Warneři riskují a utrácí ve velkém. Sází vše na Toma Cruise a předraženého DiCapria

Warneři riskují a utrácí ve velkém. Sází vše na Toma Cruise a předraženého DiCapria
Na hraně zítřka | Warner Bros.
Warneři nedávno uzavřeli lukrativní dohodu také s produkční společností Margot Robbie LuckyChap, která stojí za nejvýdělečnějším filmem loňského roku Barbie. Zkoušejí si také udobřit Christophera Nolana, jenž pro ně nepřetržitě natáčel od roku 2002, ale po pandemické strategii studia zahrnující simultánní uvedení velkých premiér včetně Duny v kinech i na streamu řekl sbohem. Oppenheimera už Nolanovi distribuovala společnost Universal Pictures a stomilionová produkce vydělala skoro miliardu.
Tom Cruise
Tom Cruise

Herec

Takové příležitosti už si Warneři nechtějí nechat ujít. Oppenheimer je skvělým příkladem, neboť jde o snímek od osobitého autorského filmaře, který navzdory životopisnému konverzačnímu formátu apeluje atraktivním globálním jazykem. Ředitel společnosti David Zaslav si podobné hvězdné projekty hodlá pojistit pootvíráním rozpočtových sejfů, od nichž přitom od svého nástupu spíš zahazoval klíčky. V rámci daňových úlev například rušil i takřka hotové projekty, což zřejmě odnese i kompletně natočený hraný film Coyote vs. Acme o kojotu Wildovi a jeho soudní tahanici s fiktivní společností Acme.
Zaslav zjevně razí tradici, že kina mohou dobývat především renomovaní filmaři a osvědčené herecké hvězdy. Zmíněnému Paulu Thomasu Andersonovi tudíž na jeho dosud nepojmenovaný, právě natáčený projekt s Leonardem DiCapriem uvolnil 115 milionů dolarů. Anderson přitom možná tvoří široce respektovaná díla jako Až na krev nebo Magnolia, jenže tržby jeho filmů nikdy nepřesáhly 80 milionů dolarů. Dosud poslední projekt, nostalgické retro drama Lékořicová pizza, si z kin odneslo jen 33 milionů dolarů při 40milionovém rozpočtu.
Magnolia
Magnolia | New Line Cinema
Anderson však platí za tvůrce, jehož si chce na kariérní pažbu vyřezat každé hollywoodské eso. Leonardo DiCaprio za účinkování v režisérově novince pobere dvacet milionů dolarů, s čímž Warneři náhle problém nemají. Podobně absurdní se jeví investice do pokračování Jokera, o níž jsme informovali v jiném článku. Zatímco oscarová jednička přišla roku 2019 na 60 milionů dolarů, což ještě líže hranici středonákladového dramatu, po miliardových tržbách se režisér Todd Phillips i studio rozvášnili, za 12 milionů si pojistili hvězdnou Lady Gaga, Joaquinu Phoenixovi vyplatili 20 milionů a kompletně prý utratí 200 milionů dolarů.
„Vrcholné talenty v Hollywoodu nejsou nevyčerpatelné a soutěživost navyšuje fakt, že mnoho z nich má smlouvy na streamu,“ vysvětlil pro Variety Jeff Bock z Exhibitor Relations. „Jestli mají kina fungovat, potřebujete áčkové osobnosti jako Tom a Leo. A Warneři utrácí tolik, kolik musí, aby tyto talenty udrželi,“ dodává.
Druhý Joker spolknul trojnásobek rozpočtu jedničky. Je to dobré znamení, nebo se máme bát?
Filmy23. 2. 2024
Druhý Joker spolknul trojnásobek rozpočtu jedničky. Je to dobré znamení, nebo se máme bát?
Tím však společnost zároveň riskuje ztráty a Hollywoodem koluje neoficiální pravda, totiž že Warneři v podstatě roztáčí cizí peníze. „Nakupují Quentina nebo Cruise s představou pozlátka, které přidá na hodnotě společnosti ve chvíli, kdy ji Zaslav bude chtít prodat,“ tvrdí zákulisní zdroje Variety. V dubnu ostatně vyprchá dvouleté období po dohodě WarnerMedia a Discovery, tudíž společnosti budou na trhu opět k dispozici pro nákupy, prodeje či spojování s dalšími objekty. A čím hvězdnější bude katalog autorským právem svázaných děl, tím lépe.
Pro herce jako jednašedesátiletý Cruise je to ideální konstelace. Má sice tuhý kořínek, vlasy mu nešediví a v Mission: Impossible loni skočil motorkou z útesu, ale také Toma dohání myšlenky na jeho zlaté herecké období. V devadesátkách a první dekádě tohoto století pracoval s Robem Reinerem, Stanleym Kubrickem či Spielbergem, po čemž se mu evidentně stýská. Poslední nominaci na Oscara dostal před čtvrtstoletím za Magnolii Paula Thomase Andersona, přičemž Cruiseovi stačila relativně malá a skvěle napsaná role.
Joker 2
Joker 2 | Warner Bros.
To by chtěl zopakovat také u Tarantina, pro něhož si čistí jinak nabitý rozvrh. V The Movie Critic si Cruise bude chtít zahrát asi víc než v případném pokračování Na hraně zítřka, jež prý De Luca a Abdy nadhodili jako jeden z možných opěrných bodů chystaného partnerství. Tarantinův rozlučkový projekt momentálně nemá distributora a kromě hrubých dějových obrysů se ví jen to, že si v něm zahraje také Brad Pitt. Warnerům z toho tečou sliny, ale výhodnější pozici bude mít možná Sony. To distribuovalo režisérův poslední snímek Tenkrát v Hollywoodu a Tarantino si společnost pochvaloval jako jednu z posledních, která ctí distribuční model pro kina. A navíc byla jediná, která Quentinovi umožnila ponechat si copyright na celou značku – kdyby se filmař například rozhodl natočit fiktivní seriál Bounty Law s DiCapriovým charakterem Rickem Daltonem, Sony by bylo právně mimo hru.
Dost možná se tedy jedná pouze o krátkodobý obchodní formát orientovaný na ovlivnění akciového trhu. U blockbusterů jako Duna 2, jejíž premiéra se kvapem blíží, se dvousetmilionové rozpočty jaksi očekávají. U dramatu s DiCapriem od režiséra zbožňovaného spíš okrajovějším publikem už je to na pováženou. A entuziasmus u Warnerů zjevně nepanuje ani se sci-fi novinkou Mickey 17 od režiséra Parazita Bonga Joon Ho. Literární adaptace s Robertem Pattinsonem stála 150 milionů dolarů a měla vyjít už letos na jaře, studio však projekt z kalendáře tiše stáhlo a nyní jej posunulo na příští rok.
Podívejte se také zatím na nejočekávanější filmy tohoto roku.
zdroj: Variety