Miliony dolarů za nic. Televizní tvůrci mají žně a studia je vyplácí, i když nic nedělají
Na mušce | BBC (British Broadcasting Corporation)
Současný a podle některých pomalu končící zlatý věk televize nese jisté paradoxy. Jedním z nich, který sledujeme zejména od přelomového roku 2017, je nepoměr mezi objemem práce a výdělkem. Týká se to například scenáristky a herečky Phoebe Waller-Bridge, která od Amazonu inkasuje 20 milionů dolarů ročně, ačkoli pro něj čtyři roky nic nenatočila.
Waller-Bridge známe z předaleké galaxie díky filmu Solo: Star Wars Story a brzy se představí jako Indyho kmotřenka v pátém Indiana Jonesovi. Jméno si však udělala v televizi a pro BBC napsala oceňované seriály Na mušce a Potvora. Roku 2019 po ní skočil Amazon a zajistil si její exkluzivní služby lukrativním kontraktem, který jí zajišťoval příjem šedesát milionů dolarů po dobu tří let.
Kvalitní peníze pro hrstku vyvolených
Sedmatřicetiletá herečka od té doby upravovala scénář k bondovce Není čas zemřít a zahrála si v seriálech Utíkej, Jeho temné esence (HBO) a Inscenace (BBC). Pro streamovací hračku Jeffa Bezose ale nevytvořila žádný prémiový obsah. Spolu s Donaldem Gloverem (Atlanta) sice pracovala na seriálové verzi Mr. & Mrs. Smith, ale pro kreativní neshody z projektu vycouvala. Momentálně prý aktivně píše seriálového Tomb Raidera a od Amazonu si vysloužila prodloužení smlouvy. „Práci doručí, až přijde čas,“ uklidňoval pro The Hollywood Reporter Vernon Sanders, šéf televizní produkce Amazonu. Bridge je podle něj perfekcionistka a dává si záležet na kvalitě.
Indiana Jones a nástroj osudu | Studio Ghibli
Takový přístup ostatně stojí za pojmy quality TV nebo peak TV, jimiž se televizní tvorba posledních let často popisovala. Zatímco kina slábnou a filmové hity se omezují na zavedené blockbusterové série, kabelové televize a následně stream rozhazovaly na vlastní tvorbu desítky milionů dolarů. Vznikaly hvězdně obsazené, výpravné a kritikou velebené pořady s dlouholetou tradicí jako Perníkový táta, Hra o trůny nebo Stranger Things. Produkce stály o špičkové a renomované tvůrce, jimž se začaly vyplácet astronomické sumy.
Od Warner Bros. Discovery shrábli pohádkové peníze producent a režisér JJ Abrams (250 milionů dolarů) nebo tvůrci South ParkuMatt Stone a Trey Parker (500 milionů), jejichž produktivita je přitom v poslední době za očekáváním. To se týká i prince Harryho a jeho manželky Meghan, kteří roku 2020 podepsali s Netflixem několikaletou smlouvu za 100 milionů dolarů. Zatím však vyprodukovali jen sedmidílnou dokumentární sérii Rození lídři, která v prosinci úplně zapadla. Netflix navíc zrušil Meghaninu animovanou sérii Pearl.
Konsolidace trhu a nejistá budoucnost
Přeplácení hvězd je v Hollywoodu dlouhodobý standard, ale vždy se vázal spíš na herecké osobnosti. Scenáristé a scenáristky mají oproti tomu opačné starosti, dlouhodobě se potýkají s podfinancováním své práce. Seriály na streamovacích službách postupně zkracují své formáty, už takřka nenarazíme na dvacetidílné řady, nejde-li třeba o animované sitcomy. Místo toho vznikají kratší série s hodinovými stopážemi jednotlivých dílů, přičemž pořady jako Stranger Things natáhly délku jediné epizody až ke 150 minutám a vyrovnávají se tím celovečerním formátům. Scenáristé dostávají méně peněz za zdánlivě méně práce, jelikož místo dvaceti dílů napíšou osm nebo deset. Jsou přitom vázáni klidně i celoroční exkluzivitou a nemohou si přivydělat na konkurenčních projektech.
Stranger Things | Netflix
Waller-Bridge a další zmínění tvůrci nejsou řadoví scenáristé. Bavíme se o vlivných showrunnerech, kteří mají na svém kontě úspěšné projekty, popřípadě jsou renomovanými kulturními osobami. Jejich výplaty, občas provázené nízkou produktivitou, svědčí o proměnách televizního průmyslu, který už svůj vrchol zřejmě minul. Za rok 2022 vzniklo dle webu Slate 599 scriptovaných show oproti 370 v roce 2015. Každé velké studio má vlastní streamovací platformu a prošlo si obdobím, kdy nesmyslně utrácelo. Trh se však postupně konsoliduje a velcí hráči jako Netflix, Disney, Warneři a Amazon doslova požírají konkurenci. Disney má pod sebou 20th Century Studios nebo Hulu, Warneři se sloučili s Discovery a startují službu Max, na níž splyne osekaná nabídka HBO Max s Discovery+. Loni přitom neváhali zrušit řadu skoro hotových projektů včetně filmu Batgirl a vyhlásili velké šetření.
Amazon koupil za 8 miliard dolarů studio MGM a zaměřuje se na vývoj předražených seriálů, jimiž by oslovil globální publikum. Prsteny moci jsou nejdražším seriálem vůbec a za dveřmi je špionážní série Citadel, která už nyní dostává spin-offy v cizích jazycích. Phoebe Waller-Bridge zatím zapadá do vize kvality, na níž se nešetří. Televizní produkce se pravděpodobně a zřejmě nevyhnutelně sníží, přičemž mnoho showrunnerů se budoucnosti obává. The Hollywood Reporter dal loni v říjnu dohromady padesát nejmocnějších z nich a mimo jiné se jich ptal, jaké riziko vidí v současné konsolidaci televize. „Méně originální a různorodé tvorby, víc děl na jistotu,“ zněla nejčastější odpověď.
Ve světle toho, že na Netflixu se nejvíc daří zpola dokumentárním portrétům sériových vrahů, že velebený Boj o moc si na HBO kroutí poslední sezónu a čekají nás seriálové rebooty Harryho Pottera či Stmívání, se jejich varování jeví jako oprávněné. V případě Phoebe Waller-Bridge záleží na tom, s čím nakonec přijde. Jenže Mr. & Mrs. Smith ani Tomb Raider nejsou originální látkou a peníze mizí v černé díře. Ještěže v tomto případě jde o Bezosovy peníze, které by jinak padly na další výlety Williama Shatnera do vesmíru.