Články

Recenze

1. Kate Winslet herecky vládne jako středoevropská diktátorka. Jinak je ale Režim docela trapas
    Recenze4. 3. 2024
    Kate Winslet herecky vládne jako středoevropská diktátorka. Jinak je ale Režim docela trapas

Na HBO konečně začal seriál Režim (The Regime), očekávaný hlavně pro Kate Winslet v čele. Mnohé první recenze bohužel na politické satiře odehrávající se ve fiktivní středoevropské zemičce nenechávají nit suchou. Do mírného metakritického nadprůměru výsledek táhne výhradně výkon milované herečky, vše ostatní budí rozčarování. Měli jsme příležitost zhlédnout všech šest epizod, jedná se tedy opravdu o takové zklamání?

2. Kosmonaut z Čech je film ztracený ve vesmíru. Obraz naší země v něm nehledejte
    Recenze2. 3. 2024
    Kosmonaut z Čech je film ztracený ve vesmíru. Obraz naší země v něm nehledejte

Na Kosmonauta z Čech (Spaceman) jsme byli jistě nemálo zvědaví, den po uvedení na Netflixu to s ním však nevypadá nejlépe. Metakritické přijetí kleslo pod polovinu pozitivních recenzí, procentuální hodnocení na databázích osciluje mezi pětkou a šestkou. Bez velkého napínání lze prozradit, že ke stejnému číslu dojde i tato recenze, ale čísla nejsou vše. Tahle adaptace americké předlohy původem českého spisovatele Jaroslava Kalfaře skutečně naplňuje přívlastek „úctyhodné selhání“, jímž ho ověnčili v zahraničí.

3. Česká Superžena překypuje otřesnými nesmysly. Mořská panna zde pojídá dortíky a šlape na hrábě
    Recenze1. 3. 2024
    Česká Superžena překypuje otřesnými nesmysly. Mořská panna zde pojídá dortíky a šlape na hrábě

Superžena se prezentuje jako „romantický film o hledání sama sebe“ a s tímto tvrzením nejde nesouhlasit – film se opravdu vehementně hledá, bohužel se však během (naštěstí střídmé) 85minutové stopáže ani náhodou nenajde. Jde o dosud nejambicióznější, nejumělečtější a také nejděsivější projekt Evy Toulové, jež se navzdory svému mládí stala postrachem filmových recenzentů.

4. Druhá Duna je monumentálním sci-fi opusem. K mistrovskému dílu jí ale krůček chybí
    Recenze28. 2. 2024
    Druhá Duna je monumentálním sci-fi opusem. K mistrovskému dílu jí ale krůček chybí

Na žádný snímek nebyl v poslední měsících a možná i letech upřen zrak s takovými očekáváními jako na druhou Dunu (Dune: Part Two). Adaptace velebené sci-fi ságy od Franka Herberta si získala přízeň čtenářů knihy i tradičních diváků už výtečným prvním dílem, druhé části ovšem předchází naprosto extatické zahraniční recenze a příslib komerčního spasitele, jenž po dlouhých týdnech sucha naplní kina a utrží stamiliony. Sequel Duny (Dune) je zkrátka takřka předurčen k tomu, aby se stal kinoudálostí a největším diváckým hitem Denise Villeneuvea. Jenže tak jednoduché to snímek u diváků mít asi nebude.

5. Napjatě očekávaný Šógun válí. Mládeži nepřístupné intrikaření i lekce dějepisu strhnou
    Recenze28. 2. 2024
    Napjatě očekávaný Šógun válí. Mládeži nepřístupné intrikaření i lekce dějepisu strhnou

Je libo Hru o trůny v historických kulisách feudálního Japonska? Na Disney+ vyšly první dvě epizody výpravné desetidílné série Šógun (Shōgun) na motivy románu Jamese Clavella, jenž líčí poslední roky krvavého období Sengoku v pozměněné dramatizované formě. Anglický protagonista John Blackthorne (Cosmo Jarvis), jehož inspirací byl mořeplavec a pozdější samuraj William Adams, připluje roku 1600 ve zuboženém vraku k břehům Japonska. Špinavý „barbar“ vnese mezi tamní znesvářené vladaře, jimž portugalští misionáři přiváží katolickou víru, dosud utajovanou pravdu o imperiálním rozdělení známého světa. Blackthorne se stává klíčovou figurou mocenské partie, v níž se rychle sloučí s váženým lordem Yoshii Toranagou (Hiroyuki Sanada), proti kterému se chystá politické spiknutí.

