Český lev

Český lev 2021: nominace a vítězové

Předávání cen: 5. 3. 2022

Nejlepší celovečerní film

Vítěz
  • Zátopek
    Zátopek
    • Oneplay
    Výpravný film režiséra Davida Ondříčka, věnovaný nejen sportovnímu, ale i životnímu příběhu jednoho z největších světových atletů všech dob, čtyřnásobného olympijského vítěze, Emila Zátopka. Příběh o vítězstvích v lásce i ve sportu, k nimž je třeba především velké srdce. Děj filmu Zátopek začíná v pohnutém roce 1968. Australský rekordman Ron Clarke právě navzdory očekáváním promarnil pravděpodobně poslední šanci na olympijskou medaili, když během klíčového závodu utrpěl vážný zdravotní kolaps. Následně propadne pochybám o smyslu vlastní kariéry. Nakonec se rozhodne vydat za legendárním běžcem Emilem Zátopkem, jehož od začátku bezmezně obdivuje. Příběhová linka rozhovoru Rona Clarka s Emilem Zátopkem nás retrospektivně vrací do stěžejních momentů atletova sportovního i soukromého života. Dohromady se spojuje v komplexní portrét muže, jenž neztrácí tempo ani poté, co jeho poslední závod skončí a dokáže bojovat nejen na atletickém oválu. Příběh o přerodu neduživého chlapce v muže, který na Olympiádě v roce 1952 získal tři zlaté medaile a zároveň ve všech těchto disciplínách dosáhl světových rekordů, se stal legendou o nezlomné síle vůle, která dodnes inspiruje tisíce sportovců po celém světě. Film Zátopek je však také příběhem osudového setkání a celoživotní lásky dvou lidí, kterou nedokázaly zlomit ani sportovní nebo životní prohry. (Falcon)
    74%
    Výpravný film režiséra Davida Ondříčka, věnovaný nejen sportovnímu, ale i životnímu příběhu jednoho z největších světových atletů všech dob, čtyřnásobného olympijského vítěze, Emila Zátopka. Příběh o vítězstvích v lásce i ve sportu, k nimž je třeba především velké srdce. Děj filmu Zátopek začíná v pohnutém roce 1968. Australský rekordman Ron Clarke právě navzdory očekáváním promarnil pravděpodobně poslední šanci na olympijskou medaili, když během klíčového závodu utrpěl vážný zdravotní kolaps. Následně propadne pochybám o smyslu vlastní kariéry. Nakonec se rozhodne vydat za legendárním běžcem Emilem Zátopkem, jehož od začátku bezmezně obdivuje. Příběhová linka rozhovoru Rona Clarka s Emilem Zátopkem nás retrospektivně vrací do stěžejních momentů atletova sportovního i soukromého života. Dohromady se spojuje v komplexní portrét muže, jenž neztrácí tempo ani poté, co jeho poslední závod skončí a dokáže bojovat nejen na atletickém oválu. Příběh o přerodu neduživého chlapce v muže, který na Olympiádě v roce 1952 získal tři zlaté medaile a zároveň ve všech těchto disciplínách dosáhl světových rekordů, se stal legendou o nezlomné síle vůle, která dodnes inspiruje tisíce sportovců po celém světě. Film Zátopek je však také příběhem osudového setkání a celoživotní lásky dvou lidí, kterou nedokázaly zlomit ani sportovní nebo životní prohry. (Falcon)

Nominace

Nejlepší dokumentární film

Vítěz
  • Jednotka intenzivního života
    Jednotka intenzivního života
    • DaFilms
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)
    81%
    Lékaři Ondřej a Kateřina se při své práci často dotýkají nedotknutelného. Průkopníci české nemocniční paliativní péče otevírají v celovečerním dokumentu témata, která z našich životů v podstatě zmizela. V prostředí robotické medicíny a zbožštělých bílých plášťů, orientujících se na nemoc jako takovou, se do středu jejich pozornosti vrací člověk. V intimních rozhovorech lékaři se svými pacienty hledají odpovědi na otázku, na niž se v nemocnicích, kde život končí pro 60-70 % české společnosti, bohužel zapomíná: „Jak žít dobrý život s nemocí?“ Režisérka Adéla Komrzý v průběhu tří let dokumentovala Oddělení paliativní péče ve VFN na Karlově náměstí v Praze. To vzniklo jako pilotní projekt, jenž má sloužit jako modelový příklad ostatním nemocnicím. Tým odborníků pomáhá pacientům nalézt řešení a učinit rozhodnutí, které pro ně v době nekonečných možností umělého prodlužování života může být dobré. Protože život neznamená jen to, že srdce bije a plíce dýchají… (Falcon)

