Oscar

Oscar 1990: nominace a vítězové

62. ročník
Místo: Dorothy Chandler Pavilion
Oceňované filmy z období 1989

Předávání cen: 26. 3. 1990

Nejlepší film

Vítěz
  • Řidič slečny Daisy
    Řidič slečny Daisy
    • Prima Plus

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

    77%

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

Nominace

Nejlepší herec v hlavní roli

Nejlepší herečka v hlavní roli

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie

Vítěz
  • Batman
    Batman
    • iTunes
    • Rakuten
    Velkoměsto Gotham City je sužováno gangstery, které vede kyselinou děsivě znetvořený Joker. Policie se zdá být bezmocná. Mnohem větší respekt mezi zločinci budí maskovaný netopýří muž - Batman - objevující se vždy tam, kde je páchána nějaká nepravost. Reportérka Vicki Valeová, píšící o Batmanových kouscích, se seznámí s plachým milionářem Brucem Waynem a stráví s ním opojnou noc. Joker se snaží Vicki unést, ale dívka je v poslední chvíli zachráněna Batmanem. Novinářka začíná tušit pravdu. Wayne a Batman jsou jedna osoba. Mezitím běsnící Joker terorizuje město otrávenými kosmetickými přípravky a vyzývá Batmana na rozhodující souboj.
    Režie:Tim Burton
    80%
    Velkoměsto Gotham City je sužováno gangstery, které vede kyselinou děsivě znetvořený Joker. Policie se zdá být bezmocná. Mnohem větší respekt mezi zločinci budí maskovaný netopýří muž - Batman - objevující se vždy tam, kde je páchána nějaká nepravost. Reportérka Vicki Valeová, píšící o Batmanových kouscích, se seznámí s plachým milionářem Brucem Waynem a stráví s ním opojnou noc. Joker se snaží Vicki unést, ale dívka je v poslední chvíli zachráněna Batmanem. Novinářka začíná tušit pravdu. Wayne a Batman jsou jedna osoba. Mezitím běsnící Joker terorizuje město otrávenými kosmetickými přípravky a vyzývá Batmana na rozhodující souboj.
    Režie:Tim Burton

Nominace

Nejlepší kamera

Vítěz
  • Sláva
    Sláva
    • iTunes
    • Rakuten
    Počas vojny medzi Severom a Juhom vznikla vo federalistickej armáde prvá bojová jednotka zložená z černošských vojakov: 54. dobrovoľnícky peší pluk, ktorému velil plukovník Robert Gould Shaw, syn vplyvného politika. Fakt, že občianska vojna sa koná v ich mene, sa neodráža v postavení černošských vojakov, ktorých berú viac ako sluhov než ako rovnocenných ľudí. Aj preto mnohí z nich pri prvej príležitosti z vojska dezertujú. Neoficiálnymi vodcami černošských vojakov sú bývalý hrobár, seržant John Rawlins a povrchný bývalý otrok Trip, ktorí sú reprezentantmi mozgu a srdca organizácie. Napriek všetkému pohŕdaniu vojaci 54. regimentu odkázali svoju odvahu a odhodlanie v urputnom boji pri pevnosti Fort Wagner, keď bojovali s asi tisíckou južanských obrancov pevnosti. A práve táto bitka zmenila mnohé...
    75%
    Počas vojny medzi Severom a Juhom vznikla vo federalistickej armáde prvá bojová jednotka zložená z černošských vojakov: 54. dobrovoľnícky peší pluk, ktorému velil plukovník Robert Gould Shaw, syn vplyvného politika. Fakt, že občianska vojna sa koná v ich mene, sa neodráža v postavení černošských vojakov, ktorých berú viac ako sluhov než ako rovnocenných ľudí. Aj preto mnohí z nich pri prvej príležitosti z vojska dezertujú. Neoficiálnymi vodcami černošských vojakov sú bývalý hrobár, seržant John Rawlins a povrchný bývalý otrok Trip, ktorí sú reprezentantmi mozgu a srdca organizácie. Napriek všetkému pohŕdaniu vojaci 54. regimentu odkázali svoju odvahu a odhodlanie v urputnom boji pri pevnosti Fort Wagner, keď bojovali s asi tisíckou južanských obrancov pevnosti. A práve táto bitka zmenila mnohé...

