Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2017: nominace a vítězové

Předávání cen: 18. 2. 2017

Zlatý medvěd

Vítěz
  • O těle a duši
    O těle a duši
    • Edison
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický
    75%
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz

Stříbrný medvěd - nejlepší režisér

Stříbrný medvěd - nejlepší herečka

Stříbrný medvěd - nejlepší herec

Stříbrný medvěd - nejlepší scénář

Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký přínos

Cena Alfreda Bauera

Vítěz
  • Přes kosti mrtvých
    Přes kosti mrtvých
    • Prima Plus
    • iTunes
    • DaFilms
    Skrze energickou a značně excentrickou postavu Janiny Dušejkové, učitelky angličtiny v důchodovém věku, sledujeme vzrůstající hrůzu malé osady na polsko-českém pohraničí, ve které se v rychlém sledu stane několik záhadných vražd bez jasně vysvětlitelné logiky nebo motivu. Hrůza a zděšení z vražd kontrastují s obecným nezájmem, který doprovází masové vybíjení divoké zvěře v právě probíhající lovecké sezóně. Dušejková je nejen milovnicí zvířat, ale také ochránkyní všech divných a ‘jiných’ obyvatel Kłodzké kotliny, kde se příběh odehrává. Skrze Dušejkovou začínáme v příběhu postupně odhalovat, kdo stojí za prapodivnými vraždami a jak souvisí s vyvražďováním zvěře. (Cinemart)
    58%
    Skrze energickou a značně excentrickou postavu Janiny Dušejkové, učitelky angličtiny v důchodovém věku, sledujeme vzrůstající hrůzu malé osady na polsko-českém pohraničí, ve které se v rychlém sledu stane několik záhadných vražd bez jasně vysvětlitelné logiky nebo motivu. Hrůza a zděšení z vražd kontrastují s obecným nezájmem, který doprovází masové vybíjení divoké zvěře v právě probíhající lovecké sezóně. Dušejková je nejen milovnicí zvířat, ale také ochránkyní všech divných a ‘jiných’ obyvatel Kłodzké kotliny, kde se příběh odehrává. Skrze Dušejkovou začínáme v příběhu postupně odhalovat, kdo stojí za prapodivnými vraždami a jak souvisí s vyvražďováním zvěře. (Cinemart)

Cena GWFF za nejlepší debutový film

Vítěz

Zlatý medvěd za nejlepší krátký film

Vítěz
  • Městečko
    Městečko
    V šesti letech by Fernando ještě neměl mít žádné velké starosti, a přesto stráví bezesnou noc sklíčen strachem. Ve škole se totiž dozvěděl, že když člověku přestane bít srdce, zemře. Druhého dne Fernandova matka zajde za jeho učitelem, aby se zeptala, zda je nutné dítěti za všech okolností říkat pravdu. S citem pro detail nasnímaný, esteticky vytříbený film Městečko získal roku 2017 Zlatého medvěda za nejlepší krátký film na MFF v Berlíně.
    67%
    V šesti letech by Fernando ještě neměl mít žádné velké starosti, a přesto stráví bezesnou noc sklíčen strachem. Ve škole se totiž dozvěděl, že když člověku přestane bít srdce, zemře. Druhého dne Fernandova matka zajde za jeho učitelem, aby se zeptala, zda je nutné dítěti za všech okolností říkat pravdu. S citem pro detail nasnímaný, esteticky vytříbený film Městečko získal roku 2017 Zlatého medvěda za nejlepší krátký film na MFF v Berlíně.

Stříbrný medvěd za nejlepší krátký film

Cena diváků Panorama

Vítěz

Cena diváků Panorama - nejlepší dokumentární film

Vítěz

Generation 14plus - nejlepší film

Vítěz

Generation 14plus - Křišťálový medvěd za nejlepší krátký film

Vítěz

Generation 14plus - zvláštní uznání

Hlavní cena mezinárodní poroty Generation 14plus za nejlepší film

Vítěz
  • Škola No 3
    Škola No 3
    • iTunes
    • DaFilms
    V důvěrně známém prostředí svého každodenního života mluví o věcech, na kterých jim záleží, o zážitcích, které jimi hýbou, o první lásce a ztrátě, o nadějích a obavách. Třináct dospívajících z jedné školy v Donbasu, která byla zničena během války na Ukrajině a následně znovu postavena, se otevírá před kamerou. Třináct životů obývajících přechodný prostor, a to jak emocionálně, tak sociálně.
    V důvěrně známém prostředí svého každodenního života mluví o věcech, na kterých jim záleží, o zážitcích, které jimi hýbou, o první lásce a ztrátě, o nadějích a obavách. Třináct dospívajících z jedné školy v Donbasu, která byla zničena během války na Ukrajině a následně znovu postavena, se otevírá před kamerou. Třináct životů obývajících přechodný prostor, a to jak emocionálně, tak sociálně.

