Karel Vavřík: Nejlepší filmy a seriály

6.2

Karel Vavřík: Filmy a seriály

  • Zítra to roztočíme, drahoušku...!
    Zítra to roztočíme, drahoušku...! (1976)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Filmbox+
    Rodiny Bartáčkovic a Nováků bydlí na společné pavlači ve společném domě a nemají se rády. Jedna druhé závidí i nos mezi ušima, a tak není divu, že si vzájemně dělají různé naschvály. Činžovní dům však musí ustoupit stavbě metra a obě rodiny se stěhují na sídliště. Je však překvapením obou rodin, že opět bydlí vedle sebe! Své starší příbuzné se pokusí usmířit mladý syn od Nováků a sestřenice od Bartáčků, ale výsledek je vachrlatý.
    Žánry:Komedie
    80%
    Rodiny Bartáčkovic a Nováků bydlí na společné pavlači ve společném domě a nemají se rády. Jedna druhé závidí i nos mezi ušima, a tak není divu, že si vzájemně dělají různé naschvály. Činžovní dům však musí ustoupit stavbě metra a obě rodiny se stěhují na sídliště. Je však překvapením obou rodin, že opět bydlí vedle sebe! Své starší příbuzné se pokusí usmířit mladý syn od Nováků a sestřenice od Bartáčků, ale výsledek je vachrlatý.
    Žánry:Komedie
    1
  • F. L. Věk
    F. L. Věk (1971)
    Seriál
    • iVysílání
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    80%
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    2
  • Král Šumavy
    Král Šumavy (1959)
    FilmRole: hostinský
    • Oneplay
    75%
    3
  • Smrt si říká Engelchen
    Smrt si říká Engelchen (1963)
    FilmRole: hostinský
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    74%
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrášloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakterů na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    4
  • „Já už budu hodný, dědečku!“
    „Já už budu hodný, dědečku!“ (1979)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Stárnoucí herec Theodor Bergner se v profesi chová jako primadona, v soukromí jako dokonalý hrubián a cholerik. Všichni lidé bez výjimky ho rozčilují, v lepším případě pro ně má podrážděné odseknutí, častěji ale přímé urážky. Navíc je obdařen velice zvláštním druhem humoru, vyžívá se v tom, že přivádí druhé do rozpaků. Jednoho dne potkává ve vlaku jakéhosi starého pána, z něhož se vyklube kouzelný dědeček. A od té chvíle se Theodor veze na klouzačce nepříjemných situací. Přesně podle přísloví Co sám nechceš, nečiň jinému, si může vychutnat všemožné trapasy, jaké doposud zlomyslně připravoval nešťastníkům ve svém okolí... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    73%
    Stárnoucí herec Theodor Bergner se v profesi chová jako primadona, v soukromí jako dokonalý hrubián a cholerik. Všichni lidé bez výjimky ho rozčilují, v lepším případě pro ně má podrážděné odseknutí, častěji ale přímé urážky. Navíc je obdařen velice zvláštním druhem humoru, vyžívá se v tom, že přivádí druhé do rozpaků. Jednoho dne potkává ve vlaku jakéhosi starého pána, z něhož se vyklube kouzelný dědeček. A od té chvíle se Theodor veze na klouzačce nepříjemných situací. Přesně podle přísloví Co sám nechceš, nečiň jinému, si může vychutnat všemožné trapasy, jaké doposud zlomyslně připravoval nešťastníkům ve svém okolí... (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    5
  • Máte doma lva?
    Máte doma lva? (1964)
    FilmRole: lepič
    71%
    6
  • Čest a sláva
    Čest a sláva (1969)
    FilmRole: sedlák
    • Oneplay
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícím se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazený po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    70%
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícím se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazený po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    7
  • Co je doma, to se počítá, pánové...
