To zase byly investice. 5 největších filmových propadáků roku 2024 zahrnuje i mistrovské dílo

To zase byly investice. 5 největších filmových propadáků roku 2024 zahrnuje i mistrovské dílo
Furiosa: Sága Šíleného Maxe | Vertical Entertainment

Lovec Kraven

výdaje: 191 milionů dolarů; tržby: 120 milionů; ztráta: 70 milionů

Lovec Kraven
Lovec Kraven
  • HBO Max
  • iTunes
  • Rakuten
  • +1
55%
Marvelovky pod stříškou studia Sony, nejedná-li se přímo o Spider-Many, se po koronaviru prodávají složitě. Venom se ještě na fanouškovskou základnu, vázanou mimo jiné na Toma Hardyho, ještě může spolehnout. Morbius byl ale tragédií na více frontách a totéž platí pro Madam Web, kterou nezachránila ani Sydney Sweeney. Lovec Kraven, poněkud přízemnější a také násilnější exotická gangsterka od režiséra působivého survivalu Vše je ztraceno J. C. Chandora, měl být papírově méně zlobivým kino-dítkem. Vysekaný Aaron Taylor-Johnson se představil jako lidský alfa predátor a syn nelítostného ruského mafiána s tváří Russella Crowea, jehož lovecké svědomí se hojí v přírodní izolaci. Aspoň dokud se nebude muset postavit tátovým manýrům i šílenému a zhrzenému byznysmanovi (Alessandro Nivola), jenž se proměnil ve fyzicky zmutovaného padoucha s přezdívkou Rhino (Nosorožec).
Film očividně doplatil na několik faktorů. Za prvé, což bývá v součtu zásadní, není vůbec povedený. Za druhé měl protahovanou produkci a premiéra se několikrát odsouvala, což bývá předzvěst katastrofy. Zdržení, která jdou na vrub také tehdejším hollywoodským stávkám, navýšila rozpočet z původních devadesáti na 110 milionů dolarů. Do kin konečně mířil v prosinci 2024 v době, kdy publikum dávno horečně neplatí za každý marvelovský produkt, a jeho neoslnivé tržby (celosvětově z kin pouze 62 milionů dolarů) zhruba odpovídají podprůměrnému hodnocení a formální úrovni jako z devadesátek.
Lovec Kraven
Lovec Kraven | Falcon
Lovec Kraven v kinech totálně propadl, desítky milionů mu ale přitekly z domácí distribuce na DVD, Blu-ray a VOD a také z televizních a streamovacích práv. Konečné tržby činil 120 milionů dolarů, zatímco výdaje, zahrnující ještě 50 milionů na marketing a 22 milionů za různé úroky a nepřímé náklady studia, vyšplhaly na 190 milionů. Je z toho tedy páté nejbolestivější selhání roku, které však Sony zmírnilo společným financováním filmu se společností TSG.

Megalopolis

výdaje: 146 milionů dolarů; tržby: 70,5 milionů; ztráta: 75,5 milionů

Megalopolis
Megalopolis
  • iTunes
  • Edison
40%
Autorský podpis Francise Forda Coppoly, slavného režiséra Kmotra a Apokalypsy, několik měsíců plnil titulky filmových publikací i bulváru. Několik dekád připravované sci-fi o utopické přestavbě zničeného New Yorku si kdysi největší filmař světa musel financovat sám, prostředky ve výši 120 milionů dolarů (plus dalších šestnáct na domácí propagaci a distribuci) uvolnil také díky půjčce 200 milionů, kryté podílem ve vinařství Delicato Family Wines.
Nezávisle produkovaný a z velké části také distribuovaný projekt takového rozsahu kinematografie nepamatuje, čemuž mediální zájem odpovídal. Přiživilo ho určitě i obsazení hvězdného Adama Drivera do role zázračného architekta, jenž si pohrává s časoprostorem ve světě inspirovaném pádem a hierarchií římského impéria. Objevovaly se zprávy o zákulisním napětí, hromadných vyhazovech i sjetém režisérovi, jenž měl osahávat mladé komparzistky. Ty se popřely, ale Megalopolis vyvolával nové kontroverze třeba trailerem, který obsahoval několik úryvků z kritických ovací na jeho památná díla – ty byly přitom zcela vymyšlené.
Megalopolis
Megalopolis
Megalopolis
Megalopolis
Megalopolis
Film, jemuž studio Lionsgate přislíbilo distribuci za minimální finanční přínos, ostatně po světové premiéře v Cannes sbíral rozporuplné až mizerné ohlasy. Coppola do něj otiskl snad veškeré formální inspirace z němé éry, a přestože vizuální stránka v Imaxu místy dokázala uhranout, publikum i kritici se od ojedinělé produkce odvrátili. Z kin se vrátilo tristních 14 milionů, převážně od dávných fanoušků Coppoly a mladších obdivovatelů Drivera, zahraniční prodeje generovaly přibližně padesát milionů dolarů. Výsledek se dal očekávat a Coppola avizoval, že dávno neřeší existenční hrozby. Ztráta pětasedmdesáti milionů nicméně tenhle přežitý kulturní výstřelek korunuje nelichotivě.

