7.1

Alois Vachek: Filmy a seriály

Alois Vachek, český herec, se narodil 28. dubna 1903 v Praze. Během své kariéry se objevil v řadě významných českých filmů, přičemž jeho filmografie zahrnuje více než dvě desítky snímků.

Filmové začátky a první role

Svou filmovou kariéru zahájil v 60. letech 20. století. V roce 1966 se objevil ve filmu "Perličky na dně", kde ztvárnil roli invalidy v segmentu "Smrt pana Baltazara". Ve stejném roce si zahrál postavu Nováka ve filmu "Ostře sledované vlaky", který získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

Významné role v 60. a 70. letech

V roce 1968 se objevil ve filmu "Rozmarné léto" jako muž v hospodě. Následující rok ztvárnil roli ve filmu "Případ pro začínajícího kata" (1970). V roce 1970 hrál ve filmu "Kladivo na čarodějnice".

Další filmové projekty

V roce 1976 se objevil ve filmu "Na samotě u lesa". V roce 1977 ztvárnil starého vězně ve filmu "Talíře nad Velkým Malíkovem". Jeho filmografie zahrnuje i další snímky, jako například "Dvacátý devátý" (1975) či "Sázka na třináctku" (1977).


  • Na samotě u lesa
    Na samotě u lesa (1976)
    Film
    • Netflix
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • +3
    85%
    1
  • Kladivo na čarodějnice
    Kladivo na čarodějnice (1970)
    FilmRole: kostelník Jindřich Bittner
    • Oneplay
    • iTunes
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    84%
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678-1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblig tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    2
  • Skřivánci na niti
    Skřivánci na niti (1990)
    FilmRole: brigádník
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Během pražského jara byla schválena do výroby čtvrtá filmová adaptace Jiřího Menzela, inspirovaná motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)
    Žánry:DramaKomedie
    82%
    Během pražského jara byla schválena do výroby čtvrtá filmová adaptace Jiřího Menzela, inspirovaná motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)
    Žánry:DramaKomedie
    3
  • Ostře sledované vlaky
    Ostře sledované vlaky (1966)
    FilmRole: staniční zřízenec
    • Oneplay
    • Prima Plus
    • Canal+
    • +3
    81%
    4
  • Svatba jako řemen
    Svatba jako řemen (1967)
    Film
    • Oneplay
    Jednoho večera se tu před nádražím objeví stará pragovka se dvěma značně podroušenými muži. U pokladny jeden z nich obtěžuje mladou prodavačku Haničku, které se ujme starší muž, velevážený tajemník, a nepokrytě se ji pokouší sbalit. To si samozřejmě podnapilý mladík nenechá líbit, a tak společně s přihlížejícím frajírkem dívku tajemníkovi přeberou. Posadí ji do auta a odjedou. Druhý den dívka nahlásí na VB, že byla znásilněna třemi neznámými muži. Vyšetřování případu se ujímá starší uvážlivý policista se svým mladým horkokrevným a mírně ztřeštěným kolegou. Jak se brzy ukáže, jeden z trojice mužů se právě žení a obvinění veselku značně zkomplikuje. Protože to s tím znásilněním ovšem není tak jednoznačné, nezbývá než přesvědčit Haničku, aby je vzala zpět.
    Žánry:Komedie
    80%
    Jednoho večera se tu před nádražím objeví stará pragovka se dvěma značně podroušenými muži. U pokladny jeden z nich obtěžuje mladou prodavačku Haničku, které se ujme starší muž, velevážený tajemník, a nepokrytě se ji pokouší sbalit. To si samozřejmě podnapilý mladík nenechá líbit, a tak společně s přihlížejícím frajírkem dívku tajemníkovi přeberou. Posadí ji do auta a odjedou. Druhý den dívka nahlásí na VB, že byla znásilněna třemi neznámými muži. Vyšetřování případu se ujímá starší uvážlivý policista se svým mladým horkokrevným a mírně ztřeštěným kolegou. Jak se brzy ukáže, jeden z trojice mužů se právě žení a obvinění veselku značně zkomplikuje. Protože to s tím znásilněním ovšem není tak jednoznačné, nezbývá než přesvědčit Haničku, aby je vzala zpět.
    Žánry:Komedie
    5
  • Rozmarné léto
    Rozmarné léto (1968)
    FilmRole: muž v hospodě
    • Oneplay
    • KVIFF TV
    • Magenta TV
    77%
    6
  • Perličky na dně
    Perličky na dně (1966)
    FilmRole: 1. Smrt pana Baltazara - mrzák
    • KVIFF TV
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jimž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    70%
    Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jimž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně. (Národní filmový archiv)
    7
  • Báječní muži s klikou
    Báječní muži s klikou (1979)
    FilmRole: poselstvo
    • Oneplay
    • iTunes
    Kouzelník Pasparte, majitel maringotky, několika triků a promítacího přístroje, sní o tom, že si jednoho dne otevře první stálý český biograf, v němž bude promítat pouze české filmy. Chybí mu však potřebný kapitál, aby svůj sen zrealizoval, a tak zatím se svým představením objíždí zapadlé vísky Cestou se setkává i s umírajícím kolegou, který mu svěří nejen všechny své filmové pásky, ale také velmi pohlednou dceru Aloisii. Pasparte dorazí i s dívkou do Prahy, kde se Aloisie stává středem pozornosti všech mužů v okolí. To by ani tak nevadilo, horší je, že na krásku nepříčetně žárlí i Paspartova bytná Evženie. Pasparte nakonec milou schovanku nabídne jako hospodyni svobodnému fotografovi Janu Kolenatému, jenž touží po jediném - natáčet živé obrazy staré Prahy. Ovšem kouzelník má s mládencem ještě jiné plány. Chce ho jako společníka do budoucího podniku. Avšak ten je stále jen jeho velkým snem, protože dosud nesehnal potřebné prostředky. Navíc je tu paní Evženie, jež striktně odmítá jakékoli novoty, tedy s výjimkou těch, které by Pasparte vykompenzoval tím, že by se s ní oženil. Přesto si kouzelník podá na magistrát žádost o koncesi na stálé kino a začne jednat s Kolenatým a kabaretiérem Šlapetou o natočení prvního filmu. Jenže celý projekt je záhy ohrožen divadelní umělkyní Emilií Kolářovou - Mladou, jež je zapřísáhlou odpůrkyní biografu. (oficiální text distributora)
    70%
    Kouzelník Pasparte, majitel maringotky, několika triků a promítacího přístroje, sní o tom, že si jednoho dne otevře první stálý český biograf, v němž bude promítat pouze české filmy. Chybí mu však potřebný kapitál, aby svůj sen zrealizoval, a tak zatím se svým představením objíždí zapadlé vísky Cestou se setkává i s umírajícím kolegou, který mu svěří nejen všechny své filmové pásky, ale také velmi pohlednou dceru Aloisii. Pasparte dorazí i s dívkou do Prahy, kde se Aloisie stává středem pozornosti všech mužů v okolí. To by ani tak nevadilo, horší je, že na krásku nepříčetně žárlí i Paspartova bytná Evženie. Pasparte nakonec milou schovanku nabídne jako hospodyni svobodnému fotografovi Janu Kolenatému, jenž touží po jediném - natáčet živé obrazy staré Prahy. Ovšem kouzelník má s mládencem ještě jiné plány. Chce ho jako společníka do budoucího podniku. Avšak ten je stále jen jeho velkým snem, protože dosud nesehnal potřebné prostředky. Navíc je tu paní Evženie, jež striktně odmítá jakékoli novoty, tedy s výjimkou těch, které by Pasparte vykompenzoval tím, že by se s ní oženil. Přesto si kouzelník podá na magistrát žádost o koncesi na stálé kino a začne jednat s Kolenatým a kabaretiérem Šlapetou o natočení prvního filmu. Jenže celý projekt je záhy ohrožen divadelní umělkyní Emilií Kolářovou - Mladou, jež je zapřísáhlou odpůrkyní biografu. (oficiální text distributora)
    8
  • Pan Tau a cesta kolem světa
    Pan Tau a cesta kolem světa (1972)
    FilmRole: zahradník s hadicí
    70%
    9
  • Pan Tau
    Pan Tau (1970)
    SeriálRole: zahradník s hadicí (Pan Tau a cesta kolem světa)
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    68%
    Jednotlivé díly mají své vlastní karty, seriál má tři nezávislé řady. Pan Tau měl vždycky laskavý výraz, přátelský úsměv a zdvořilé chování. Vždy elegantně oblečený ve fraku anglického typu, s deštníkem a bílým karafiátem v klopě. Nemluvil, ale gesty dokázal vyjádřit vše podstatné. Jeho kouzelná buřinka jej po speciálním poklepání a pohlazení proměnila v loutku, případně uměla přemístit nebo vykouzlit různé předměty. Pan Tau pomáhal hlavně dětem, ale později i dospělým, před kterými se obvykle dokázal úspěšně schovat.
    10
  • Zločin v dívčí škole
    Zločin v dívčí škole (1966)
    FilmRole: 3. Zločin v dívčí škole - angličtinář
    Třípovídkový film vznikl podle detektivních předloh Josefa Škvoreckého. Každý z příběhů režíroval jiný režisér, avšak hlavní hrdina, poručík Borůvka, zůstává svorníkem všech řešených případů. Zahrál si ho Lubomír Lipský. Hlavní hrdina tak prochází různými prostředími, když vyšetřuje záhadná úmrtí mezi horolezci, pátrá po okolnostech podivné smrti tanečnice v hudebním divadle a zkoumá, proč zmizel profesor v dívčí škole. Závěrečnou epizodu režíroval začínající Jiří Menzel, jenž z celého konvenčně pojednaného triptychu dosáhl asi největší životnosti vyprávěného příběhu. Film vcelku oprávněně zapadl, takže jeho nynější uvedení se stává vzácnou příležitostí seznámit se i s méně známou tvorbou slavného režiséra.
