Oscar

Oscar 1946: nominace a vítězové

18. ročník
Místo: Grauman's Chinese Theatre
Oceňované filmy z období 1945

Předávání cen: 7. 3. 1946

Nejlepší film

Vítěz
  • Ztracený víkend
    Ztracený víkend
    • iTunes

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

    76%

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

Nominace

Nejlepší herec

Nejlepší herečka

Nejlepší herec ve vedlejší roli

Nejlepší herečka ve vedlejší roli

Nejlepší umělecká režie - černobílý film

Vítěz
  • Krev na slunci
    Krev na slunci
    James Cagney ve špionážním dramatu, které získalo Oscara za nejlepší umělecký počin roku 1945. Nick Condon je majitelem deníku Tokyo Chronicle v době těsně před začátkem 2. světové války. Jeho investigativní přístup ho přivede na stopu zásadního dokumentu, ve kterém Hitler Japonska – baron Tanaka plánuje útok na Čínu a Spojené státy. Myšlenka na ovládnutí světa byla přísně tajná, a tak není divu, že se Nick zamotává do stále nebezpečnější pavučiny zrady, korupce a touhy po moci. Přestože jde o víc než šedesát let starý film, výprava si ničím nezadá se současnými špionážními thrillery. Famózní výkon předvádí také JAMES CAGNEY (RAGTIME, HŘÍŠNÍ ANDĚLÉ, MILUJ MĚ, NEBO MĚ OPUSŤ), který coby trénovaný judista absolvoval všechny souboje sám.
    61%
    James Cagney ve špionážním dramatu, které získalo Oscara za nejlepší umělecký počin roku 1945. Nick Condon je majitelem deníku Tokyo Chronicle v době těsně před začátkem 2. světové války. Jeho investigativní přístup ho přivede na stopu zásadního dokumentu, ve kterém Hitler Japonska – baron Tanaka plánuje útok na Čínu a Spojené státy. Myšlenka na ovládnutí světa byla přísně tajná, a tak není divu, že se Nick zamotává do stále nebezpečnější pavučiny zrady, korupce a touhy po moci. Přestože jde o víc než šedesát let starý film, výprava si ničím nezadá se současnými špionážními thrillery. Famózní výkon předvádí také JAMES CAGNEY (RAGTIME, HŘÍŠNÍ ANDĚLÉ, MILUJ MĚ, NEBO MĚ OPUSŤ), který coby trénovaný judista absolvoval všechny souboje sám.

Nominace

Nejlepší umělecká režie - barevný film

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera, černobílý film

Vítěz

Nominace

Nejlepší kamera, barevný film

Vítěz
  • Smrtelný hřích
    Smrtelný hřích

    Půvabná Ellen Berentová a úspěšný spisovatel Richard Harland se náhodou potkají při cestě vlakem, kde si Ellen právě čte jeho novou knihu. Jejich vzájemné sympatie přerostou v milostný románek, k překvapení všech se brzy také vezmou. Po svatbě se Richard snaží pečlivě rozdělovat svůj čas mezi psaní románů, manželku a postiženého bratra, ale Ellen je čím dál víc zatrpklejší. Nejspíše proto, že poprvé v životě ucítila obrovskou vnitřní potřebu vlastnit milovaného člověka. Všichni lidé kolem Richarda se tak najednou stávají jejími úhlavními nepřáteli, protože ji okrádají o manželův čas...

    76%

    Půvabná Ellen Berentová a úspěšný spisovatel Richard Harland se náhodou potkají při cestě vlakem, kde si Ellen právě čte jeho novou knihu. Jejich vzájemné sympatie přerostou v milostný románek, k překvapení všech se brzy také vezmou. Po svatbě se Richard snaží pečlivě rozdělovat svůj čas mezi psaní románů, manželku a postiženého bratra, ale Ellen je čím dál víc zatrpklejší. Nejspíše proto, že poprvé v životě ucítila obrovskou vnitřní potřebu vlastnit milovaného člověka. Všichni lidé kolem Richarda se tak najednou stávají jejími úhlavními nepřáteli, protože ji okrádají o manželův čas...

Nominace

Nejlepší režie

Vítěz
  • Ztracený víkend
    Ztracený víkend
    • iTunes

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

    76%

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

Nominace

Nejlepší dokumentární celovečerní film

Vítěz
  • Nehynoucí sláva
    Nehynoucí sláva

    Jestliže vojenské operace II. světové války vedené proti nacistickému Německu na bojištích západní fronty byly záměrně realizované v duchu rovnocenného úsilí spojeneckých armád, neméně symbolický výraz vědomé jednoty dokazovala i spolupráce britských a amerických filmařů při vzniku střihového filmu Nehynoucí sláva. Už doba vzniku, rok 1945, představuje v rámci válečných dokumentů kategorii fin de la guerre, rekapitulaci, jež je ve svém obsahu vymezena přípravami a uskutečněním invaze na francouzském pobřeží 6. června 1944 a setkáním jednotek západních vítězných mocností na labské linii s Rudou armádou, aniž by opomenula nutné připomenutí děsivé povahy nepřátelské třetí říše. Záběry zde použité jsou jak převzaté z dřívějších dokumentů, tak i "nejnovější", týkající se posledních dnů války. Autorský tým vyvažuje nevyhnutelné zjednodušení přehledového typu filmu začleněním poetického komentáře svědeckých výpovědí účastníků války různých národností i vojenských hodností. Historickou závažnost jen zdůrazňuje úvodní slovo a poznámky generála Eisenhowera. (MFF Karlovy Vary)

