6.2

Olga Salagová: Filmy a seriály

  • 1
  • Slnko v sieti
    Slnko v sieti (1963)
    FilmRole: Jana
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Lyrický příběh nesmělé lásky dvou mladých studentů zachycuje emocionální dozrávání soudobé mládeže, která se snaží zakrývat svoji nejistotu, nezkušenost a strach ze života předstíraným cynismem a odmítavou pózou. Jejich vnitřní svět je však plný citů, ke kterým se nechtějí veřejně přiznat. Film bývá považován za průkopnické dílo československé nové vlny.
    Žánry:Drama
    74%
    Lyrický příběh nesmělé lásky dvou mladých studentů zachycuje emocionální dozrávání soudobé mládeže, která se snaží zakrývat svoji nejistotu, nezkušenost a strach ze života předstíraným cynismem a odmítavou pózou. Jejich vnitřní svět je však plný citů, ke kterým se nechtějí veřejně přiznat. Film bývá považován za průkopnické dílo československé nové vlny.
    Žánry:Drama
    2
  • Mrtvi nespievajú
    Mrtvi nespievajú (1964)
    Seriál
    74%
    3
  • Pehavý Max a strašidlá
    Pehavý Max a strašidlá (1987)
    Film
    • iTunes
    • DaFilms
    Předlohou filmu se stal román spisovatele Alana Pettersona Frankensteinova teta. Hrdinou příběhu je desetiletý sirotek Max, který uteče z kočovného cirkusu mezi podivné obyvatele zámku Frankenstein, kde se stane svědkem vzniku umělého člověka a posléze i pomocníkem při aklimatizaci tohoto tvora na zdejším světě. Upír, bílá paní, ohnivý muž ani vodník nejsou zlá, tajemná, nepřístupná a děsivá strašidla, nýbrž inteligentní a dobrosrdečné bytosti nadané nadpřirozenými schopnostmi, jež však při troše dobré vůle a trpělivosti může zvládnout i malý kluk. Film Pihovatý Max si zasloužil označení moderní pohádka. Režisér těžil ze všeobecně známé frankensteinovské látky, diváky však vede dál než jen za fascinací nestvůrami. Téma se mu stalo osnovou pro parodii, která dodržuje nepsaná pravidla pohádek a hledá hodnoty morální.
    Žánry:FantasyHororKomedie
    73%
    Předlohou filmu se stal román spisovatele Alana Pettersona Frankensteinova teta. Hrdinou příběhu je desetiletý sirotek Max, který uteče z kočovného cirkusu mezi podivné obyvatele zámku Frankenstein, kde se stane svědkem vzniku umělého člověka a posléze i pomocníkem při aklimatizaci tohoto tvora na zdejším světě. Upír, bílá paní, ohnivý muž ani vodník nejsou zlá, tajemná, nepřístupná a děsivá strašidla, nýbrž inteligentní a dobrosrdečné bytosti nadané nadpřirozenými schopnostmi, jež však při troše dobré vůle a trpělivosti může zvládnout i malý kluk. Film Pihovatý Max si zasloužil označení moderní pohádka. Režisér těžil ze všeobecně známé frankensteinovské látky, diváky však vede dál než jen za fascinací nestvůrami. Téma se mu stalo osnovou pro parodii, která dodržuje nepsaná pravidla pohádek a hledá hodnoty morální.
    Žánry:FantasyHororKomedie
    4
  • Bakaláři
    Bakaláři (1972)
    Seriál
    • iVysílání
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    72%
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    5
  • Teta
    Teta (1987)
    SeriálRole: Hostinská
    Ve strašidelném rodinném sídle rodu Frankensteinů dokončuje baron Henry Frankenstein svůj nejnovější vynález – umělého člověka. Bytost s mozkem génia a silou stroje se má stát neocenitelným a tolik vytouženým pomocníkem člověka. Mezitím z cirkusu utíká Max, opuštěný a stále hladový chlapec, kterému na zámek pomůže vodník Alojz. Zámek je pro Maxe ideálním útočištěm, kde se okamžitě seznamuje se zvláštním obyvatelstvem v čele s Bílou paní, hrabětem Drakulou a jinými strašidly, kterých, jak je už každému asi jasné, se vůbec není třeba bát. Něco jiného si však myslí kovář Hufschmidt, který chce proti baronovi poštvat celé, jinak poklidné městečko. Baron se však nebojí a s hrdostí má v plánu všem předvést svůj nejnovější vynález. Jmenuje se Albert, ale na génia rozhodně nevypadá.
