Žluté nebe

71%
Žluté nebe
Žluté nebe
Parta zlodějů vedená Gregory Peckem přepadne banku a utíká před vojáky. Ve snaze uniknout jim si to namíří rovnou do pouště, kam se vojáci neodváží. Po vyčerpávající cestě se dostanou do rozbořeného města. Vědomí, že kolem jsou indiáni, někde v patách vojáci, jim na klidu nepřidá. Jak se ukazuje, město má obyvatele, starého muže a dívku - zlatokopy. A na ženskou a na zlato z nich slyší každý.



Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
4
Klasické westerny k zoomerům moc promlouvat nebudou z důvodů, které jmenuji záhy, ale nutno rozeznávat mezi klasickým westernem a revizionistickým westernem z klasické éry (30s - začátek 60s). Western tohoto období totiž stále může mít co nabídnout (viz High Noon), pokud má kvalitní scénář a nesnaží se pouze idealizovat jako ty echt klasické kousky. Revizionismus předpokládá, že western nebude tak idealizovanej, naleštěnej, naivní, jednoduché, černobílé, blbou romancí protnutý, tendenční a nenásilný, k čemuž se pojí i slabé provedení akce. Pořádnou akci natočil až ve svém revizionistickém mistrovském kousku v roce 1969 Sam Peckinpah, kde se mimochodem protagonista své divoké bandy rovněž pokouší udržet partu pohromadě. Nutno dodat, že Holdenovi to šlo lépe než Peckovi - Toho sice žeru v Big Country, kterou natočil o 10 let později, když měl po čtyřicítce, ale zde jsem mu toho drsňáka moc nevěřil. Yellow Sky ty revizionistické prvky má. Když jsou na začátku bandité zahnáni vojáky do pouště, tak jeden z nich v jeden moment zastřelí ještěrku, protože se mu nelíbí, že se ta se má v tomhle prostředí lépe než on. Jeho parťáci mu vyčtou, že ji zabil, ačkoliv jinému svému kolegovi, který si ve své čutoře nesl whiskey namísto vody, odmítli dát dříve vodu z té své. Je zřejmé, že postavy filmu nejsou žádnými dobráky od kosti. Navzdory tomu, že jsou obsažné jisté kvality, které film činí snesitelným i po 75 letech, tak taky nese nějaké neduhy klasické éry, jenž jsem již jmenoval výše: Některé dialogy jsou trochu strojené. Postavě poťouchlého prospektora i ženské postavě Mike mělo být také dáno více péče a prostoru. Ačkoliv mám rád westerny i díky tomu, že v nich bývá od romance pokoj, tak do zápletky tohoto filmu se ženská postava hodí, tudíž si nemyslím, že je zde jen proto, aby si tu i pokleslá část dámského publika našla v romantické lince to své. Využití tam pro ni je, ale je to příliš úsporné/zkratkovité, takže působí lehce uměle ta romance mezi Peckovým protagonistou a Mike, kterou hraje Anne Baxter (která roli moc dobře nevystihla - uměla sice dát ránu, ale nepůsobila, jakoby ji vychovali Apači). Jestliže by tvůrci věnovali více prostoru prokreslování jejich vztahu, dynamiky mezi nimi, tak by mohli učinit film tematicky bohatší i by mohli ve správné momenty diváky "lépe vyplatit". Takhle mě ten film nechal v závěru bez emocionální odezvy. Neseplo to, protože si mě scénárista dost dobře nepovodil. Film však má jen 90 minut a nutno mu uznat, že má po prvních 15 min nabere děj zajímavej spád, protože amorální postavy musí přejít poušť, ale nemají dost vody a i dále se dostávají do svízelných situací v zajímavém prostředí (poušť, skaliska, město duchů), které je smysluplně snímáno - nad kompozicí se opravdu přemýšlelo a akademický formát 1,37:1 je náležitě využit.

Dodatečné informace

Původní název:
Cielo amarillo (více)
  • USA Žluté nebe
  • USA Cielo amarillo
  • USA Cielo giallo
  • USA Den forladte by
  • USA Desperados
  • USA Droga do Yellow Sky
  • USA Glühende Erde
  • USA Herrin der toten Stadt
  • USA La ville abandonnée
  • USA Nevada
  • USA Polttava aurinko
  • USA Yellow Sky
Země původu:
USA
Ocenění:
Žádná ocenění