Zvláštní cena mezinárodní poroty Generation 14plus za nejlepší krátký film

Vítěz
  • The Jungle Knows You Better Than You Do
    The Jungle Knows You Better Than You Do
    Kolumbie je země duchů. Dva sourozenci se toulají touto mystickou krajinou a hledají ducha svého mrtvého otce. Jejich cesta je zavede z Bogoty do kolumbijské džungle, skrze říše myšlenek a hluboko do jejich strašidelných snů. Zde naleznou odpovědi a přilákají nečekanou společnost.
    Kolumbie je země duchů. Dva sourozenci se toulají touto mystickou krajinou a hledají ducha svého mrtvého otce. Jejich cesta je zavede z Bogoty do kolumbijské džungle, skrze říše myšlenek a hluboko do jejich strašidelných snů. Zde naleznou odpovědi a přilákají nečekanou společnost.

Generation KPlus - zvláštní uznání

Cena Teddy - nejlepší celovečerní film

Vítěz

Cena Teddy - nejlepší dokumentární/esejistický film

Vítěz

Cena Teddy - nejlepší krátký film

Vítěz

Cena Teddy - zvláštní cena poroty

Vítěz
  • Propletení
    Propletení
    Malá Tomo žije v bytě se svou matkou, která se poprvé vydá mimo domov a dceru nechá samotnou bez vzkazu, kdy se vrátí. Ta proto vyhledá strýčka Makia a najde u něj a jeho trans přítelkyně Rinky útočiště. Postupně se sbližují a zvědavá Tomo a velkorysá teta jsou sobě navzájem tím, co ani jedna nemá nebo mít nemůže. Více než dvouhodinová kontemplace nad parametry „normálního“ a „rodinného“ řeší téma mateřství s ohledem na několik generací. Film navíc pracuje s drobnými motivy, které se po čase filmu vyvíjejí a dokonale tak vykreslují postavy ve své empatii a jemnosti. (Mezipatra)
    Žánry:DramaLGBTQ+
    72%
    Malá Tomo žije v bytě se svou matkou, která se poprvé vydá mimo domov a dceru nechá samotnou bez vzkazu, kdy se vrátí. Ta proto vyhledá strýčka Makia a najde u něj a jeho trans přítelkyně Rinky útočiště. Postupně se sbližují a zvědavá Tomo a velkorysá teta jsou sobě navzájem tím, co ani jedna nemá nebo mít nemůže. Více než dvouhodinová kontemplace nad parametry „normálního“ a „rodinného“ řeší téma mateřství s ohledem na několik generací. Film navíc pracuje s drobnými motivy, které se po čase filmu vyvíjejí a dokonale tak vykreslují postavy ve své empatii a jemnosti. (Mezipatra)
    Žánry:DramaLGBTQ+

Zvláštní cena Teddy

Cena FIPRESCI - hlavní soutěž

Vítěz
  • O těle a duši
    O těle a duši
    • Edison
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický
    75%
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický

Cena FIPRESCI - Panorama

Vítěz

Cena FIPRESCI - Forum

Vítěz
  • Shu'our akbar min el hob
    Shu'our akbar min el hob
    Autem s megafonem na střeše projíždí starý muž jižním Libanonem a vyzývá lidi, aby se připojili k demonstraci na podporu svých bratří a sester, kteří obsadili tabákovou společnost a nyní jsou obléháni armádou. Jeho slova zní jako z dávné minulosti, neboť hovoří o událostech z roku 1973, na které si dnes málokdo vzpomene. Protesty tabákových farmářů z jihu proti monopolu velkých vlastníků půdy ani stávka za lepší pracovní podmínky dělníků v bejrútské továrně na čokoládu nejsou v kolektivní paměti země ukotveny. Všechny vzpomínky na toto sociální hnutí vymazala občanská válka a společnost je od té doby poznamenána hlubokým sektářským rozdělením.
    Autem s megafonem na střeše projíždí starý muž jižním Libanonem a vyzývá lidi, aby se připojili k demonstraci na podporu svých bratří a sester, kteří obsadili tabákovou společnost a nyní jsou obléháni armádou. Jeho slova zní jako z dávné minulosti, neboť hovoří o událostech z roku 1973, na které si dnes málokdo vzpomene. Protesty tabákových farmářů z jihu proti monopolu velkých vlastníků půdy ani stávka za lepší pracovní podmínky dělníků v bejrútské továrně na čokoládu nejsou v kolektivní paměti země ukotveny. Všechny vzpomínky na toto sociální hnutí vymazala občanská válka a společnost je od té doby poznamenána hlubokým sektářským rozdělením.

