby vyléčil jeho slepou dceru Marii. Ta nejenže získá zpět zrak, ale navíc se do charismatického magnetizéra zamiluje. Na povrch začínají vyplouvat temná tajemství a potlačované vzpomínky, a to vše uprostřed milostného trojúhelníku mezi otcem a dcerou, mužem a ženou.
    Žánry:DramaRomantický
    64%
    Do odlehlého švédského města přijíždí v roce 1820 tajemný cizinec jménem Meisner. Prohlašuje o sobě, že je magnetizér – kombinace hypnotizéra a léčitele – a tvrdí, že dokáže léčit nemoci, na které lékaři nestačí. Doktor Selander, ignorujíc námitky svých kolegů, dovolí Meisnerovi, aby vyléčil jeho slepou dceru Marii. Ta nejenže získá zpět zrak, ale navíc se do charismatického magnetizéra zamiluje. Na povrch začínají vyplouvat temná tajemství a potlačované vzpomínky, a to vše uprostřed milostného trojúhelníku mezi otcem a dcerou, mužem a ženou.
    Žánry:DramaRomantický
    38
  • God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten
    God afton, Herr Wallenberg - En Passionshistoria från verkligheten (1990)
    FilmRole: Rabbinen
    64%
    39
  • Byt se žlutým kobercem
    Byt se žlutým kobercem (1983)
    FilmRole: The Professor
    63%
    40
  • Mladé ženy
    Mladé ženy (1968)
    FilmRole: Carl, Mann von Liz
    • Netflix
    63%
    41
  • Kristin Lavransdatter
    Kristin Lavransdatter (1995)
    FilmRole: Broder Edvin
    Do životního příběhu zemanské dcery ze zámožné rodiny se promítají středověké dějiny Norska (14. století), kdy mravní řád lidu určovalo přísné katolictví. Život půvabné Kristiny je zachycen od jejího šťastného dětství, které však bylo zkaleno znásilněním v lese. Zneuctěná dívka odchází do kláštera, kde v úkrytu čeká, až dospěje a vdá se za muže ze sousedství, jemuž byla přislíbena. Zamiluje se však osudově do rytíře Erlenda Nikulaussona, uhrančivého svůdníka, který byl uvržen do klatby kvůli milostné aféře s vdanou ženou. Kristina navzdory všem prosadí jejich svatbu a nezastaví ji ani sebevražda Erlendovy bývalé milenky. Dvojice, všemi odsouzena, překoná ostudný skandál a vstupuje do společné budoucnosti, držena neochvějnou silou Kristininy lásky. Dramatický průběh jejich nastávajícího soužití věští vyhořelý kostel jako symbol oslabené duchovnosti a trest za hřích. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    62%
    Do životního příběhu zemanské dcery ze zámožné rodiny se promítají středověké dějiny Norska (14. století), kdy mravní řád lidu určovalo přísné katolictví. Život půvabné Kristiny je zachycen od jejího šťastného dětství, které však bylo zkaleno znásilněním v lese. Zneuctěná dívka odchází do kláštera, kde v úkrytu čeká, až dospěje a vdá se za muže ze sousedství, jemuž byla přislíbena. Zamiluje se však osudově do rytíře Erlenda Nikulaussona, uhrančivého svůdníka, který byl uvržen do klatby kvůli milostné aféře s vdanou ženou. Kristina navzdory všem prosadí jejich svatbu a nezastaví ji ani sebevražda Erlendovy bývalé milenky. Dvojice, všemi odsouzena, překoná ostudný skandál a vstupuje do společné budoucnosti, držena neochvějnou silou Kristininy lásky. Dramatický průběh jejich nastávajícího soužití věští vyhořelý kostel jako symbol oslabené duchovnosti a trest za hřích. (MFF Karlovy Vary)
    Žánry:Drama
    42
  • Sezona mira u Parizu
    Sezona mira u Parizu (1981)
    Film
    62%
    43
  • Nu
    Nu (2003)
    FilmRole: Jakob (old)
    Muž a žena se setkají v roce 1960. Vezmou se, protože se to tak má dělat. Ale o svatební noci se něco pokazí. Vůbec nevědí, co si spolu počít. Sexuálně. Emocionálně. Manžel potká muže, který ví, co dělat s jeho sexualitou. Najednou ruka dokáže něco, co nikdy předtím nedokázala, a rty něco, co nikdy předtím nezkusily. Ti dva muži mají tajný milostný poměr. Ale je tu problém: Ta žena. A ta má v rukávu eso. Bude jednat? Ano, bude. Co se stane? Nikdo neví. Až do teď.
    Žánry:Drama
    61%
    Muž a žena se setkají v roce 1960. Vezmou se, protože se to tak má dělat. Ale o svatební noci se něco pokazí. Vůbec nevědí, co si spolu počít. Sexuálně. Emocionálně. Manžel potká muže, který ví, co dělat s jeho sexualitou. Najednou ruka dokáže něco, co nikdy předtím nedokázala, a rty něco, co nikdy předtím nezkusily. Ti dva muži mají tajný milostný poměr. Ale je tu problém: Ta žena. A ta má v rukávu eso. Bude jednat? Ano, bude. Co se stane? Nikdo neví. Až do teď.
    Žánry:Drama
    44
  • Den allvarsamma leken
    Den allvarsamma leken (1977)
    FilmRole: Doncker
    Tato koprodukce Norska a Švédska je prvním filmem Anji Breien od dob "Žen". Adaptovala román Hjalmara Soderberga, autora "Gertrudy", podle které Carl Dreyer natočil svůj poslední film, a "Doktora Glasse" (který zfilmovala Mai Zetterhng). "Hry lásky a samoty" se zabývají mravy a morálkou skandinávské společnosti v letech 1897 až 1912. Mladý novinář Arvid se zamiluje do dívky, ale nezaváže se k sňatku. Ona se provdá za staršího a bohatšího muže a on je dotlačen k sňatku s dívkou, se kterou spí. Potkává svou první lásku znovu a ona opustí svého manžela, aby s ním měla poměr, ale on se stále nedokáže přinutit opustit svou ženu. Ačkoli Anja Breien změnila charakter dívky, aby z ní udělala méně femme fatale a více emancipovanou ženu, ústředním tématem filmu je mladý muž, který se nemůže rozhodnout, co se svým životem.
    61%
    Tato koprodukce Norska a Švédska je prvním filmem Anji Breien od dob "Žen". Adaptovala román Hjalmara Soderberga, autora "Gertrudy", podle které Carl Dreyer natočil svůj poslední film, a "Doktora Glasse" (který zfilmovala Mai Zetterhng). "Hry lásky a samoty" se zabývají mravy a morálkou skandinávské společnosti v letech 1897 až 1912. Mladý novinář Arvid se zamiluje do dívky, ale nezaváže se k sňatku. Ona se provdá za staršího a bohatšího muže a on je dotlačen k sňatku s dívkou, se kterou spí. Potkává svou první lásku znovu a ona opustí svého manžela, aby s ním měla poměr, ale on se stále nedokáže přinutit opustit svou ženu. Ačkoli Anja Breien změnila charakter dívky, aby z ní udělala méně femme fatale a více emancipovanou ženu, ústředním tématem filmu je mladý muž, který se nemůže rozhodnout, co se svým životem.
    45
  • A co všechny ty ženy
    A co všechny ty ženy (1964)
    Film