    71%
    Ve strašidelném rodinném sídle rodu Frankensteinů dokončuje baron Henry Frankenstein svůj nejnovější vynález – umělého člověka. Bytost s mozkem génia a silou stroje se má stát neocenitelným a tolik vytouženým pomocníkem člověka. Mezitím z cirkusu utíká Max, opuštěný a stále hladový chlapec, kterému na zámek pomůže vodník Alojz. Zámek je pro Maxe ideálním útočištěm, kde se okamžitě seznamuje se zvláštním obyvatelstvem v čele s Bílou paní, hrabětem Drakulou a jinými strašidly, kterých, jak je už každému asi jasné, se vůbec není třeba bát. Něco jiného si však myslí kovář Hufschmidt, který chce proti baronovi poštvat celé, jinak poklidné městečko. Baron se však nebojí a s hrdostí má v plánu všem předvést svůj nejnovější vynález. Jmenuje se Albert, ale na génia rozhodně nevypadá.
    6
  • Vivat Beňovský
    Vivat Beňovský (1975)
    Minisérie
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    66%
    Mladá, krásná Anna Lentulayová (Libuše Šafránková) je zasnoubená s Tomášem Omachelem (Jácint Juhász), ale zahoří láskou k jeho příteli Móricovi Beňovskému (Jozef Adamovič). Ten její lásku odmítá a ona si bere život. Tomáš Omachel její smrt neustále vyčítá Móricovi a provází ho na dlouhé, dobrodružné cestě a neustále plánuje přítelovu smrt. Z Mórice Beňovského se stává dobrodruh, cestovatel, který nikde nenalézá klidu, až zakotví na Madagaskaru, kde se stává králem, a to do chvíle, kdy ho zbouřenci při jedné z bitev zabijí. Příběh se odehrává v 18. století.
    Režie:Igor Ciel
    7
  • Panna zázračnica
    Panna zázračnica (1967)
    Film
    • DaFilms
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    65%
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    8
  • Škriatok
    Škriatok (1995)
    SeriálRole: učiteľka biológie
    Seriál o dvoch deťoch a počítačovom škriatkovi. Peter a Evka práve vďaka počítačovej technike pochopia hodnoty ľudskej tvorivosti v literárnych dielach klasickej svetovej tvorby pre deti, akými sú Dobrodružstvá Toma Sawyera, Traja mušketieri, Peter Pan, V púšti a v pralese a mnohé iné. Vstupom súčasných detí do klasickej literatúry sa pôvodné príbehy začnú meniť. Peter a Evka "píšu" svoje vlastné na pôde známych situácií. Zažívajú okamihy konfliktov, nedorozumení, nebezpečenstva, ale aj zbližovania a pochopenia jeden druhého. Ich večne zaneprázdnené mamy sú prinútené uveriť neuveriteľnému. Aby svoje deti zachránili, musia tiež vojsť do sveta literatúry a detskej fantázie. Až touto skúškou môžu znova získať dôveru svojich detí a objaviť v sebe schopnosť krásneho a pre ľudský život tak prepotrebného snívania.