    Co je doma, to se počítá, pánové... (1980)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Magenta TV
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    69%
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    8
  • Železný dědek
    Železný dědek (1948)
    FilmRole: hradlař
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    66%
    Strojvedoucí Matys zachrání za druhé světové války při náletu svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Ten však pod tlakem rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví.
    Žánry:Komedie
    9
  • Sny na neděli
    Sny na neděli (1959)
    FilmRole: zřízenec v sanatoriu
    66%
    10
  • Příště budeme chytřejší, staroušku!
    Příště budeme chytřejší, staroušku! (1982)
    FilmRole: vrátný
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Gustav Makovec a Karel Vašátko jsou dva nerozluční podvodníčci, kteří nedokáží odolat vidině snadného zisku, a tak se ocitnou za mřížemi. Když opustí brány věznice, nastoupí v autodílně podniku Frigoterm, ale jejich předsevzetí o poctivém životě dostávají brzy první trhliny. Vystřídají několik zaměstnání, vymyslí řadu podvůdků, ale na jejich nápadech pokaždé vydělá někdo jiný.
    Žánry:Komedie
    65%
    Gustav Makovec a Karel Vašátko jsou dva nerozluční podvodníčci, kteří nedokáží odolat vidině snadného zisku, a tak se ocitnou za mřížemi. Když opustí brány věznice, nastoupí v autodílně podniku Frigoterm, ale jejich předsevzetí o poctivém životě dostávají brzy první trhliny. Vystřídají několik zaměstnání, vymyslí řadu podvůdků, ale na jejich nápadech pokaždé vydělá někdo jiný.
    Žánry:Komedie
    11
  • Diagnóza smrti
    Diagnóza smrti (1979)
    Film
    • Oneplay
    Starý houbař najde v lese těžce raněnou ženu a téměř současně dojde nedaleko k autonehodě motocyklisty s nákladním autem. Řidič náklaďáku Honza Linhart je těžce raněn a zachránit ho může pouze transplantace ledviny. Vhodným dárcem by mohla být právě ona zraněná žena, pokud by zemřela. Případem je pověřen major Kalaš, který společně s poručíkem Martincem dojde k závěru, že šlo o loupežné přepadení. Velmi brzy se však osudy obou těžce raněných začnou podivně proplétat. Film Diagnóza smrti natočil mistr detektivního žánru Petr Schulhoff. Patří do série ponurých snímků s tíživou až paranoidní atmosférou inspirovaných skutečnými zločiny: Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969). Všechna díla spojuje postava majora Kalaše (Rudolf Hrušínský) a jeho parťáka nadporučíka Vargy (Radoslav Brzobohatý).
    Žánry:Krimi
    62%
    Starý houbař najde v lese těžce raněnou ženu a téměř současně dojde nedaleko k autonehodě motocyklisty s nákladním autem. Řidič náklaďáku Honza Linhart je těžce raněn a zachránit ho může pouze transplantace ledviny. Vhodným dárcem by mohla být právě ona zraněná žena, pokud by zemřela. Případem je pověřen major Kalaš, který společně s poručíkem Martincem dojde k závěru, že šlo o loupežné přepadení. Velmi brzy se však osudy obou těžce raněných začnou podivně proplétat. Film Diagnóza smrti natočil mistr detektivního žánru Petr Schulhoff. Patří do série ponurých snímků s tíživou až paranoidní atmosférou inspirovaných skutečnými zločiny: Strach (1963), Vrah skrývá tvář (1966), Po stopách krve (1969). Všechna díla spojuje postava majora Kalaše (Rudolf Hrušínský) a jeho parťáka nadporučíka Vargy (Radoslav Brzobohatý).
    Žánry:Krimi
    12
  • Zbraně pro Prahu
    Zbraně pro Prahu (1975)
    FilmRole: Railwayman
    62%
    13
  • Komediant
    Komediant (1984)
    Film
    61%
    14
  • Já to tedy beru, šéfe...!
    Já to tedy beru, šéfe...! (1978)
    Film
    • Oneplay
    • Prima Plus
    60%
    15
  • Klapzubova jedenáctka
    Klapzubova jedenáctka (1968)
    SeriálRole: 2 díl - role neurčena

