Režisér Kmotra je bez peněz. Po propadáku Megalopolis musí na novém filmu extrémně šetřit
Megalopolis | American Zoetrope
Francis Ford Coppola patří mezi generaci tzv. „hollywoodských spratků” – filmařů, kteří zásadně změnili hollywoodské konvence. Na rozdíl od svého souputníka Stevena Spielberga neměl nikdy ambice stát se velkým komerčním filmařem, vždy cílil na umělecké filmy a byl vlastně dost nešťastný, když mu studio svěřilo režii Kmotra. Na jeho dalších, nejzásadnějších projektech jako Rozhovor, Apokalypsa či Drákula je ostatně poznat, že i velkou produkci a atraktivní námět využívá k naplnění uměleckých ambicí a pro vytvoření formálně odvážného díla. Nicméně právě kombinace velké a drahé produkce s touhou vytvořit specifický typ umění je často riskantní krok. Zvláště v dnešní době, kdy streamy kradou publikum z kin a diváky zahlcuje čím dál větším množstvím obsahu. Drahá artovka jich proto stěží přiláká do kin potřebné množství. To byl nakonec osud Coppolova vysněného projektu Megalopolis, v němž tvůrce utopil přes 100 milionů. Prakticky celou částku včetně propagace přitom zaplatil ze svého, kdy kvůli filmu prodal své vinice.
V současnosti režisér připravuje film The Glimpses of the Moon podle stejnojmenného románu Edith Wharton a který pojednává o manželství ve Spojených státech. Román byl zfilmován už v roce 1923, film je nicméně považovaný za ztracený. Zároveň se Coppola inspiruje filmovou komedií z roku 1937 Nahá pravda. Coppolův snímek má být muzikálem ve stylu filmů 30. let a jeho hrdiny jsou manželé, kteří v současnosti čelí rozvodu. Přestože se na konci manželství dohodli a těší se na nabytou svobodu, zjišťují, že žít jeden bez druhého je těžší, než se zdálo. Režisér už se dříve pro The Washington Post vyjádřil, že film rozhodně nebude laciná záležitost. Nicméně jak se ukázalo, situace se po zdrcujícím uvedení Megalopolis hodně změnila.
V podcastu Tetragrammaton se režisér rozpovídal o svém připravovaném projektu, jenž je momentálně v přípravné fázi. Ukázalo se, že sci-fi propadákem se Coppola připravil o značnou část prostředků, takže na filmu The Glimpses of the Moon bude muset výrazně šetřit. „Všechno, co jsem si napůjčoval, jsem investoval do Megalopolis. Teď je to pryč. Asi se mi to vrátí za takových 15 až 20 let, ale teď ty peníze nemám. Nemám žádné peníze, takže ten film musím udělat velmi lacině, což taky dělám,” přiznal režisér.
Megalopolis v kinech vydělalo pouze 14 milionů dolarů a odneslo si ke všemu ještě tragické divácké i kritické ohlasy. Ani na streamu proto není o jeho vysněný projekt výrazný zájem. Je proto otázkou, jaký úspěch bude mít tvůrcův připravovaný film, jemuž se nyní značně přiškrtil rozpočet. Příliš velkou útěchou není ani to, že poslední výrazný film Coppola natočil v roce 1997 a těžko se dá spolehnout na to, že v nejbližší době naváže na své nejgeniálnější období.