Borderlands

výdaje: 184 milionů dolarů; tržby: 104 milionů; ztráta: 80 milionů

Borderlands
Borderlands
  • Netflix
  • iTunes
47%
Videoherní adaptace už nejsou tak prokleté jako před koronavirem, karantény možná lidi ještě víc přimkly k monitorům a katalogy Playstationu i dalších společností nabízí streamům i kinům kvanta populárního materiálu. Borderlands však nejsou Minecraft nebo Ježek Sonic a filmová verze v režii hororového specialisty Eliho Rotha (Cabin Fever) šla do pořádného rizika. Jména jako Cate Blanchett, Kevin Hart či Jamie Lee Curtis sice umí lidi přitáhnout a studio Lionsgate s předstihem zmírnilo možné ztráty sedmdesátimilionovým prodejem do zahraničí, ale film se uprostřed těžké letní konkurence ani v nejmenším nepovedlo prodat.
V kinech ještě řádili Deadpool s Wolverinem a romance Námi to končí si také ukousla velký krajíc návštěvnosti. Borderlands, v trailerech neřízený komediální mix Šíleného Maxe a Strážců Galaxie, přitom potřeboval velkou pozornost. Jak si všímá i generální ředitel Lionsgate Jon Feltheimer, během vývoje se všechno komplikovalo. „Skoro všechno, co se mohlo pokazit, se pokazilo: film ležel příliš dlouho v šuplíku během pandemie a přetáčky spolu s rostoucími úrokovými sazbami ho vyvedly z bezpečné zóny našich obvykle přísných finančních modelů.“
Borderlands
Borderlands- z natáčení | Bontonfilm
Rozpočet se nafoukl na 120 milionů dolarů, ale tržby se blockbusterovým proporcím nepřiblížily ani zdaleka. Slabě hodnocený snímek z kin vytřískal jen 33 milionů, a byť studio něco vykřesalo také z prodejů na streamy a domácí nosiče, nakonec šlo o ztrátu v hodnotě 80 milionů dolarů. Jen dva loňské filmy dopadly ještě hůř.

