Chow Yun-fat v Hollywoodu neprorazil, přesto jej pomohl ovlivnit. Akční legenda slaví 70
Hard Boiled | Golden Princess Film Production
Na kurzu prokázal rozeznatelný talent, a tak již po roce podepsal s televizí tříletý kontrakt, jenž ho zavedl do několika soap oper. Po nich na začátku osmdesátých let přišel vlivný televizní seriál Shang Hai tan, přezdívaný Kmotr východu. Právě tento seriál udělal z Chowa televizní hvězdu známou po celé Asii, nicméně pole seriálů bylo Chowovi malé. Snil o kariéře filmového herce, v té ale příliš štěstí neměl. O role ve filmech usiloval od roku 1976, kdy podepsal smlouvu se společností Goldig Films. Každý film, který se společností natočil, skončil jako propadák. Skutečný zlom ale přišel v roce 1986, kdy jej zkušený režisér John Woo obsadil do svého akčního dramatu Lepší zítřek.
V příběhu dvou znesvářených bratrů, bývalého gangstera a policajta, ztvárnil Marka, nejlepšího přítele hlavního hrdiny a elitního profesionálního zabijáka mafie, který vinou zranění a změnou hierarchie v gangu padne až na samé dno společnosti. Woo dokázal využít jeho hereckou energii a pomohl prostřednictvím Chowa vytvořit jednu z nejikoničtějších postav akčního filmu. Postavu frajera v dlouhém kabátě, nosícího stylové sluneční brýle, sirku v koutku úst a berettu v každé ruce si nejen hongkongští filmoví fanoušci zamilovali. Koneckonců, skrze něho John Woo kodifikoval mnoho svých trademarků, inspirovaných mimo jiné poetikou drsných kriminálek Jeana-Pierreho Melvilleho. Snímek udělal z Wooa a Chowa hvězdy a stal se jedním z nejvýdělečnějších hongkongských filmů své doby. Chow v roli Marka předvedl schopnost během relativně krátkého času předvést působivou škálu emocí i obrovské charisma a dočkal se prvního ocenění Hong Kong Film Awards.
Lepší zítřek: trailer | Cinema City Film Productions
Spousta hrdinské krve
Spolupráce obou filmařů se osvědčila, a tak následovala spousta dalších filmů. S Johnem Woo natočil Lepší zítřek 2, kde ztvárnil Kena, jednovaječné dvojče Marka, jež má shodou okolností stejný vkus na oblékání i mušku. Na domácí půdě natočil během osmdesátých let úctyhodný počet filmů, pro západní svět je nicméně známý díky spolupráci se dvěma ikonickými režiséry, Johnem Woo a Ringo Lamem, kteří s jeho pomocí zpopularizovali styl známý jako heroic bloodshed (hrdinské krveprolití).
Součástí tohoto stylu je promyšlená choreografie akcí, ještě promyšlenější hra se střihem, motiv silného mužského přátelství (důležitějšího než milostná linka) a především silné emoce, které definují své postavy. Chowův talent spočíval v umění vytvořit silného, tvrdého hrdinu, jehož emoce jsou transparentní a silné. V takovém stylu natočil s Lamem například ponurý thriller City on Fire, v němž si zahrál nedospělého tajného agenta, který začne pochybovat, na čí straně vlastně stojí. Snímek inspiroval režijní prvotinu Quentina TarantinaGauneři. Tarantino sice popírá, že by kdy City on Fire viděl, nicméně dějová kostra je až příliš podobná a závěrečných deset minut prakticky stejných.
Známé postavy vytvořil také ve Vězení v plamenech, komediální wooovce Zloději, kteří později inspirovali neúspěšný seriál Agenti z podsvětí, a koncem 80. a počátkem 90. let představil dva heroic bloodshed filmy, které se staly ikonickými po celém světě. První je Killer, snímek mimo jiné inspirovaný Melvilleho Samurajem a melodramatem Nádherná posedlost. Pečlivě naaranžované přestřelky, využití hudby a práce s kamerou vytvářejí jeden z nejmagičtějších cinefilních zážitků, právě Chow Yun-fat ale snímku dominuje způsobem, jakým prodává emoce své postavy.
