Oscar

Oscar 1950: nominace a vítězové

22. ročník
Místo: RKO Pantages Theatre
Oceňované filmy z období 1949

Předávání cen: 23. 3. 1950

Nejlepší film

Vítěz
  • Všichni královi muži
    Všichni královi muži
    • iTunes

    Vypráví příběh regionálního politika Willieho Starka, který se během své kariéry nakonec prosadí až v nejvyšších politických kruzích. Hlavním hrdinou je však mladý intelektuál a novinář Jack Burden. Ten uprostřed politického dění, v němž stoupá k moci jeho šéf, samorostlý venkovský demagog, řeší vlastní problémy. Willie Stark používá svérázné, nevybíravé metody k dosažení vlastních politických cílů a přitom s sebou strhává i ty, jejichž morální a etické postoje se od jeho filozofie značně liší. Jack Burden se zatím pomalu propracovává k pravdě o sobě i o svých nejbližších.

    Snímek ze sedmi nominací získal tři Oscary: za hlavní roli (Broderick Crawford), za nejlepší vedlejší ženskou roli (pro Mercedes McCambridgeovou, jež hraje Sadie Burkeovou) a jako Nejlepší film roku 1949.

    72%

    Vypráví příběh regionálního politika Willieho Starka, který se během své kariéry nakonec prosadí až v nejvyšších politických kruzích. Hlavním hrdinou je však mladý intelektuál a novinář Jack Burden. Ten uprostřed politického dění, v němž stoupá k moci jeho šéf, samorostlý venkovský demagog, řeší vlastní problémy. Willie Stark používá svérázné, nevybíravé metody k dosažení vlastních politických cílů a přitom s sebou strhává i ty, jejichž morální a etické postoje se od jeho filozofie značně liší. Jack Burden se zatím pomalu propracovává k pravdě o sobě i o svých nejbližších.

    Snímek ze sedmi nominací získal tři Oscary: za hlavní roli (Broderick Crawford), za nejlepší vedlejší ženskou roli (pro Mercedes McCambridgeovou, jež hraje Sadie Burkeovou) a jako Nejlepší film roku 1949.

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie - černobílý film

Vítěz
  • Dědička
    Dědička

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

    81%

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

Nominace

Nejlepší umělecká režie - barevný film

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera, černobílý film

Vítěz
  • Bojiště
    Bojiště
    • iTunes

    Prosinec 1944. Nacisté čelící spojencům podnikli v Ardenském lese v Belgii a Lucembursku svou poslední velkou ofenzívu druhé světové války a v belgickém městě Bastogne odřízli 101. leteckou divizi americké armády. Američanům situaci komplikují těžké mraky, které znemožňují letecké zásobování obležené divize. Zatímco jednotky ve městě čekají, až se mraky rozplynou, musí čelit špionům v amerických uniformách, německé dělostřelbě, zimnímu počasí, tenčícím se zásobám a strachu z nepřítele.

    70%

    Prosinec 1944. Nacisté čelící spojencům podnikli v Ardenském lese v Belgii a Lucembursku svou poslední velkou ofenzívu druhé světové války a v belgickém městě Bastogne odřízli 101. leteckou divizi americké armády. Američanům situaci komplikují těžké mraky, které znemožňují letecké zásobování obležené divize. Zatímco jednotky ve městě čekají, až se mraky rozplynou, musí čelit špionům v amerických uniformách, německé dělostřelbě, zimnímu počasí, tenčícím se zásobám a strachu z nepřítele.

