Filmy Gympl a Vejška patří mezi nejznámější filmy Tomáše Vorla z tohoto tisíciletí, v nichž dokázal divácky atraktivně zkombinovat svůj osobitý styl a smysl pro humor s teenagerskými komediemi a školním prostředím. Filmem Džob nyní hodlá tuto svou trilogii nečekaně uzavřít. Znovu se tak vrací k dvojici kamarádů z gymplu Petrovi (Tomáš Vorel ml.) a Michalovi (Jiří Mádl), kteří už mají své rodiny a žijí zdánlivě zcela odlišné životy. Pořád je ovšem spojuje láska ke graffiti. Podaří se Vorlovi i bez školního prostředí znovu zopakovat úspěšnou formuli a správně převést mladé hrdiny do dospěláckého světa?
Jeden z nejočekávanějších filmů roku nám představí režijní jistota Agniezska Holland, která se ve svém novém historickém dramatu snaží zachytit stále poměrně tajemný život literární ikony Franze Kafky. Polská režisérka opět spojila síly s producentkou Šárkou Cimbalovou a scenáristou Markem Epsteinem, aby se pokusila zvěčnit skutečnou osobnost ikonického autora. Projekt by měl zachytit spisovatelův život jako mozaiku – od narození v Praze až po smrt po konci první světové války. V hlavní roli se představí německý herec Idan Weiss, překladatelku a Kafkovu přítelkyni Milenu Jesenskou ztvární Jenovéfa Boková. Holland pak už s Šarlatánem a Hořícím keřem prokázala, že u nás dokáže natáčet snímky světového formátu. Očekávání jsou proto nemalá.
Z natáčení filmu Franz. | Michal Ureš/Marlene Film Production
30 let poté, co se Aňa Geislerová svezla v památné Jízdě, se vrací k žánru road movie, i když zřejmě v poněkud intimnějším podání. Ve snímku Karavan ztvární ženu, která projíždí se svým mentálně postiženým synem italským venkovem a snaží se vzepřít svému životnímu údělu. Námět láká na silné téma mateřského pouta i těžké životní situace, režii si pak vzala na starost debutující Zuzany Kirchnerové. Ta vyhrála se svým studentským filmem Bába před lety ocenění Cinéfondation na filmovém festivalu v Cannes, což by jí mělo zajistit automatické uvedení jejího celovečerního debutu na prestižním festivalu. I letos by se tak měl český film minimálně jednou podívat do světa.
Režijní talent Tomáš Pavlíček si stačil vydobýt pozici osobitého tvůrce s citem pro skvěle napsané a civilní postavy a realistické dialogy. Za svůj film Přišla v noci si ostatně došel pro Českého lva za režii. Na tento úspěch nyní bude chtít navázat rodinným filmem Můry, který natáčí ve spolupráci s Kateřinou Karhánkovou. Příběh pojednává o dvanáctileté dívce a jejím mladším bráškovi, kteří si chtějí užít, že jsou poprvé přes víkend sami doma. Jenže jejich pohodu naruší nezvaní hosté, z nichž každý se něčeho bojí. Dokonce i Bubák, kterého má malý brácha pod postelí.
Už za pár dní si přijdou na své fanoušci nekorektního humoru a všeobecné nezřízených podívaných. Martin Pohl alias Řeznik přichází s dalším pořádně sprostým a ze řetězu utrženým dílem, v němž budeme sledovat příběh vystudovaného Marka, který je policií donucen navázat vztah s rodinkou fanouškům známého Grundzy, která v sousedním bytě vaří pervitin. Hrdina se ovšem s dealerem a jeho syny skamarádí, spojí své ekonomické know-how s jejich znalostmi ulice a vytvoří mnohem víc profitující byznys. To je ovšem samozřejmě dostane do hledáčku policie, konkurence a vrhne je to do řady extrémních situací, jež prověří hranici vašeho humoru. V naší recenzi se ale dozvíte, že vás čeká i jedna z nejzábavnějších a nejodvážnějších českých komedií posledních let.
Zajímavě znějící dobrodružný rodinný film nás zavede do druhé světové války do zasněžených Krkonoš, kde se skupinka dětí snaží zachránit a ukrýt sestřeleného francouzského pilota. Pomáhají si principem tiché pošty, kdy zraněného vojáka nenápadně přesouvají z jedné horské vesnice do druhé, aby ho následně mohli hlavní hrdinové přesunout do desítky kilometrů vzdálené nemocnice. Musí si ale dávat pozor nejen na okupační armádu, ale také na všudypřítomné udavače, a zároveň ustát nepředvídatelné přírodní podmínky. Mix rodinného filmu a válečného dramatu slibuje zatím z upoutávky velmi slibnou podívanou.
Jestli bychom měli jmenovat jasného kandidáta na nejnavštěvovanější český film tohoto roku, musí se říct jedině Vyšehrad Dvje. Fotbalový uragán Lavi ostatně už toto ocenění ukořistil se svým prvním filmem, jenž vtrhl do kin před třemi lety a nabídl nespoutanou a správně ujetou komediální jízdu, plnou hlášek či hodně sprostého a drsného humoru. Dvojka má podle trailerů ještě razantně přitvrdit a Lavi s tváří Jakuba Štáfka se v ní vydá jak na zahraniční štaci, tak s ním okusíme i vesnický fotbal. I když všichni víme, že o kopání do míče tu zase půjde až na posledním místě. Tohle zkrátka opět bude hlavně uragán sprosťáren a tělních tekutin, na který se diváci pohrnou ve velkém. A snad to bude minimálně stejně pohodová jednohubka jako v případě prvního dílu.
Velký komerční potenciál má jistě také již za pár dní startující Zlatovláska. Nová verze legendární pohádky nám nabídne podle upoutávek modernější pojetí, v němž se sice panoš Jiřík znovu vydá hledat pro svého krále překrásnou Zlatovlásku, příběh ale čeká řada obměn, větší prostor dostanou mluvící zvířátka i akčnější pasáže. Nechybět nebude ani Petr Štěpánek z televizní pohádky, jenž se tentokrát chopil role krále a otce Zlatovlásky. Upoutávkám nechybí drajv, správná pohádková atmosféra i pocit dobrodružné podívané pro celou rodinu. Snad ji od režiséra Jana Těšitele a scenáristky Lucie Konášové (Anděl Páně) dostaneme i v kinech.