Takashi Yamazaki, narozený 12. června 1964 v Matsumotu v prefektuře Nagano, je japonský filmový režisér, scenárista a supervizor vizuálních efektů. Je považován za jednu z předních osobností japonského filmového průmyslu, známý především svými blockbustery s pokročilými vizuálními efekty.
Počátky kariéry
Yamazaki se o filmovou tvorbu začal zajímat již v dětství, kdy ho ovlivnily filmy jako Star Wars a Blízká setkání třetího druhu (oba z roku 1977). Po absolvování studia na Asagaya College of Art and Design v roce 1986 nastoupil do společnosti Shirogumi, studia zaměřeného na animaci a speciální efekty v Čófu v Tokiu, kde působí dodnes. Jeho první pracovní zkušenosti zahrnovaly práci na digitálních vizuálních efektech pro filmy režisérů Juzo Itamiho a Kiyoshi Kurosawy, jako například A Taxing Woman's Return (1988) a Sweet Home (1989).
Režijní debut a průlom
Svůj režijní debut uskutečnil v roce 2000 s vědeckofantastickým filmem Juvenile, který pojednává o skupině žáků základní školy, kteří při kempování v lese najdou mluvícího mimozemského robota. Film byl komerčně úspěšný a vydělal 1,1 miliardy jenů. Následoval sci-fi film Returner (2002), díky němuž si vysloužil přezdívku "japonský James Cameron".
Mezinárodní uznání
Skutečný průlom v Yamazakiho kariéře přišel s filmem Always: Sunset on Third Street (2005), nostalgickým dramatem odehrávajícím se v poválečném Tokiu 50. let. Film získal 12 ocenění na 29. ročníku Japan Academy Film Prize, včetně cen za nejlepší film a nejlepší režii. Následovaly dva úspěšné sequely - Always: Sunset on Third Street 2 (2007) a Always: Sunset on Third Street 3 (2012).
Adaptace populárních děl
Yamazaki se proslavil adaptacemi populárních anime, novel a mangy. V roce 2010 režíroval sci-fi film Space Battleship Yamato, adaptaci slavné anime série Leiji Matsumota z roku 1974. S rozpočtem přibližně 2 miliardy jenů (22-23,9 milionů dolarů) a s CGI použitým v 80 % celého filmu se stal očekávaným "bezprecedentním vědeckofantastickým blockbusterem" a v Japonsku vydělal 4,1 miliardy jenů.
V roce 2013 natočil válečné drama The Eternal Zero, které se stalo jedním z nejvýdělečnějších japonských filmů všech dob s tržbami přes 8,76 miliardy jenů. Film vypráví příběh kamikaze pilota během druhé světové války a vyvolal v Japonsku kontroverze kvůli svému zobrazení válečné historie. Přesto získal osm ocenění na 38. ročníku Japan Academy Film Prize.
Animované filmy
Yamazaki prokázal svůj talent i v oblasti animovaných filmů. V roce 2014 spolurežíroval s Ryūichim Yagim 3D animovaný film Stand by Me Doraemon, který se stal nejvýdělečnějším filmem franšízy Doraemon s celosvětovými tržbami 183,4 milionů dolarů. Film získal cenu za nejlepší animovaný film na Japan Academy Film Prize. V roce 2020 následovalo pokračování Stand by Me Doraemon 2.
Mezi jeho další významné animované filmy patří Dragon Quest: Your Story (2019) a Lupin III: The First (2019), první 3D CGI celovečerní film ve franšíze Lupin III, který získal ocenění za nejlepší animovaný film na Japanese Academy Awards.
Godzilla Minus One a mezinárodní úspěch
V roce 2023 Yamazaki režíroval, napsal a vedl vizuální efekty pro kaiju film Godzilla Minus One, který se stal nejúspěšnějším japonským filmem o Godzille všech dob. Film získal mezinárodní uznání a historický úspěch, když jako první japonský film v historii získal Oscara za nejlepší vizuální efekty. Yamazaki se tak stal prvním režisérem od Stanleyho Kubricka (2001: Vesmírná odysea, 1968), který získal Oscara za vizuální efekty.
Styl a odkaz
Yamazaki je známý svou schopností kombinovat pokročilé vizuální efekty s emotivním vyprávěním příběhů. Jeho filmy často zobrazují nostalgické období japonské historie s využitím nejmodernějších CGI technologií. Je považován za průkopníka v oblasti vizuálních efektů v japonské kinematografii a jeho díla kolektivně vydělala více než 523 milionů dolarů po celém světě.
Osobní život
Yamazaki je ženatý s filmařkou Shimako Satō, se kterou se seznámil na Asagaya College of Art and Design. Spolupracovali spolu na několika projektech, včetně filmů K-20: Legend of the Mask (2008) a Space Battleship Yamato (2010).
V současné době pracuje na svém hollywoodském debutu Grandgear pro Bad Robot a Sony Pictures a také na pokračování filmu Godzilla Minus One.