Články

Recenze

1. Temnému případu přibývá silná konkurence. Tokyo Vice v druhé řadě udržuje famózní laťku
    Recenze9. 2. 2024
    Temnému případu přibývá silná konkurence. Tokyo Vice v druhé řadě udržuje famózní laťku

Na HBO Max stále trenduje mrazivý Temný případ (True Detective) s Jodie Foster, ale pozornost byste pomalu měli obracet na skvělý a dosud spíš přehlížený seriál Tokyo Vice. Kriminální sonda do zločineckých i investigativních praktik japonské metropole, v níž americký novinář Adelstein (Ansel Elgort) koncem 90. let nahání mocného gangstera s pomocí neúplatného detektiva Katagiriho (Ken Watanabe), právě vstupuje do druhé desetidílné sezóny. Úvodní dvě epizody, jež budou nové díly následovat vždy s týdenním rozestupem, volně navazují na závěr první řady a do zajímavě rozloženého katalogu postav zapouští střety zájmů a dosud neprobádané motivace.

2. Franta mimozemšťan moc chlastá. Bláznivá česká novinka ale překvapivě obstojí
    Recenze9. 2. 2024
    Franta mimozemšťan moc chlastá. Bláznivá česká novinka ale překvapivě obstojí

V malebné jihomoravské vesnici Houňovice, kde lidé ukradnou a do šrotu prodají i vesmírný koráb, se odehrává rozverná komediální novinka režiséra Rudolfa Havlíka Franta mimozemšťan. Vesmírný objekt a jeho chapadlatý parazit měli tu smůlu, že ztroskotali zrovna v regionu, jehož občané jen zřídka vystřízliví a po letité koronavirové praxi mají odměřený přístup k fantastickým konspiracím, i když jsou náhodou pravdivé. Za hostitele si marťan vybere místního dobráka a pijana Frantu (Jakub Prachař), v jehož alkoholem nasáklém těle pátrá po chybějící součástce nutné ke kvantovému skoku do mezihvězdného prostoru. A přestože koncept nevyhnutelně trpí nedomyšleností, povídkovým formátem roztaženým na celovečerák i sluníčkovým provedením, kdy tvůrci zjevně odjeli na Moravu především za zábavou, výsledek je v mnoha ohledech snesitelný a ojedinělý.

3. Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže
    Recenze8. 2. 2024
    Zóna zájmu je děsivým zobrazením Osvětimi právě proto, že z ní nic neukáže

Zóna zájmu (The Zone of Interest) si vypěstovala pozici „toho jednoho“ artového filmu ze sezóny 2023, který je třeba vyhlížet. Vždyť si odnesla jednu z hlavních cen z Cannes a pyšní se pěti nominacemi na Oscara, což u filmu tohoto ražení není běžné. Britský režisér Jonathan Glazer ale uhranul svět už před deseti lety svým vysoce stylizovaným hororem Pod kůží (Under the Skin), v němž Scarlett Johansson coby mimozemšťanka požírá sexuchtivé muže. Jeho další krok se vyhlížel s napětím, tím spíš, jak dlouho se na něj čekalo. Stal se jím intenzivní náhled do života rodiny velitele Osvětimi Rudolfa Hösse, která si, jen tenkou zdí oddělená od pekla, buduje svůj soukromý ráj.

4. Pan a paní Smithovi se vrací v plné parádě. Svůj námět využívají lépe než oblíbený film
    Recenze6. 2. 2024
    Pan a paní Smithovi se vrací v plné parádě. Svůj námět využívají lépe než oblíbený film

Do života nájemných zabijáků Mr. & Mrs. Smith jsme měli příležitost nahlédnout předně v roce 2005, kdy je ztvárnili Brad Pitt a Angelina Jolie. Ze seriálu z 90. let si tato adaptace prakticky nic nebrala. Nový počin Amazonu našel způsob, jak celou tradici propojit: John a Jane Smithovi se stávají univerzálním titulem, který dostávají všechny páry, jež pracují pro specifickou tajnou agenturu. V nové verzi sledujeme tentokrát populárního Donalda Glovera a neokoukanou Mayu Erskine. Je to skvělá podívaná.

