Godzilla Minus One

75%
Godzilla Minus One
Jen rok před svými sedmdesátými narozeninami se Godzilla vrací. Tentokrát zasazený do období krátce po 2. světové válce. V majestátním velkofilmu vás čeká nejen spousta akce a zábavy, ale především momentů čistého hororu. Japonsko se svého radioaktivního soka očividně nikdy nezbaví a má k tomu velmi dobrý důvod – Godzilla je velmi všestranné monstrum, a hlavně filmová tabula rasa. Může být součástí poválečného hororu z období těsně po konci americké okupace Japonska, salarymanské komedie, špionážního thrilleru, enviromentálního dramatu nebo podvratného experimentu od autora Neon Genesis Evangelion. Významově reprezentuje strach ze Spojených států, hrůzy války, přírodní katastrofy, střet konzervatismu a progresivismu, pozdní kapitalismus nebo prostě kamaráda malých dětí, který roztomile usíná na ostrově monster. A Godzilla Minus One spojuje koncept kaidžú (filmů o obrovských monstrech) s historickým velkofilmem a načrtává novou cestu, kterou se japonská monstra TOHO mohou ubírat ve 21. století. (Filmasia)



Recenze: Godzilla Minus One

Kinobox.cz
90%

Čím víc kaiju filmů jste viděli, tím víc doceníte důslednost a neokázalost tohoto. Opozice k příliš divokým americkým verzím Godzilly, úcta k domácí tradici a sofistikovaná hra s žánrem.


Pete69
Pete69
31 382 bodů
8
Konečně další a řádně zpracovaná Japonská Godzilla. Prvky západní filmařiny se zde přeci jen výrazněji objevují, ale stále to není nabubřelý Hollywood. I když tato Godzilla není žádné ořezávátko a když je na scéně, rozhodně se s tím nepáře a stojí to za to, tak to není jen o jejích ničení. Nechybí pěkný příběh z konce 2. světové války a života po ní. Jeden z nejlepších filmů o legendárním monstru.
lamps
lamps
15 253 bodů
9
Jako kdyby Spielberg byl Japoncem… Fascinuje mě to spojení kompaktně rozvíjeného blockbusterového vyprávění s velmi lokálními tematickými a formálními tradicemi. V podstatě od druhé sekvence se to vyvíjí úplně jinak, než na základě klasické žánrové normy očekáváme, přičemž potenciální nedostatky (potažmo historické věci a události, jež bychom očekávali a chtěli vidět) se v průběhu vynahrazují prostřednictvím sci-fi elementu v podobě rozohněné atomové příšery. Ve zdevastovaném Japonsku nepadne ani zmínka o jaderných útocích, místo toho sledujeme nejprve velmi osobní trauma dané nehumánním východním kodexem cti a pohrdáním společnosti v případě jeho nedodržení. Zároveň s vykupitelskou a romantickou osobní linií se rýsuje také národní japonské trauma, jež názorně reprezentuje právě Godzilla – netvor z mořských hlubin, jehož vojáci nejprve mají za neporazitelnou nepřátelskou zbraň na sklonku války a který následně předvádí to, co ona neporazitelná bomba skutečně napáchala. Postupuje se přitom velmi hladce na úrovni významu i odhalování hrozby, jedno s druhým ostatně souvisí. Z národního se celkem nenápadně přelévá do nadnárodního makropříběhu, když postavy zmiňují napjaté vztahy mezi USA a Sověty a žijí ve strachu, že studená válka jim opět zdevastuje obnovovanou zemi. Stejně tak Godzilla nejprve napíná fyzické svaly, poté na vodě poprvé předvede svůj plný arzenál, zatím pouze na velmi určitém cíli, a posléze po procházce městem udeří formou strašáka, jehož se už tehdy obávalo nejen celé Japonsko. Efekty jsou krásné a často subjektivní inscenace z bázlivých podhledů nemá slabin. Zvlášť ve chvílích, kdy monstrum obklopuje prach a vznikají přímé vizuální asociace s Hirošimou a Nagasaki. Film skvěle graduje do kolektivního úsilí, přičemž hlavní hrdina se postupně mění z východního na západního a příběh reflektuje třeba motivy z Nolanova Dunkerku. Finální akt udeří ve stoprocentní účinnosti díky bravurně koncipovanému vývoji protagonisty, jehož milostná linie pohání k sebeobětování, zatímco celkový morální přechod k vyšší hodnotě lidského života jej katapultuje k západnímu spielbergovskému rozuzlení. Opět se ukázalo, že Godzilla je možná fajn klaďas, ale jako záporák prostě nemá konkurenci. Lidé musí zapojovat intelektuální maximum, ale střet s nezastavitelnou a nepochopitelnou silou je přesto nerovný a nejednoznačný.
hrumsrt
hrumsrt
9 923 bodů
8
Kolik let čekala Godzilla na takový film.. Jeden z nejslavnějších motivů Japonska dostává skoro každoročně další a další novou adaptaci, kde se více či méně objevuje ikonická ještěří příšera. Ty americké jsou ještě nějak v divákově oku, i když jejich kvality jsou často pochybné, ale k tomu věřte, že s pravidelností se na domácím japonském trhu vynoří další a další zpracování, které už po těch letech dávno zapomnělo na původní příběh a jeho motivy a jen variují mytologii ku obrazu moderního diváka.. Godzilla Minus One je úkaz, jaký nemá za celou historii značky obdoby a nejvíce se přibližuje původnímu snímku z padesátých let. Nikoli jen jednoduchostí zápletky, kde skutečně jde především o souboj člověka s nadpřírodním úkazem, na což už taky blockbusteroví tvůrci zapomněli, ale současně vměstnáním válečných traumat a zklamání, které původní Godzilla reflektuje. A poprvé za 69 let mám z Godzilly pocit paralely na zničující dopad jaderné zbraně, se kterou na rozdíl od příšery nemůže člověk nic udělat.. Návrat ke kořenům a příběh pár zlomených lidí, kteří dokáží poválečnou depresi přetavit do sebevražedného boje s jedním divem přírody.. Godzilla Minus One se stává skutečně náramnou podívanou, která za minimální prostředky servíruje nejlepší titul, jaký "série" kdy dostala.. Proto se od té doby s atomovými bombami tak šetří, kdo by se bál tlakových vln, když Vám radiace udělá z místních mloků a ještěrek takové bestie.. 80%


Dodatečné informace

Původní název:
ゴジラ-1.0 (více)
  • Japonsko Godzilla Minus One
  • Japonsko ゴジラ-1.0
  • Japonsko Godzilla -1.0
  • Japonsko Godzilla: Minus One
  • Japonsko Godzilla Moins Un
  • Japonsko Godzilla Zero
  • Japonsko Годзилла -1.0
  • Japonsko 哥吉拉-1.0
  • Japonsko 哥斯拉-1.0
Premiéra v ČR:
1. 6. 2024
Distributor:
Piece of Magic Entertainment
Země původu:
Japonsko
Přístupnost:
12+
Rozpočet:
15 mil. USD
Tržby:
115,86 mil. USD (celosvětově)

Podobné


Powered byJustWatch