    Žánry:Rodinný
    64%
    Seriál o dvoch deťoch a počítačovom škriatkovi. Peter a Evka práve vďaka počítačovej technike pochopia hodnoty ľudskej tvorivosti v literárnych dielach klasickej svetovej tvorby pre deti, akými sú Dobrodružstvá Toma Sawyera, Traja mušketieri, Peter Pan, V púšti a v pralese a mnohé iné. Vstupom súčasných detí do klasickej literatúry sa pôvodné príbehy začnú meniť. Peter a Evka "píšu" svoje vlastné na pôde známych situácií. Zažívajú okamihy konfliktov, nedorozumení, nebezpečenstva, ale aj zbližovania a pochopenia jeden druhého. Ich večne zaneprázdnené mamy sú prinútené uveriť neuveriteľnému. Aby svoje deti zachránili, musia tiež vojsť do sveta literatúry a detskej fantázie. Až touto skúškou môžu znova získať dôveru svojich detí a objaviť v sebe schopnosť krásneho a pre ľudský život tak prepotrebného snívania.
    Žánry:Rodinný
    9
  • Hriech Kataríny Padychovej
    Hriech Kataríny Padychovej (1973)
    Film
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    63%
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    10
  • A poběžím až na kraj světa
    A poběžím až na kraj světa (1980)
    FilmRole: Matka sarinová
    62%
    11
  • Spadla z oblakov
    Spadla z oblakov (1979)
    Seriál
    Příběh dětí z podtatranské obce Čabovce a Majky - holčičky z planety Gurun. Je začátek prázdnin a dva kamarádi Slavo Kompiš a Karol Čutka se vydávají v podvečer do místního lomu. Najednou uvidí holčičku, která se prochází po hladině jezírka a kolem hlavy jí srší podivné jiskry... Tak začíná třináctidílná série dobrodružství, při které se Majka postupně dovídá, co je to radost a přátelství, sníh a slzy. Děti se zase seznamují se zázraky, které se běžně užívají na planetě Gurun. (mibara)
    59%
    Příběh dětí z podtatranské obce Čabovce a Majky - holčičky z planety Gurun. Je začátek prázdnin a dva kamarádi Slavo Kompiš a Karol Čutka se vydávají v podvečer do místního lomu. Najednou uvidí holčičku, která se prochází po hladině jezírka a kolem hlavy jí srší podivné jiskry... Tak začíná třináctidílná série dobrodružství, při které se Majka postupně dovídá, co je to radost a přátelství, sníh a slzy. Děti se zase seznamují se zázraky, které se běžně užívají na planetě Gurun. (mibara)
    12
  • Tango pre medveďa
    Tango pre medveďa (1967)
    Film
    59%
    13
  • O sláve a tráve
    O sláve a tráve (1985)
    FilmRole: Denisa's Mom (segment "Lucia")
    58%
    14
  • Volanie démonov
    Volanie démonov (1968)
    FilmRole: Ružena
    I na Slovensku stvořili dvojici vyšetřovatelů, která prošla několika filmy. Volanie démonov je v pořadí třetí z nich. Policisté, jeden maigretovsky hloubavý, druhý humorně unáhlený, tentokrát řeší požár v továrně na nábytek a navíc úmrtí dvou zaměstnanců - jeden se upálil, druhý se zřítil do vyschlé studny. Vyšetřování zamotaného případu trvá dlouho, ale nakonec se ukáže, že pomstychtivost může být mimořádně silná i vytrvalá.
    Žánry:Krimi
    57%
    I na Slovensku stvořili dvojici vyšetřovatelů, která prošla několika filmy. Volanie démonov je v pořadí třetí z nich. Policisté, jeden maigretovsky hloubavý, druhý humorně unáhlený, tentokrát řeší požár v továrně na nábytek a navíc úmrtí dvou zaměstnanců - jeden se upálil, druhý se zřítil do vyschlé studny. Vyšetřování zamotaného případu trvá dlouho, ale nakonec se ukáže, že pomstychtivost může být mimořádně silná i vytrvalá.
    Žánry:Krimi
    15
  • Hodina modrých slonů
    Hodina modrých slonů (1971)
    FilmRole: Zuzanka's mother
    Ačkoli se vánoční svátky rychle blíží, pro děti z mateřské školy je to nepředstavitelně daleko. Ale protože jsou podnikavé, usmyslí si, že půjdou na Vánoční ostrovy, kde zajisté probíhají oslavy Vánoc ustavičně. Pokus o moderní pohádku, zbavenou klasických rekvizit, však nevyšel a snímek upadl do zapomnění. Možná, že po letech to bude objevitelská podívaná, navíc namluvená slovensky, neboť film vznikal v česko-slovenské koprodukci a má dvě jazykové verze.
