Maximilian Raoul Steiner se narodil 10. května 1888 ve Vídni v Rakousku-Uhersku a stal se jedním z nejvýznamnějších skladatelů filmové hudby v historii Hollywoodu. Max Steiner byl rakouský skladatel a dirigent, který emigroval do Ameriky a stal se jedním z největších hudebních skladatelů Hollywoodu.
Raná léta a hudební vzdělání
Steiner byl hudební zázrak, který dirigoval svou první operetu ve dvanácti letech a stal se profesionálem schopným komponovat, aranžovat a dirigovat v patnácti letech. Již v šesti letech bral tři až čtyři hodiny klavíru týdně od samotného Johannese Brahmse, ale často se nudil během lekcí. V roce 1904 se zapsal na Císařskou hudební akademii ve Vídni, kde díky svým předčasným hudebním talentům a soukromému doučování u Roberta Fuchse a Gustava Mahlera dokončil čtyřletý kurz za pouhý jeden rok a získal zlatou medaili akademie v patnácti letech.
Cesta do Ameriky a Broadway
Ohrožen internací v Anglii během první světové války, uprchl na Broadway a v roce 1929 se přestěhoval do Hollywoodu, kde se stal jedním z prvních skladatelů, kteří psali hudební doprovody k filmům. Těsně před začátkem první světové války přijal Steiner pozvání od legendárního Florenze Ziegfelda, aby přišel do Ameriky a dirigoval Ziegfeldovy produkce. V následujících letech vedl mnoho divadelních orchestrů, cestoval a stal se hlavním aranžérem pro společnost Harms Music Company.
Průkopník filmové hudby
Steiner je často označován jako „otec filmové hudby", protože hrál hlavní roli při vytváření tradice psaní hudby k filmům spolu se skladateli Dimitri Tiomkin, Erich Wolfgang Korngold, Franz Waxman, Alfred Newman, Bernard Herrmann a Miklós Rózsa. Byl jedním z prvních, kdo plně integroval hudební doprovod s obrazy na plátně a komponoval jednotlivé scény podle jejich obsahu a vytvářel leitmotivy pro jednotlivé postavy, na rozdíl od pouhého poskytování vágně vhodné nálady, jak je patrné v King Kong (1933), který stanovil standard pro americkou filmovou hudbu na roky dopředu.
Nejslavnější filmové partitury
Steiner složil více než 300 filmových partitur pro RKO Pictures a Warner Bros. a byl nominován na 24 Oscarů, přičemž tři vyhrál: The Informer (1935), Now, Voyager (1942) a Since You Went Away (1944). Kromě svých oscarových partitur patří mezi Steinerova populární díla King Kong (1933), Little Women (1933), Jezebel (1938) a Casablanca (1942), ačkoli nesložil její milostný motiv „As Time Goes By". Kromě toho Steiner složil hudbu k The Searchers (1956), A Summer Place (1959) a Gone with the Wind (1939), která se umístila na druhém místě v seznamu nejlepších amerických filmových partitur AFI a je filmovou partiturou, podle které je nejlépe známý.
Spolupráce s režiséry a hvězdami
Steiner byl častým spolupracovníkem některých nejznámějších filmových režisérů v historii, včetně Michaela Curtize, Johna Forda a Williama Wylera, a složil hudbu k mnoha filmům s Errolem Flynnem, Bette Davis, Humphrey Bogartem a Fredem Astairem. Ve své cestě světem hollywoodských muzikálů Steiner složil skutečně velké množství nezapomenutelných partitur pro Casablanca, Since You Went Away, Tomorrow Is Forever, The Charge of the Light Brigade, Mildred Pierce, Now Voyager, Stolen Life a San Antonio mezi dalšími.
Ocenění a odkaz
Byl také prvním příjemcem Zlatého glóbu za nejlepší původní hudbu, kterou vyhrál za svou partituru k Life with Father. Zajímavé je, že jeho nejproslulejší dílo, hudební doprovod k Gone with the Wind, který zahrnoval nejznámější ze všech jeho děl „Tara's Theme", nikdy nevyhrálo Oscara ani žádné jiné ocenění. Celá partitura byla napsána Steinerem na speciální zakázku od producenta Davida Selznicka za méně než tři měsíce. Max Steiner, pravděpodobně jeden z nejváženějších skladatelů 20. století, zemřel 28. prosince 1971 ve věku 83 let.