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů

Vítěz
  • Jindřich V.
    Jindřich V.
    Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti, i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve zpsychologizované roli Jindřicha V. Film získal Oscara za kostýmy. Mladý irský shakespearovský herec ve svém režisérském debutu aktualizoval známou hru - příběh mladého anglického krále, který se na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhat své dědické právo na francouzskou korunu (vládne tam tehdy starý král Karel VI.) a o všem se rozhoduje v boji u Azincourtu. Jindřichem V. tu zmítají pochybnosti ještě při dobývání cizích území a trpí pocitem osamělosti, i když už je vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle trochu zdlouhavých dialogových scén zaujmou dynamické a realistické bojové výjevy. Především však upoutá Kenneth Branagh-herec v zpsychologizované úloze Jindřicha V., kterého hraje s racionální odhodlaností a výbušnou citovostí. Kuriozitou je, že Branagh se tu představuje jako scenárista, debutující režisér a hlavní představitel - tedy navlas stejně jako Laurence Olivier, který hru v r. 1944 s velkým úspěchem zfilmoval jako první, jenže s důrazem na divadelnost předlohy a pojímajíc bojové scény jako velká malířská plátna.
    74%
    Druhá filmová verze hry W. Shakespeara (poprvé ji zfilmoval v roce 1944 L. Olivier) je režijním debutem irského shakespearovského herce a dnes již známého režiséra K. Branagha, který se pokusil příběh mladého anglického krále aktualizovat a oprostit ho od tradičního pojetí: jeho králem zmítají pochybnosti a trpí pocitem osamělosti, i když se stává vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle dynamických a realistických bitevních scén upoutá ve filmu především K. Branagh ve zpsychologizované roli Jindřicha V. Film získal Oscara za kostýmy. Mladý irský shakespearovský herec ve svém režisérském debutu aktualizoval známou hru - příběh mladého anglického krále, který se na radu arcibiskupa z Canterbury rozhodne vymáhat své dědické právo na francouzskou korunu (vládne tam tehdy starý král Karel VI.) a o všem se rozhoduje v boji u Azincourtu. Jindřichem V. tu zmítají pochybnosti ještě při dobývání cizích území a trpí pocitem osamělosti, i když už je vítězem a přebírá francouzský trůn. Vedle trochu zdlouhavých dialogových scén zaujmou dynamické a realistické bojové výjevy. Především však upoutá Kenneth Branagh-herec v zpsychologizované úloze Jindřicha V., kterého hraje s racionální odhodlaností a výbušnou citovostí. Kuriozitou je, že Branagh se tu představuje jako scenárista, debutující režisér a hlavní představitel - tedy navlas stejně jako Laurence Olivier, který hru v r. 1944 s velkým úspěchem zfilmoval jako první, jenže s důrazem na divadelnost předlohy a pojímajíc bojové scény jako velká malířská plátna.

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Vítěz
  • Johnstown Flood, The
    Johnstown Flood, The
    30. května 1889 se protrhla hráz South Fork, která sloužila jako rekreační jezero pro bohaté průmyslníky z Pittsburghu a jejich rodiny. Důvodem byly silné deště a zanedbaná údržba ze strany vlastníků. Protržená hráz vyslala vlnu vody a trosek, vysokou 12 metrů a širokou přes 800 metrů, která se valila 22 kilometrů dolů do průmyslového města Johnstown v Pensylvánii. V této katastrofě zahynulo více než 2000 lidí. Tento dokument vypráví příběh a ukazuje, že katastrofě se dalo snadno předejít.
    Hrají:Len Cariou
    73%
    30. května 1889 se protrhla hráz South Fork, která sloužila jako rekreační jezero pro bohaté průmyslníky z Pittsburghu a jejich rodiny. Důvodem byly silné deště a zanedbaná údržba ze strany vlastníků. Protržená hráz vyslala vlnu vody a trosek, vysokou 12 metrů a širokou přes 800 metrů, která se valila 22 kilometrů dolů do průmyslového města Johnstown v Pensylvánii. V této katastrofě zahynulo více než 2000 lidí. Tento dokument vypráví příběh a ukazuje, že katastrofě se dalo snadno předejít.
    Hrají:Len Cariou