6. Druhé Dobré ráno, Brno! není jen pro Moravany. Komediální seriál skončil v nejlepší formě
    Recenze27. 2. 2024
    Druhé Dobré ráno, Brno! není jen pro Moravany. Komediální seriál skončil v nejlepší formě

Osmým dílem v pondělí skončila druhá řada komediálního seriálu Dobré ráno, Brno!, jenž se točí kolem svérázného štábu ranního pořadu brněnského studia České televize. Tvůrci v čele s Janem Prušinovským tentokrát přesouvají svou pozornost od satirického pohledu na zákulisní fungování veřejnoprávního molochu k soukromým životům hlavních postav. Daří se jim tak bez prohlubování příkopů uvěřitelně vykreslit generační střet a zároveň nerezignovat na kousavý humor ani brněnský genius loci.

7. Avatar: Legenda o Aangovi svou předlohu miluje. Replikovat ji ale zvládá jen s odřenýma ušima
    Recenze26. 2. 2024
    Avatar: Legenda o Aangovi svou předlohu miluje. Replikovat ji ale zvládá jen s odřenýma ušima

Avatar: Legenda o Aangovi (Avatar: The Last Airbender) je pravděpodobně nejvlivnější americký dětský animovaný seriál tohoto století a modla tamních mladších mileniálů i starší generace Z, jejichž dětství po své premiéře v roce 2005 ovládl. Prakticky žádné televizní fantasy se od té doby nevyhnulo srovnání. Jeho vstup na velká plátna však zabrzdil M. Night Shyamalan svou dnes již notoricky příšernou celovečerní adaptací z roku 2010. Příběh o malém spasiteli skončil u ledu na skoro patnáct let, než se vrátil v podobě hraného seriálu Netflixu. Kdybyste se nyní, necelý týden po premiéře, podívali na různé databáze, našli byste hodnocení odpovídající skromné spokojenosti. Pokud byste navštívili sociální sítě a poslechli si názory početného fandomu předlohy, dozvěděli byste se něco o válečném zločinu proti lidskosti, jímž má tento seriál být.

8. Matka v trapu ukazuje životní krizi, která nebolí. Jenže happy end si je třeba zasloužit
    Recenze23. 2. 2024
    Matka v trapu ukazuje životní krizi, která nebolí. Jenže happy end si je třeba zasloužit

Nová česká rodinná komedie Matka v trapu nabízí další komedii ze života, která nám chce se smířlivým nadhledem ukázat, jak se dá vyrovnat s životními trápeními. Není to nemožné, jako bezprostřední srovnání se nabízí americké Zimní prázdniny uvedené v našich kinech ve stejný den. Námětem velmi banální film o povědomých životních útrapách, který táhnou skvělí herci a silná režie i přes občasné zašustění papírem. Při zhlédnutí českého snímku můžeme jen tápat, proč je pro nás něco takového zdánlivě nedosažitelné.

9. Einstein a bomba se snaží vypořádat s odkazem slavného fyzika. Bojí se ale ostrých hran
    Recenze23. 2. 2024
    Einstein a bomba se snaží vypořádat s odkazem slavného fyzika. Bojí se ale ostrých hran

Einstein a bomba (Einstein and the Bomb) je britský snímek uvedený čerstvě na Netflixu, jenž ve své hodině a čtvrt dramatizuje myšlenky Alberta Einsteina a z pohledu na marketing je jasné, že doufá v získání pozornosti hlavně příznivců megaúspěšného Oppenheimera. Drtivou většinu skromné stopáže sledujeme irského herce Aidana McArdlea, jak v poměrně dobře technicky ošetřených scénách přehrává stylizované momenty z fyzikova života s péčí fikčního dramatu. Svou strukturou, užitím vysvětlujících mezititulků i autentických záběrů a absentujícím tradičním dějovým obloukem ale výsledek evokuje víc dokument.

