Feministická režisérka chce změnit předalekou galaxii. Nadcházející Star Wars překypují problémy

Feministická režisérka chce změnit předalekou galaxii. Nadcházející Star Wars překypují problémy
Star Wars: Vzestup Skywalkera (2019) | Walt Disney Studios
Zatímco ženský hlas může sérii, v níž femininita vždy hrála klíčovou roli, jedině prospět, angažování nezkušených nezávislých režisérů a režisérek se společnosti Disney po zakoupení Lucasfilmu několikrát vymstilo. A z New Jedi Order se i kvůli vyvolané internetové diskuzi rýsuje další bolestný propadák. „Je důležité podívat se muži do očí a povědět mu: ‚Tady jsem, smiř se s tím a přijmi, že pracuji na něčem, u čeho se budeš cítit nekomfortně a co vzniklo právě s tímto záměrem,‘“ upřesnila Obaid-Chinoy své umělecké postoje v rozhovoru, o kterém až donedávna nikdo nevěděl.
Star Wars: New Jedi Order
Star Wars: New Jedi Order
Dokumentaristka za svá edukační a varovná krátkometrážní díla obdržela dva Oscary a filmařský talent prokázala i režií dvou epizod komiksového seriálu Ms. Marvel. Šéfka Lucasfilmu Kathleen Kennedy si ji tudíž vyhlédla pro příští Star Wars snímek, kolem něhož je dusno už delší dobu. Filmová série iniciovaná Georgem Lucasem se po rozporuplném či vyloženě špatném přijetí posledních tří premiér (Poslední z Jediů, Solo: Star Wars Story a Vzestup Skywalkera) ocitla v krizi, jakou nepamatuje. A svěření bezprostřední budoucnosti do rukou neznámé režisérky, která hlásá především nutnost genderové obměny předaleké galaxie, se minimálně z obchodního hlediska jeví jako další nešťastný krok.
Star Wars: Poslední z Jediů
Star Wars: Poslední z Jediů | Lucasfilm Ltd.
Star Wars mají totiž nejen bohatý kánon, ale také početnou základnu příznivců, z nichž mnoho vyznává dost konzervativní postoje a odmítá jakékoli dobově poplatné či autorské změny. Co na tom, že právě ti nejhlasitější kritici často patří k těm, kdo sérii rozumí nejméně. Nechápou ani, že není nic špatného na tom, když nás umění vytlačí z naší komfortní zóny. Zvlášť tehdy, když se to týká emancipace žen, která minimálně ke sci-fi žánru dávno patří. Nejen Star Wars s hrdinkami jako Leia či Rey, nýbrž i další populární série jako Terminátor nebo Vetřelec mají silné ženské hrdinky, které látku zásadním způsobem pozvedají.
Disneyho Star Wars jsou přece jen uzavřenou kapitolou. Hlavní navazující trilogie pod vedením zkušeného J. J. Abramse (Star Trek) začala roku 2014 nadějně sedmou epizodou a vložený spin-off Rogue One (2016) také po letech sklízí chválu, avšak další směřování je nejisté. Osmou epizodu Poslední z Jediů v režii Riana Johnsona mnozí obdivují jako osobitou mytologickou konceptualizaci, jenže víc lidí z řad fanatických fanoušků ji naopak nesnáší. Johnson tehdy přece jen neměl takové zkušenosti s velkými trikovými produkcemi a nepořádek musel v deváté části zametat Abrams, jenž však příliš neuspěl.
Otázkou je, jak progresivní u Disneyho navzdory vnější póze chtějí být. Prequel o mladém Hanu Solovi z roku 2018 vytvářela silně originální autorská dvojice Phil Lord a Chris Miller (LEGO příběh), ale pro kreativní neshody za nimi studio zabouchlo dveře a projekt dokončoval klasik Ron Howard. Devátou epizodu měl původně napsat a režírovat tvůrce úspěšného Jurského světa (2015) Colin Trevorrow, jenže ani on se svou vizí nepochodil.
Zapojování ženských filmařek je rovněž problematické. Skvěle hodnocení seriály jako Andor nebo Mandalorian točily ženy, mimo jiné dcera Rona Howarda Bryce Dallas Howard, která prokázala cit pro téma i náročné akční inscenace. Jenže Disney raději oslovil pákistánskou filmařku, jejíž veřejná argumentace, ač myšlená dobře, fandom jen rozlítí.
Eternals
Eternals | Marvel Studios
Mocné studio má podobně nešťastnou ruku také u svých marvelovek. Eternals (2021) dostala na starost čerstvě oscarová Chloé Zhao, jejíž Země nomádů (2020) či Jezdec (2017) nemohou být od drahých trikových produkcí Marvelu odlišnější. Totéž platí pro režisérky filmu Captain Marvel (2019) a jeho loňského pokračování Marvels, které přišly z nezávislé scény a zřejmě nepřinesly potřebný nerdovský zápal.
Disneyho šéf Bob Iger se veřejně dušoval, že prvořadým úkolem je nabídnout zábavu. Pokud má být díky ženskému pohledu alternativní a snad i oduševnělejší, může to jedině pomoct. Sharmeen Obaid-Chinoy se ovšem dlouhodobě pohybuje na tenkém ledě, přičemž její chystaný revoluční počin píše scenárista Peaky Blinders Steven Knight. Tedy další starší bílý muž, jenž moc neviděné feministické perspektivy pravděpodobně nenabídne. Vyvolaný emancipační humbuk tak možná sérii spíš uškodí a skutečný přínos v daném žánru nezkušené režisérky bude mediálně nafouknutý. Třeba se však pleteme a New Jedi Order nabídne nový impulz. Nicméně to bude mít zatraceně težké.
zdroj: The Telegraph