Za málo peněz spousta muziky. 10 epických blockbusterů, které přišly překvapivě lacino

Za málo peněz spousta muziky. 10 epických blockbusterů, které přišly překvapivě lacino
Godzilla Minus One | TOHO Company

Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje (1977)

Rozpočet: 11 milionů dolarů (s inflací: 57 milionů)

Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje
Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
85%
Zatímco Disneyho Star Wars už generují pouze stamilionové projekty, zrod předaleké galaxie byl pod vedením George Lucase jako all-in v ruletě. Mladý režisér měl kapitál díky úspěchu Amerického graffiti, ale sci-fi v avantgardnějších sedmdesátkách nebral v mainstreamu skoro nikdo vážně. Vítr ale vanul i pozitivním směrem díky kolosálním tržbám Čelistí, jejichž rozpočet se během produkce mnohonásobně nafoukl, ale následný titul nejvýdělečnějšího filmu historie reputaci víc než napravil. Studio 20th Century Fox si na tento scénář vsadilo a Lucasovi vyhovělo s distribucí. Producent Gary Kurtz nicméně po letech v rozhovoru s IGN vzpomínal, že s Lucasem si původně přáli natočit „nízkorozpočtový film ve stylu Rogera Cormana, a rozpočet nikdy neměl přesáhnout – původně jsme navrhovali asi 8 milionů dolarů.“
Nová naděje, o níž snad všechny zainteresované strany zprvu pochybovaly, nakonec stála 11 milionů. To opravdu nebylo málo a učinilo to z ní dokonce čtvrtý nejdražší film roku. Jenže první Star Wars zkrátka nebyly obyčejným filmem a žádaly si od štábu pot i krev, jimiž se vykoupily fantastické miniatury, legendární kostýmy či důmyslné optické efekty z dílny Lucasfilmu, jehož divize Industrial Light & Magic zde začala vést svou letitou trikovou dominanci. Nová naděje, která po premiéře v tržbách hladce předčila i Čelisti, ovšem zůstává levným filmem v porovnání s tím, co přišlo potom. Éra blockbusterů nekončí a právě tenhle stál u zrodu, ačkoli při dnešním kurzu by na produkci padlo sotva šedesát milionů – Disneyho sedmá část Síla se probouzí si se vším všudy vyžádala víc jak půlmiliardové náklady.
Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje
Star Wars: Epizoda IV - Nová naděje | Lucasfilm Ltd.

Terminátor (1984)

6,4 miliony (19,5 milionů)

Terminátor
Terminátor
  • Canal+
  • Google Play
  • iTunes
86%
Ani James Cameron neměl v počátcích kariéry nic zadarmo a musel napínat veškeré kreativní svalstvo, aby příběh o urputném zabijákovi z budoucnosti odlišil od levných slasher hororů a přizpůsobil ho futuristické hrozbě robotí umělé inteligence. Šťastnou ruku měl s obsazením Arnolda Schwarzeneggera, jemuž nedělá problém strojově odříkávat řídké repliky a bez mrknutí oka pronásledovat Sarah Connor (Linda Hamilton), matku budoucího vůdce lidského odboje proti vládnoucím strojům. Terminátor je humanoidní robot a Cameronův průlomový hit povětšinou opravdu šlape jako napínavý útěkový horor před zdánlivě nadpřirozeným padouchem.
Ušetřilo se tedy už z principu důmyslné premisy, ale inovativní režisér s šesti miliony dolarů čaroval jako prvorozený hollywoodský Houdini. Smělé animatronické a stop-motion techniky se zadními projekcemi umožnily vznik dnes už zastaralých, ale přece sličných sci-fi efektů. A pozdější tvůrce nejdražších filmů historie si uměl poradit i zcela prakticky, když například pohyb auta s prchajícími hrdiny ve studiu simuloval pomocí posouvaných kulis v pozadí. Terminátor vyjevil obrovský kasovní a vlastně i produkční potenciál do budoucna. Druhý díl už roku 1991 přišel na sto milionů dolarů.
Terminátor (1984)
Terminátor (1984) | Orion Pictures

Monstrum (2008)

25 milionů (36,75 milionů)