10. Hlasy mrtvých nudí kvůli základním chybám. Hvězda Zaklínače tápe v šablonovitém hororu
    Recenze22. 2. 2024
    Hlasy mrtvých nudí kvůli základním chybám. Hvězda Zaklínače tápe v šablonovitém hororu

Zatímco o některých hororech díky jejich námětu či silné propagaci slyšíme měsíce dopředu (zdravíme úspěšného producenta Jasona Bluma), jiné proplouvají pod radarem a buď se z nich stanou nečekané hity, nebo upadnou v zapomnění stejně rychle, jako se vynořily. Novinka Hlasy mrtvých (Baghead), v níž chtěla svou celovečerní kariéru nakopnout Freya Allan ze Zaklínače, pak bude patřit do té druhé kategorie. Nenabízí totiž nic, co byste v žánrových vodách dosud neviděli.

11. Zimní prázdniny jsou strhující hořkosladkou podívanou. Ukazují uhrančivou krásu jednoduchosti
    Recenze22. 2. 2024
    Zimní prázdniny jsou strhující hořkosladkou podívanou. Ukazují uhrančivou krásu jednoduchosti

Právě ve chvíli, kdy vstupují Zimní prázdniny (The Holdovers) do českých kin, se mírně vyrovnává jazýček vah u oscarových predikcí. Poslední měsíce platilo, že jasným kandidátem na zlatou sošku za nejlepší mužský herecký výkon je Cillian Murphy z Oppenheimera. Jakmile se ale sezóna udílení cen skutečně rozjela, začal stoupat prospekt oscarového vítěze Paula Giamattiho. V tuto chvíli se podle překvapených komentátorů zdá, že má Giamatti možná dokonce trochu navrch, i když rozhodnuto zdaleka není. Podívejme se tedy, jestli je všechen ten povyk na místě.

12. Válka policajtů ukazuje odpudivé slovenské devadesátky pomocí vražd, borovičky a Rytmuse
    Recenze21. 2. 2024
    Válka policajtů ukazuje odpudivé slovenské devadesátky pomocí vražd, borovičky a Rytmuse

Necelý měsíc po slovenské premiéře se Válka policajtů dostává i do našich kin. Velkolepé uvedení snímku na košickém stadionu zhlédly čtyři tisícovky diváků a divaček, dosud na film ve slovenských kinech vyrazilo přes sto tisíc lidí. Dočká se podobná kriminálka podobné popularity i u nás? Našlápnuto nemá špatně.

13. Manželé Stodolovi nabízí portrét absolutního zla. Je to málo, nebo naopak moc?
    Recenze17. 2. 2024
    Manželé Stodolovi nabízí portrét absolutního zla. Je to málo, nebo naopak moc?

Snímek Manželé Stodolovi přišel jakoby odnikud – málokdo ho vyhlížel, málokdo o něm vlastně věděl. Přesto je jasné, že má značný potenciál, vždyť naše fascinace sériovými vrahy a jejich životy nemá dno. Před režisérem Petrem Hátlem se také tyčilo mnoho překážek, mnoho slepých uliček. Některým se úspěšně vyhnul, jiným ne.

14. Filmový životopis Bob Marley: One Love neoslní ani největší fanoušky geniálního hudebníka
    Recenze16. 2. 2024
    Filmový životopis Bob Marley: One Love neoslní ani největší fanoušky geniálního hudebníka

Jamajský zpěvák a neúnavný rastafariánský bojovník za lásku a smír Bob Marley, jehož desku Exodus jmenoval časopis Time nejlepším albem 20. století, se třiačtyřicet let po své předčasné smrti dočkal vlastního hollywoodského životopisu. V kinech uváděný snímek Bob Marley: One Love s Kingsley Ben-Adirem (Peaky Blinders) však nedělá nic proto, aby svou existenci jakkoli ospravedlnil. Unyle předhazuje drobky z hudebníkova pozdního života a 100 minut tápe mezi několika silnými tématy, z nichž ukusuje ještě jalověji než Bohemian Rhapsody.

15. Sucho Bohdana Slámy přemítá, co po sobě necháme. Je lepší změnit názor, nebo bojovat s okolím?
    Recenze16. 2. 2024
    Sucho Bohdana Slámy přemítá, co po sobě necháme. Je lepší změnit názor, nebo bojovat s okolím?

Bohdan Sláma je držitelem pěti Českých lvů a jedním z nejrespektovanějších režisérů posledních dvou dekád. Snímkem Sucho se vrací do prostředí českého (v tomto případě přesněji jihomoravského) venkova, který hrál podstatnou roli už v předchozích Slámových filmech jako Divoké včely (2001), Štěstí (2005) nebo Venkovský učitel (2008). A to s velmi aktuálním tématem.