Nominace

Nejlepší kamera, barevný film

Vítěz
  • Měla žlutou stužku
    Měla žlutou stužku
    Kapitán Nathan Brittles má za pouhých šest dní odejít do důchodu. Je zřejmé, že po dlouhé a úspěšné vojenské kariéře se s tímto rozhodnutím obtížně smiřuje. Jeho odchod nesou těžce i vojáci, kterým sice vládne tvrdou rukou, vždy se však mohou spolehnout na jeho jasný odhad situace a přesné rozkazy. Teď ale nemají právě moc času se nad tím zamýšlet. Indiáni jsou na válečné stezce a hrozí, že brzy ovládnou území, které armáda z Fort Starke má jen částečně pod kontrolou. A Brittles nečekaně přijímá od svého nadřízeného majora Maca Allsharda náročný úkol. Přes nebezpečné území doprovází se skupinou vojáků jeho půvabnou neteř Olivii Dandridgeovou až k místu, kde má nasednout do dostavníku... Film, natočený režisérem Johnem Fordem, v žánru westernu patří k těm nejlepším. Jeho děj se odehrává na území Utahu. Úlohu kapitána Nathana Brittlese přesvědčivě ztvárnil John Wayne, křehkou krásku Olivii Dandridgeovou představuje Joanne Druová (známá z filmů Červená řeka a Všichni jsou zbrojnoši královi). Ze tří nominací film získal Oscara za nejlepší barevnou kameru (Winton C. Hoch).
    66%
    Kapitán Nathan Brittles má za pouhých šest dní odejít do důchodu. Je zřejmé, že po dlouhé a úspěšné vojenské kariéře se s tímto rozhodnutím obtížně smiřuje. Jeho odchod nesou těžce i vojáci, kterým sice vládne tvrdou rukou, vždy se však mohou spolehnout na jeho jasný odhad situace a přesné rozkazy. Teď ale nemají právě moc času se nad tím zamýšlet. Indiáni jsou na válečné stezce a hrozí, že brzy ovládnou území, které armáda z Fort Starke má jen částečně pod kontrolou. A Brittles nečekaně přijímá od svého nadřízeného majora Maca Allsharda náročný úkol. Přes nebezpečné území doprovází se skupinou vojáků jeho půvabnou neteř Olivii Dandridgeovou až k místu, kde má nasednout do dostavníku... Film, natočený režisérem Johnem Fordem, v žánru westernu patří k těm nejlepším. Jeho děj se odehrává na území Utahu. Úlohu kapitána Nathana Brittlese přesvědčivě ztvárnil John Wayne, křehkou krásku Olivii Dandridgeovou představuje Joanne Druová (známá z filmů Červená řeka a Všichni jsou zbrojnoši královi). Ze tří nominací film získal Oscara za nejlepší barevnou kameru (Winton C. Hoch).

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, černobílý film

Vítěz
  • Dědička
    Dědička

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

    81%

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

Nominace

Nejlepší návrh kostýmů, barevný film

Vítěz

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz
  • Dopis třem manželkám
    Dopis třem manželkám

    Přítelkyně Lora Mae, Deborah a Rita vyrazí na jednodenní výlet lodí. Těsně před vyplutím poslíček doručí dopis, adresovaný všem třem. Kamarádka Addie jim v něm oznamuje, že právě navždy odešla z města s manželem jedné z nich. Neprozradí však jeho jméno. A tak všechny tři ženy stráví den v pochybách a ve vzpomínkách na vzlety a pády svého manželství. Lora Mae se provdala za svého šéfa, ten si však myslí, že to udělala kvůli penězům. Emancipovaná Rita si slušně vydělává jako autorka rozhlasových pořadů a konkuruje tak vlastnímu muži. Deborah o sobě pochybuje kvůli své neschopnosti správně vystupovat ve společenských kruzích. Ani jedna z nich neví, co ji čeká po návratu domů...

    Americký film scenáristy a režiséra Josepha L. Mankiewicze vznikl podle románu Johna Klempnera, který se však jmenuje Dopis pěti manželkám. Filmový příběh s nezvyklou zápletkou získal dva Oscary, za scénář a režii. Nominován byl ještě v kategorii Nejlepší film.

    Žánry:DramaKomedieOscarový
    72%

    Přítelkyně Lora Mae, Deborah a Rita vyrazí na jednodenní výlet lodí. Těsně před vyplutím poslíček doručí dopis, adresovaný všem třem. Kamarádka Addie jim v něm oznamuje, že právě navždy odešla z města s manželem jedné z nich. Neprozradí však jeho jméno. A tak všechny tři ženy stráví den v pochybách a ve vzpomínkách na vzlety a pády svého manželství. Lora Mae se provdala za svého šéfa, ten si však myslí, že to udělala kvůli penězům. Emancipovaná Rita si slušně vydělává jako autorka rozhlasových pořadů a konkuruje tak vlastnímu muži. Deborah o sobě pochybuje kvůli své neschopnosti správně vystupovat ve společenských kruzích. Ani jedna z nich neví, co ji čeká po návratu domů...