Na pohled neohrožený titulní zabiják je působivou tragickou figurou, která postřílí hodně padouchů, v intimních scénách ale prožívá fyzické i duševní utrpení způsobené zradou, vinou a neschopností bojovat s osudem. Způsob, jakým Woo a Chow pojali hrdinu Killera, inspiroval v současnosti populárního Johna Wicka, jehož Keanu Reeves hraje obdobným způsobem.
Vedle melancholického a v zásadě tragického Killera prorazil do filmového světa také další opus Johna Woo, policejní thriller Hard Boiled. Od melancholického zabijáka se Chow přesunul do polohy drsného poldy bez zábran, k němuž jako kontrast skvěle působí výborný Tony Leung v roli vystrašeného tajného agenta ve středu mafie. Motiv stresující práce v utajení inspiroval slavný policejní thriller Volavka, předlohu ScorsesehoSkryté identity. Tvůrci Volavky se nijak netají tím, že z Hard Boiled převzali celé části dialogů a že jim posloužil jako hlavní inspirační zdroj.
Hard Boiled
Trudná cesta Hollywoodem
Chow Yun-fat si během dlouhé kariéry vytvořil působivý herecký rejstřík. Dokázal zahrát čestné drsňáky, romantické polohy a projevit komediální talent, což mu umožnilo proniknout do celé řady žánrů. Pro evropské a americké diváky byl však především akční ikonou, což byla image, z níž se snažili hollywoodští filmaři těžit, jakmile se hongkongský herec přesunul na americkou půdu. Koncem devadesátých let hrál hned ve dvou počinech, v nichž se pokusil napodobit své ikonické role. Prvním byl akční thriller Střelci na útěku, v němž si zahrál zásadového nájemného vraha na útěku před mafií.
Snímek Antoina Fuquy však dopadl jako všechny filmy Antoina Fuquy, které nemají dobrého scenáristu či Denzela Washingtona – finančním propadákem a pádem do zapomnění. Stejný osud potkal o rok později další projekt, thriller Válka gangů, kde ztvárnil zkorumpovaného policajta, který si vezme pod křídlo méně zkušeného kolegu (Mark Wahlberg). Chow navázal na tradici svých starších rolí, jeho hrdina se vyznačuje dlouhým kabátem a specifickými slunečními brýlemi, nicméně i tak snímek pohořel. Škatulku akčních hrdinů tedy Chow opustil i v hollywoodské produkci a navázal na charakterní herectví. S Jodie Foster se roku 1999 objevil v dramatu Anna a král, leč ani tady se mu nepovedlo stvořit hit.
Štěstí se na něho usmálo jen o rok později, a to v hongkongsko-čínsko-tchajwanské koprodukci. Snímek Tygr a drakAnga Lee je funkční poctou wuxia filmům, která spoléhá na poezii pohybu a vyjádření těch nejčistších emocí pomocí akce. Kromě toho, že byl film hit, získal také čtyři Oscary. V Hollywoodu to Chow znovu zkusil jen o tři roky později, a to v obskurní urban fantasy Neprůstřelný mnich, v níž se utkal se zlým Karlem Rodenem. Snímek se dá chápat jako určitý duchovní nástupce Velkých nesnází v malé Číně, nicméně zdaleka nedosáhl jejich kultu a přeci jen dorazil o 20 let později, než by publikum zajímalo. Chow Yun-fat se tak vrátil k asijské produkci.
Piráti z Karibiku: Na konci světa | Walt Disney Studios
V čínsko-hongkongské koprodukci natočil historickou Kletbu zlatého květu, která si odnesla čtyři ceny Hong Kong Film Awards. Ve velké hollywoodské produkci se Chow objevil jen jednou, a to ve filmu Piráti z Karibiku: Na konci světa z roku 2007. Od té chvíle se objevuje převážně v hongkongské či čínské produkci. Role ve filmech Confucius či Nepolapitelný padělatel mu vynesly nominace na Hong Kong Film Awards a na domácí půdě je stále obsazovaným a ceněným hercem. Byť se mu nesplnil sen stát se hollywoodskou hvězdou, stal se hereckou ikonou v domovské části Asie a jeho odkaz dodnes ovlivňuje světovou kinematografii.