Albin Robeling: Nejlepší filmy a seriály

6.5

Albin Robeling: Filmy a seriály

  • White Tie and Tails
    White Tie and Tails (1946)
    FilmRole: Waiter (uncredited)
    75%
    1
  • Ulička přízraků
    Ulička přízraků (1947)
    Film
    Osobitost filmu hollywoodského veterána Edmunda Gouldinga spočívá v prostředí, do něhož je situován – cirkus. Protagonistou a strůjcem noirového zla je falešný mentalista, který získaným trikem ovládá vystoupení se čtením myšlenek a postupně si tak buduje renomé. Záhy se stává mistrem ve svém oboru a dostává se mezi společenskou elitu v Chicagu. Briskní manipulátor spřádá intriky a těží ze slepé důvěry bohaté smetánky, kterou svými lžemi ovládá a okrádá. Netradiční aspekt do filmu vnáší také obsazení hollywoodského milovníka Tyrona Powera proti jeho typu do role amorálního podvodníka. Nihilistický tón filmu vychází ze stejnojmenné literární předlohy amerického spisovatele Williama Lindsaye Greshama, jehož dílo se u noirových fanoušků těší velké oblibě. (Noir Film Festival)
    73%
    Osobitost filmu hollywoodského veterána Edmunda Gouldinga spočívá v prostředí, do něhož je situován – cirkus. Protagonistou a strůjcem noirového zla je falešný mentalista, který získaným trikem ovládá vystoupení se čtením myšlenek a postupně si tak buduje renomé. Záhy se stává mistrem ve svém oboru a dostává se mezi společenskou elitu v Chicagu. Briskní manipulátor spřádá intriky a těží ze slepé důvěry bohaté smetánky, kterou svými lžemi ovládá a okrádá. Netradiční aspekt do filmu vnáší také obsazení hollywoodského milovníka Tyrona Powera proti jeho typu do role amorálního podvodníka. Nihilistický tón filmu vychází ze stejnojmenné literární předlohy amerického spisovatele Williama Lindsaye Greshama, jehož dílo se u noirových fanoušků těší velké oblibě. (Noir Film Festival)
    2
  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    FilmRole: Cook (uncredited)
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    3
  • They Won't Believe Me
    They Won't Believe Me (1947)
    Film
    70%
    4
  • I katové umírají!
    I katové umírají! (1943)
    Film
    Vídeňský rodák Fritz Lang byl spolu se svou ženou a scenáristkou jeho filmů Theou von Harbou jednou z vůdčích postav německé meziválečné kinematografie. Některé z jeho filmů, především monumentální eposy Metropolis (Metropolis, 1927) a Nibelungové (Die Nibelungen: Siegfrieds Tod, Kriemhilds Rache, 1924), vyhovovaly svou koncepcí nacistické straně. Lang však nepatřil mezi stoupence této ideologie, což dokázal snímkem Závěť doktora Mabuse (Das Testament des Dr. Mabuse, 1933), když vložil autentické výroky nacistických pohlavárů do úst hlavní postavy šíleného zločince.
    Paralela mezi vývojem v Německu a vyzněním tohoto snímku byla tak zjevná, že byl v Německu ihned po premiéře zakázán. Lang však překvapivě nebyl nacisty perzekvován, naopak mu říšský ministr propagandy Josef Goebbels osobně nabídl místo vedoucího činovníka německého filmového průmyslu. Lang si vzal čas na rozmyšlenou, ale ještě týž den z Německa uprchl do Francie a odtud později emigroval do USA.
    Zatímco Fritz Lang v Hollywoodu patřil k zakladatelům Protinacistické ligy, jeho tehdy již bývalá žena a členka NSDAP Thea von Harbou se aktivně zapojila do služeb nacistické propagandy. Po válce skončila v internačním táboře a k filmu se mohla vrátit až po několikaleté nucené pauze.
    Lang se stal jedním z evropských režisérů, kteří byli po vstupu Spojených států amerických do 2. světové války vybráni k natočení propagandistických filmů, přibližujících německý teror v okupované Evropě. Lang se tomuto tématu věnoval ve třech filmech - Hon na člověka (Man Hunt, 1941), I katové umírají! a Ministerstvo strachu (Ministry of Fear, 1944).
    Prostřední film této série, snímek I katové umírají!, velmi volně interpretuje útok na Reinharda Heydricha. Na scénáři spolupracoval se známým divadelníkem Bertoldem Brechtem. Autoři vědomě rezignovali na jakoukoliv historickou věrohodnost, takže místo parašutistů vyslaných z Londýna útok úspěšně provede člen domácího odboje doktor Svoboda. Tomu se podaří nacistům opakovaně uprchnout, takže i za cenu obětí několika desítek rukojmí může pokračovat v odbojové činnosti.
    Tento Langův snímek je především napínavý film noir a režisér v něm používá oblíbený motiv osamělého člověka, jenž musí čelit mnohonásobnému nebezpečí. Fritz Lang ho přizpůsobil potřebám amerického publika. Role nacistů obsadil evropskými herci, naopak kladné role českých odbojářů zastali výhradně američtí herci. To mělo zajistit jeho snadnější přijetí i jednodušší identifikaci diváků s hlavními hrdiny. Tímto krokem však ještě snížil věrohodnost filmu pro evropské publikum. Přesto je cenný nejen jako jedna z prvních uměleckých reflexí atentátu na Heydricha, ale především je hollywoodským uznáním významu československého odboje. (oficiální text distributora)

