Oppenheimer

88%
Oppenheimer
Další opus režiséra Christophera Nolana v rozmáchlém měřítku představí fikční portrét kontroverzního astrofyzika Roberta Oppenheimera, jenž stojí za vynálezem atomové bomby. Jak je u tvůrce zvykem, ani tentokrát se nebude jednat o konvenčně převyprávěný lineární výsek ze života skutečné osoby. Vyprávění podmíněné subjektivnímu vnímání času rozkreslí složitou dobu stále nerozhodné 2. světové války, v jejímž centru se ocitne rozpolcený protagonista, stojící před morálně nejtěžší volbou jeho života. Dle Nolana se jedná dosud o realizačně nejnáročnější dílo, kde opět nebude nouze o jeho oblíbené praktické efekty.



Recenze: Oppenheimer

Kinobox.cz
80%

Další dílo Christophera Nolana rozhodně plní své přísliby. Možná nemusel mít tři hodiny, možná nemusel být tak performativně opulentní. Jenže byl by to pak vůbec Nolan? Oppenheimer v sobě nese hodně špatného z tradice zobrazování podobných ztrápených géniů, umožňuje nám však této postavě vystavit pořádně řízné hodnocení. Možná, že to je nakonec největší přínos snímku.


Pete69
Pete69
29 851 bodů
7
Na film, který se zde vyhřívá na dvanáctém místě nejlepších filmů všech dob dle uživatelů jsem se hodně těšil a musím přiznat, že jsem čekal daleko více. Christopher Nolan ukázal, jak skvělý je režisér a opět natočil film, který je naléhavý, dramatický, to vše doplněno pro něj typicky naléhavou hudbou. Skvělé obsazení, nechybí zde spousta hollywoodských hvězd. Hodně se mi líbil Robert Downey jr. bohužel je ale stále v jednom tempu, i když se film odehrává ve více časových linkách, působí na mě monotónně. Vody rozčeřila scéna první zkoušky atomové bomby, skvělý výbuch, ale hlavně dokonale zpracované čekání na první detonaci, kdy vědci netušili, jak silný bude výbuch, jestli třeba nezničí svět.. sledoval jsem to bez dechu. Celkově je to hodně dobrá práce, ale u mě "jen" za 70%.
lamps
lamps
15 156 bodů
10
Napodruhé, kdy jsem neměl infarktové stavy a dokázal se ještě lépe soustředit na konstrukci příběhu, jeho paralelních vícečasových linií i jednotlivých scén, to povýšilo na asi nejsilnější a nejdůležitější Nolanův film. Je to vlastně film o záměně, předávání a hlavně zamítání moci a prestiže ve světě, za jehož racionální a pragmatickou oponu vidí málokdo. Je úžasné, že těch pár rozhovorů s NÍM vygeneruje tak fascinující napětí a další v podstatě mysteriózní narativ o tom, co by mělo být důležité v mezích souboje vědy a morálky, ale co je zastíněné malicherným politickým aparátem charakterizovaným třeba oddělováním (chcete-li štěpením) geniálních a potenciálně vlastizrádných lidí a především pomstychtivou ješitností. Film o tom, co mohou udělat lidé s jejich děsivým chápáním vesmíru a světového řádu, nikoli co může napáchat bomba. To přece všichni víme, i když jako Oppenheimer třeba jen podprahově a s pár předběžnými teoretickými otazníky.
hrumsrt
hrumsrt
9 335 bodů
10
Je zpět... Chris Nolan byl a vždycky už bude scénárista a především režisér, který mě nepřestává fascinovat. Je to tvůrce, který stojí za mým jasně nejoblíbenějším a tak nějak nejlepším filmem, jaký jsem kdy viděl. A vlastně dlouhou dobu šlo u tvůrce, který nechybuje a točí kousky, jaké se zarývají divákům do paměti a rezonují ještě několik dní poté.. Miluji jeho Temného rytíře jakoby to bylo bezchybné umělecké dílo, na něhož jsem v jistých časech koukal tak často, že jsem na něm byl závislý. A to neplatí jen pro tuhle batmanskou sociologickou ódu, nýbrž třeba o Dokonalém triku, který by byl hned v závěsu.. Tohle jsou dva body na filmové mapě, které z ní svítí tak jasně, že nad kterýmkoli jiným dílem fungují jako