Meda Valentová: Nejlepší filmy a seriály

6.7

Meda Valentová: Filmy a seriály

Meda Valentová, česká herečka, se narodila 24. května 1898 na Smíchově v Praze. Svou uměleckou dráhu zahájila na divadelních prknech, ale významně se prosadila i ve filmové tvorbě, kde zanechala nezapomenutelnou stopu.

První filmové krůčky

Valentová debutovala na filmovém plátně v němém filmu Jedenácté přikázání (1925), kde si zahrála po boku Huga Haase. Tento počin ji uvedl do světa kinematografie a otevřel jí dveře k dalším filmovým rolím.

Úspěchy ve zvukovém filmu

S nástupem zvukového filmu se její kariéra dále rozvíjela. V roce 1931 zazářila v komedii To neznáte Hadimršku jako mazaná kabaretní zpěvačka Mici Angora, kde opět spolupracovala s Vlastou Burianem. Tato role upevnila její postavení v československé kinematografii.

Vrchol kariéry ve 40. letech

Během 40. let se Valentová stala jednou z nejobsazovanějších hereček. Objevila se ve filmech jako Baron Prášil (1940), Dceruška k pohledání (1940) či Rukavička (1941). Často ztvárňovala role elegantních dam či matek hlavních postav, což svědčí o její všestrannosti a hereckém talentu.

Útlum a návrat na plátno

Po roce 1955 se Valentová stáhla z filmového světa. Až po dlouhých šestnácti letech se vrátila na plátno v roli babičky v pohádkové komedii Dívka na koštěti (1971), což byla její poslední filmová role. Meda Valentová zemřela 12. prosince 1973 v Praze.


