Rina Franchetti: Nejlepší filmy a seriály

6.5

Rina Franchetti: Filmy a seriály

  • Sladký život
    Sladký život (1960)
    FilmRole: Mother of the Miracle Children (uncredited)
    • Filmbox+
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    75%
    Italský film Sladký život režiséra Federica Felliniho je jedním z nejvýznamnějších děl světové filmové produkce posledních let. Není sevřeným filmovým dramatem, ale v podstatě řadou volně spojených příběhů a epizod, s nezvyklou otevřeností popisujících mravní rozklad vyšších společenských kruhů kapitalistické Itálie. Jeho ústřední postavou je novinář Marcello, člověk v podstatě vážný a seriózní, který však při své práci poznal sladký život vyšší společnosti a podlehl mu. Stává se hrdinou erotických skandálů, divokých večírků ve vilách a zámcích, zvrhajících se v pitky a orgie, prohýřených nocí, po nichž přichází kalné ráno, odhalující rub tohoto života. Dva lidé by mu mohli pomoci v jeho současné duševní krizi: filozofující spisovatel Steiner a mladičká dívenka Paola. První však končí těžko pochopitelnou sebevraždou a Paolin hlas, volající Marcella k lepšímu životu, je příliš slabý a zaniká ve všeobecné vřavě. Pro Marcella již není cesty zpátky. Film byl vyznamenán Velkou cenou na MFF v Cannes 1960 a mnoha dalšími mezinárodními cenami a uznáními. Na XIII. FFP 1962 získal jednu ze tří hlavních cen. Tímto dílem vtrhla do historie moderního filmu revoluce, nejen v Itálii, kde Sladký život vyvolal nevídaný skandál, především prudkou reakcí katolické církve, která mu udělila verdikt zapovězeného filmu, nepřístupného všem. Vzápětí však byl oceněn na canneském festivalu Zlatou palmou a stal se kasovně nejúspěšnějším Felliniho snímkem. Fellini provedl otevřený průřez italskou společností bez ohledu na všechna dosavadní tabu ve sféře morální, náboženské a erotické. Hlavní hrdina, bulvární novinář Marcello Rubini, kterého ztělesnil Marcello Mastroianni, je moderním Candidem procházejícím mravně rozpadlým světem a zároveň sám prožívá svůj soukromý a profesní debakl, neschopen provést zásadní krok pro svou záchranu. Film je strhující výpovědí v kaleidoskopu mistrně natočených scén, které nahlíženy v jejich reálnosti i metaforičnosti patří dnes už do klasiky moderní kinematografie: jmenujme aspoň Marcellovo noční extempore ve fontáně di Trevi s americkou sexbombou Sylvií (v podání živelné superženy Anity Ekberg) nebo luxusní party dekadentní římské aristokracie a vedle ní večírek snobských intelektuálů a pseudoumělců či závěrečné orgie znuděných bohatců ve Fregene. Ve všech Fellini jako bystrý, citlivý pozorovatel, aniž by ulpěl na vnějškové atraktivitě, pronikal k zastírané podstatě úpadku jedince i společnosti na sklonku 50. let. Tímto filmem zakrojil hluboko ostří svého tvůrčího vhledu do zkonvenčnělého umění a dodnes upoutává jako svrchovaně otevřený dialog talentovaného tvůrce se svou dobou.
    1
  • Barabáš
    Barabáš (1961)
    Film
    • iTunes
    72%
    2
  • Provinciale, La
    Provinciale, La (1953)
    Film
    Neustále rostoucí popularita Giny Lollobrigidy byla rozhodně trumfem u pokladen kin, když byl italský film La Provinciale distribuován do USA pod názvem The Wayward Wife. Lollobrigida se skvěle zhostila role Cemy, utrápené dívky z malého města, v tomto napínavém dramatu. Cema je svedena mladíkem, který se ukáže být příbuzným, a je vyhozena z domova. Ve snaze o jistotu se impulzivně provdá za vědeckého profesora Franca Vagnuzziho (Gabriele Ferzetti). Cema se ve svém manželství nudí a neuvědomuje si skutečnou hodnotu svého milujícího manžela, dokud není téměř pozdě. Původní délka filmu, 118 minut, byla pro americkou distribuci zkrácena.