    Žánry:FantasyRodinný
    54%
    Ačkoli se vánoční svátky rychle blíží, pro děti z mateřské školy je to nepředstavitelně daleko. Ale protože jsou podnikavé, usmyslí si, že půjdou na Vánoční ostrovy, kde zajisté probíhají oslavy Vánoc ustavičně. Pokus o moderní pohádku, zbavenou klasických rekvizit, však nevyšel a snímek upadl do zapomnění. Možná, že po letech to bude objevitelská podívaná, navíc namluvená slovensky, neboť film vznikal v česko-slovenské koprodukci a má dvě jazykové verze.
    Žánry:FantasyRodinný
    16
  • Advokátka
    Advokátka (1978)
    FilmRole: Stella (hlas)
    Mladá právnička prožívá své první profesní obtíže, vrství se jí rodinné neshody. Obtížně snáší, že obhajoby souzených lidí - počínaje ženou, která zavraždila svého agresivního manžela - nevycházejí podle jejích představ, prožívá zklamání, že ani její muž není právě příkladem mravnosti, neboť při vyšetřování rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví vedou všechny nitky právě k němu. Přes všechny potíže si však hrdinka uchovává smysl pro čest i spravedlnost. Tvůrci se pokusili vymodelovat ideální hrdinku, avšak vybavili ji přílišnou tezovitostí.
    54%
    Mladá právnička prožívá své první profesní obtíže, vrství se jí rodinné neshody. Obtížně snáší, že obhajoby souzených lidí - počínaje ženou, která zavraždila svého agresivního manžela - nevycházejí podle jejích představ, prožívá zklamání, že ani její muž není právě příkladem mravnosti, neboť při vyšetřování rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví vedou všechny nitky právě k němu. Přes všechny potíže si však hrdinka uchovává smysl pro čest i spravedlnost. Tvůrci se pokusili vymodelovat ideální hrdinku, avšak vybavili ji přílišnou tezovitostí.
    17
  • Kamarátky
    Kamarátky (1979)
    Film
    Bezproblémové přátelství zpravidla trvá tak dlouho, dokud je neprověří zátěžová situace. Přesvědčí se o tom i hrdinka tohoto příběhu, která se v těžké životní situaci obrátí na své kamarádky, když odhalí manželovu nevěru, ale s překvapením zjišťuje, že je obtěžuje už jen vyslechnout ji, natož pomoci. Režisér Štefan Uher však nedospěl dál než ke zjednodušující, zbanalizované historce, která není s to postihnout niterná dilemata, nepomohlo mu ani obsazení dvou oblíbených českých hereček.
    53%
    Bezproblémové přátelství zpravidla trvá tak dlouho, dokud je neprověří zátěžová situace. Přesvědčí se o tom i hrdinka tohoto příběhu, která se v těžké životní situaci obrátí na své kamarádky, když odhalí manželovu nevěru, ale s překvapením zjišťuje, že je obtěžuje už jen vyslechnout ji, natož pomoci. Režisér Štefan Uher však nedospěl dál než ke zjednodušující, zbanalizované historce, která není s to postihnout niterná dilemata, nepomohlo mu ani obsazení dvou oblíbených českých hereček.
    18
  • Dialóg 20-40-60
    Dialóg 20-40-60 (1968)
    FilmRole: Girl (segment "The Twenty-Year-Olds")
    53%
    19
  • Dvě věci pro život
    Dvě věci pro život (1973)
    Film

    Mladý muž se rozhodl poznat opravdový život a vypraví se na brigádu do ostravských dolů. Na dělnické ubytovně pak poznává nejrůznější typy lidí, poznává následováníhodné příklady i varovná selhání. Do příběhu, zploštělého dle normalizačních požadavků, jsou vkládána všelijaká moudra, která si hlavní hrdina se zájmem vyposlechne - třeba výrok, k němuž odkazuje samotný název. Jeden z rázovitých spolupracovníků totiž mladému muži sdělí, že chlap potřebuje k životu dvě věci - pořádnou práci a pořádnou ženskou.

