Miliony dolarů za nic. Televizní tvůrci mají žně a studia je vyplácí, i když nic nedělají

Miliony dolarů za nic. Televizní tvůrci mají žně a studia je vyplácí, i když nic nedělají
Na mušce | BBC
Současný a podle některých pomalu končící zlatý věk televize nese jisté paradoxy. Jedním z nich, který sledujeme zejména od přelomového roku 2017, je nepoměr mezi objemem práce a výdělkem. Týká se to například scenáristky a herečky Phoebe Waller-Bridge, která od Amazonu inkasuje 20 milionů dolarů ročně, ačkoli pro něj čtyři roky nic nenatočila.
Waller-Bridge známe z předaleké galaxie díky filmu Solo: Star Wars Story a brzy se představí jako Indyho kmotřenka v pátém Indiana Jonesovi. Jméno si však udělala v televizi a pro BBC napsala oceňované seriály Na mušce a Potvora. Roku 2019 po ní skočil Amazon a zajistil si její exkluzivní služby lukrativním kontraktem, který jí zajišťoval příjem šedesát milionů dolarů po dobu tří let. 

Kvalitní peníze pro hrstku vyvolených

Sedmatřicetiletá herečka od té doby upravovala scénář k bondovce Není čas zemřít a zahrála si v seriálech Utíkej, Jeho temné esence (HBO) a Inscenace (BBC). Pro streamovací hračku Jeffa Bezose ale nevytvořila žádný prémiový obsah. Spolu s Donaldem Gloverem (Atlanta) sice pracovala na seriálové verzi Mr. & Mrs. Smith, ale pro kreativní neshody z projektu vycouvala. Momentálně prý aktivně píše seriálového Tomb Raidera a od Amazonu si vysloužila prodloužení smlouvy. „Práci doručí, až přijde čas,“ uklidňoval pro The Hollywood Reporter Vernon Sanders, šéf televizní produkce Amazonu. Bridge je podle něj perfekcionistka a dává si záležet na kvalitě.
Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge
Indiana Jones a nástroj osudu | Lucasfilm Ltd.
Takový přístup ostatně stojí za pojmy quality TV nebo peak TV, jimiž se televizní tvorba posledních let často popisovala. Zatímco kina slábnou a filmové hity se omezují na zavedené blockbusterové série, kabelové televize a následně stream rozhazovaly na vlastní tvorbu desítky milionů dolarů. Vznikaly hvězdně obsazené, výpravné a kritikou velebené pořady s dlouholetou tradicí jako Perníkový táta, Hra o trůny nebo Stranger Things. Produkce stály o špičkové a renomované tvůrce, jimž se začaly vyplácet astronomické sumy. 
To vrcholilo od roku 2017, kdy si Netflix pojistil Shondu Rhimes, tvůrkyni stojící za seriály ABC jako Chirurgové nebo Skandál, smlouvou na 150 milionů dolarů. Následoval ji showrunner American Horror Story Ryan Murphy, jehož pětiletá spolupráce s Netflixem mu od roku 2018 vynesla 300 milionů. Výsledkem byly seriálové hity Monstrum: Příběh Jeffreyho Dahmera nebo Vidím vás
Od Warner Bros. Discovery shrábli pohádkové peníze producent a režisér JJ Abrams (250 milionů dolarů) nebo tvůrci South Parku Matt Stone a Trey Parker (500 milionů), jejichž produktivita je přitom v poslední době za očekáváním. To se týká i prince Harryho a jeho manželky Meghan, kteří roku 2020 podepsali s Netflixem několikaletou smlouvu za 100 milionů dolarů. Zatím však vyprodukovali jen sedmidílnou dokumentární sérii Rození lídři, která v prosinci úplně zapadla. Netflix navíc zrušil Meghaninu animovanou sérii Pearl.

Konsolidace trhu a nejistá budoucnost

Přeplácení hvězd je v Hollywoodu dlouhodobý standard, ale vždy se vázal spíš na herecké osobnosti. Scenáristé a scenáristky mají oproti tomu opačné starosti, dlouhodobě se potýkají s podfinancováním své práce. Seriály na streamovacích službách postupně zkracují své formáty, už takřka nenarazíme na dvacetidílné řady, nejde-li třeba o animované sitcomy. Místo toho vznikají kratší série s hodinovými stopážemi jednotlivých dílů, přičemž pořady jako Stranger Things natáhly délku jediné epizody až ke 150 minutám a vyrovnávají se tím celovečerním formátům. Scenáristé dostávají méně peněz za zdánlivě méně práce, jelikož místo dvaceti dílů napíšou osm nebo deset. Jsou přitom vázáni klidně i celoroční exkluzivitou a nemohou si přivydělat na konkurenčních projektech.
Stranger Things
Stranger Things | Netflix
Waller-Bridge a další zmínění tvůrci nejsou řadoví scenáristé. Bavíme se o vlivných showrunnerech, kteří mají na svém kontě úspěšné projekty, popřípadě jsou renomovanými kulturními osobami. Jejich výplaty, občas provázené nízkou produktivitou, svědčí o proměnách televizního průmyslu, který už svůj vrchol zřejmě minul. Za rok 2022 vzniklo dle webu Slate 599 scriptovaných show oproti 370 v roce 2015. Každé velké studio má vlastní streamovací platformu a prošlo si obdobím, kdy nesmyslně utrácelo. Trh se však postupně konsoliduje a velcí hráči jako Netflix, Disney, Warneři a Amazon doslova požírají konkurenci. Disney má pod sebou 20th Century Studios nebo Hulu, Warneři se sloučili s Discovery a startují službu Max, na níž splyne osekaná nabídka HBO Max s Discovery+. Loni přitom neváhali zrušit řadu skoro hotových projektů včetně filmu Batgirl a vyhlásili velké šetření.
Amazon koupil za 8 miliard dolarů studio MGM a zaměřuje se na vývoj předražených seriálů, jimiž by oslovil globální publikum. Prsteny moci jsou nejdražším seriálem vůbec a za dveřmi je špionážní série Citadel, která už nyní dostává spin-offy v cizích jazycích. Phoebe Waller-Bridge zatím zapadá do vize kvality, na níž se nešetří. Televizní produkce se pravděpodobně a zřejmě nevyhnutelně sníží, přičemž mnoho showrunnerů se budoucnosti obává. The Hollywood Reporter dal loni v říjnu dohromady padesát nejmocnějších z nich a mimo jiné se jich ptal, jaké riziko vidí v současné konsolidaci televize. „Méně originální a různorodé tvorby, víc děl na jistotu,“ zněla nejčastější odpověď.
Ve světle toho, že na Netflixu se nejvíc daří zpola dokumentárním portrétům sériových vrahů, že velebený Boj o moc si na HBO kroutí poslední sezónu a čekají nás seriálové rebooty Harryho Pottera či Stmívání, se jejich varování jeví jako oprávněné. V případě Phoebe Waller-Bridge záleží na tom, s čím nakonec přijde. Jenže Mr. & Mrs. Smith ani Tomb Raider nejsou originální látkou a peníze mizí v černé díře. Ještěže v tomto případě jde o Bezosovy peníze, které by jinak padly na další výlety Williama Shatnera do vesmíru.

Kinolog: Nicolas Cage si kvůli filmu vytrhal zuby. Kde leží hranice šílenství
Ostatní16. 4. 2023
Kinolog: Nicolas Cage si kvůli filmu vytrhal zuby. Kde leží hranice šílenství