    Americký film scenáristy a režiséra Josepha L. Mankiewicze vznikl podle románu Johna Klempnera, který se však jmenuje Dopis pěti manželkám. Filmový příběh s nezvyklou zápletkou získal dva Oscary, za scénář a režii. Nominován byl ještě v kategorii Nejlepší film.

    Žánry:DramaKomedieOscarový

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Nejlepší střih

Vítěz

Nominace

Nejlepší hudba dramatického nebo komediálního filmu

Vítěz
  • Dědička
    Dědička

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

    81%

    V podmanivém dramatu se sešli držitelka Oscara Olivia De Havilland a Montgomery Clift. Catherine Sloper (De Havilland) pochází z aristokratické rodiny, jíž vládne despotický otec. Když se na scéně objeví pohledný, ale chudý nápadník, pohrozí otec dceři vyděděním. Podle něj totiž mladík usiluje jen o její majetek. Láska a peníze - může mít Catherine obojí? Nyní si můžete tenhle čtyřhvězdičkový (Leonard Maltin) film oceněný čtyřmi Oscary, natočený podle dramatizace známého románu Henryho Jamese Washington Square, vychutnat ve zbrusu nové, digitálně upravené verzi. Dědička, to je nejen mistrovské dílo o lásce, zklamání a zradě, ale zároveň ukázka skutečného filmového umění. (oficiální text distributora)

Nominace

Nejlepší hudba muzikálu

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (kreslený)

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (jednocívkový)

Vítěz
  • Aquatic House Party
    Aquatic House Party
    Akvatická párty v domě je krátký film z roku 1949, který produkoval Jack Eaton. Získal Oscara za nejlepší krátký film (jednocívkový) na 22. ročníku udílení Oscarů. Tento krátký film vypráví o vizionářském kombinovaném vnitřním/venkovním bazénu v kalifornském domě, který je vybaven špičkovými moderními funkcemi poloviny 20. století.
    Akvatická párty v domě je krátký film z roku 1949, který produkoval Jack Eaton. Získal Oscara za nejlepší krátký film (jednocívkový) na 22. ročníku udílení Oscarů. Tento krátký film vypráví o vizionářském kombinovaném vnitřním/venkovním bazénu v kalifornském domě, který je vybaven špičkovými moderními funkcemi poloviny 20. století.

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (dvoucívkový)

Vítěz
  • Van Gogh
    Van Gogh
    Krátký film Alaina Resnaise oceněný Oscarem z roku 1948, který by neměl být zaměňován ani s krátkým televizním dokumentem z roku 1966, ani s celovečerním filmem Maurice Pialata z roku 1991, které sdílely stejný název.
    Žánry:Oscarový
    67%
    Krátký film Alaina Resnaise oceněný Oscarem z roku 1948, který by neměl být zaměňován ani s krátkým televizním dokumentem z roku 1966, ani s celovečerním filmem Maurice Pialata z roku 1991, které sdílely stejný název.
    Žánry:Oscarový

Nominace

Nejlepší zvukový záznam

Vítěz
  • Twelve O'Clock High
    Twelve O'Clock High
    • iTunes
    Sice nebyli v první linii, ale osud války závisel na nich. Gregory Peck v hlavní roli amerického filmu. Válečný film Přímo nad hlavou (1949) vznikl podle stejnojmenného románu, jehož autoři Beirne Lay Jr. a Sy Bartlett vycházeli z vlastních zážitků. Společnost 20th Century Fox zakoupila práva na knihu v říjnu 1947, tedy ještě před jejím vydáním, a režií pověřila svého kmenového tvůrce Henryho Kinga. Snímek líčí osudy amerických letců v Británii, kteří se zúčastňovali pravidelných denních náletů na Německo. Na podzim 1942 to byli jediní Američané bojující v Evropě. Hlavní úlohu jejich nového velitele generála Savage vytvořil Gregory Peck, známější spíš jako představitel romantických hrdinů (viz např. pozdější Prázdniny v Římě). Film byl původně naplánován jako barevný, ale nakonec se natáčel na černobílý materiál, především kvůli začlenění dokumentárních pasáží. Vůbec poprvé byly v hraném americkém filmu využity záběry bojových akcí pořízené německou Luftwaffe.
    75%
    Sice nebyli v první linii, ale osud války závisel na nich. Gregory Peck v hlavní roli amerického filmu. Válečný film Přímo nad hlavou (1949) vznikl podle stejnojmenného románu, jehož autoři Beirne Lay Jr. a Sy Bartlett vycházeli z vlastních zážitků. Společnost 20th Century Fox zakoupila práva na knihu v říjnu 1947, tedy ještě před jejím vydáním, a režií pověřila svého kmenového tvůrce Henryho Kinga. Snímek líčí osudy amerických letců v Británii, kteří se zúčastňovali pravidelných denních náletů na Německo. Na podzim 1942 to byli jediní Američané bojující v Evropě. Hlavní úlohu jejich nového velitele generála Savage vytvořil Gregory Peck, známější spíš jako představitel romantických hrdinů (viz např. pozdější Prázdniny v Římě). Film byl původně naplánován jako barevný, ale nakonec se natáčel na černobílý materiál, především kvůli začlenění dokumentárních pasáží. Vůbec poprvé byly v hraném americkém filmu využity záběry bojových akcí pořízené německou Luftwaffe.