Nominace

Nejlepší střih

Vítěz

Nominace

Nejlepší cizojazyčný film

Vítěz
  • Bio Ráj
    Bio Ráj
    Film má dvě časové roviny. Úspěšný filmový režisér si při zprávě o smrti starého vesnického promítače Alfreda vzpomíná na své dětství. Na pozadí poválečné bídy se rozvíjí vztah mezi malým Totem, neodbytně přitahovaným tmavým sálem kina a promítací kabinou (s hučícími praskajícími stroji, paprsky světla rozptýlenými v prachu, převíječkami a prázdnými cívkami rozvěšenými po zdech), ve které kraluje Alfred, zastupujíci mu autoritu otce, nezvěstného od války. Dospívající Toto se Alfredem nechá přemluvit k odchodu z vesnice, aby rozvinul svůj talent. Když se po letech vrací na pohřeb, stařičké kino je právě bouráno a dojatý Toto si promítá film, sestavený ze scén polibků, které musel Alfred na příkaz místního farářa vystřihovat, aby je teď odkázal svému příteli a žákovi. Svěží, divácky vřele přijatý film nesklouzl do sentimentality, ale s přesně dávkovaným sentimentem nostalgicky evokuje dobu, v které kino bylo pro vesničany jediným kulturně-společenským zážitkem.
    81%
    Film má dvě časové roviny. Úspěšný filmový režisér si při zprávě o smrti starého vesnického promítače Alfreda vzpomíná na své dětství. Na pozadí poválečné bídy se rozvíjí vztah mezi malým Totem, neodbytně přitahovaným tmavým sálem kina a promítací kabinou (s hučícími praskajícími stroji, paprsky světla rozptýlenými v prachu, převíječkami a prázdnými cívkami rozvěšenými po zdech), ve které kraluje Alfred, zastupujíci mu autoritu otce, nezvěstného od války. Dospívající Toto se Alfredem nechá přemluvit k odchodu z vesnice, aby rozvinul svůj talent. Když se po letech vrací na pohřeb, stařičké kino je právě bouráno a dojatý Toto si promítá film, sestavený ze scén polibků, které musel Alfred na příkaz místního farářa vystřihovat, aby je teď odkázal svému příteli a žákovi. Svěží, divácky vřele přijatý film nesklouzl do sentimentality, ale s přesně dávkovaným sentimentem nostalgicky evokuje dobu, v které kino bylo pro vesničany jediným kulturně-společenským zážitkem.

Nominace

Nejlepší masky

Vítěz
  • Řidič slečny Daisy
    Řidič slečny Daisy
    • Prima Plus

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

    77%

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

Nominace

Nejlepší filmová hudba

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz

Nominace

Nejlepší animovaný krátkometrážní film

Vítěz
  • Balance
    Balance
    Děj se odehrává na plovoucí plošině, kde žije skupina mužů, kteří jsou rozmístěni rovnoměrně a s rozmyslem. Každý z nich si je vědom nestability plošiny, a aby se vyhnuli pádu do záhuby, udržují pečlivou rovnováhu váhy, aby zabránili přílišnému naklonění plošiny, které by mohlo způsobit jejich pád.
    78%
    Děj se odehrává na plovoucí plošině, kde žije skupina mužů, kteří jsou rozmístěni rovnoměrně a s rozmyslem. Každý z nich si je vědom nestability plošiny, a aby se vyhnuli pádu do záhuby, udržují pečlivou rovnováhu váhy, aby zabránili přílišnému naklonění plošiny, které by mohlo způsobit jejich pád.

Nominace

Nejlepší hraný krátkometrážní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší zvuk

Vítěz
  • Sláva
    Sláva
    • iTunes
    • Rakuten
    Počas vojny medzi Severom a Juhom vznikla vo federalistickej armáde prvá bojová jednotka zložená z černošských vojakov: 54. dobrovoľnícky peší pluk, ktorému velil plukovník Robert Gould Shaw, syn vplyvného politika. Fakt, že občianska vojna sa koná v ich mene, sa neodráža v postavení černošských vojakov, ktorých berú viac ako sluhov než ako rovnocenných ľudí. Aj preto mnohí z nich pri prvej príležitosti z vojska dezertujú. Neoficiálnymi vodcami černošských vojakov sú bývalý hrobár, seržant John Rawlins a povrchný bývalý otrok Trip, ktorí sú reprezentantmi mozgu a srdca organizácie. Napriek všetkému pohŕdaniu vojaci 54. regimentu odkázali svoju odvahu a odhodlanie v urputnom boji pri pevnosti Fort Wagner, keď bojovali s asi tisíckou južanských obrancov pevnosti. A práve táto bitka zmenila mnohé...
    75%
    Počas vojny medzi Severom a Juhom vznikla vo federalistickej armáde prvá bojová jednotka zložená z černošských vojakov: 54. dobrovoľnícky peší pluk, ktorému velil plukovník Robert Gould Shaw, syn vplyvného politika. Fakt, že občianska vojna sa koná v ich mene, sa neodráža v postavení černošských vojakov, ktorých berú viac ako sluhov než ako rovnocenných ľudí. Aj preto mnohí z nich pri prvej príležitosti z vojska dezertujú. Neoficiálnymi vodcami černošských vojakov sú bývalý hrobár, seržant John Rawlins a povrchný bývalý otrok Trip, ktorí sú reprezentantmi mozgu a srdca organizácie. Napriek všetkému pohŕdaniu vojaci 54. regimentu odkázali svoju odvahu a odhodlanie v urputnom boji pri pevnosti Fort Wagner, keď bojovali s asi tisíckou južanských obrancov pevnosti. A práve táto bitka zmenila mnohé...