    Bergmanův první barevný film je jednou z mála komedií tohoto tvůrce. Poněkud afektovaný hudební kritik Cornelius navštíví letní rezidenci geniálního violoncellisty Felixe, aby tu dokončil jeho životopis. Kritikovi sice není dovoleno se s velkým umělcem osobně setkat, zato se ocitá uprostřed houfu žen, které jsou zjevně všechny Mistrovými manželkami či milenkami. Zdá se, že kapitola o jeho soukromém životě tak bude plná pikantních historek...

    Žánry:KomedieSatira
    61%

    Bergmanův první barevný film je jednou z mála komedií tohoto tvůrce. Poněkud afektovaný hudební kritik Cornelius navštíví letní rezidenci geniálního violoncellisty Felixe, aby tu dokončil jeho životopis. Kritikovi sice není dovoleno se s velkým umělcem osobně setkat, zato se ocitá uprostřed houfu žen, které jsou zjevně všechny Mistrovými manželkami či milenkami. Zdá se, že kapitola o jeho soukromém životě tak bude plná pikantních historek...

    Žánry:KomedieSatira
    46
  • Pakten
    Pakten (1995)
    FilmRole: August Lind
    61%
    47
  • Seobe
    Seobe (1989)
    FilmRole: Episkop
    61%
    48
  • Vendetta
    Vendetta (1995)
    SeriálRole: DG
    59%
    49
  • 50
  • Lustgården
    Lustgården (1961)
    Film
    Malebné městečko na přelomu století. Konzervativní názory měšťanů jsou otřeseny, když zjistí, že učitel Franzén před mnoha lety anonymně publikoval vlastní poezii. Současně se přiznává k milostnému poměru s Fanny, servírkou v místním hotelu. Nejvíce pobuřující je skutečnost, že Fanny má dospělou dceru Annu, jejíž otec není známý. Mohl by být jejich učitel básník otcem, přestože on a Fanny nejsou svoji?
    57%
    Malebné městečko na přelomu století. Konzervativní názory měšťanů jsou otřeseny, když zjistí, že učitel Franzén před mnoha lety anonymně publikoval vlastní poezii. Současně se přiznává k milostnému poměru s Fanny, servírkou v místním hotelu. Nejvíce pobuřující je skutečnost, že Fanny má dospělou dceru Annu, jejíž otec není známý. Mohl by být jejich učitel básník otcem, přestože on a Fanny nejsou svoji?
    51
  • Amorosa
    Amorosa (1986)
    FilmRole: David Sprengel
    Život švédské autorky Agnes Von Krusenstjerny v období jejího manželství s Davidem Sprenglem. Halucinační úvodní scéna ukazuje Agnes v svěrací kazajce. Manžel a dvě psychiatrické sestry ji vedou nočním Benátským karnevalem do místní psychiatrické léčebny. S sebou má rukopis své autobiografie, které říká "mé dítě". Kniha je Agnesinou konfrontací s vlastní rodinou. V retrospektivách sledujeme její vývoj od autorky nevinných dívčích románů až po vážnou a sebedestruktivní spisovatelku.
    Žánry:AkčníDrama
    56%
    Život švédské autorky Agnes Von Krusenstjerny v období jejího manželství s Davidem Sprenglem. Halucinační úvodní scéna ukazuje Agnes v svěrací kazajce. Manžel a dvě psychiatrické sestry ji vedou nočním Benátským karnevalem do místní psychiatrické léčebny. S sebou má rukopis své autobiografie, které říká "mé dítě". Kniha je Agnesinou konfrontací s vlastní rodinou. V retrospektivách sledujeme její vývoj od autorky nevinných dívčích románů až po vážnou a sebedestruktivní spisovatelku.
    Žánry:AkčníDrama
    52
  • Ofrivillige golfaren, Den
    Ofrivillige golfaren, Den (1991)
    FilmRole: Critic
    • Netflix
    55%
    53
  • Marmeladupproret
    Marmeladupproret (1980)
    FilmRole: Karl Henrik Eller
    48%
    54
  • 55
  • Gomorron
    Gomorron (1992)
    Seriál
    44%
    56

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.