Furiosa: Sága Šíleného Maxe

výdaje: 330,6 milionů dolarů; tržby: 211 milionů; ztráta: 119, 6 milionů

Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
  • Netflix
  • HBO Max
  • iTunes
  • +1
77%
Šílený Max: Zběsilá cesta byl před deseti lety zjevením. Jeden z nejlépe hodnocených blockbusterů všech dob se v tržbách nepřiblížil marvelovkám, ale australskou dystopickou franšízu s dominantním prvkem vozových honiček povýšil nejen na komerční, ale i oscarovou úroveň. Dnes už osmdesátiletý George Miller, duchovní otec postapokalyptické pustiny a jejího mytického hrdiny s tvářemi Mela Gibsona a Toma Hardyho, se několik let s Warner Bros. soudil o finanční kompenzace. Poté se rozhodl zužitkovat květnaté papírové rozvrstvení svého světa, který je ještě vyprahlejší a živočišnější než soudobá Austrálie, a namísto několikrát zmiňovaného pokračování natočit prequel – příběh mladé Furiosy, kterou odvlekli z domova a jejímž životním cílem se v krutém mužském prostředí stává návrat do rodné oázy, odlehlé Zeleně pod správou žen.
Miller do jisté míry zopakoval kouzlo Zběsilé cesty, opět natáčel v syrových podmínkách s armádou šílených kaskadérů a znovu se zaměřil na silnou hrdinku, jejíž osudy tentokrát pokrývají mnoho let a seznamují nás s dosud nezmapovanými aspekty pouštního světa. Výpravnější měřítko s více nucenými CGI zásahy si vyžádalo vyšší rozpočet, konkrétně 168 milionů dolarů. Marketing byl nicméně podobný jako v případě Zběsilé cesty, která ale měla čistší vizuální náboj a také Toma Hardyho s Charlize Theron.
Furiosa: Sága Šíleného Maxe
Furiosa
Furiosa
Furiosa
Furiosa
Jako mladší Furiosu Miller obsadil talentovanou Anyu Taylor-Joy, kterou si ale s akčními velkofilmy nespojujeme, a jejím protivníkem se stal marvelovský Thor Chris Hemsworth, ocejchovaný sběratel propadáků mimo komiksovou stáj. Furiosa si název pojistila dodatkem Sága Šíleného Maxe, která ale v mainstreamu prostě není dostatečně etablovaná. Elektrizující smršť béčkových subžánrů v áčkovém provedení vstoupila do kin na neutrál, ačkoli kritici po premiéře v Cannes neskrývali nadšení. Další mistrovské dílo z Pustiny se špičkovým vizuálním vyprávěním v řeči těch nejdůležitějších čísel pohořelo, z kin si odneslo 174 milionů dolarů. Podobně jako Borderlands ale jediný opravdu kvalitní film ze seznamu může mít dlouhou životnost na streamu a v televizi. Stačí, když ho lidé opožděně objeví – poušť si je už podmaní.

Joker: Folie à Deux

výdaje: 371,3 miliony dolarů; tržby: 227 milionů; ztráta: 144,3 miliony

Joker: Folie à Deux
Joker: Folie à Deux
  • HBO Max
  • iTunes
  • Rakuten
51%
Quentin Tarantino se domnívá, že sezóna 2019 byla posledním filmovým ročníkem historie. Soudí tak dle maximálních kinotržeb a vysoké koncentrace úspěšných diváckých titulů včetně Jokera, troufalého experimentu dosud komediálního režiséra Todda Phillipse. Ten vytvořil alternativní, sociálně kritický origin Batmanova úhlavního nepřítele, v němž Joaquin Phoenix v nevhodných chvílích propadal nezvladatelným záchvatům smíchu a jako vraždící klaun burcoval naštvané obyvatelstvo k revoltě třeba i v živě vysílané talk show.
Středně velká produkce utržila přes miliardu a vyhrála dva Oscary z deseti nominací, tudíž Phillips během pandemické karantény usoudil, že je geniálním vizionářem. Jelikož Warnerům i dříve vydělal balík na Pařbách ve Vegas či Bangkoku, studio mu nerozvážně přikleplo 200 milionů na pokračování Jokera s divným podtitulem Folie à Deux, s Lady Gaga jako Harley Quinn a s řadou muzikálových čísel, jež doprovází vyšinutou romanci za zdmi gothamského institutu pro duševně choré. Velká část předraženého filmu se přitom odehrává v soudní síni, což je přesně tak velkolepé, jak to zní.
Joker: Folie à Deux
Joker: Folie à Deux | Vertical Entertainment
O průšvihu se mluvilo už po premiéře v Benátkách, následná salva kritických reakcí ale předčila nejhorší očekávání. Diváctvo se souhlasně připojilo a pokračování nejsenzačnějšího hitu posledních let bylo terčem posměchu. V kinech vydělalo pětkrát méně než jednička při čtyřnásobném rozpočtu a jediný Tarantino veřejně podpořil prazvláštní, leda vizuálně povedený úlet, který si vysloužil sedm nominací na anticenu Zlatá malina. Ztráty se vzhledem k nákladné reklamě ustavily na 144 milionech dolarů a studio Warner Bros. Pictures se propadlo hluboko do existenční krize, odkud ho nyní tahají mainstreamové i autorské trumfy Minecraft a Hříšníci.
Podívejte se na žebříček nejlepších filmů loňského roku.
zdroje: Deadline, Kinobox