    Žánry:Drama
    68%
    Neustále rostoucí popularita Giny Lollobrigidy byla rozhodně trumfem u pokladen kin, když byl italský film La Provinciale distribuován do USA pod názvem The Wayward Wife. Lollobrigida se skvěle zhostila role Cemy, utrápené dívky z malého města, v tomto napínavém dramatu. Cema je svedena mladíkem, který se ukáže být příbuzným, a je vyhozena z domova. Ve snaze o jistotu se impulzivně provdá za vědeckého profesora Franca Vagnuzziho (Gabriele Ferzetti). Cema se ve svém manželství nudí a neuvědomuje si skutečnou hodnotu svého milujícího manžela, dokud není téměř pozdě. Původní délka filmu, 118 minut, byla pro americkou distribuci zkrácena.
    Žánry:Drama
    3
  • Víc než pouhý strach
    Víc než pouhý strach (1975)
    Film
    67%
    4
  • Padre di famiglia, Il
    Padre di famiglia, Il (1967)
    Film
    • Netflix
    Muž je nadšený, když zjistí, že jeho žena je těhotná, a začne se připravovat na zázraky otcovství. Jak plyne čas, rodina se s každým dalším dítětem rozrůstá a otec má pocit, že jeho důležitost v rodině se s tolika dětmi zmenšila. Tiché zoufalství tohoto muže udržet si své postavení je zajímavou lekcí o rodinné dynamice a o tom, jak je každý důležitou součástí celku.
    Žánry:Komedie
    Režie:Nanni Loy
    67%
    Muž je nadšený, když zjistí, že jeho žena je těhotná, a začne se připravovat na zázraky otcovství. Jak plyne čas, rodina se s každým dalším dítětem rozrůstá a otec má pocit, že jeho důležitost v rodině se s tolika dětmi zmenšila. Tiché zoufalství tohoto muže udržet si své postavení je zajímavou lekcí o rodinné dynamice a o tom, jak je každý důležitou součástí celku.
    Žánry:Komedie
    Režie:Nanni Loy
    5
  • Tempo di massacro
    Tempo di massacro (1966)
    FilmRole: Mercedes
    66%
    6
  • Angelo bianco
    Angelo bianco (1955)
    FilmRole: Una detenuta
    65%
    7
  • Divoch
    Divoch (1975)
    Film
    Půvabná Nelly se právě zasnoubila s venezuelským boháčem Vittoriem. V noci se jí to ale rozleží v hlavě, nahází do kufru pár svršků a jeho honosnou vilu opouští. To ještě netuší, co tím způsobí. Jihoameričané totiž chápou útěk ženy jako druhé nejhorší ponížení po impotenci, a tak rozlícený Vittorio nasadí své špehy. Napoprvé se Nelly podaří uniknout, ale pronásledování pokračuje. Při něm se Nelly seznámí s mlčenlivým mladíkem Martinem, u kterého se ukryje. Vittorio se ovšem lehce nevzdává...
    63%
    Půvabná Nelly se právě zasnoubila s venezuelským boháčem Vittoriem. V noci se jí to ale rozleží v hlavě, nahází do kufru pár svršků a jeho honosnou vilu opouští. To ještě netuší, co tím způsobí. Jihoameričané totiž chápou útěk ženy jako druhé nejhorší ponížení po impotenci, a tak rozlícený Vittorio nasadí své špehy. Napoprvé se Nelly podaří uniknout, ale pronásledování pokračuje. Při něm se Nelly seznámí s mlčenlivým mladíkem Martinem, u kterého se ukryje. Vittorio se ovšem lehce nevzdává...
    8
  • Cuore
    Cuore (1947)
    Film
    62%
    9
  • Number one
    Number one (1973)
    Film
    61%
    10
  • Zločin z lásky
    Zločin z lásky (1974)
    FilmRole: Mother of Nullo
    60%
    11
  • The Profiteer
    The Profiteer (1974)
    FilmRole: bigotta di chiesa
    V puglijském městě Ostuni je němý seminarista Ercole určen za řidiče a ošetřovatele Parsifala, paraplegického syna bohaté a pokrytecké rodiny statkářů. Ercole se brzy stane milencem manželky svého pána, krásné baronky Clotilde. V rodinném a společenském kontextu, kde se hraje jen o peníze, sex a moc, se každý snaží využít každého, ale skutečným parazitem se nakonec ukáže být Ercole.
