Fred Sersen

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Fred Sersen se narodil 24. února 1890 ve Veselí nad Moravou, tehdy součásti Rakouska-Uherska, jako Ferdinand Metoděj Sršeň. Byl americkým malířem a specialistou na filmové speciální efekty, který se stal jednou z nejvýznamnějších postav hollywoodské kinematografie první poloviny 20. století. Počátky v Americe a umělecké vzdělání Ve věku 17 let se přestěhoval do Spojených států, konkrétně v roce 1907. Kolem roku 1920 se usadil v Los Angeles a absolvoval rozsáhlé vzdělání na Los Angeles School of Art and Design, Portland Art Academy a San Francisco Institute of Art. Stal se plodným malířem akvarelových krajin, z nichž mnohé byly vystavovány v galeriích na západním pobřeží. Vstup do filmového průmyslu Do roku 1930 pracoval v uměleckém oddělení studia Fox jako scénograf a výtvarník. Jeho prvním filmem s uvedením v titulcích byl A Connecticut Yankee z roku 1931. Patřil mezi první, kteří úspěšně kombinovali živé záběry s matte shots a miniaturami. Vedení oddělení speciálních efektů ve 20th Century Fox Fred Sersen se stal vedoucím fotografem vizuálních efektů v nově vzniklém studiu 20th Century Fox a do roku 1937 vybudoval jedno z nejlepších oddělení speciálních efektů v Hollywoodu, kde vedl velký tým matte malířů, expertů na optické efekty, stavitelů miniatur, střihačů a kameramanů. Pracoval především ve studiu 20th Century Fox od 30. do 50. let s více než 200 filmy na kontě. Nejvýznamnější filmové projekty Sersen se prosadil svým prvním důležitým úkolem na filmu In Old Chicago z roku 1938, kde pomocí bezešvé kombinace miniatur, skleněných záběrů, cestovních mat a procesních obrazovek realisticky zapálil město Chicago na téměř dva kotouče. Možná jeho nejlepším výkonem bylo zinscenování spektakulárních zemětřesných a povodňových scén ve filmu The Rains Came z roku 1939, kdy zaplavil nákladnou kulisu 24 budov, včetně honosného indického paláce, 2 250 000 galony vody. Mezi jeho další významné práce patřilo mistrovské zvládnutí impozantních destrukčních sekvencí pro In Old Chicago (1938), stavba kanálu v Suez (1938) a masivní sirocco vytvořené 34 větrnými stroji, námořní miniaturní a pyrotechnické práce pro Hitchcockův Lifeboat (1944) a létající talíř Michaela Rennieho (miniatura o průměru pouhých osmi stop) z The Day the Earth Stood Still (1951). Fred Sersen může být také připisována zásluha za sekvence stavby kanálu v Suez (1938), vrcholný požár v Hangover Square (1945), odolný baseball v It Happens Every Spring (1949), přílet Klatuovy kosmické lodi v The Day the Earth Stood Still (1951), potopení titulní lodi v Titanic (1952) a bizarní závěrečný gag v The Bullfighters (1945), kde byli Laurel a Hardy proměněni v živé kostlivce. Ocenění a uznání Fred Sersen získal dva Oscary za nejlepší efekty, speciální efekty (fotografické), v roce 1940 za The Rains Came a v roce 1944 za Crash Dive. Celkem byl nominován na osm Oscarů, z nichž dva vyhrál. Na jeho počest bylo pojmenováno umělé jezero původně postavené pro film The Rains Came z roku 1939 - a využívané až do filmu Voyage to the Bottom of the Sea z roku 1961 - Sersen Lake. Konec kariéry a odkaz Sersenovu práci nakonec převzal jeho nejbližší spolupracovník Ray Kellogg, který převzal vedení speciálních efektů ve Fox v roce 1954. Sersen se v této době nominálně odešel do důchodu, ale pokračoval ještě několik let jako neoficiální konzultant. Fred Sersen zemřel 11. prosince 1962.


Fred Sersen: Filmy a pořady 165


Dodatečné informace

Narození:
24. 2. 1890
Úmrtí:
11. 12. 1962

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.