    52%

    Mladý muž se rozhodl poznat opravdový život a vypraví se na brigádu do ostravských dolů. Na dělnické ubytovně pak poznává nejrůznější typy lidí, poznává následováníhodné příklady i varovná selhání. Do příběhu, zploštělého dle normalizačních požadavků, jsou vkládána všelijaká moudra, která si hlavní hrdina se zájmem vyposlechne - třeba výrok, k němuž odkazuje samotný název. Jeden z rázovitých spolupracovníků totiž mladému muži sdělí, že chlap potřebuje k životu dvě věci - pořádnou práci a pořádnou ženskou.

    20
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    FilmRole: Nurse Kateřina
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    51%
    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesage vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.
    Režie:Juraj Herz
    21
  • Cézar a detektívi
    Cézar a detektívi (1968)
    Film
    Groteskní, silně stylizovaná komedie chce evokovat svět dětské představivosti. Na příkladu malého chlapce je zdůrazněna absence přetvářky, v kontrastu ke světu dospělých, kteří jsou ochotni vše nahlížet skrze peníze a na problémy dětí nemají čas ani trpělivost. Současně se tvůrci opájejí cirkusovým prostředím, které, zastoupeno hlavně klaunem, je stejně upřímné a nefalšované jako dětská mysl. Ve vedlejších rolích objevíme řadu zajímavých osobností českého i slovenského filmu.
    Žánry:KomedieRodinný
    49%
    Groteskní, silně stylizovaná komedie chce evokovat svět dětské představivosti. Na příkladu malého chlapce je zdůrazněna absence přetvářky, v kontrastu ke světu dospělých, kteří jsou ochotni vše nahlížet skrze peníze a na problémy dětí nemají čas ani trpělivost. Současně se tvůrci opájejí cirkusovým prostředím, které, zastoupeno hlavně klaunem, je stejně upřímné a nefalšované jako dětská mysl. Ve vedlejších rolích objevíme řadu zajímavých osobností českého i slovenského filmu.
    Žánry:KomedieRodinný
    22
  • Sneh pod nohami
    Sneh pod nohami (1979)
    Film
    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívajících dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokážou, který trenérský přístup je optimální. Sníh pod nohama předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.
    Žánry:Drama
    46%
    Je špatné, když ctižádostiví rodiče a koneckonců i někteří učitelé ve sportovní střední škole chtějí z dospívajících dětí za každou cenu vychovat ambiciózní sportovce. Snímek, odehrávající se v lyžařském prostředí, odsuzuje tvrdý dril i vytváření iluze vlastní výjimečnosti - až náročné závody juniorů prokážou, který trenérský přístup je optimální. Sníh pod nohama předkládá ilustrativní, nabádavou osvětu o nesnadném modelování všespasitelné socialistické morálky - i odvaze dospělých přiznat případnou chybu.
    Žánry:Drama
    23
  • Tie malé výlety
    Tie malé výlety (1973)
    Film
    Ředitel velkého bratislavského podniku ledasco vlastní (třeba motorový člun) a dopřává si ledasjakých zábav (třeba atraktivní milenky). Název filmu vlastně odkazuje k častým hrdinovým nevěrám, jichž se dopouští. A ty nezůstanou bez následků pro soudržnost rodinného zázemí - syn se vášnivě bouří proti otcovým pokleskům, zatímco hrdinova žena mlčky a trpělivě snáší manželovy avantýry. Vznikla krotce úsměvná společenská komedie, která se zamýšlí nad běžně existujícími jevy - příznačně je označuje za přežitky měšťácké morálky. Důraz na moralizující akcent a naprosto nevynalézavé, konvenční ztvárnění příběhu však film zbavuje přiměřené atraktivity. Zajímavostí, že do hlavních rolí byli obsazeni oblíbení čeští herci, samozřejmě dabovaní do slovenštiny.