    65%
    Třípovídkový film vznikl podle detektivních předloh Josefa Škvoreckého. Každý z příběhů režíroval jiný režisér, avšak hlavní hrdina, poručík Borůvka, zůstává svorníkem všech řešených případů. Zahrál si ho Lubomír Lipský. Hlavní hrdina tak prochází různými prostředími, když vyšetřuje záhadná úmrtí mezi horolezci, pátrá po okolnostech podivné smrti tanečnice v hudebním divadle a zkoumá, proč zmizel profesor v dívčí škole. Závěrečnou epizodu režíroval začínající Jiří Menzel, jenž z celého konvenčně pojednaného triptychu dosáhl asi největší životnosti vyprávěného příběhu. Film vcelku oprávněně zapadl, takže jeho nynější uvedení se stává vzácnou příležitostí seznámit se i s méně známou tvorbou slavného režiséra.
    11
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    FilmRole: starý profesor
    • Oneplay
    • Canal+
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    12
  • Past na kachnu
    Past na kachnu (1978)
    Film
    • Oneplay
    V kufru vozu taxikáře Koukala (Miroslav Macháček) je při namátkové silniční kontrole nalezena mrtvola nahého muže. Případ dostává na starost major Mlynář (Milan Sandhaus) se svým týmem. Taxikář Koukal se při výslechu zapřísahá, že o ničem neví, navíc je i ochoten s policisty spolupracovat. Uvádí, že často vozil své zákazníky za tučnou odměnu do pokoutní herny, kde se hrály hazardní hry. Mrtvola je identifikována jako cizinec, Rakušan Mitrik, kterého odvezl do herny další taxikář Kvěch (Jiří Zahájský). Ale jak se tělo Mitrika dostalo do kufru Koukalova auta, nikdo neví. Krátce po propuštění je podezřelý taxikář Koukal zavražděn. Nakonec se zjistí, že nejde pouze o hazardní hry, ale také o tvrdé drogy, heroin, které převáží přes hranice turecký pašerák Ogla. Policií je vytipováno několik osob, taxikáři Písecký a Kvěch a rovněž bývalá Koukalova milenka, servírka Romana Záveská (Jana Andresíková).
    Žánry:DramaKrimi
    60%
    V kufru vozu taxikáře Koukala (Miroslav Macháček) je při namátkové silniční kontrole nalezena mrtvola nahého muže. Případ dostává na starost major Mlynář (Milan Sandhaus) se svým týmem. Taxikář Koukal se při výslechu zapřísahá, že o ničem neví, navíc je i ochoten s policisty spolupracovat. Uvádí, že často vozil své zákazníky za tučnou odměnu do pokoutní herny, kde se hrály hazardní hry. Mrtvola je identifikována jako cizinec, Rakušan Mitrik, kterého odvezl do herny další taxikář Kvěch (Jiří Zahájský). Ale jak se tělo Mitrika dostalo do kufru Koukalova auta, nikdo neví. Krátce po propuštění je podezřelý taxikář Koukal zavražděn. Nakonec se zjistí, že nejde pouze o hazardní hry, ale také o tvrdé drogy, heroin, které převáží přes hranice turecký pašerák Ogla. Policií je vytipováno několik osob, taxikáři Písecký a Kvěch a rovněž bývalá Koukalova milenka, servírka Romana Záveská (Jana Andresíková).
    Žánry:DramaKrimi
    13
  • Jak se zbavit Helenky
    Jak se zbavit Helenky (1968)
    Film
    60%
    14
  • Boty plné vody
    Boty plné vody (1976)
    FilmRole: 2. Silvestr - Valenta
    59%
    15
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1972)
    Film
    59%
    16
  • Slečna Golem
    Slečna Golem (1973)
    Film
    Dávno předtím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomto filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, než vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.
    58%
    Dávno předtím, než na veřejnost pronikly zvěsti o klonování, vymyslel Jaroslav Balík něco podobného právě v tomto filmu natočeném v roce 1972. Dlouho trvá, než vyjde najevo, že zlá a bezcitná dvojnice, k nerozeznání podobná půvabné dívce, je umělá bytost. Nakonec však spravedlnost a láska přece jen zvítězí. Poplatnost normalizační době se projevuje v tom, že za všechny špatnosti mohou bestiální imperialisté, sledující jedině zisk. Titulní dvojroli si zahrála spíše jen pózující Jana Brejchová, atraktivní téma podlehlo ideologickému zatížení.
    17
  • Návraty
    Návraty (1972)
    Film

