

Victor Sjöström, švédský filmový herec a režisér, se narodil 20. září 1879 ve švédském městě Silbodal. Svou kariéru zahájil na přelomu 19. a 20. století nejprve v divadle, ale zásadního významu dosáhl v oblasti kinematografie. Vedle své průkopnické práce jako režisér se stal respektovaným filmovým hercem, zejména v pozdějším věku. Jeho herecké výkony se vyznačovaly hlubokou psychologickou přesvědčivostí a výjimečným citem pro nuance postav, které často reflektovaly existenciální a lidská témata.
Přechod od režie k herectvíVictor Sjöström byl jedním z klíčových tvůrců němé éry, ale ve 40. a 50. letech se začal objevovat především před kamerou. Jeho herecká kariéra získala nový význam díky spolupráci s významnými švédskými režiséry, kteří v jeho projevu rozpoznali hlubokou emocionální sílu. Jeho zralost a životní zkušenosti se promítly do hereckého stylu, který byl klidný, soustředěný a nesmírně působivý.
Nejvýznamnější role ve filmu Lesní jahodyNejzásadnější hereckou rolí Victora Sjöströma byla postava profesora Isaka Borga v psychologickém dramatu Lesní jahody (1957) režiséra Ingmara Bergmana. V tomto snímku ztvárnil stárnoucího muže, který se během cesty za převzetím ocenění ohlíží za svým životem. Sjöström zde vytvořil mimořádně silný portrét člověka čelícího stáří, vzpomínkám a výčitkám. Jeho výkon byl mezinárodně uznáván a film patří ke klíčovým dílům evropské kinematografie 20. století.
Další filmová vystoupeníI když Lesní jahody představují vrchol jeho herecké dráhy, Sjöström se objevil i v dalších švédských filmech, kde většinou ztvárňoval postavy starších mužů s autoritou, moudrostí nebo vnitřním konfliktem. Jeho přítomnost ve filmu vždy přinášela vážnost a hloubku, což z něj činilo ideálního představitele dramatických charakterových rolí. Své role ztvárňoval s minimem vnějších efektů, spoléhaje na mimiku, gesta a tichou intenzitu výrazu.
Herecký styl a odkazVictor Sjöström byl představitelem realistického a introvertního herectví, které v sobě neslo i prvky literární a filozofické hloubky. Jeho postavy byly často zatížené minulostí, konfrontované se svými rozhodnutími nebo existenciální nejistotou. V evropské filmové tradici zanechal silný odkaz nejen jako režisér, ale i jako herec, jehož přirozený a nenápadný styl dokázal vyjádřit složité emoce s mimořádnou intenzitou.
Nejnovější články
21. 1. 2023Temné thrillery, černé komedie i říční doprava. Severské literární adaptace mají velmi bohatou historii
14. 1. 2023Mezi nejlepšími filmy z roku 1923 jsou krkolomné grotesky, Chaplinův dramatický neúspěch, biblický opus i tři minuty abstrakce
20. 1. 2019„Příroda musí existovat bez ohledu na lidské potřeby a hospodářský systém,“ tvrdí režisér Ženy na válečné stezce





