Joseph Bishara, narozen 26. července 1970, je americký hudební skladatel, producent a herec, který se specializuje především na filmovou hudbu v žánru hororu.
Hudební začátky a kariéra
Joseph Bishara začínal jako trumpetista v dětství a postupně se propracoval ke klávesám a kytaře. Před svou filmovou kariérou působil jako kytarista a klávesista v losangeleské industriální metalové kapele Drown. Jeho hudební dráha byla od počátku ovlivněna klasickou hudbou, později experimentoval s elektronickou a experimentální hudbou, přičemž ho inspirovala skupina Tangerine Dream. Bishara se postupně přesunul ke studiové práci, hrál v kapelách a věnoval se remixům. Vždy však tíhnul k filmové hudbě, zejména k temnějším materiálům.
Průlom ve filmové hudbě
Ačkoliv Bisharova práce na filmové hudbě začala biblickým dramatem Joseph's Gift v roce 1998, většina jeho následující tvorby zahrnovala hororové filmy, počínaje snímky Unearthed a The Gravedancers v roce 2006 a Night of the Demons v roce 2009. K výraznému průlomu v jeho kariéře došlo díky spolupráci s režisérem Jamesem Wanem, která mu přinesla prominentní postavení jako filmového skladatele a popularitu v průmyslu. Bishara se stal předmětem větší mediální pozornosti s Wanem režírovaným filmem Insidious v roce 2011. Kritik deníku The New York Times Mike Hale poznamenal, že Bisharova hudba pomohla filmu překonat některé jeho negativní atributy, jako například "všední kameramanskou práci". Hudební doprovod k tomuto filmu byl označen jako "jedno z velkých mistrovských děl hororové hudby tohoto století".
Unikátní přístup ke kompozici
Bisharův hudební styl je charakteristický svým avantgardním přístupem a jedinečným pojetím instrumentace, které se obzvláště hodí pro hororové filmy. Hudební novináři si všímají jeho nerespektování konvencí hororových filmových soundtracků, kdy využívá "drásavé smyčcové disonance a strašidelné elektronické zvuky". Pro film Insidious vytvořil hudbu se smyčcovým kvartetem, přičemž sám produkoval zvuky na zrezivělém pianu pomocí kladiv, pilníků a dalších "experimentálních nástrojů" vlastní konstrukce. Velká část hudby byla nahrána ještě před tím, než Wan začal film natáčet, přičemž hudebníci improvizovali některé části, ale drželi se Bisharovy široké struktury a konceptu.
Významné filmové projekty
Po úspěchu filmu Insidious Bishara složil hudbu k filmu Darrena Lynna Bousmana 11-11-11. V roce 2013 pracoval se Scottem Stewartem na hudbě pro sci-fi hororový film Dark Skies. Poté se znovu spojil s Wanem, aby složil hudbu pro The Conjuring. V roce 2014 vytvořil hudbu pro hororový film Annabelle režiséra Johna R. Leonettiho, za což získal ocenění ASCAP Top Box Office Films. Následně složil hudbu pro segment "Gorgeous Vortex" antologického filmu V/H/S: Viral z roku 2014, a také pro Wanovu produkci Insidious: Chapter 3 a další hororový film The Vatican Tapes. V roce 2016 vytvořil hudbu pro hororový thriller The Other Side of the Door a vrátil se ke spolupráci s Wanem na filmu The Conjuring 2. Složil také hudbu pro film Insidious: The Last Key z roku 2018.
Novější projekty
V posledních letech Bishara pokračoval v práci na významných hororových filmech. V roce 2021 složil hudbu pro filmy Malignant, The Conjuring: The Devil Made Me Do It a The Unholy. Pro film The Unholy vytvořil soundtrack obsahující 20 skladeb, které dokonale vystihují temnou atmosféru tohoto nadpřirozeného hororu. V roce 2022 pracoval na hudbě pro televizní seriál Pretty Little Liars: Original Sin a film The Free Fall. V roce 2023 složil hudbu pro filmy Insidious: The Red Door a The Cello. Jeho nejnovějším projektem je film Tarot z roku 2024, kde opět uplatnil svůj charakteristický temný a strašidelný kompoziční styl, který mistrně kombinuje výrazné využití syntezátorů a elektroniky s evokativními orchestrálními motivy.
Herecká kariéra
Vedle své práce jako skladatel se Bishara objevuje také jako herec ve filmech, na kterých se hudebně podílí, obvykle ztvárňuje démony nebo jiné nadpřirozené bytosti. Jeho debutovým hereckým výkonem byla role hlavního antagonisty ve filmu Insidious, démona s červenou tváří (Lipstick-Face Demon), kterou si zopakoval v Insidious: Chapter 2 a Insidious: The Last Key. Ztvárnil také Bathshebu ve filmu The Conjuring a démonické bytosti v The Conjuring 2 a filmové sérii Annabelle. James Wan je považován za současného mistra hororu, ale je třeba uznat, že některé z jeho největších děsivých momentů byly díky Josephu Bisharovi, který hrál hlavní přízračné antagonisty v jeho nejlepších filmech. Scény jako démon s červenou tváří číhající za ramenem Patricka Wilsona nebo čarodějnice Bathsheba vznášející se nad tváří Lili Taylor jsou příklady Bisharova znepokojujícího a děsivého hereckého výkonu.
Další hudební projekty
Kromě skládání filmové hudby se Bishara podílel i na dalších hudebních projektech. Jeho produkční práce zahrnuje soundtrack ke kultovnímu muzikálovému filmu Repo! The Genetic Opera a jeho nástupci The Devil's Carnival. Přispěl také jako producent, programátor a remixér pro umělce jako Tech N9ne, Gvllow, Marilyn Manson, Bauhaus, Rasputina, Danzig, Jane's Addiction, Nine Inch Nails, Megadeth a Prong. V srpnu 2018 Bishara oznámil, že jeho label Void Recordings vydá 27skladbovou kompilaci vývojové a nevydané hudby z filmové série Insidious s názvem More Music from the Further.