    Žánry:Komedie
    46%
    Ředitel velkého bratislavského podniku ledasco vlastní (třeba motorový člun) a dopřává si ledasjakých zábav (třeba atraktivní milenky). Název filmu vlastně odkazuje k častým hrdinovým nevěrám, jichž se dopouští. A ty nezůstanou bez následků pro soudržnost rodinného zázemí - syn se vášnivě bouří proti otcovým pokleskům, zatímco hrdinova žena mlčky a trpělivě snáší manželovy avantýry. Vznikla krotce úsměvná společenská komedie, která se zamýšlí nad běžně existujícími jevy - příznačně je označuje za přežitky měšťácké morálky. Důraz na moralizující akcent a naprosto nevynalézavé, konvenční ztvárnění příběhu však film zbavuje přiměřené atraktivity. Zajímavostí, že do hlavních rolí byli obsazeni oblíbení čeští herci, samozřejmě dabovaní do slovenštiny.
    Žánry:Komedie
    24
  • Plechová kavalerie
    Plechová kavalerie (1979)
    Seriál
    43%
    25
  • Cesta ženy
    Cesta ženy (1975)
    Film
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    43%
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    26
  • Ordinácia v ružovej záhrade
    Ordinácia v ružovej záhrade (2007)
    Seriál
    „Na svete je málo miest, kde sa rozhoduje o živote a smrti. Ženy ich dôverne poznajú, muži chodia po špičkách“. Seriál Ordinácia v ružovej záhrade odhaľuje trinástu komnatu medicíny, presnejšie gynekologicko – pôrodnícke oddelenie nemocnice nemenovaného slovenského mesta a súkromnú gynekologickú ambulanciu. Tieto prostredia spája nielen spoločné poslanie, ale aj kolegiálne a priateľské vzťahy hlavných hrdinov. Protagonistami nie sú iba lekári a zdravotné sestry, ale aj ich rodinní príslušníci, partneri, priatelia a hlavne pacientky. Protagonisti seriálu kladú dôraz na psychológiu postáv v autentickom súčasnom „živote“. Seriál dáva príležitosť pre zaujímavé herecké výkony a divák má po čase možnosť spoznať slovenských hercov, mediálne známe tváre, ktoré sa z polohy moderátorov a zabávačov vrátia opäť k tomu, čo tak dokonale ovládajú na divadelných doskách. Seriál Ordinácia v ružovej záhrade zaznamenal obrovský úspech v susednom Česku, kde sa stal dlhodobým seriálom s vysokou sledovanosťou.
    8%
    „Na svete je málo miest, kde sa rozhoduje o živote a smrti. Ženy ich dôverne poznajú, muži chodia po špičkách“. Seriál Ordinácia v ružovej záhrade odhaľuje trinástu komnatu medicíny, presnejšie gynekologicko – pôrodnícke oddelenie nemocnice nemenovaného slovenského mesta a súkromnú gynekologickú ambulanciu. Tieto prostredia spája nielen spoločné poslanie, ale aj kolegiálne a priateľské vzťahy hlavných hrdinov. Protagonistami nie sú iba lekári a zdravotné sestry, ale aj ich rodinní príslušníci, partneri, priatelia a hlavne pacientky. Protagonisti seriálu kladú dôraz na psychológiu postáv v autentickom súčasnom „živote“. Seriál dáva príležitosť pre zaujímavé herecké výkony a divák má po čase možnosť spoznať slovenských hercov, mediálne známe tváre, ktoré sa z polohy moderátorov a zabávačov vrátia opäť k tomu, čo tak dokonale ovládajú na divadelných doskách. Seriál Ordinácia v ružovej záhrade zaznamenal obrovský úspech v susednom Česku, kde sa stal dlhodobým seriálom s vysokou sledovanosťou.
    27

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.