stín, jako připomínka něčeho tak geniálního, že dělá prakticky ze skoro všeho ostatního jen směšná laciná světýlka.. Jenže není nebe bez mráčku a s postupem času a tím jaké Nolan získal v filmařské branži renomé, což mu umožnilo točit čím dál více autorské filmy, které byly možná až vypočítavou cestou za zlatou soškou. Přišel příliš banální Dunkerk a na jiné dimenzi fungující Tenet a následovalo odloučení.. Nikdy bych to Nolanovi nevyčítal a pořád platí, že může točit jugoslávské milostné trojúhelníky a já k němu budu jako k tvůrci vzhlížet, ale už jsem ho nebral jako osobní topku a projekt, na který bych se měl těšit.. Ale je tu rok 2023 a s ním dvanácté představení z Nolanovi dílny. A já od prvních chvil věděl, že u toho chci zase být, že po časové odmlce nám tenhle londýnský rodák chce ukázat něco, čím může odpálit čirou diváckou euforii a nezapomenutelný zážitek.. No, a ono to je tak! S hrdostí a dojetím jsem se zase díval na svého oblíbeného tvůrce a rozuměl mu. Příběh vynálezce atomové bomby Roberta Oppenheimera naservírovaná v klasickém životopisném podání, akorát že do ní Nolan sem tam něco schoval. Možná díky tomu, že to ní ani hrdý ani Američan je tím pravým na takový příběh.. Nolan našel asi nejgeniálnější balanc, jaký jsem možná kdy viděl. Oppenheimer je dokonale vyvážený film, a to možná v úplně všech aspektech. Jakým způsobem přepíná mezi žánry které kombinuje, jaké herecké uskupení plné jeho typických a netradičních herců propojil, v tom všem je perfektní.. Ale kde Nolan vyhrál a já vidím v Oppenheimerovu genialitu, co ten film předá různým lidem. Někdo odejde s jedinečným vizuálním a technickým snímkem, vedle něhož působí všechno ostatní skoro směšně, jiný s odborným fyzikálním techno přesahem, anebo dokonce s obrazem politického thrilleru, který ukazuje to USA, k němuž máme už skoro vepsanou potřebu vzhlížet, jako špinavou byrokratickou zemi, plnou politických přetvářek a dobové paranoie. A takhle odpornou Ameriku by nenatočil ani ideologicky zaujatý severokorejský vládní režisér.. Příběh lahodící i třeba po milostné stránce, kde ukazuje možná nejlidštější stránku hlavního hrdiny, který jinak působí svými vizemi a sny jako z jiného světa.. Nolan odpálil bombu, která si v tolika svých příběhových linkách hraje s úplně něčím jiným a přesto ve finále složil tak komplexní a jasně směřující dílo. Není to vůbec primitivní příběh, který lze vnímat hned v několika odlišných vrstvách, ale současně si ho jde velmi jednoduše vychutnat po té jeho nejhlavnější rovině a stejně dostanete vynikající film.. Oppenheimer by se mnou mohl dělat všechno možné a já bych na to přistoupil, protože to bude účelné, ale pořád děsně sexy.. Je neuvěřitelný, co ten Nolan předvedl, a jak jiné pocity z toho můžou dva lidi mít a přesto si toho budou mít tolik pozitivního co říct.. Závěrem, tohle je jeden z nejlepších filmů uplynulé dekády a od samotného Christophera Nolana nejzajímavější film, jaký jsem viděl, kromě toho jednoho... A k tomu všemu jako třešničku jde o totální audiovizuální orgie! Chci to znova! P.S. Nevzpomínám si, že by Nolan měl v rukách takhle šmakózní ženskou hrdinku. /viděno v kině/ 100%


Dodatečné informace

Původní název:
Oppenheimer (více)
  • USA Oppenheimer
  • USA オッペンハイマー
  • USA Openheimeris
  • USA Οπενχάιμερ
  • USA Опенхаймер
  • USA Оппенгеймер
  • USA ओप्पेन्हेइमेर
  • USA 奧本海默
Premiéra v ČR:
21. 3. 2024
Distributor:
CinemArt
Země původu:
USA
Rozpočet:
100 mil. USD
Tržby:
952 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Oppenheimer je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Podobné


Powered byJustWatch