Anthony Steffen, narozený 21. července 1930 v Římě jako Antonio Luiz de Teffé von Hoonholtz, byl italsko-brazilský herec, scenárista a filmový producent. Narodil se na brazilské ambasádě v Římě jako syn Manoela de Teffé von Hoonholtze, bývalého šampiona Formule 1 a později brazilského velvyslance.
Rané období a začátky kariéry
Steffen pocházel z rodiny s urozenou krví a dlouhou linií hrabat von Hoonholtz původem z Pruska. Jeho pradědeček byl Velký baron z Teffé. Během druhé světové války jako teenager opustil domov, aby se připojil k partyzánům bojujícím proti nacistům. Jeho filmová kariéra začala jako poslíček ve studiu pro legendárního režiséra Vittoria De Sicu, který v té době natáčel film Bicycle Thieves (1948). O několik let později, v roce 1955, se Antonio objevil v kritiky oceňovaném filmu Gli sbandati (Abandoned). Následně účinkoval v typických italských filmech pozdních 50. let, jako byly historické eposy s meči a sandály, komedie, dobrodružné filmy a dokonce i velké americké produkce jako Sodom and Gomorrah (1962) režiséra Roberta Aldricha.
Hvězda spaghetti westernů
Skutečnou slávu však získal pod uměleckým jménem Anthony Steffen v letech 1965 až 1975, kdy se stal jednou z hlavních hvězd žánru spaghetti western. V tomto období ztvárnil hlavní role ve 27 filmech tohoto žánru a získal si kultovní status v Evropě. Byl považován za "italského Clinta Eastwooda", ačkoli byl někdy kritizován za strnulé herectví. Tato vlastnost však dobře fungovala při ztvárnění chladnokrevných pistolníků, které často hrál.
Mezi jeho nejznámější westerny patří Seven Dollars to Kill (1966), A Train for Durango (1968), Killer Kid (1967) a především Django the Bastard (1969), který také spoluprodukoval a spolupsal. V tomto filmu ztvárnil přízračného pistolníka, který se vrací z hrobu, aby pomstil svou vlastní smrt. Film je považován za inspiraci pro pozdější Eastwoodův snímek High Plains Drifter (1973). Steffen často spolupracoval s dalšími hvězdami spaghetti westernů, jako byli Gianni Garko, Peter Lee Lawrence a William Berger.
Další filmové žánry
Kromě westernů se Steffen prosadil i v jiných žánrech, zejména v italských thrillerech známých jako giallo. Významný byl jeho výkon ve filmu The Night Evelyn Came Out of the Grave (1971), kde ztvárnil bohatého aristokrata Alana Cunninghama, který je pronásledován duchem své mrtvé manželky. Dalšími pozoruhodnými filmy tohoto žánru byly The Crimes of the Black Cat (1972), kde hrál slepého pianistu – jednu ze svých nejoblíbenějších rolí, a Tropic of Cancer (1972).
V pozdějších letech své kariéry se objevil v akčním filmu Killer Fish (1979) po boku Jamese Franciscuse a Lee Majorse, a také ve filmech jako Orinoco-prigioniere del sesso (1980) a Savage Island (1985). Jeho role a status se postupně zmenšovaly s úpadkem žánru spaghetti western.
Osobní život a odkaz
Steffen byl elegantní, vzdělaný a pohledný muž, plynně hovořící anglicky, francouzsky, portugalsky, španělsky a italsky. Žil životem mezinárodní smetánky, ale na počátku 80. let se přestěhoval do Rio de Janeira v Brazílii, které miloval, a příležitostně navštěvoval svůj milovaný Řím. V Brazílii byl vždy považován za velkou hvězdu díky popularitě spaghetti westernů v této jihoamerické zemi.
Od roku 2002 bojoval se zákeřnou rakovinou, které nakonec podlehl 4. června 2004 v Rio de Janeiru. Mezi fanoušky italské kinematografie si udržel kultovní status jako jeden z nejplodnějších hlavních představitelů spaghetti westernů. Za svou kariéru nashromáždil značné jmění a pracoval s mnoha významnými osobnostmi evropského filmu, včetně režisérů jako Federico Fellini, Sergio Leone, Riccardo Freda, Mario Bava, Lucio Fulci a Luchino Visconti.
Anthony Steffen zanechal výraznou stopu v historii evropské kinematografie, především jako jedna z definujících tváří zlaté éry spaghetti westernů, a jeho filmy jsou dodnes ceněny filmovými nadšenci po celém světě.