    69%

    Jestliže vojenské operace II. světové války vedené proti nacistickému Německu na bojištích západní fronty byly záměrně realizované v duchu rovnocenného úsilí spojeneckých armád, neméně symbolický výraz vědomé jednoty dokazovala i spolupráce britských a amerických filmařů při vzniku střihového filmu Nehynoucí sláva. Už doba vzniku, rok 1945, představuje v rámci válečných dokumentů kategorii fin de la guerre, rekapitulaci, jež je ve svém obsahu vymezena přípravami a uskutečněním invaze na francouzském pobřeží 6. června 1944 a setkáním jednotek západních vítězných mocností na labské linii s Rudou armádou, aniž by opomenula nutné připomenutí děsivé povahy nepřátelské třetí říše. Záběry zde použité jsou jak převzaté z dřívějších dokumentů, tak i "nejnovější", týkající se posledních dnů války. Autorský tým vyvažuje nevyhnutelné zjednodušení přehledového typu filmu začleněním poetického komentáře svědeckých výpovědí účastníků války různých národností i vojenských hodností. Historickou závažnost jen zdůrazňuje úvodní slovo a poznámky generála Eisenhowera. (MFF Karlovy Vary)

Nominace

Nejlepší dokumentární krátkometrážní film

Vítěz

Nominace

Nejlepší střih

Vítěz

Nominace

Nejlepší hudba dramatického nebo komediálního filmu

Vítěz
  • Rozdvojená duše
    Rozdvojená duše
    Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalitička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy. Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.
    73%
    Do psychiatrického ústavu Green Manors přichází dr. Anthony Edwards, aby nahradil současného ředitele dr. Murchisona, který má odejít do penze. Během prvního dne se do něj zamiluje mladá, krásná, ale poněkud chladná psychoanalitička dr. Constance Petersenová. Ta také brzy zjistí, že tento muž trpí ztrátou paměti a není lékařem, jenž měl stanout ve vedení ústavu. Tím ale překvapivá odhalení nekončí, policie se domnívá, že právě on je podezřelý z vraždy. Romanticky laděný thriller natočil režisér Alfred Hitchcock podle scénáře Bena Hechta. Příběhu o síle psychoanalýzy vtiskl neobyčejnou působivost, snové sekvence a momenty šílenství pak patří mezi přednosti filmu. Bizarní surrealistický sen schizofrenního hlavního hrdiny (na jeho realizaci spolupracoval známý malíř Salvador Dalí) přitom slouží jako klíč k rozluštění vraždy. Velký důraz byl věnován obsazení hlavní dvojice, kterou ztvárnily hollywoodské hvězdy Ingrid Bergmanová a Gregory Peck. Vynikající představitel ruské herecké školy v Americe, Michael Chekhov vytvořil úlohu Dr. Alexandera Brulova.

Nominace

Nejlepší hudba muzikálu

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmová píseň

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (kreslený)

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (jednocívkový)

Vítěz

Nominace

Nejlepší krátkometrážní film (dvoucívkový)

Vítěz
  • Star in the Night
    Star in the Night
    Nicka, majitele motelu, který ztratil víru nejen v lidskost, navštíví na Štědrý den laskavý cizinec. Hosté motelu se starají jen o sebe, dokud k motelu nepřijede chudý muž se svou ženou, kteří už nemohou dál. Nickova žena jim připraví místo v kůlně pod neonovou hvězdou, kterou Nick právě dokončil. Jejich těžká situace probudí v každém štědrost, včetně Nicka, který si vzpomene na jinou rodinu, která před téměř dvěma tisíci lety také našla provizorní pokoj v hostinci pod jinou hvězdou.
    Žánry:Oscarový
    Režie:Don Siegel
    77%
    Nicka, majitele motelu, který ztratil víru nejen v lidskost, navštíví na Štědrý den laskavý cizinec. Hosté motelu se starají jen o sebe, dokud k motelu nepřijede chudý muž se svou ženou, kteří už nemohou dál. Nickova žena jim připraví místo v kůlně pod neonovou hvězdou, kterou Nick právě dokončil. Jejich těžká situace probudí v každém štědrost, včetně Nicka, který si vzpomene na jinou rodinu, která před téměř dvěma tisíci lety také našla provizorní pokoj v hostinci pod jinou hvězdou.
    Žánry:Oscarový
    Režie:Don Siegel

Nominace

Nejlepší zvukový záznam

Vítěz

Nominace

Nejlepší zvláštní efekty

Vítěz

Nominace

Nejlepší původní scénář (příběh)

Vítěz

Nominace

Nejlepší filmový scénář (zápis)

Vítěz

Nominace

Nejlepší scénář

Vítěz
  • Ztracený víkend
    Ztracený víkend
    • iTunes

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

    76%

    Nejlepší film roku 1945 ukazuje na svou dobu velmi otevřeně zničující vliv alkoholismu. Je ironií osudu, že toto vynikající dílo klasika Billyho Wildera téměř nešlo do kin, protože ho testovací publikum, nezvyklé na tak syrový realismus, hodnotilo velmi negativně. V dnešní době je film označován za jedno z nejlepších dramat v historii kinematografie vůbec. Neúspěšný spisovatel, v podání vynikajícího Raye Millanda, prožívá hluboké rozčarování ze života, které ho přivede na třídenní sebezničující flám. Film byl ověnčen hned několika cenami Americké filmové akademie.

Nominace

Cena mladistvých

Čestné ocenění

Vítěz