Nominace

Nejlepší střih zvukových efektů

Vítěz

Nominace

Nejlepší vizuální efekty

Vítěz
  • Propast
    Propast
    • Disney+
    • iTunes
    Nedaleko Kuby se americká jaderná ponorka Montana málem srazila s neznámým, rychle se pohybujícím tělesem. Narazila do podmořského útesu a klesla do hlubin. Americké námořnictvo nemohlo v důsledku blížící se bouře zahájit záchranné práce vlastními prostředky, a proto požádalo o spolupráci podmořskou vrtnou věž Deepcore, která pracovala poblíž místa nehody. Velitel Bud Brigman nebyl příliš nadšený, protože celou akci měla řídit speciální jednotka SEAL a navíc s vojáky přicházela na stanici také Budova manželka Lindsey, s níž se právě rozváděl. Úkolem záchranného týmu bylo zjistit, zda někdo z ponorky přežil a deaktivovat jaderné nálože. Na hladině propukl hurikán, Brigman však nemohl odpojit spojovací kabel, protože velitel vojáků, poručík Coffey, podléhající pomalu podmořské psychóze, obsadil miniponorku, aby se mohl vypravit pro jednu z jaderných hlavic. Bouře utrhla z lodi jeřáb a ten padal přímo na Deepcore. Těsně ji minul, ale málem stanici strhl do propasti. Lindsey dokázala v těžce poškozené stanici obnovit dodávku elektřiny, pokud se však včas nedostanou na hladinu, dojde jim kyslík. V oceánu kolem stanice se několikrát objevila podivná světla, vylétající z propasti. Lindsay byla přesvědčena, že jde o mimozemskou civilizaci, pokoušející se o kontakt, Coffey se domníval, že to jsou Rusové, které je třeba zničit. Zmocnil se stanice a vyslal do propasti načasovanou jadernou hlavici. Brigmanovi a jeho lidem se podařilo vojáky přemoci, zdálo se však, že je pozdě. Bud se rozhodl obětovat vlastní život, sestoupit do propasti a hlavici zneškodnit. Věděl, že návrat nebude možný.
    80%
    Nedaleko Kuby se americká jaderná ponorka Montana málem srazila s neznámým, rychle se pohybujícím tělesem. Narazila do podmořského útesu a klesla do hlubin. Americké námořnictvo nemohlo v důsledku blížící se bouře zahájit záchranné práce vlastními prostředky, a proto požádalo o spolupráci podmořskou vrtnou věž Deepcore, která pracovala poblíž místa nehody. Velitel Bud Brigman nebyl příliš nadšený, protože celou akci měla řídit speciální jednotka SEAL a navíc s vojáky přicházela na stanici také Budova manželka Lindsey, s níž se právě rozváděl. Úkolem záchranného týmu bylo zjistit, zda někdo z ponorky přežil a deaktivovat jaderné nálože. Na hladině propukl hurikán, Brigman však nemohl odpojit spojovací kabel, protože velitel vojáků, poručík Coffey, podléhající pomalu podmořské psychóze, obsadil miniponorku, aby se mohl vypravit pro jednu z jaderných hlavic. Bouře utrhla z lodi jeřáb a ten padal přímo na Deepcore. Těsně ji minul, ale málem stanici strhl do propasti. Lindsey dokázala v těžce poškozené stanici obnovit dodávku elektřiny, pokud se však včas nedostanou na hladinu, dojde jim kyslík. V oceánu kolem stanice se několikrát objevila podivná světla, vylétající z propasti. Lindsay byla přesvědčena, že jde o mimozemskou civilizaci, pokoušející se o kontakt, Coffey se domníval, že to jsou Rusové, které je třeba zničit. Zmocnil se stanice a vyslal do propasti načasovanou jadernou hlavici. Brigmanovi a jeho lidem se podařilo vojáky přemoci, zdálo se však, že je pozdě. Bud se rozhodl obětovat vlastní život, sestoupit do propasti a hlavici zneškodnit. Věděl, že návrat nebude možný.

Nominace

Nejlepší adaptovaný scénář

Vítěz
  • Řidič slečny Daisy
    Řidič slečny Daisy
    • Prima Plus

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

    77%

    Pro Daisy, bohatou a tvrdohlavou americkou židovku, která je už příliš stará na to, aby mohla řídit auto, najímá syn v padesátých letech 20. století, kdy se v ulicích i politice opět řeší rasové spory, černošského šoféra. Do rodiny přichází Hoke a musí si před Daisy, která předstírá, že ho nepotřebuje, svou pozici obhájit. Hoke nemůže pochopit její izolovanost od světa a neschopnost uchopit společenské změny. Ona zase nedokáže pochopit, proč jsou lidé jako Hoke neustále rozhořčeni... Až ve chvíli, kdy jde slečna Daisy do domova důchodců a Hoke je už moc starý na to, aby ji vozil, si oba dva uvědomí, jak moc se měli rádi a jakými dobrými přáteli byli...

Nominace

Nejlepší scénář napsaný přímo pro plátno

Vítěz

Nominace

Čestné ocenění

Vítěz

Humanitární cena Jeana Hersholta