Cena ekumenické poroty - soutěž

Vítěz
  • O těle a duši
    O těle a duši
    • Edison
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický
    75%
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický

Cena ekumenické poroty - Panorama

Vítěz
  • Tahqiq fel djenna
    Tahqiq fel djenna
    Mladá alžírská novinářka Nedžma se zabývá islámskými popisy ráje. Zajímají ji především líčení, kterými salafističtí kazatelé lákají mladé Alžířany k džihádu. Společně s kolegou Mustafou nacházejí znepokojivé, bohatě zdobené video kázání a rozhodnou se tento fenomén prozkoumat podrobněji.
    Mladá alžírská novinářka Nedžma se zabývá islámskými popisy ráje. Zajímají ji především líčení, kterými salafističtí kazatelé lákají mladé Alžířany k džihádu. Společně s kolegou Mustafou nacházejí znepokojivé, bohatě zdobené video kázání a rozhodnou se tento fenomén prozkoumat podrobněji.

Cena ekumenické poroty - Forum

Vítěz
  • Máma plukovnice
    Máma plukovnice
    • DaFilms
    S baretem místo helmy a kabelkou místo štítu stojí konžská policistka Honorine Munyole vždy na straně bezbranných a utlačovaných. Pro mnoho žen a dětí je jediným světlem v jinak se rozpadající zemi. Plukovnice Munyole je statná matka sedmi dětí, která považuje povolání policistky za svoje poslání. V Bukavu, ve městě na východě Demokratické republiky Kongo, vede malou jednotku, která se zaměřuje na ochranu práv znásilněných žen a týraných dětí. Po převelení do Kisangani nachází nejen policejní stanici v naprostém rozkladu, ale i válkou rozleptané vztahy a traumata. Sousedé závidějí znásilněným ženám oficiální status oběti. Rodiče se zbavují nechtěných dětí tak, že je označí za posedlé démony. Dokument neanalyzuje ani nekomentuje, ale nabízí autentický vhled do společnosti poznamenané občanskou válkou, která ovšem dokáže vyprodukovat i pravé hrdiny své doby.(Jeden svět)
    S baretem místo helmy a kabelkou místo štítu stojí konžská policistka Honorine Munyole vždy na straně bezbranných a utlačovaných. Pro mnoho žen a dětí je jediným světlem v jinak se rozpadající zemi. Plukovnice Munyole je statná matka sedmi dětí, která považuje povolání policistky za svoje poslání. V Bukavu, ve městě na východě Demokratické republiky Kongo, vede malou jednotku, která se zaměřuje na ochranu práv znásilněných žen a týraných dětí. Po převelení do Kisangani nachází nejen policejní stanici v naprostém rozkladu, ale i válkou rozleptané vztahy a traumata. Sousedé závidějí znásilněným ženám oficiální status oběti. Rodiče se zbavují nechtěných dětí tak, že je označí za posedlé démony. Dokument neanalyzuje ani nekomentuje, ale nabízí autentický vhled do společnosti poznamenané občanskou válkou, která ovšem dokáže vyprodukovat i pravé hrdiny své doby.(Jeden svět)

Cena ekumenické poroty - zvláštní uznání

Cena CICAE Art Cinema - Panorama

Vítěz

Cena CICAE Art Cinema - Forum

Vítěz

Cena čtenářů Berliner Morgenpost

Vítěz
  • O těle a duši
    O těle a duši
    • Edison
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický
    75%
    Nekonvenční love story dvou odlišně zmrzačených lidí: stárnoucího finančního ředitele jatek, jemuž tělesný handicap brání v navázání bližšího vztahu, a mladé uzavřené kvalitářky masa s dokonalou pamětí, ale nepřekonatelnou fobií z tělesného kontaktu i potenciálního citového vzplanutí. Oba hrdinové, postupně ohromováni zjištěním, že sdílejí totožné sny (v nichž jsou laní a jelenem uprostřed zasněženého lesa), se je následně pokoušejí společně naplnit. Lehce excentrická, taktilní i odtažitá romance s prvky všednodenního dramatu a černé komedie sugestivně tematizuje dualitu bdělosti a snění, zvířeckosti a humanity, duše a těla. (Film Europe)
    Žánry:DramaRomantický

