Nejlepší zahraniční filmy roku 2023: souboj mezi Barbie, Godzillou, Wonkou a Johnem Wickem

Nejlepší zahraniční filmy roku 2023: souboj mezi Barbie, Godzillou, Wonkou a Johnem Wickem
Nejlepší zahraniční filmy roku 2023 | Kinobox
Nejlepší zahraniční filmy 2023 | Kinobox
Každý žebříček musí mít jistá kritéria. V tomto budou zaznamenány jen filmy, které měly premiéru v roce 2023 v českých kinech a na dostupných VOD kanálech. Aby byl žebříček co nejpestřejší, postavíme proti sobě vždy dva podobné snímky a vybereme vítěze. Nestane se tak, aby top 10 tvořilo osm blocbusterů nebo sedm uměleckých filmů, které běžely jen na festivalech. Kategorie jsou ovšem spíše náhodné, dané letošní nabídkou. Stavíme proti sobě to, co vzniklo v krátké době po sobě, aniž by tyto opozice byly zamýšlené. Žebříček je kombinací autorova osobního vkusu a zároveň přihlíží tomu, co zmiňují jiné ankety. Je trochu paradoxní, že mnohé filmy, které získávají filmové ceny, se v zahraničí hrají na sklonku roku a u nás až rok následující. Proto z českých žebříčků mohou vypadávat, jako se to stalo tady.

Feel Good movie

Wonka versus Barbie

Filmy, u nichž se máme cítit dobře a jsou převážně pozitivní a lehké. Spíše komedie a muzikály, jež mají společnou kategorii na Zlatých glóbech. Barbie je zdánlivým prototypem této kategorie, ale přitom si klade i kritické otázky a jde proti očekávání. Wonka naproti tomu jen naplňuje požadavky cítit se příjemně a delegovat dál dobrou náladu. Barbie je velmi nestandardní a chvílemi jde mimo hranice zábavy, Wonka lehce konvenční, ale nikdy nevypadne z tempa a stylu. Wonka je dokonalejší produkt.
Wonka – videorecenze | Kinobox

Blockbuster

Godzilla Minus One versus Spider-Man: Napříč paralelními světy
Drahé, trikové filmy postavené na počítačové grafice, velkém množství akce a destrukce. Katastrofické i komiksové filmy, ale vždy ve velkém měřítku. Spider-Man jako zástupce dynamické našlapané akce, která mnohokrát mění náladu, a Godzilla jako zástupce pomalejšího přístupu a jednoho tónu vyprávění. Vyhrává jednoduchost a důslednost.
Godzilla Minus One – videorecenze | Kinobox

Drama podle skutečných událostí

Oppenheimer versus Zabijáci rozkvetlého měsíce

Filmy, jejichž přitažlivost tkví i v tom, že příběh napsal sám život a mohou si dovolit díky tomu trochu nepravděpodobnosti, jež by neprošla u fikce. Také se oceňuje rekonstrukce doby. Oppenheimer je film postavený na vypravěčském schovávání, Zabijáci rozkvetlého měsíce na postupném rozkladu postav. Vyhrává o něco moderněji pojatý opus.
Videorecence: Oppenheimer | Kinobox

Akční film

John Wick 4 versus Extraction 2

Akční filmy mohou být i umění, nejen zábava. Choreografie, výprava, svícení, střih, motivace k boji, to vše se počítá. Extraction 2 ukazuje, že Netflix zvládne i velký akční film s dlouhými záběry. Vítězí však John Wick s propracovanějším fikčním světem a schopností překvapovat s novými nápady.
Kinolog (43): John Wick 4 | Kinobox

Melodrama

Karaoke Blues versus Minulé životy (Past Lives)

Kategorie filmů pro lidi, co obvykle nemají tolik v lásce předchozí tři kategorie. Základem je nejen prožívání, ale hlavně protahování a oddalování emocí. Karaoke Blues od Akiho Kaurismakiho je jako klenot zakletý v čase. Minulé životy od Celine Song jsou naopak o plynutí času. Vítězí stylově vytříbenější a vtipnější Kaurismaki, který reflektuje i samotný žánr melodramatu a staré filmy.
Karaoke Blues - videorecenze | Kinobox

Ambiciózní thriller

Anatomie pádu versus May December
Ne každý umělecký film musí být pouze psychologický bez dalších přívlastků. Stává se, že se kombinuje s thrillerem a spíše než stav rozjímání navozuje v publiku napětí. Poznávání lidské existence je zároveň detektivním pátráním či se odhaluje v soudní při nebo při různých rekonstrukcích. Anatomie pádu řeší, jestli se muž zabil sám, nebo zda
jej zabila manželka, slavná spisovatelka. May December je o ženě, která kdysi zneužila mladistvého a žije s ním i po letech. Tuto ženu pak zkoumá herečka, jež ji má hrát v životopise. Jeden film je o tom, co lze vyčíst z fikce, druhý o tom, co lze dostat do fikce. Lépe s napětím pracuje Anatomie pádu.
Anatomie pádu – videorecenze | Kinobox

Stylizovaný autorský počin

Asteroid City versus On se bojí
Tyto filmy vyžadují ocenit něčí originalitu, která se vymyká měřítkům. Nejde o něco, co lze schovat pod žánrovou škatulku, ani není jasné, jaké emoce mají převládat u sledování. Jen vidíme, že někdo má unikátní styl vidění. U Asteroid City se zdá, že Wes Anderson se hodně opakuje. U On se bojí naopak vidíme nezřízené chrlení nápadů Ariho Astera. Víc však oceníme koncepčnost před chaosem. Anderson je vybroušenější, a přitom rozehrává širokou paletu emocí.
Asteroid City: trailer, české titulky | CinemArt

Postmoderní hra se žánrem

Zabiják (Fincher) versus DogMan (Besson)
Zatímco předchozí kategorie dbala spíš na styl, tato kategorie je založená na vyprávění. Jak moc se zavedení tvůrci odchýlí ode všech pravidel a vybudují i tak něco koukatelného a poutavého? Ve Fincherovu Zabijákovi udělá hlavní hrdina chybu, přestane se chovat podle vlastních pravidel a my nevíme proč. V Bessonově DogManovi hrdina zdánlivě nedělá chyby a vše vychází podle jeho plánu. Fincher však přichází s něčím znepokojivým, zatímco Besson na sebe jen vrtství mnoho motivů.
Zabiják: trailer | Netflix

Animovaný film

Chlapec a volavka

V této kategorii nejsou soupeři. Hajao Mijazaki hraje úplně jinou ligu než všichni ostatní. Král fantazie znovu propojuje mnoho světů a ukazuje jejich tajuplnou závislost. Ostatní filmy jako Suzume nebo Super Mario Bros ve filmu či Mezi živly mu nesahají ani po kolena.
Chlapec a volavka – videorecenze | Kinobox

Závěrečné tipy na malé filmy, které obvykle uniknou pozornosti

Jagna – adaptace slavného polského románu pojatá výjimečnou výtvarnou technikou
Umění jíst a milovat – dobová francouzská kulinářská romance od vietnamského režiséra
Sestry z kouřové sauny – estonský dokument o obnažování fyzickém i duševním
Sestry z kouřové sauny
Sestry z kouřové sauny | Artcam Films