  • Dívka na koštěti
    Dívka na koštěti (1972)
    FilmRole: Honzova babička
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • KVIFF TV
    • +1
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    80%
    Řekněte, komu by se chtělo být tři sta let po škole? Mladé čarodějnici Saxaně rozhodně ne. Využije tedy první příležitosti a uteče z podzemní říše do světa lidí. Ředitel školy za ní sice vyšle starého vysloužilého upíra, aby ji hlídal a přivedl zpět, ale Saxana po návratu nijak netouží. Jedinou její starostí je sehnat babské ucho. Stačí totiž jediný lok odvaru, a povinnost vrátit se zpět mezi pohádkové bytosti už neplatí. Protože však byla Saxana vždycky nepozorná, netuší, že nejde o vývar z opravdového babského ucha, leč o bylinkový vývar z šalvěje přeslenitého, zvaného lidově babské ucho. Saxanin pobyt mezi lidmi je tak poznamenán řadou zdařilých i poněkud nepovedených kouzel, ale také poznáním zcela nového citu - lásky.
    1
  • Poslední mohykán
    Poslední mohykán (1947)
    FilmRole: Kohoutová, Bořivojova manželka
    • Prima Plus
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    78%
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    2
  • Když Burian prášil
    Když Burian prášil (1940)
    FilmRole: baronka Olga, choť barona Prášila
    • Magenta TV
    Na zámku Prášily žije pan baron se svou ženou Olgou a dcerou Karlou. Každý z nich má své tajemství - pan baron svůj notes, ve kterém má napsané všechny své nemanželské potomky, paní Olga odloženého syna, svůj hřích z mládí a mladá Karlička informaci o tom, že je už nějakou dobu vdaná. Navíc na zámek přijíždějí dva hosté - hrabě Bohdan Kocharowski a nový tajemník pana barona Arnošt Benda, což je Karlin manžel. Složitý příběh se stále více zaplétá a tak dochází k nedorozuměním, která se ovšem nakonec vysvětlí. Ale pozor - kdo by chtěl lhát, musí být obezřetný, protože na zámku při vyslovení lži padají ze zdi talíře!
    Žánry:Komedie
    77%
    Na zámku Prášily žije pan baron se svou ženou Olgou a dcerou Karlou. Každý z nich má své tajemství - pan baron svůj notes, ve kterém má napsané všechny své nemanželské potomky, paní Olga odloženého syna, svůj hřích z mládí a mladá Karlička informaci o tom, že je už nějakou dobu vdaná. Navíc na zámek přijíždějí dva hosté - hrabě Bohdan Kocharowski a nový tajemník pana barona Arnošt Benda, což je Karlin manžel. Složitý příběh se stále více zaplétá a tak dochází k nedorozuměním, která se ovšem nakonec vysvětlí. Ale pozor - kdo by chtěl lhát, musí být obezřetný, protože na zámku při vyslovení lži padají ze zdi talíře!
    Žánry:Komedie
    3
  • To neznáte Hadimršku
    To neznáte Hadimršku (1931)
    FilmRole: Mici Angora
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    77%
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    4
  • Právě začínáme
    Právě začínáme (1946)
    FilmRole: Sidonie Vosáhlová
    Trhovec František Diviš nabízí po jarmarcích laciné zboží, spolumajitel kočovného varieté Bohouš Vosáhlo zase nenáročnou lidovou zábavu. Velmi často se tedy potkávají. Ani jeden z nich si svou činností nevydělá na pohodlné živobytí, nepřipouštějí si však zbytečné starosti. To se ovšem změní ve chvíli, kdy jim oběma zasáhne do života malý kluk. Pepík je sirotek, nemá se o něj kdo postarat a oba jarmarečníci nedokážou odolat prosbě v dětských očích... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    76%
    Trhovec František Diviš nabízí po jarmarcích laciné zboží, spolumajitel kočovného varieté Bohouš Vosáhlo zase nenáročnou lidovou zábavu. Velmi často se tedy potkávají. Ani jeden z nich si svou činností nevydělá na pohodlné živobytí, nepřipouštějí si však zbytečné starosti. To se ovšem změní ve chvíli, kdy jim oběma zasáhne do života malý kluk. Pepík je sirotek, nemá se o něj kdo postarat a oba jarmarečníci nedokážou odolat prosbě v dětských očích... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    5
  • Valentin Dobrotivý
    Valentin Dobrotivý (1942)
    FilmRole: paní Dousková, majitelka módního salónu
    Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou, a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je v práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (CS Film)