Cena čtenářů Tagesspiegel

Vítěz
  • Máma plukovnice
    Máma plukovnice
    • DaFilms
    S baretem místo helmy a kabelkou místo štítu stojí konžská policistka Honorine Munyole vždy na straně bezbranných a utlačovaných. Pro mnoho žen a dětí je jediným světlem v jinak se rozpadající zemi. Plukovnice Munyole je statná matka sedmi dětí, která považuje povolání policistky za svoje poslání. V Bukavu, ve městě na východě Demokratické republiky Kongo, vede malou jednotku, která se zaměřuje na ochranu práv znásilněných žen a týraných dětí. Po převelení do Kisangani nachází nejen policejní stanici v naprostém rozkladu, ale i válkou rozleptané vztahy a traumata. Sousedé závidějí znásilněným ženám oficiální status oběti. Rodiče se zbavují nechtěných dětí tak, že je označí za posedlé démony. Dokument neanalyzuje ani nekomentuje, ale nabízí autentický vhled do společnosti poznamenané občanskou válkou, která ovšem dokáže vyprodukovat i pravé hrdiny své doby.(Jeden svět)
    S baretem místo helmy a kabelkou místo štítu stojí konžská policistka Honorine Munyole vždy na straně bezbranných a utlačovaných. Pro mnoho žen a dětí je jediným světlem v jinak se rozpadající zemi. Plukovnice Munyole je statná matka sedmi dětí, která považuje povolání policistky za svoje poslání. V Bukavu, ve městě na východě Demokratické republiky Kongo, vede malou jednotku, která se zaměřuje na ochranu práv znásilněných žen a týraných dětí. Po převelení do Kisangani nachází nejen policejní stanici v naprostém rozkladu, ale i válkou rozleptané vztahy a traumata. Sousedé závidějí znásilněným ženám oficiální status oběti. Rodiče se zbavují nechtěných dětí tak, že je označí za posedlé démony. Dokument neanalyzuje ani nekomentuje, ale nabízí autentický vhled do společnosti poznamenané občanskou válkou, která ovšem dokáže vyprodukovat i pravé hrdiny své doby.(Jeden svět)

Cena čtenářů Harvey-Manner

Vítěz
  • Na konci světa
    Na konci světa
    Johnny Saxby (Josh O’Connor) pracuje od rána do večera na zastrčené farmě svých rodičů. Frustraci z osamělosti si vybíjí destruktivní konzumací alkoholu v místní hospodě a příležitostným sexem. Ve chvíli, kdy se na farmu dostává atraktivní rumunský pomocník Gheorghe (Alec Secareanu), začíná být Johnny konfrontován s emocemi, které nikdy dříve nepocítil. Během sezóny jehňat spolu oba dva začínají pracovat stále intenzivněji a stejně intenzivně se začíná vyvíjet jejich osudový vztah, který může oběma navždy změnit život. Na konci světa je podmanivým a tísnivě krásným debutem Francise Leeho, který je zasazen do prostředí rurálního Yorkshiru. (AČFK)
    74%
    Johnny Saxby (Josh O’Connor) pracuje od rána do večera na zastrčené farmě svých rodičů. Frustraci z osamělosti si vybíjí destruktivní konzumací alkoholu v místní hospodě a příležitostným sexem. Ve chvíli, kdy se na farmu dostává atraktivní rumunský pomocník Gheorghe (Alec Secareanu), začíná být Johnny konfrontován s emocemi, které nikdy dříve nepocítil. Během sezóny jehňat spolu oba dva začínají pracovat stále intenzivněji a stejně intenzivně se začíná vyvíjet jejich osudový vztah, který může oběma navždy změnit život. Na konci světa je podmanivým a tísnivě krásným debutem Francise Leeho, který je zasazen do prostředí rurálního Yorkshiru. (AČFK)

