Svěráky pořád trápí strašidelný klaun. Jak velký je to horor?

Svěráky pořád trápí strašidelný klaun. Jak velký je to horor?
To (2017)
To
Bill Skarsgård - To | Warner Bros.
K dispozici mělo To pouhých 55 kin a stejně mu to stačilo k prvenství. Nejnovější adaptace kultovní "bichle" Stephena Kinga je po nestabilní Temné věži (2017) vzpruhou pro autory. Recenzenti To vynesli opravdu hodně vysoko, diváci vyslyšeli jejich hlasy spolu se zvědavostí, jak si nový tým s psychologickým hororem poradí.
V rámci českých kin zaznamenalo To unikátní "dabl", když se v rámci žánru umístilo podruhé první. Tentokrát na Pennywise vyrazilo 46.914 diváků, kteří za vstupenky utratili přes 7 milionů korun. Za necelé dva týdny má snímek na kontě téměř 132 tisíc diváků a 19 milionů korun. Celosvětově to při odhadovaném rozpočtu 35 milionů dolarů dělá přes 370 mega. Těšíme se na druhý díl.
Hurvínek a kouzelné muzeum
Hurvínek a kouzelné muzeum | CinemArt
Na Pennywise byly krátké i dva rodinné filmy českých autorů - animovaný Hurvínek a kouzelné muzeum (2017), respektive Po strništi bos (2017) syna a otce Svěrákových.
Ambiciózní "Hurvínek" s rozpočtem 170 milionů korun (!!!) skončil druhý s návštěvností 21.386 diváků a tržbami 2,87 milionů korun. Po třetím víkendu má koprodukční monstr projekt na kontě 110 tisíc diváků a 15 milionů korun. Režisér a producent Martin Kotík se do projektu pustil s obrovskou vervou, ale snaha převést populární loutky do 3D mu nevyšla. Snaha vytvořit (byť se zahraničním týmem) tuzemský animák, který by mohl konkurovat zavedeným studiím, připomíná Kichotovu bitvu s větrnými mlýny. Snímek dle Kotíkových slov nicméně cílí na zahraničí, tak si počkejme, nakolik tamní dětské diváky zaujme.
Po strništi bos
Po strništi bos | Bioscop
Nebýt Pennywise vládly by českým kinům filmy od tuzemských autorů. Až na třetí příčce je rodinné drama s komediálními prvky Po strništi bos Jana a Zdeňka Svěrákových. Film byl do kin nasazen už v půli srpna a o pátém víkendu na něj do 91 kin vyrazilo 19.533 diváků, kteří za vstupenky zaplatili 2,71 milionů korun. Od premiéry má snímek na kontě 366.326 diváků a 50 milionů korun.
Předchozí produkce dua Svěrák+Svěrák Tři bratři (2014) utržila za celou dobu promítání přes 70 milionů korun a přišlo na ni přes 600 tisíc diváků. Novinka Po strništi bos se v kinech ještě pár týdnů (nebo dokonce měsíců?) promítat bude. Na předchozí Tři bratry se ale ani vzdáleně nedotáhne. Čím to? Nejspíš žánrem, "bratři" byli přeci jenom hudební pohádkou, táhli na známé mladé herce a zpěváky a chodilo se na ně houfně i v rámci škol. Po strništi bos je snímkem pro trochu starší publikum, odkazuje na povídkovou knihu, kterou si asi moc dětí nepřečetlo. Jde nicméně o oblouk (umělecký, historický), kterým spolu syn a otec Svěrákovi uzavřeli jednu epizodu. Co bude po ní?
Nikola Čechová
Nejsledovanější? Na YouTube možná, v kinech nikoliv.
Čtrvrtá, pátá a šestá příčka patří čtvrtečním novinkám. Pomyslná bramborová pozice připadla romantické komedii Který je ten pravý? (16.590 diváků, 2,39 milionů korun), páté místo obsadil Americký zabiják (8.136 diváků, 1,187 milionů korun) a až na šestce se umístil dokument o youtuberech Nejsledovanější (9.222 diváků, 1,183 milionů korun). Populární internetová platforma a kamenná kina zřejmě nejdou dohromady.
Já, padouch 3
Já, padouch 3
Pomalu již můžeme též uvažovat o letošních adeptech na nejnavštěvovanější/komerčně nejúspěšnější film roku 2017 v rámci českých kin. Z aktuální Top 20 se o titul utká animovaný Já, padouch 3 (560 tisíc diváků, 77 milionů korun za 12 víkendů v kinech) a Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta (542 tisíc diváků, 79 milionů korun za 17 víkendů v kinech).
Aktuální žebříček TOP 20 tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdete ZDE.