    Žánry:RomantickýDrama
    59%
    V puglijském městě Ostuni je němý seminarista Ercole určen za řidiče a ošetřovatele Parsifala, paraplegického syna bohaté a pokrytecké rodiny statkářů. Ercole se brzy stane milencem manželky svého pána, krásné baronky Clotilde. V rodinném a společenském kontextu, kde se hraje jen o peníze, sex a moc, se každý snaží využít každého, ale skutečným parazitem se nakonec ukáže být Ercole.
    Žánry:RomantickýDrama
    12
  • Tipo con una faccia strana ti cerca per ucciderti, Un
    Tipo con una faccia strana ti cerca per ucciderti, Un (1973)
    Film
    Ricco se sotva dostal z basy a už se nemůže dočkat, až uvidí rodinu. Pustili ho o rok dřív za dobré chování, ale rozhodně to nebylo dobré chování, které ho do basy dostalo. Před dvěma lety se Ricco rozhodl jít po Donu Avitovi, muži, který zabil jeho otce a vzal mu přítelkyni. Jenže Ricco se z vězení vrátil jako změněný člověk. Měl spoustu času na přemýšlení a hněv a touha po pomstě jsou pryč, což jeho matku velmi mrzí. Je dost naštvaná, že její syn nemá zájem splatit Donu Avitovi jeho činy, a neustále do Ricca šťourá, dokud neochotně nepodlehne jejím požadavkům.
    Žánry:AkčníDramaHororKrimi
    58%
    Ricco se sotva dostal z basy a už se nemůže dočkat, až uvidí rodinu. Pustili ho o rok dřív za dobré chování, ale rozhodně to nebylo dobré chování, které ho do basy dostalo. Před dvěma lety se Ricco rozhodl jít po Donu Avitovi, muži, který zabil jeho otce a vzal mu přítelkyni. Jenže Ricco se z vězení vrátil jako změněný člověk. Měl spoustu času na přemýšlení a hněv a touha po pomstě jsou pryč, což jeho matku velmi mrzí. Je dost naštvaná, že její syn nemá zájem splatit Donu Avitovi jeho činy, a neustále do Ricca šťourá, dokud neochotně nepodlehne jejím požadavkům.
    Žánry:AkčníDramaHororKrimi
    13
  • Domenica della buona gente, La
    Domenica della buona gente, La (1953)
    Film
    57%
    14
  • Pistolero segnato da Dio, Il
    Pistolero segnato da Dio, Il (1968)
    Film
    56%
    15
  • Cuore di mamma
    Cuore di mamma (1969)
    FilmRole: Berta
    54%
    16
  • Omicidio perfetto a termine di legge, Un
    Omicidio perfetto a termine di legge, Un (1971)
    FilmRole: Anna - The Maid
    52%
    17
  • Quando l'amore è sensualità
    Quando l'amore è sensualità (1973)
    FilmRole: Marta
    Zámožná hraběnka, ačkoliv už v letech, stále přitažlivá, donutí svou mladou a nesmělou dceru, aby si vzala bohatého řezníka. Manželské soužití mladého páru je ale problematické, protože dívka má spoustu zábran. Proto opustí domov a uchýlí se k sestře. Během její nepřítomnosti nachází její manžel útěchu v náručí své tchyně.
    51%
    Zámožná hraběnka, ačkoliv už v letech, stále přitažlivá, donutí svou mladou a nesmělou dceru, aby si vzala bohatého řezníka. Manželské soužití mladého páru je ale problematické, protože dívka má spoustu zábran. Proto opustí domov a uchýlí se k sestře. Během její nepřítomnosti nachází její manžel útěchu v náručí své tchyně.
    18
  • Segretaria privata di mio padre, La
    Segretaria privata di mio padre, La (1976)
    Film
    • Netflix
    49%
    19
  • Seddok, l'erede di Satana
    Seddok, l'erede di Satana (1960)
    FilmRole: Gaby
    42%
    20

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.