Cena cechu filmových tvůrců

Vítěz

Caligari Film Prize

Vítěz
  • El mar la mar
    El mar la mar
    • DaFilms
    Pohlcující a strhující cesta Sonorskou pouští na hranici USA a Mexika. Film El Mar La Mar splétá děsivé ústní historie z této oblasti s ručně zpracovanými 16mm snímky flóry, fauny a předmětů, které po sobě zanechali cestovatelé. Subjekty vyprávějí o intenzivních, mýtických zážitcích v poušti: muž vypráví o patnáct stop vysoké nestvůře, která prý straší v regionu, zatímco pohraniční policista vypráví podobně bizarní příběh o člověku proti zvířeti. Zvukově bohatý soundtrack umocňuje strašidelnou atmosféru, zatímco volání ptáků a jiné noční zvuky neviditelně obývají strohou krajinu. Dokument J.P. Sniadeckiho, který vychází z étosu Harvardské laboratoře smyslové etnografie, dokonale kombinuje jeho pozorný dokumentární přístup s meditacemi Joshuy Bonnetty o materialitě filmu. Společně vytvořili zážitek z pohraniční oblasti, jaký jste ještě neviděli, neslyšeli ani necítili.
    68%
    Pohlcující a strhující cesta Sonorskou pouští na hranici USA a Mexika. Film El Mar La Mar splétá děsivé ústní historie z této oblasti s ručně zpracovanými 16mm snímky flóry, fauny a předmětů, které po sobě zanechali cestovatelé. Subjekty vyprávějí o intenzivních, mýtických zážitcích v poušti: muž vypráví o patnáct stop vysoké nestvůře, která prý straší v regionu, zatímco pohraniční policista vypráví podobně bizarní příběh o člověku proti zvířeti. Zvukově bohatý soundtrack umocňuje strašidelnou atmosféru, zatímco volání ptáků a jiné noční zvuky neviditelně obývají strohou krajinu. Dokument J.P. Sniadeckiho, který vychází z étosu Harvardské laboratoře smyslové etnografie, dokonale kombinuje jeho pozorný dokumentární přístup s meditacemi Joshuy Bonnetty o materialitě filmu. Společně vytvořili zážitek z pohraniční oblasti, jaký jste ještě neviděli, neslyšeli ani necítili.

Heiner Carow Prize

Vítěz
  • Fünf Sterne
    Fünf Sterne
    Filmařka Annekatrin Hendel se s kamerou na čtyři týdny ubytuje v hotelu u moře. Společnost jí dělá stará přítelkyně Ines Rastig, která se po rozvodu a tahanicích o výživné ocitla bez domova. Pokojová služba sice denně nosí čerstvé ovoce, ale pro obě ženy nastává chvíle pravdy, kdy s humorem a bez okolků zkoumají praktické problémy po skončení dlouhého manželství.
    Filmařka Annekatrin Hendel se s kamerou na čtyři týdny ubytuje v hotelu u moře. Společnost jí dělá stará přítelkyně Ines Rastig, která se po rozvodu a tahanicích o výživné ocitla bez domova. Pokojová služba sice denně nosí čerstvé ovoce, ale pro obě ženy nastává chvíle pravdy, kdy s humorem a bez okolků zkoumají praktické problémy po skončení dlouhého manželství.

Compass-Perspektive-Award

Vítěz
  • Nejlepší ze všech světů
    Nejlepší ze všech světů

    Adrian prožívá dětství v prostředí drogové scény na okraji Salcburku. Jeho matka Helga se potácí mezi starostlivostí o syna a drogovým raušem. Přesto žije Adrian díky své fantazii v "nejlepším ze všech světů" – tedy až do chvíle, kdy už není možné zavírat oči před okolím. Helga ví, že musí být čistá, aby svého syna neztratila navždy. Ale k tomu musí porazit vlastní démony... (Das Filmfest)

    Žánry:Drama
    73%

    Adrian prožívá dětství v prostředí drogové scény na okraji Salcburku. Jeho matka Helga se potácí mezi starostlivostí o syna a drogovým raušem. Přesto žije Adrian díky své fantazii v "nejlepším ze všech světů" – tedy až do chvíle, kdy už není možné zavírat oči před okolím. Helga ví, že musí být čistá, aby svého syna neztratila navždy. Ale k tomu musí porazit vlastní démony... (Das Filmfest)

    Žánry:Drama

Kompagnon-Fellowship - Berlinale Talents

Vítěz
  • Narušitel systému
    Narušitel systému
    • Edison
    Emotivní drama o devítileté dívce s problémovým chováním a tváří anděla natočila jako svůj debut německá režisérka Nora Fingscheidt. Strhující příběh dítěte, jehož matka nezvládá péči o něj a rady si nevědí ani sociální pracovníci, je dechberoucím svědectvím o neutišitelném vzteku i touze po lásce. V hlavní roli filmu, ubíhajícím v tempu podobně intenzivním jako hrdinčiny emoce, podává autentický výkon Helena Zengel. Film získal Stříbrného medvěda/Cenu Alfreda Bauera pro film, který otevřel filmové tvorbě nové perspektivy. (Film Europe)