Nominace

Nejlepší režie

Nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli

Nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli

Nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli

Nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli

Nejlepší scénář

Nejlepší kamera

Nejlepší střih

Nejlepší zvuk

Nejlepší hudba

Nejlepší filmová scénografie

Nejlepší kostýmy

Nejlepší masky

Nejlepší animovaný film

Vítěz
  • Myši patří do nebe
    Myši patří do nebe
    • Netflix
    • HBO Max
    • Oneplay
    • +7
    Myši patří do nebe je český animovaný film na motivy stejnojmenné knihy Ivy Procházkové. Hlavními hrdiny příběhu jsou myška Šupito a lišák Bělobřich. Šupito by byla ráda nejstatečnější myší v širokém okolí, jenže se bojí téměř všeho a nezbývá jí, než se akorát vytahovat. Nikdo už ji proto ani neposlouchá, s výjimkou kamaráda krtka Krťoura. Jednoho dne jí ale dojde trpělivost a rozhodne se, že svým bratrům, kteří se jí neustále posmívají, ukáže. Vydá se do parku ukrást několik chlupů spícímu lišákovi Bělobřichovi. Podaří se jí to, ale nastává zběsilá honička, po které se Šupito probouzí i s Bělobřichem v nebi. Kvůli honičce je srazilo auto a nyní jsou mrtví. Přestože Bělobřich říká, že je vše Šupitina vina, rozhodne se jí pomoci a vydá se s ní hledat jejího zemřelého tatínka, kterého před lety sežral lišák a který by tím pádem měl být v nebi také. Šupito nechce být v nebi sama, stýská se jí po rodině a čas trávený s milovaným tatínkem je přesně to, co potřebuje. Bělobřich a Šupito se tedy vydávají na cestu po celém nebi, potkávají tamní obyvatele, poznávají se navzájem a dozvídají se mnoho věcí o životě toho druhého. Jsou nuceni spolupracovat, poměrně sobecká Šupito dostane lekci v péči o druhé a postupně mezi nimi roste křehké pouto, díky kterému zjišťují, že lišky a myši nemusí být vždy nepřáteli...
    80%
    Myši patří do nebe je český animovaný film na motivy stejnojmenné knihy Ivy Procházkové. Hlavními hrdiny příběhu jsou myška Šupito a lišák Bělobřich. Šupito by byla ráda nejstatečnější myší v širokém okolí, jenže se bojí téměř všeho a nezbývá jí, než se akorát vytahovat. Nikdo už ji proto ani neposlouchá, s výjimkou kamaráda krtka Krťoura. Jednoho dne jí ale dojde trpělivost a rozhodne se, že svým bratrům, kteří se jí neustále posmívají, ukáže. Vydá se do parku ukrást několik chlupů spícímu lišákovi Bělobřichovi. Podaří se jí to, ale nastává zběsilá honička, po které se Šupito probouzí i s Bělobřichem v nebi. Kvůli honičce je srazilo auto a nyní jsou mrtví. Přestože Bělobřich říká, že je vše Šupitina vina, rozhodne se jí pomoci a vydá se s ní hledat jejího zemřelého tatínka, kterého před lety sežral lišák a který by tím pádem měl být v nebi také. Šupito nechce být v nebi sama, stýská se jí po rodině a čas trávený s milovaným tatínkem je přesně to, co potřebuje. Bělobřich a Šupito se tedy vydávají na cestu po celém nebi, potkávají tamní obyvatele, poznávají se navzájem a dozvídají se mnoho věcí o životě toho druhého. Jsou nuceni spolupracovat, poměrně sobecká Šupito dostane lekci v péči o druhé a postupně mezi nimi roste křehké pouto, díky kterému zjišťují, že lišky a myši nemusí být vždy nepřáteli...

Nominace

Nejlepší krátký film

Vítěz
  • Milý tati
    Milý tati
    • HBO Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)
    74%
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)

Nominace

Nejlepší televizní film nebo minisérie

Vítěz
  • Božena
    Božena
    Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)
    67%
    Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

Nominace

Nejlepší televizní seriál

Vítěz
  • Ochránce
    Ochránce
    • Prima Plus
    • iVysílání
    • Magenta TV
    Aleš Pelán je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. Deset skutečných příběhů, které otřásly českým školstvím. (ČT)
    83%
    Aleš Pelán je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. Deset skutečných příběhů, které otřásly českým školstvím. (ČT)

Nominace

Cena Magnesia za nejlepší studentský film

Vítěz
  • Milý tati
    Milý tati
    • HBO Max
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)
    74%
    Psaní dopisů jako terapie a snaha vyrovnat se s pocitem neporozumění a opuštěnosti představuje ústřední motiv autobiografického absolventského snímku. Dospělá Diana prochází dopisy, jež jí tatínek psal z vězení, když byla ještě malá. Vřelost a láskyplnost otcových slov kontrastuje s jeho činy po návratu domů, jež se nyní snaží autorka pochopit, a zároveň znovu navázat vztah s odcizeným rodičem. Neobvyklá technika propojující hraný film s rotoskopií, 2D a cut-out animací vytváří estetický prostor pro autentickou zpověď, v níž rezonuje zásadní otázka: Bylo by všechno v pořádku, kdybych se narodila jako kluk? (Ji.hlava)

Nominace

Mimořádný přínos české kinematografii

Nominace

Nejlepší filmový plakát