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    58%

    Václav Matějka se ve svých prvních filmech snažil zkoumat protikladné lidské povahy, s větší či menší urputností hledajících své štěstí. V tomto filmu se dotýká sebenaplnění u lidí, kteří přesáhli třicítku a mají pocit, že život jim uniká mezi prsty. Krize rodinné soudržnosti i morálních hodnot se tu však ozývá dosti tezovitě. Dějová zápletka je vystavěna na kontrastu životních osudů dvou kdysi si blízkých lidí, nyní rozvedených manželů. Zatímco ona, povoláním zdravotní sestra, se lépe adaptuje, on, nespolehlivý a věčně improvizující, marně hledá svůj záchytný bod, dokonce se pokouší vrátit se k bývalé ženě.

    18
  • Hodina pravdy
    Hodina pravdy (1977)
    Film
    56%
    19
  • Profesoři za školou
    Profesoři za školou (1976)
    FilmRole: (segment "Téma: Láska")
    V 70. letech se musela řada začínajících i zkušenějších režisérů spokojit s debutováním v povídkových filmech. Trojice příběhů se vesměs dotýká školního prostředí, tentokrát vesměs z pohledu učitelů. V prvním příběhu spatříme zbytečně přísného pedagoga, v prostředním se glosuje sportovní kariéra, kvůli níž mladý učitel opustí své místo. V závěrečné povídce naopak odchází zkušený středoškolský pedagog učit na venkovskou školu, aby tak načerpal vnitřní klid. Předkládané historky jsou však značně nevěrohodné jak ve scenáristickém nárysu, tak ve výsledném zpracování.
    Žánry:Drama
    52%
    V 70. letech se musela řada začínajících i zkušenějších režisérů spokojit s debutováním v povídkových filmech. Trojice příběhů se vesměs dotýká školního prostředí, tentokrát vesměs z pohledu učitelů. V prvním příběhu spatříme zbytečně přísného pedagoga, v prostředním se glosuje sportovní kariéra, kvůli níž mladý učitel opustí své místo. V závěrečné povídce naopak odchází zkušený středoškolský pedagog učit na venkovskou školu, aby tak načerpal vnitřní klid. Předkládané historky jsou však značně nevěrohodné jak ve scenáristickém nárysu, tak ve výsledném zpracování.
    Žánry:Drama
    20
  • Kdo hledá zlaté dno
    Kdo hledá zlaté dno (1974)
    FilmRole: muž se psem
    51%
    21
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1975)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    28%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    22

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.