    Žánry:DramaDětský
    77%
    Emotivní drama o devítileté dívce s problémovým chováním a tváří anděla natočila jako svůj debut německá režisérka Nora Fingscheidt. Strhující příběh dítěte, jehož matka nezvládá péči o něj a rady si nevědí ani sociální pracovníci, je dechberoucím svědectvím o neutišitelném vzteku i touze po lásce. V hlavní roli filmu, ubíhajícím v tempu podobně intenzivním jako hrdinčiny emoce, podává autentický výkon Helena Zengel. Film získal Stříbrného medvěda/Cenu Alfreda Bauera pro film, který otevřel filmové tvorbě nové perspektivy. (Film Europe)

    Žánry:DramaDětský

ARTE International Prize

Vítěz
  • Ztracená země
    Ztracená země
    • HBO Max
    Píše se rok 1996 a Bělehradem otřásají studentské protesty proti jednání prezidenta Slobodana Miloševiće. Demonstrací se účastní také spolužáci a kamarádi čtrnáctiletého Stefana, který by raději řešil jiné věci než politiku, ale nemůže. Jeho milovaná maminka Marklena je totiž mluvčí Miloševićova zkorumpovaného režimu. Film Lost Country, premiérovaný a oceněný v roce 2023 na MFF v Cannes, nabízí citlivý příběh o dospívání zasazený do bouřlivých let jugoslávských dějin.
    Žánry:Drama
    64%
    Píše se rok 1996 a Bělehradem otřásají studentské protesty proti jednání prezidenta Slobodana Miloševiće. Demonstrací se účastní také spolužáci a kamarádi čtrnáctiletého Stefana, který by raději řešil jiné věci než politiku, ale nemůže. Jeho milovaná maminka Marklena je totiž mluvčí Miloševićova zkorumpovaného režimu. Film Lost Country, premiérovaný a oceněný v roce 2023 na MFF v Cannes, nabízí citlivý příběh o dospívání zasazený do bouřlivých let jugoslávských dějin.
    Žánry:Drama

Cena VFF Talent Highlight

Amnesty International Film Prize

Vítěz
  • Ďáblovi napospas
    Ďáblovi napospas

    Organizované násilí prostupuje mexickou společností jako nemoc, která neúprosně napadá oběti i pachatele. Tragický obraz zničených lidských osudů v prostředí, kde zákon nic neznamená. Režisér Everardo González podává znepokojivou zprávu o krutosti, bezpráví a korupci, které v masivním měřítku podrývají základy mexické společnosti. Činí tak prostřednictvím výpovědí lidí vybavených speciálními maskami v tělové barvě s otvory pro oči a ústa – právě tak velkými, aby uchovaly anonymitu mluvčích, ale přitom nezakrývaly jejich individualitu. O svých traumatických zážitcích hovoří oběti nebo jejich příbuzní, ale také ti, kdo mají únosy, vraždy a mučení sami na svědomí. Není tu podstatná konkrétní záminka k násilí, ale prožitky těch, kteří jím byli postiženi. Jedinečně stylizovaný snímek získal na Berlinale v roce 2017 Amnesty International Film Prize. (Jeden svět)

    76%

    Organizované násilí prostupuje mexickou společností jako nemoc, která neúprosně napadá oběti i pachatele. Tragický obraz zničených lidských osudů v prostředí, kde zákon nic neznamená. Režisér Everardo González podává znepokojivou zprávu o krutosti, bezpráví a korupci, které v masivním měřítku podrývají základy mexické společnosti. Činí tak prostřednictvím výpovědí lidí vybavených speciálními maskami v tělové barvě s otvory pro oči a ústa – právě tak velkými, aby uchovaly anonymitu mluvčích, ale přitom nezakrývaly jejich individualitu. O svých traumatických zážitcích hovoří oběti nebo jejich příbuzní, ale také ti, kdo mají únosy, vraždy a mučení sami na svědomí. Není tu podstatná konkrétní záminka k násilí, ale prožitky těch, kteří jím byli postiženi. Jedinečně stylizovaný snímek získal na Berlinale v roce 2017 Amnesty International Film Prize. (Jeden svět)