    Žánry:Komedie
    76%
    Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou, a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je v práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (CS Film)
    Žánry:Komedie
    6
  • Šťastnou cestu
    Šťastnou cestu (1943)
    FilmRole: vedoucí oddělení
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    75%
    Příběh filmu Šťastnou cestu se odehrává v prostředí velkého pražského obchodního domu a vypráví o osudech pěti prodavaček. I když všechny pracují v jedné firmě, každá jde vlastní cestou za svým životním cílem. Jde o poslední dokončený protektorátní film Otakara Vávry. Byl natočen v roce 1943 podle námětu literárně debutující novinářky Olgy Horákové. Ke spolupráci si Vávra přizval osvědčený tým, kameramana Ferdinanda Pečenku, hudebního skladatele Jiřího Srnku, architekta Jana Zázvorku a střihače Antonína Zelenku. Střihače tentokrát připomínáme záměrně, protože jeho podíl na výsledné podobě filmu je zásadní. Film vznikl většinou v reálu tehdy nového pražského obchodního domu Bílá labuť. Režisér jej pojal jako dynamickou výpověď, která zachycuje rytmus moderního života. Příběhy dívek tak dostaly punc pravdivosti a životnosti. Netradiční režie, kamera, střih i civilní herecké výkony nasvědčují, jak se už v roce 1943 Otakar Vávra a jeho spolupracovníci přiblížili pracovní i umělecké metodě italského neorealismu, který slavil úspěch v kinech až o několik let později. K osvědčeným a populárním herečkám Adině Mandlové, Jiřině Štěpničkové, Haně Vítové a Nataše Gollové se režisér nebál obsadit mladičkou Janu Dítětovou. (Česká televize)
    7
  • Počestné paní pardubické
    Počestné paní pardubické (1944)
    FilmRole: punčochářova žena
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    74%
    V Pardubicích měli v sedmnáctém století kata Jiřího, který byl ve svém opovrhovaném povolání hluboce nešťastný. Povahou byl mírný jako beránek, ani slepici nedokázal useknout hlavu, věnoval se spíš ranhojičství a léčitelství. Tenhle mistr popravčí měl manželku Rozinu, jejíž krása a pěkné oblečení byly trnem v oku všem zakyslým místním drbnám. Když začaly nepřejícné měšťanostky proti paní Rozině intrikovat, musel se Jiří konečně vzchopit k činu a jednat jako muž. A do toho všeho se ještě ve městě odehrál případ přímo kriminální...
    8
  • Tajemství krve
    Tajemství krve (1953)
    FilmRole: sekretářka u Pluhaře
    72%
    9
  • Muži nestárnou
    Muži nestárnou (1942)
    FilmRole: nahluchlá paní baronka
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    71%
    Nepoučitelný milenec Stáňa by rád zůstal věčně mladý. Proto se uchází hned o tři ženy tří generací z jedné rodiny... V září 1940 uvedl Oldřich Nový ve svém divadle úspěšnou autorskou úpravu hry Jana Patrného Muži nestárnou, inscenaci s vtipným námětem a neméně vtipnou pointou – o muži, jenž získá sympatie a posléze i lásku žen ze tří generací jedné rodiny. V roce 1942 ji pro film přepsal Vladimír Slavínský, který tuto komedii i režíroval. Do hlavní role obsadil tehdy už renomovaného herce Národního divadla Jana Pivce. Ve Filmovém kurýru se týden před premiérou v dubnu 1942 objevila jeho slova: „Úloha v tomto filmu byla zvláště vděčná: hrát tři role v jediné osobě, snažit se proniknout do duševního života nezkušeného, smrtelně zamilovaného studentíka, později pak zralého činorodého muže a nakonec trochu rezignovaného a klidného padesátníka. Všechno byly role vyloženě charakterní. Vyhýbal jsem se obvyklému milovnickému rámci, proto jsem též první fázi (studenta) pojal s bezděčnou komikou, v druhé – abych se přiznal – hrál jsem vlastně sebe. Byl zde však ještě jeden choulostivý bod: divák nesmí získat dojem, že ing. Jarský je jen věčný donchuán, který honí děvčata, i když mu šedivějí vlasy. Proto jsem se ve své třetí a poslední podobě snažil vykreslit muže, který již mladé děvče nedobývá, ale je jím vlastně dobýván.“ Roztomilými partnerkami Jana Pivce byly Jana Romanová, Jarmila Smejkalová (ve své první větší filmové roli) a Zita Kabátová. (Česká televize)
