Steven Spielberg pěje ódy na druhou Dunu. „Jedna z nejlepších sci-fi, co jsem viděl," tvrdí
Duna: Část druhá | Warner Bros.
Jednou z velkých ambicí Spielberga bylo vždy spojit své sebevyjádření s diváckým zájmem. Byl to on, kdo svými Čelistmi představil moderní blockbuster. A byl to on, kdo stál v čele některých z nejúspěšnějších filmů všech dob jako E.T. a Jurský park, které Hollywood posunuly k aktuálnímu modelu univerzálních megaprojektů, jež oslovují především mladé publikum po celém světě.
Jak Spielberg autorsky dospěl a přestal mít potřebu trhat rekordy, odsunul blockbustery trochu do pozadí a soustředí se na osobní projekty pro dospělé publikum jako Válečný kůň, Lincoln či předělávka West Side Story. Což je trochu paradoxní vzhledem k tomu, že právě jeho celoživotní působení tento typ filmů odsunulo na vedlejší kolej.
Duna: část druhá: 3. trailer | Vertical Entertainment
Dává však smysl, proč mu tak moc imponuje kanadský režisér Denis Villeneuve, jehož Duna se hlasitě vymezuje vůči současné rychlé popkultuře. Nabízí sci-fi, na které nejenže chce každý zajít do kina, každý se s ním chce navíc ztotožnit skoro jako s manifestem dobrého vkusu. Spielberg vždy hledal rovnováhu mezi komercí a smyslem, což nejvíc reprezentuje rok 1993, kdy vedle sebe uvedl Jurský park a Schindlerův seznam. Villeneuve nyní dokázal najít průsečík těchto tendencí v jediném filmu, jenž je dokonalým produktem pro dnešní vkus, přesto působí jako nekompromisní autorská vize.
Spielberg svou chválou opravdu nemohl rozhazovat štědřeji. „Je to jeden z nejskvělejších sci-fi filmů, jaké jsem kdy viděl. (…) Scéna surfování na písečném červu je jednou z nejlepších věcí, jaké jsem kdy viděl. (...) Obsazení je naprosto bezkonkurenční. (...) Obsahuje některé z nejlepších bojových scén všech dob," dodával režisér.
Když si celou tuto nebeskou chválu zasadíme do Spielbergovy agendy, dojde nám, o co mu nejspíš jde. Jedná se o jeden z prvních oscarových boostů pro Villeneuva, což je však vzhledem k jarní premiéře závod na dlouhou trať. Filmy s ambicemi na získání cechovních cen většinou premiérují spíš ke konci roku, je totiž těžké udržet několik měsíců v kuse veřejný zájem. Spielberg ale chápe, jak moc je pro Hollywood důležité, aby se opět začaly oceňovat úspěšné filmy. Momentum nabrané Oppenheimerem se musí náležitě zužitkovat a druhá Duna by mohla být dobrou záminkou pokračovat. Spielberg jistě chce, aby jeho odkazem byl Hollywood sjednocený nad univerzálně ceněným blockbusterem, nikoliv systém, nad jehož nejúspěšnějšími počiny se ohrnuje nos.