5. Zalez do spacáku sází na atmosféru letních prázdnin. Doplácí na klasické primácké neduhy
    Recenze5. 2. 2024
    Zalez do spacáku sází na atmosféru letních prázdnin. Doplácí na klasické primácké neduhy

Zdá se, že si tuzemské televize usmyslely, že zimní čas je ideální k tomu, aby nás ve velkém zásobovaly letními seriály plnými slunce a vody. Asi aby nám byla menší zima. Jenže zatímco seriály Na vlnách Jadranu a Policie Hvar nás zavedly až do Chorvatska, novinka televize Prima Zalez do spacáku, která startuje v pondělí večer, si vystačí jen s letním kempem u řeky Ohře. Její pokusy přenést na nás prosluněnou atmosféru jsou ale možná ještě krkolomnější než u zmiňovaných kolegů.

6. Jeden život o Nicholasi Wintonovi je neokázalá pocta neokázalému hrdinovi. Hopkins mu dává nový rozměr
    Recenze2. 2. 2024
    Jeden život o Nicholasi Wintonovi je neokázalá pocta neokázalému hrdinovi. Hopkins mu dává nový rozměr

Na Jeden život (One Life) jsme byli notně zvědaví. K činu Nicholase Wintona a jeho kolektivu, který zachránil z Československa přes šest stovek především židovských dětí, přilnuli Češi ještě víc než Britové. Přesto panoval strach, že nás čeká dobře míněné, ale fádní válečné drama, v němž budeme maximálně vyhlížet české repliky a lokace. To se nakonec neděje. Filmařům se podařilo najít důvod, proč tenhle příběh odvyprávět. A není jím jen to, že hlavní roli v půlce stopáže ztvárňuje Anthony Hopkins.

7. Dánský Polibek klame jménem. Jde o film plný slabosti, bezradnosti a krutosti
    Recenze2. 2. 2024
    Dánský Polibek klame jménem. Jde o film plný slabosti, bezradnosti a krutosti

Soucit se jeví být chvályhodnou vlastností, může být ale také projevem slabosti a zbabělosti. Dánské drama Polibek (Kysset) se možná tváří jako typický slaďák, ve skutečnosti jde však o tíživou charakterovou studii, které není vždy příjemné být svědkem.

8. Argylle: Tajný agent chce být špionážní hříčkou. Svými zvraty vás buď pobaví, nebo příšerně otráví
    Recenze1. 2. 2024
    Argylle: Tajný agent chce být špionážní hříčkou. Svými zvraty vás buď pobaví, nebo příšerně otráví

Režisér Matthew Vaughn patří mezi nejvýraznější britské tvůrce své generace, který nejen že produkčně zaštítil počátky Guye Ritchieho, ale poté sám proslul podobně drzými, dravými a nekompromisními hrátkami s různými žánry. Jeho Hvězdný prach (Stardust), brutální komiksovka Kick-Ass či první díl Kingsmanů (Kingsman: The Secret Service) už patří mezi malé kultovky. Ani jeho novinka Argylle: Tajný agent (Argylle) nešetří žánrovou nápaditostí, snahou o styl a skvělým obsazením. Už teď je ale jasné, že i Vaughnovi skalní fanoušci asi budou hledat k jeho novince cestu velmi složitě.

9. Svede Wednesday Hobita? Jenna Ortega jako Premiantka bourá tabu, bohužel však směšně
    Recenze1. 2. 2024
    Svede Wednesday Hobita? Jenna Ortega jako Premiantka bourá tabu, bohužel však směšně

Jen týden po uvedení za oceánem vstupuje do českých kin Premiantka (Miller’s Girl). Plakát vypadá jako vytvořený umělou inteligencí, trailer zase vyzrazuje několik důležitých příběhových zákrut. Hlavním lákadlem zůstává herecké obsazení, jemuž vévodí jedna z nejzářivějších mladých hvězd Jenna Ortega, známá především díky seriálové Wednesday. Sekunduje jí zkušený Martin Freeman neboli Bilbo z hobití trilogie. Ale ačkoli se oba evidentně snaží, rozklížený scénář jim neustále podkopává nohy.

10. Ničivé zemětřesení a pokusy na lidech. Lovci z konce světa jsou typická korejská šílenost
    Recenze31. 1. 2024
    Ničivé zemětřesení a pokusy na lidech. Lovci z konce světa jsou typická korejská šílenost

Jižní Korea není pouze domovem filmového Parazita (Parasite) a seriálové Hry na oliheň (Squid Game). Každoročně tam na zápraží Kimových raket vzniká kupa béčkových postapokalyptických experimentů s celkem nuznými triky, zato s neskrývaným elánem a vůlí předčit šílenost hollywoodských béček. Lovci z konce světa (Badland Hunters), kteří momentálně dominují Netflixu, jsou tamní esenciální žánrovkou. Ničivé zemětřesení, které by jinde vystačilo na atraktivní katastrofický děj, je pouhou záminkou k dystopickému vyprávění o šíleném doktorovi, nehumánních pokusech a hrstce odvážných hrdinů, jejichž vůdce se okamžitě řadí k nejtvrdším a také nejležérnějším akčním mlátičkám.