    10
  • Řeka čaruje
    Řeka čaruje (1946)
    FilmRole: Šupitová
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    71%
    Zestárlý pražský podnikatel a člen bezpočtu dozorčích rad Leopold Kohák (F. Hanus) požívá značnou úctu svého okolí. Málokdo tuší, že veškerý majetek vyženil a že o všem ve skutečnosti rozhoduje jeho panovačná žena (R. Šlemrová). Leopold se utápí v nečinnosti a jeho jedinou radostí jsou vzpomínky na dávného kamaráda Lebedu (J. Marvan) a především na rodnou Sázavu, kde vyrůstal. Jednoho dne mu však dojde trpělivost. Předstírá nervové zhroucení a naoko odjede do zahraničních lázní. Ve skutečnosti však vyrazí do rodného kraje. A stane se malý zázrak: po koupeli v Sázavě začne Leopold mládnout. Navíc ho vykutálený tulák Štverylka (J. Plachta) připraví o všechno noblesní oblečení. Ze starého unaveného Leopolda se tak pomalu opět stává tentýž člověk, kterým kdysi skutečně byl: okouzlující mladík Poldík... (Česká televize)
    11
  • Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
    Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1956)
    FilmRole: Honzátková
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi lepšími lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    70%
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi lepšími lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    12
  • 13
  • Týden v tichém domě
    Týden v tichém domě (1947)
    FilmRole: Lakmusová
    Předlohy Jana Nerudy patřívaly kdysi k oblíbeným filmovým i televizním tématům. Tímto snímkem na sebe před rovnými šedesáti lety upozornil začínající Jiří Krejčík. I ve výrazně ateliérovém díle dokázal evokovat mentalitu a předsudky předminulého století. Jednou v úsměvném, jindy ve zvážnělejším nahlížení postihl ruch v jednom malostranském domě, představil pestrou plejádu nejrůznějších nájemníků, kteří tam bydlí, i často malicherné rozbroje, které mezi nimi propukají.
    69%
    Předlohy Jana Nerudy patřívaly kdysi k oblíbeným filmovým i televizním tématům. Tímto snímkem na sebe před rovnými šedesáti lety upozornil začínající Jiří Krejčík. I ve výrazně ateliérovém díle dokázal evokovat mentalitu a předsudky předminulého století. Jednou v úsměvném, jindy ve zvážnělejším nahlížení postihl ruch v jednom malostranském domě, představil pestrou plejádu nejrůznějších nájemníků, kteří tam bydlí, i často malicherné rozbroje, které mezi nimi propukají.
    14
  • Předtucha
    Předtucha (1947)
    FilmRole: Horáková
    Dospívající dcera z vážené rodiny prožije o prázdninách milostné dobrodružství se záhadně se tvářícím mladým mužem. Ačkoli ji silně přitahuje, zároveň je znepokojena jeho zlověstnými, panovačnými řečmi, jeho uhrančivým charismatem. Rudolf Hrušínský tu ztvárnil první ze svých pověstných rozporuplných postav, u nichž i více či méně hmatatelné zlo doslova fascinuje. Příběh je působivě odvyprávěn, ale stěží zastře chladnou akademičnost.
    Žánry:Drama
    69%
    Dospívající dcera z vážené rodiny prožije o prázdninách milostné dobrodružství se záhadně se tvářícím mladým mužem. Ačkoli ji silně přitahuje, zároveň je znepokojena jeho zlověstnými, panovačnými řečmi, jeho uhrančivým charismatem. Rudolf Hrušínský tu ztvárnil první ze svých pověstných rozporuplných postav, u nichž i více či méně hmatatelné zlo doslova fascinuje. Příběh je působivě odvyprávěn, ale stěží zastře chladnou akademičnost.
    Žánry:Drama
    15
  • Turbina
    Turbina (1941)
    FilmRole: Rézi
    69%
    16
  • Dnes neordinuji
    Dnes neordinuji (1948)
    FilmRole: Dynybylová
    Stačí prožít jednu příliš bouřlivou noc a ráno se vypaří veškeré vzpomínky. Právě to se přihodí jednomu psychiatrovi, jenž povýšení zapíjel tak mohutně, že si vůbec nedokázal vybavit, co všechno osudné noci vyváděl. Poněkud ziskuchtivé ženy se toho pokusí využít ve svůj prospěch. Pokud vám námět připadá povědomý, nemýlíte se. Poskytla jej už dříve zfilmovaná hra Olgy Scheinpflugové Okénko.
    Žánry:Komedie
    68%
