Recenze: G. I. Joe: Snake Eyes je ryzí ninjovskou akcí. S předchozími díly mnoho společného nemá

Andrew Koji jako Tommy v G. I. Joe: Snake Eyes (2021) | Paramount Network
Malý chlapec se stane svědkem zavraždění svého otce. Své dospívání zasvětí výuce bojových umění a touze po pomstě. Poté, co zachrání život vznešenému japonskému bojovníkovi Tommymu (Andrew Koji), se mu jeho nový přítel odvděčí tím, že ho vezme s sebou do své země a umožní mu trénovat v řadách členů prastarého válečnického klanu. Hlavní motivací tajemného bojovníka, jemuž všichni přezdívají Snake Eyes (Henry Golding), je však stále totéž - najít otcova vraha.
G. I. Joe: Snake Eyes
G. I. Joe: Snake Eyes je v pořadí třetím snímkem z filmové série, která vznikla na základě série plastových figurek bojovníků od hračkářské firmy Hasbro (Transformers). První díl natočil roku 2009 Stephen Sommers (Mumie, Van Helsing) a šlo o velmi zábavný bláznivý akční sci-fi blockbuster, v němž si zahráli Channing Tatum, Joseph Gordon-Levitt či Dennis Quaid. Druhý díl vznikl o čtyři roky později v režii Jona M. Chu (Podfukáři 2, Život v Heights) a hlavní role v něm ztvárnili Dwayne Johnson a Bruce Willis. Ten na předešlý dějově navazoval a nesl se v podobném duchu, zábavný byl ale o něco méně. Snake Eyes, jehož natočil Robert Schwentke (Tajemný let, Red), však není dalším pokračováním, ale originem jedné z klíčových kladných postav - mlčenlivého a maskovaného černého ninjy. Děj filmu je zasazen před události zmíněných snímků a je i výrazně jinak pojatý.
Předchozí díly byly primárně řetězci šílených velkolepých akčních scén, kde věci jako příběh či vývoj postav měly vesměs symbolickou úlohu. V případě SE je tomu prakticky opačně. Akční scény se zde samozřejmě vyskytují také, ale je jich méně a v podstatě nikdy nejsou tak monumentální a nebetyčně komiksově přehnané. Nic tak megalomanského, jako byla např. likvidace Eiffelovky nebo několikaúrovňová finální megabitva v jedničce, tady opravdu nenajdete. Počítejte primárně se souboji, v menší míře s kontaktními (např. iniciační souboj Snake Eyese s "Tvrdým mistrem" v podání Iko Uwaise), ve větší se šermířskými. Jiné typy (přestřelky, honičky) se zde objevují pouze okrajově.
Henry Golding
G. I. Joe: Snake Eyes | Paramount Network
G. I. Joe: Snake Eyes je totiž v první řadě "ninjovský" akční film (s lehkým dotekem fantasy). Tj. subžánr, který se v kinech prakticky nevyskytuje a na videotrhu zažil největší boom v 80. letech (viz pětidílná série Americký ninja). V novém tisíciletí tuto specifickou žánrovou odrůdu dvakrát vcelku zdařile oprášil současný herecký král béčkových akčňáků Scott Adkins snímky Ninja a Ninja 2: Pomsta. Žádnou novou vlnu filmů s danou tematikou se mu však spustit nepodařilo.
Schwentkeho snímek ale na akci jako takové stojí kupodivu o dost méně, než by divák po předchozích dílech série G. I. Joe čekal. Mnohem více se zaměřuje na samotného protagonistu. Na jeho motivace, komplikované vztahy s ostatními postavami (především na klíčové skoro-bratrské pouto s Tommym) a zejména na jeho morální a charakterní vývoj. Snake Eyes totiž většinu snímku nejedná úplně "mirkodušínovsky" a dalo by se říci, že ústředním motivem filmu je právě hrdinovo vnitřní dilema (pomsta vs. loajalita), jemuž musí čelit. Dále se dozvíme, kde se vzala hrdinova přezdívka či jak přišel ke své specifické zbroji. Kupodivu ale nedojde k objasnění důvodu jeho pozdější mlčenlivosti a navíc v podstatě celý tento origin je v dost zásadním rozporu s tím, co nám o minulosti Snake Eyese a Tommyho/Storm Shadowa sdělil ve flashbacku druhý díl... Henrymu Goldingovi (Šíleně bohatí Asiati, Gentlemani) však role pochybujícího a nevyzrálého bojovníka sedla až překvapivě dobře a jeho casting tak patří k silným stránkám díla.
G. I. Joe: Snake Eyes
Totéž pak platí i pro většinu ostatních hereckých tváří. Vynikající je obzvlášť Andrew Koji, hlavní hvězda výborného dobového akčního seriálu Bojovník. Velmi přesvědčivý je nejen v boji, ale především z něj nepřehlédnutelně vyzařuje aura hrdého, zásadového a oddaného válečníka. Velmi potěšující je také účast zmíněného Ika Uwaise, jenž si v akčním žánru udělal jméno zejména díky ústřední roli v duu vynikajících indonéských bojových snímků Zátah a Zátah 2. Dvě věci ohledně obsazení ale trochu zamrzí. Sympatická Samara Weaving (Krvavá nevěsta, Guns Akimbo) jakožto členka G. I. Joe na plátně stráví méně času, než by si zasloužila, a herecká náhrada Sienny Miller v roli padoušské Baronky, jíž se stala Španělka Úrsula Corberó známá z oblíbeného zlodějského seriálu Papírový dům, vypadá spíš jako "typická" učitelka z porna než jako nehorázně sexy mrcha.
G. I. Joe: Snake Eyes
G. I. Joe: Snake Eyes je v konečném součtu vlastně docela příjemné překvapení. Není sice ničím zázračný či výjimečný, ale nabízí ucházející žánrové řemeslo, které potěší hlavně vesměs dobře obsazenými a zahranými charaktery a atraktivními a exotickými lokacemi (Japonsko je tu kýčovitě krásné ve všech svých podobách). A i akce, přestože jí není tolik a není tak pompézní jako dříve, si zaslouží alespoň malou pochvalu. Od Roberta Schwentkeho, nevýrazného rutinéra s přinejlepším průměrnou filmografií, jsme o moc více zřejmě dostat ani nemohli.
Hodnocení: 60 %