    První, druhý, třetí kluk... když se Klapzubovým narodil jedenáctý syn, rozhodl se starý Klapzuba k ideálnímu řešení rodinné situace - postaví fotbalové mužstvo, nad něž ve světě nebude. S ošoupanými kopačkami a hadrákem to sice nebude snadné, Klapzubova jedenáctka má ale oproti jiným týmům jednu velkou výhodu - já na bráchu a brácha na mě tu kope jeden každý. Přijdou sice chvíle útlumu, při nichž starý Klapzuba překousne svou legendární fajfku vejpůl, pak se ale jeho kluci vzchopí, správnou českou uličkou proběhnou každou obranou a už se sypou góly do soupeřovy branky.

    Žánry:Komedie
    57%

    První, druhý, třetí kluk... když se Klapzubovým narodil jedenáctý syn, rozhodl se starý Klapzuba k ideálnímu řešení rodinné situace - postaví fotbalové mužstvo, nad něž ve světě nebude. S ošoupanými kopačkami a hadrákem to sice nebude snadné, Klapzubova jedenáctka má ale oproti jiným týmům jednu velkou výhodu - já na bráchu a brácha na mě tu kope jeden každý. Přijdou sice chvíle útlumu, při nichž starý Klapzuba překousne svou legendární fajfku vejpůl, pak se ale jeho kluci vzchopí, správnou českou uličkou proběhnou každou obranou a už se sypou góly do soupeřovy branky.

    Žánry:Komedie
    16
  • Osud jménem Kamila
    Osud jménem Kamila (1974)
    FilmRole: hlídač v poštovním muzeu
    • Oneplay
    56%
    17
  • V trestném území
    V trestném území (1951)
    FilmRole: úředník firmy Froněk
    54%
    18
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    FilmRole: Posejpal
    52%
    19
  • Vítězná křídla
    Vítězná křídla (1951)
    FilmRole: funkcionář
    50%
    20
  • Pára nad hrncem
    Pára nad hrncem (1950)
    FilmRole: člen závodní rady
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    48%
    Hlavní hrdina, sympatický inženýr, je vzorným pracantem, avšak čas od času na několik dní zmizí, aby se oddal bezuzdnému flámování. Jeho kamarádi sice tyto absence kryli, ale nakonec dospějí k názoru, že musí svého druha oženit, aby mu zabránili v dalších výstřelcích. Po mnoha zmatcích a nedorozuměních však kýžená svatba přece jen nastane a dosud slabošský protagonista se může v klidu věnovat budování nové společnosti. Ač celý příběh vyhlíží, jako kdyby pocházel z nějakého meziválečného kýče, filmové podoby se dočkal v roce 1950. Však také námět poskytl v té době již nežijící Vladimír Slavínský.
    Žánry:Komedie
    21
  • Sedmý kontinent
    Sedmý kontinent (1961)
    Film
    47%
    22
  • Nejmladší z rodu Hamrů
    Nejmladší z rodu Hamrů (1975)
    SeriálRole: soused
    40%
    23
  • Případ dr. Kováře
    Případ dr. Kováře (1950)
    FilmRole: pacient
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    39%
    Třídní rozdíly pronikly i do zdravotnictví. Zatímco primář prestižního sanatoria zavírá oči před zlořády kolem sebe, v jeho mladém kolegovi se naopak probudí soucit s chudými - pomáhá dělníkům a jejich podvyživeným dětem. Do toho zasáhne výbuch v blízké továrně a sympatický hrdina se ujme léčení těžce popáleného člověka. Naivní děj doplňuje, jak jinak, než zlotřilý továrník.
    Žánry:Drama
    24
  • Karhanova parta
    Karhanova parta (1951)
    FilmRole: vrátný
    38%
    25
  • Dva ohně
    Dva ohně (1949)
    FilmRole: Barák
    36%
    26
  • Hněv
    Hněv (1978)
    FilmRole: role neučena

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    26%

    Normalizační režim se snažil vzbudit zdání, že pečuje o blaho dělnické třídy. Zatímco zakuklení pravičáci se v 60. letech snažili rušit nevýnosné provozy, o desetiletí později nová vláda taková ukvapená rozhodnutí odložila. Hrdinou velice toporného příběhu, který nezastírá politickou agitaci, je starý horník, jenž celý život spojil s dolováním uhlí, dokonce jeden jeho syn zůstal pod závalem. Ale vždycky myslel na blaho ostatních, nikoli svůj prospěch.

    27

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.