11. Nová klasika od tvůrců Nedotknutelných? U Těžkého roku se zasmějete, v hlavě ale neutkví
    Recenze29. 1. 2024
    Nová klasika od tvůrců Nedotknutelných? U Těžkého roku se zasmějete, v hlavě ale neutkví

Je to 13 let, co se režijní dvojice Eric Toledano a Olivier Nakache navždy zapsala do diváckých srdcí novodobou francouzskou klasikou Nedoknutelní (Intouchables), v níž dokázala i s vážnými tématy pracovat citlivým a divácky hřejivým způsobem. Od té doby se pak logicky čeká, zda režiséři zvládnou svůj největší úspěch zopakovat. U jejich novinky Těžký rok (Une année difficile) se to pravděpodobně nestane, zabavit diváka ale umí film i tak.

12. Vládcové nebes připomenou válečné klasiky. Do nejvyšších oblak ale nevzlétli
    Recenze28. 1. 2024
    Vládcové nebes připomenou válečné klasiky. Do nejvyšších oblak ale nevzlétli

Příznivci kultovních válečných seriálů Bratrstvo neohrožených (Band of Brothers) a Pacifik (The Pacific) se tento pátek konečně dočkali. Na streamovací platformě Apple TV+ měl premiéru dlouho připravovaný a natáčený „duchovní“ nástupce těchto dvou počinů od stejného producentského i tvůrčího týmu v čele se Stevenem Spielbergem a Tomem Hanksem. Velkorozpočtová minisérie Vládcové nebes (Masters of the Air) nám ukáže druhou světovou válku z pohledu posádky bombardérů a od svých předchůdců se značně odlišuje.

13. Reacher ve druhé sérii roztahuje křídla. Jedna chyba mu stojí v cestě k absolutnímu vítězství
    Recenze27. 1. 2024
    Reacher ve druhé sérii roztahuje křídla. Jedna chyba mu stojí v cestě k absolutnímu vítězství

První série byla téměř zjevení. Vzácný příklad adaptace, která se úzce, a přitom v rozumných mezích drží předlohy, respektuje její nejdůležitější dějové i charakterové pilíře a současně jde s dobou, takže se nebojí příběh citlivě updatovat (první díl knižní předlohy vyšel v roce 1997, přičemž seriál byl zasazený do současnosti, takže bylo třeba přidat mobily a podobně). Zatímco první řada vycházela z první knihy, druhá skáče a volí až jedenáctou v pořadí, která v češtině nese název Volný pád.

14. Zlo si umí počkat i přinést originální horor. Atmosférický film zaujme plíživou apokalypsou
    Recenze27. 1. 2024
    Zlo si umí počkat i přinést originální horor. Atmosférický film zaujme plíživou apokalypsou

V rámci festivalu Kinomixér, který je určen všem příznivcům hororu, sci-fi či fantasy, můžete tento víkend v pražském Bio Oko mimo jiné zhlédnout nenápadný argentinský horor Zlo si umí počkat (Cuando acecha la maldad). Ten loni zabodoval na mnoha zahraničních žánrových festivalech a mohl by mít potenciál stát se malým hororovým kultem. Způsob, jakým tu tvůrci pracují s tématy posednutí či příchodem ďábla, k tomu vlastně i vybízí.

15. Láďu si zamilujete, i když je sériový vrah. Metoda Markovič: Hojer dokáže vtáhnout i děsit
    Recenze25. 1. 2024
    Láďu si zamilujete, i když je sériový vrah. Metoda Markovič: Hojer dokáže vtáhnout i děsit

Metoda Markovič: Hojer je šestidílný a téměř šestihodinový seriál Voya, jehož první díl uvidíte na této streamovací platformě už zítra. My měli příležitost zhlédnout celou sérii na motivy vražd z 80. let a s radostí můžeme poznamenat, že režisér Pavel Soukup a scenárista Jaroslav Hruška odvedli hodně slušnou práci. Občas se trochu zapomenou ve svých ambicích, jinak ale jejich převyprávění příběhu skutečného československého sériového vraha Ladislava Hojera a hlavně vyšetřovatele Jiřího Markoviče rozhodně má co nabídnout.