Melanie Straub, narozená v roce 1976 ve Waiblingenu v Německu, je německá herečka známá především svými rolemi v nezávislých filmech a televizních produkcích.
Vzdělání a počátky kariéry
Melanie Straub se narodila nedaleko Stuttgartu a již od dětství toužila stát se herečkou. Zpočátku se však cítila příliš plachá na veřejné vystupování, a proto se nejprve věnovala pantomimě. Na naléhání rodičů po maturitě absolvovala vzdělání jako fyzioterapeutka. Následně pracovala přibližně rok v psychiatrickém zařízení, kde vedla divadelní skupinu pro závislé osoby. Po úspěšném konkurzu byla přijata na prestižní hereckou školu "Ernst Busch" Academy of Dramatic Arts v Berlíně, kde studovala v letech 2000 až 2003/2004. V roce 2004 získala ocenění na 14. divadelním setkání německy mluvících studentů dramatu.
Filmová kariéra
Melanie Straub se prosadila především ve filmu System Crasher (Systemsprenger) z roku 2019, režírovaném Norou Fingscheidt. V tomto oceňovaném dramatu ztvárnila roli Dr. Schönemann. Film vypráví příběh devítileté Benni, problémového dítěte, které se nedokáže začlenit do systému péče o mládež. System Crasher získal na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu cenu Alfreda Bauera a byl komerčně úspěšný i v německých kinech, kde obdržel osm německých filmových cen.
Dalším významným filmem v její kariéře je Air (Luft) z roku 2017, režírovaný Anatolem Schusterem. V tomto poetickém dramatu ztvárnila roli Louks Mutter (Loukovy matky). Film vypráví příběh dvou dívek - Manji, optimistické školačky z chudších poměrů, která vidí dobro téměř v každém, a Louk, rebelské a nepředvídatelné dívky s vlastními problémy. Mezi dívkami se vytvoří pouto, ale není jasné, zda se jejich vztah bude vyvíjet směrem, jakým by si Manja přála. Režisér Anatol Schuster si v tomto filmu pohrává s diváky prostřednictvím různých mužských nápadníků a Loukina střídavého přístupu k Manjině zjevnému obdivu.
V roce 2020 se objevila ve filmu For the Time Being (Tal día hizo un año) režisérky Salky Tiziany. V tomto snímku ztvárnila hlavní roli Larissy, která cestuje se svými devítiletými dvojčaty Jonem a Olem na rodinnou fincu, aby se setkali s jejich otcem. Příběh se odehrává ve španělském pohoří Sierra Morena, kam Larissa přijíždí z Německa. Otcův let má zpoždění, ale hosty vítá jeho matka a sestra. Jak ubíhají horké dny, všichni se snaží navzájem se k sobě vztahovat. Film je zajímavý tím, že kromě Melanie Straub v něm hrají neprofesionální herci. Snímek se odehrává výhradně v prostorách domu a na rozsáhlých pozemcích farmy, které jsou zachyceny pomocí záběrů z dronu. Jedná se o dojemné rodinné drama o třech ženách a dvou dětech, které se učí žít společně, zatímco je okolní krajina emocionálně proměňuje.
Televizní tvorba
Kromě filmů se Melanie Straub objevila také v několika televizních produkcích. V roce 2016 ztvárnila roli Brigitte Köhler v epizodě populárního německého kriminálního seriálu Tatort s podtitulem "Aus dem Dunkel", kterou režíroval Jochen Alexander Freydank. Ve stejném roce se také objevila v historickém seriálu Babylon Berlin jako postava jménem Erika. Její televizní filmografie zahrnuje také tituly jako As We Were Dreaming, The Kangaroo Conspiracy, Hedi Schneider Is Stuck a Brief an mein Leben.
Melanie Straub je uznávaná především pro své výkony v nezávislých filmech, kde často ztvárňuje komplexní ženské postavy. Její herecký styl se vyznačuje přirozeností a schopností autenticky ztvárnit emocionálně náročné role. Díky svému vzdělání a zkušenostem z divadla přináší do filmových rolí hloubku a přesvědčivost, což z ní činí vyhledávanou herečku pro náročnější charakterní role v německé kinematografii.