Monstrum
Monstrum
  • SkyShowtime
  • Google Play
  • iTunes
  • +1
74%
Nechat New Yorkem dupat kolosální příšery bylo před 11. zářím vyhledávanou zábavou filmařů, i když v devadesátkách už kaiju snímky tolik netáhly a Emmerichova Godzilla neodešla s dobrými ohlasy. Navíc stála 130 milionů dolarů, tím pádem špatné kritiky i tržby pod 400 milionů dolarů dvojnásobně zabolely. Po útoku na Dvojčata se nad USA zatáhla traumatická mračna a producent J. J. Abrams (Ztraceni) do nich až roku 2008 doslova ukryl kultovní Monstrum, před nímž dezorientovaně prchají hrdinové s pozornou ruční kamerou.
Found footage byl formát komerčně vypěstovaný horory, ale úderný gimmick falešného realismu snadno zapadl i do apokalyptického úderu obřího netvora, jehož stejně jako unikající hrdinové moc nevidíme (kdo by se mu ostatně reálně chtěl motat pod nohama). Žánrová ozvěna šokujícího teroristického útoku je minimalistickým znázorněním všeobecného chaosu, v němž díky úderně řešeným a nárazovým akčním scénám nikdy neuhasne plamen tíživého katastrofického zážitku. Režisér Matt Reeves k tomu potřeboval pouze 25 milionů dolarů, s nimiž utrhl hlavu Soše Svobody a do „skutečného“ záznamu párkrát vtěsnal útočící potvory, které s prostředím bezešvě interagují. Virálním marketingem podpořený produkt rozjel vícedílnou sérii, jež se nadále snaží hlavně příběhově překvapovat, nikoli strhnout nákladnou prezentací technických vymožeností.
Monstrum
Monstrum | Paramount

Dictrict 9 (2009)

30 milionů (43 milionů)

District 9
District 9
  • Google Play
  • iTunes
  • SWEET.TV
81%
Nevíte co s neprivilegovanými mimozemskými návštěvníky? Šoupněte je do ghetta. Jihoafrická filmová senzace Neilla Blomkampa vskutku fikaně zužitkovala tamní sociální bídu a zkušený tvůrce reklam či krátkých trikových snímků natáčel přímo v chudinských čtvrtích na předměstí Johannesburgu, kde najímal komparzisty z řad nuzných obyvatel. Namísto vysokých nákladů tak ušetřil a ještě podpořil regionální ekonomiku. Obrazový naturalismus obecně podpořil zasazením do fotorealistického prostředí s tvrdým světlem, díky čemuž všech 600 trikových záběrů působí realističtěji, a to bez drahého předběžného výzkumu.
Filmařům v dodržení třicetimilionového rozpočtu napomohl rovněž preferovaný styl cinema verité, konkrétně pak forma falešného dokumentu. Autenticky artikulovaný příběh se tudíž musel držet při zemi a vedle plavidla z kosmu se používali výhradně helikoptéry a obrněná vozidla od OSN, používané pro humanitární mise. Blomkamp se postaral o to, aby každý investovaný dolar byl na plátně vidět. Výsledkem je jeden z nejcitovanějších a nejkultovnějších sci-fi filmů století. Samozřejmě bez drahých hereckých hvězd, zato se vždy vítaným tahounem Sharltem Copleym.
District 9
District 9 | Sony Pictures

Lovec trolů (2010)

3,5 milionů (5 milionů)

Lovec trolů
Lovec trolů
  • Google Play
66%
Subžánr found footage byl po přelomu tisíciletí komerční hvězdou dekády a mnohým šikovným tvůrcům bez odpovídajících prostředků nalajnoval tréninkové hřiště, na němž se kreativitě meze nekladou. Natáčení na třaslavou ruční kameru v držení jedné z postav samozřejmě má své vypravěčské limity, ale norský šikula André Øvredal svým ironickým ponorem do profláklé domácí mytologie příkladně znázornil, jak lze úspěšný i nenáviděný formát bezezbytku vytěžit.
Každý samozřejmě ví, že v Norsku pobývají trolové – nebo si snad po zhlédnutí Øvredalova dobrodružství pořád nemyslíte, že všechny ty rozházané obrovské balvany nejsou pozůstatkem trolích bitev a že elektrická vedení na severu země neslouží jako ohrada pro rezervaci utajovaných spoluobčanů? Lovec trolů umí přesvědčit, že taková profese je prostě jednou z mizerně placených vládních melouchů s byrokratickými těžkostmi, a přitom si ze sebe často dělá legraci. Trolové mohou vypadat jakkoli a jejich design, většinou vyšperkovaný atmosférou temného lesa, doupěte či ledové holé pláně, je vyloženě rozkošný. Subjektivně snímané záběry opět podporují integraci efektů a scénář odvádí bezvadnou práci v tom, aby publikum naturalismu tohoto světa zkrátka podlehlo. Honem s tím někam na stream, pozdější netflixovský hit Trol takové kouzlo zdaleka nemá.
Lovec trolů
Lovec trolů | SF Norge