Nominace

Nejlepší zvláštní efekty

Vítěz

Nominace

Zvláštní cena za cizojazyčný film

Vítěz
  • Zloději kol
    Zloději kol

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.

    77%

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.

Nejlepší filmový scénář (příběh)

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmový scénář (zápis)

Nejlepší námět a scénář

Vítěz
  • Bojiště
    Bojiště
    • iTunes

    Prosinec 1944. Nacisté čelící spojencům podnikli v Ardenském lese v Belgii a Lucembursku svou poslední velkou ofenzívu druhé světové války a v belgickém městě Bastogne odřízli 101. leteckou divizi americké armády. Američanům situaci komplikují těžké mraky, které znemožňují letecké zásobování obležené divize. Zatímco jednotky ve městě čekají, až se mraky rozplynou, musí čelit špionům v amerických uniformách, německé dělostřelbě, zimnímu počasí, tenčícím se zásobám a strachu z nepřítele.

    70%

    Prosinec 1944. Nacisté čelící spojencům podnikli v Ardenském lese v Belgii a Lucembursku svou poslední velkou ofenzívu druhé světové války a v belgickém městě Bastogne odřízli 101. leteckou divizi americké armády. Američanům situaci komplikují těžké mraky, které znemožňují letecké zásobování obležené divize. Zatímco jednotky ve městě čekají, až se mraky rozplynou, musí čelit špionům v amerických uniformách, německé dělostřelbě, zimnímu počasí, tenčícím se zásobám a strachu z nepřítele.

Nominace

Cena mladistvých

Vítěz

Čestné ocenění

Vítěz
  • Zloději kol
    Zloději kol

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.

    77%

    Italský film, který na pozadí příběhu nezaměstnaného dělníka podává realistický obraz sociálních poměrů dnešní Itálie. Hlavnímu hrdinovi filmu hrozí, že hned po nastoupení práce v novém zaměstnání, které těžce získal, se znovu ocitne na dlažbě, poněvadž mu kdosi ukradl jízdní kolo, které je pro lepiče plakátů podmínkou zaměstnání. Všechno další úsilí hrdiny filmu směřuje k tomu, aby nalezl zloděje a získal zpět své kolo. Když se však přesvědčí o marnosti tohoto počínání, rozhodne se v zoufalství stát se sám zlodějem. Je však na místě dopaden, a vděčí jen soucitu toho, kterého chtěl okrást, že není odevzdán policii. Ruku v ruce se svým osmiletým synkem, který ho všude dporovází, kráčí pak uprostřed davu lhostejných lidí vstříc další nejistotě v nezaměstnanosti. Bezútěšné dějové vyústění tohoto příběhu, líčeného v sytých realistických barvách, je v plném souladu s bezútěšným postavením statisíců těch, kteří v dnešní Italii živoří v bídě a nezaměstnanosti.

    Film polemicky zdůrazňuje sociální rozdíly poválečné italské společnosti, poukazuje bez nejmenší stopy proklamativnosti na drobných, ale nanejvýš věrohodných útržcích každodenní reality na stav, kdy je člověk člověku vlkem, na situace, ve kterých vládne dravý zákon džungle, jenž odpírá méně schopným lidem právo na práci a důstojnou existenci. Autenticitu sociálně laděného snímku podporuje výběr představitelů hlavních postav, které našel režisér doslova na ulici mezi nezaměstnanými.