    Stačí prožít jednu příliš bouřlivou noc a ráno se vypaří veškeré vzpomínky. Právě to se přihodí jednomu psychiatrovi, jenž povýšení zapíjel tak mohutně, že si vůbec nedokázal vybavit, co všechno osudné noci vyváděl. Poněkud ziskuchtivé ženy se toho pokusí využít ve svůj prospěch. Pokud vám námět připadá povědomý, nemýlíte se. Poskytla jej už dříve zfilmovaná hra Olgy Scheinpflugové Okénko.
    Žánry:Komedie
    17
  • Červená ještěrka
    Červená ještěrka (1948)
    FilmRole: Bendlová
    65%
    18
  • Neviděli jste Bobíka?
    Neviděli jste Bobíka? (1944)
    FilmRole: Hyacinta Horáková
    63%
    19
  • Cirkus bude!
    Cirkus bude! (1954)
    FilmRole: svatebčan
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    59%
    Družstevníci mají sice objednané cirkusové představení, ale vinou administrativních zmatků málem o ně přijdou. Cirkusoví umělci - navzdory nerudnému úředníkovi - však udělají vše, aby se vystoupení uskutečnilo, objíždějí jednotlivé účinkující, kteří rovnou během cesty předvádějí svá akrobatická čísla. Z celkového příklonu k pohybovým atrakcím se vymyká vzorová klauniáda, jakou předvádí dvojice Kopecký - Lipský.
    Žánry:Komedie
    20
  • Okouzlená
    Okouzlená (1942)
    FilmRole: ředitelka salonu
    58%
    21
  • Rukavička
    Rukavička (1941)
    FilmRole: Houdková
    58%
    22
  • V trestném území
    V trestném území (1951)
    FilmRole: Marešová
    54%
    23
  • Dceruška k pohledání
    Dceruška k pohledání (1940)
    FilmRole: Helena
    Věra Ferbasová hrála v meziválečném období samá ztřeštěná děvčata, větroplachy, jimž se dobovým žargonem přezdívalo žabec. Tatínek mívá s takovým potomkem samá trápení, protože víří jeden zmatek za druhým, i když tentokrát mnohé zamotají výmysly a lži hrdinčiných blízkých. Zbývá dodat, že velkou roli zde zastávají ochotníci a navrátilec z Ameriky.
    Žánry:Komedie
    Režie:Václav Binovec
    54%
    Věra Ferbasová hrála v meziválečném období samá ztřeštěná děvčata, větroplachy, jimž se dobovým žargonem přezdívalo žabec. Tatínek mívá s takovým potomkem samá trápení, protože víří jeden zmatek za druhým, i když tentokrát mnohé zamotají výmysly a lži hrdinčiných blízkých. Zbývá dodat, že velkou roli zde zastávají ochotníci a navrátilec z Ameriky.
    Žánry:Komedie
    Režie:Václav Binovec
    24
  • Bláhový sen
    Bláhový sen (1943)
    FilmRole: majitelka kadeřnictví
    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J. A. Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.
    Žánry:DramaMuzikál
    54%
    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J. A. Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.
    Žánry:DramaMuzikál
    25
  • Čekanky
    Čekanky (1940)
    FilmRole: Kristina
    52%
    26
  • 27
  • Veselý souboj
    Veselý souboj (1951)
    FilmRole: Javorinová
    50%
    28
  • Pan Novák
    Pan Novák (1949)
    FilmRole: Nováková
    49%
    29
  • Pára nad hrncem
    Pára nad hrncem (1950)
    FilmRole: vedoucí vinárny
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    48%
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    30
  • Slovo dělá ženu
    Slovo dělá ženu (1953)
    FilmRole: Bertíkova žena

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    47%

    Příkladná agitka z počátku 50. let zdůrazňuje, že ve zlepšovatelském a údernickém hnutí jsou důležité i ženy. Neměly by se podceňovat, protože hravě zastanou také donedávna ryze mužskou práci. Hlavní hrdina, jehož ztělesňuje někdejší elegán Oldřich Nový, se tu prochází ve slušivých montérkách, dívaje se podezíravě na snahy žen vyrovnat se mužům, jmenovitě jemu. Ale o slibně se rozvíjející milostný motiv se bát rozhodně nemusíme.

    Žánry:Komedie
    31
  • Zvony z rákosu
    Zvony z rákosu (1951)
    FilmRole: Mocová
    43%
    32
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1953)
    FilmRole: Prokopcová
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mimo jiné se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá „sociálního vědomí“. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděn na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín a další). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    33

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.