Upgrade (2018)

3 miliony

Upgrade
Upgrade
  • Amazon Prime Video
  • SkyShowtime
  • Google Play
  • +2
81%
Z hororového učiliště Saw nebo Insidious vzešel nadaný řemeslník Leigh Whannell, jenž zvládá extrémně lacino pořizovat svébytné imitace různých žánrových organismů. Nadále to dokazuje zejména na hororech, pro Blumhouse za pár šlupek natočil moderní verzi Neviditelného muže, v níž absenci viditelné hrozby vyvážil opatrným aranžmá napínavých scén, a v kinech brzy uslyšíme vytí jeho Vlčího muže. Upgrade byl koprodukčním autorským dárkem za směšné tři miliony dolarů, který futurismus navodil designem jediné lokace či aut budoucnosti.
Jinak se spokojil s motivem jednoho vylepšujícího čipu, který z doživotně zmrzačeného protagonisty rázem vymačká tolik šťávy, že boxerský šampion by s ním v ringu okamžitě pletl nohama. Jedná se v podstatě o futuristickou gangsterku, potažmo akční příběh o pomstě, který těží například z okázalých kamerových triků. Pro bojové sekvence se využila aplikace Omega Control vytvořená specialistou Rubenem Sluijterem. Na hercův hrudník nebo k pasu se připevnil iPhone a kamera sledovala jeho záznamy, tudíž aktivněji napodobovala a agresivně zdůrazňovala pohyby postav.
Upgrade (2018)
Upgrade (2018) | Madman Entertainment

Zelený rytíř (2021)

15 milionů

Zelený rytíř
Zelený rytíř
69%
David Lowery měl v počátcích své celovečerní dráhy k blockbusterovému tvůrci opravdu daleko. Natočil ostatně spirituální drama Přízrak, ve kterém po tragickém úmrtí protagonisty v dlouhých statických záběrech sledujeme jeho duši, jak stoicky sdílí zármutek s truchlící partnerkou. I když režíroval fantaskní rodinný snímek Můj kamarád drak, kde víc spoléhal na spielbergovskou taktiku udiveně vzhlížejících tváří a emotivní odezvy. Pak ale adaptoval středověkou báseň o synovci krále Artuše, jenž nuceně vyráží konfrontovat zřejmě neporazitelnou lesní entitu.
Zelený rytíř je triumfem Loweryho inscenace a přínosu kameramana Andrewa Droze Palerma, kteří atmosféru 14. století navodili prostřednictvím studené zimní palety, konkrétně odstíny šedé a zelené. Velkoformátová kamera ALEXA 65 senzuálně znásobila měřítko, aniž by se vytratil intimní rozměr duchovní balady. Místy až mysteriózní barevná paleta zajišťuje surreálný efekt, což podporuje i kombinace realistického nasvícení a umělecké stylizace. V tomto směru se Lowery inspiroval značně nákladnějšími díly jako Apokalypsa nebo Drákula, takže jeho spiritualitou protkaný rytířský epos působí mnohem rozmáchleji a především nákladněji, než jak předstoupil před účetní v A24 i oslněné obecenstvo. A ejhle, Lowery dostal na starost Disneyho stomilionovou hranou verzi Peter Pan & Wendy a také několik epizod Star Wars seriálu Bludná banda.
Zelený rytíř
Zelený rytíř | A24

Godzilla Minus One (2023)

15 milionů

Godzilla Minus One
Godzilla Minus One
  • Netflix
74%
Kdybyste si před dvěma lety vsadili, že Oscara za vizuální efekty na jaře 2024 přebere pětatřicetičlenný tým japonské kaiju destrukce Godzilla Minus One, kurz by z vás mohl snadno udělat milionáře. Jenže zkušený trikař a režisér Takashi Yamazaki si počkal, než technologie, dostupné s velmi omezeným rozpočtem, dosáhnou potřebné úrovně. S využitím 3D softwarů jako Houdini a Maya pro design a Nuke pro kompozici se ikonický japonský ještěr vynořil z oceánu, jehož masivní vodní plochy si vyžádaly 500 terabajtů dat, ve svém dosud nejopěvovanějším a zřejmě i nejlepším filmu.
Yamazaki měl kromě oddaného týmu chabě placených umělců také účinnou formální strukturu a Godzillu vyobrazil jako ztělesnění poválečného traumatu, jehož atomový dech má nedlouho po zkušenostech s Hirošimou a Nagasaki odér kolektivního strachu. Efekty slouží zkázonosné předtuše, navíc čerpají inspirace z dřívějších kaiju filmů a nikdy obraz nezahlcují, nýbrž utváří promyšlené kompozice s lidskými hrdiny, jež vynikají na velkých plátnech. Tenhle Godzilla je samé překvapení a vrhá tak autenticky prokreslenou hrozbu, že štědřejší rozpočet by vizuální souhru spíš rozladil. Efekty se poctivě pilovaly od dubna 2022 do května následujícího roku a každý detail je viditelně promyšlený.
Godzilla Minus One: trailer | TOHO Company

Stvořitel (2023)

80 milionů

Stvořitel
Stvořitel
  • Amazon Prime Video
  • O2 TV
  • Google Play
  • +3
65%
Může být Stvořitel filmem, který svými technickými preferencemi změní tvář marnotratného průmyslu jednou provždy? Možná ne, ale nejspíš by měl. Gareth Edwards po Godzille a Rogue One pořídil autorské sci-fi o budoucí válce lidí s robotickou umělou inteligencí, která není sequelem Terminátora a nijak se mu nepodobá. Podává spíš politický komentář k americkým vojenským expanzím a v rajské krajině jihovýchodní Asie nachází čas k zamyšlení, kde je v téhle partii těžiště humanismu.
Edwards svůj výpravný velkofilm natočil s menším štábem za poloviční cenu většiny obdobně rozmáchlých blockbusterů. Používal totiž levnou kameru Sony FX3, která umožňuje emulovat filmový materiál od Kodaku, zřetelně natáčí při nízkém osvětlení a váží mnohem méně než preferované kamerové systémy, což produkci urychlovalo. Štáb díky obecně lehčímu vybavení objížděl reálné lokace na ploše přibližně deseti tisíc mil, namísto velkých osvětlovacích systémů využil LED světla ovládaná přes iPad. Triky se do pořízených záběrů dodávaly postprodukčně, v Industrial Light & Magic tak měli větší kreativní svobodu. Výsledek je vizuálně ohromující a nyní se ukáže, zda Stvořitel navzdory vlažnému přijetí skutečně usměrní stále rozhazovačnější trikové procesy.
Stvořitel: finální trailer | 20th Century Fox

Občanská válka (2024)

50 milionů

Občanská válka
Občanská válka
  • Google Play
  • iTunes
71%
Studio A24 zapělo podobnou písničku jako 20th Century Studios v případě Stvořitele s filmem, jímž mekka autorských hororů loni přikročila ke komerčnější tvorbě. Tamní etablovaný režisér a scenárista Alex Garland (Ex Machina, Anihilace) pro svou pochmurnou předpověď americké vnitrostátní situace aplikoval takzvaný „run-and-gun“ styl natáčení, kladoucí důraz na rychlost, flexibilitu či spontánnost. Pomocníkem byla například cenově dostupná kamera DJI Ronin 4D, a přestože nepatří mezi IMAX-certifikované přístroje, Občanská válka šla do imaxových sálů díky technologii umělé inteligence pro zvětšení obrazu.
I když padesátimilionový rozpočet je dosud nejvyšší v historii A24, Garland příběh srdnatých reportérů v první linii natáčel s dostupnými technologiemi, s důrazem na špičkový zvukový design, který je podle něj zásadním aspektem diváckého zážitku, a prostřednictvím vizuálních referencí. „Doslova každý jediný vizuální efekt ve filmu má reálný předobraz – zpravodajské záběry, dokumenty, klipy natočené lidmi na mobilní telefony ve válečných zónách, záznamy z testování munice, které byly zdokumentovány,“ pověděl pro The Wrap trikař David Simpson. Nižší rozpočet přece umožnil i kompletní trikovou sekvenci, a to když vrtulník v závěru přelétá nad hořícím Washingtonem. Přáli si nafilmovat reálný přelet a později dodat efekty, avšak to jim nad hlavním městem nebylo umožněno.
Občanská válka: finální trailer | Vertical Entertainment
Podívejte se na žebříček nejočekávanějších filmů roku, mezi nimiž se snad objeví další překvapivě výpravný „malý“ projekt.
Zdroje: IGN, The Wrap, Y.M. Cinema Magazine, Artist Blog, nofilmschool, Musicbed, Steadicam Forum