    Režie:Fritz Lang
    69%
    Vídeňský rodák Fritz Lang byl spolu se svou ženou a scenáristkou jeho filmů Theou von Harbou jednou z vůdčích postav německé meziválečné kinematografie. Některé z jeho filmů, především monumentální eposy Metropolis (Metropolis, 1927) a Nibelungové (Die Nibelungen: Siegfrieds Tod, Kriemhilds Rache, 1924), vyhovovaly svou koncepcí nacistické straně. Lang však nepatřil mezi stoupence této ideologie, což dokázal snímkem Závěť doktora Mabuse (Das Testament des Dr. Mabuse, 1933), když vložil autentické výroky nacistických pohlavárů do úst hlavní postavy šíleného zločince.
    Paralela mezi vývojem v Německu a vyzněním tohoto snímku byla tak zjevná, že byl v Německu ihned po premiéře zakázán. Lang však překvapivě nebyl nacisty perzekvován, naopak mu říšský ministr propagandy Josef Goebbels osobně nabídl místo vedoucího činovníka německého filmového průmyslu. Lang si vzal čas na rozmyšlenou, ale ještě týž den z Německa uprchl do Francie a odtud později emigroval do USA.
    Zatímco Fritz Lang v Hollywoodu patřil k zakladatelům Protinacistické ligy, jeho tehdy již bývalá žena a členka NSDAP Thea von Harbou se aktivně zapojila do služeb nacistické propagandy. Po válce skončila v internačním táboře a k filmu se mohla vrátit až po několikaleté nucené pauze.
    Lang se stal jedním z evropských režisérů, kteří byli po vstupu Spojených států amerických do 2. světové války vybráni k natočení propagandistických filmů, přibližujících německý teror v okupované Evropě. Lang se tomuto tématu věnoval ve třech filmech - Hon na člověka (Man Hunt, 1941), I katové umírají! a Ministerstvo strachu (Ministry of Fear, 1944).
    Prostřední film této série, snímek I katové umírají!, velmi volně interpretuje útok na Reinharda Heydricha. Na scénáři spolupracoval se známým divadelníkem Bertoldem Brechtem. Autoři vědomě rezignovali na jakoukoliv historickou věrohodnost, takže místo parašutistů vyslaných z Londýna útok úspěšně provede člen domácího odboje doktor Svoboda. Tomu se podaří nacistům opakovaně uprchnout, takže i za cenu obětí několika desítek rukojmí může pokračovat v odbojové činnosti.
    Tento Langův snímek je především napínavý film noir a režisér v něm používá oblíbený motiv osamělého člověka, jenž musí čelit mnohonásobnému nebezpečí. Fritz Lang ho přizpůsobil potřebám amerického publika. Role nacistů obsadil evropskými herci, naopak kladné role českých odbojářů zastali výhradně američtí herci. To mělo zajistit jeho snadnější přijetí i jednodušší identifikaci diváků s hlavními hrdiny. Tímto krokem však ještě snížil věrohodnost filmu pro evropské publikum. Přesto je cenný nejen jako jedna z prvních uměleckých reflexí atentátu na Heydricha, ale především je hollywoodským uznáním významu československého odboje. (oficiální text distributora)

    Režie:Fritz Lang
    5
  • Invitation
    Invitation (1952)
    Film
    69%
    6
  • Liška pouště
    Liška pouště (1951)
    Film
    67%
    7
  • Accused, The
    Accused, The (1949)
    FilmRole: Waiter (uncredited)
    67%
    8
  • The Lovable Cheat
    The Lovable Cheat (1949)
    Film
    66%
    9
  • Meet Danny Wilson
    Meet Danny Wilson (1952)
    Film
    63%
    10
  • The Searching Wind
    The Searching Wind (1946)
    Film
    Alex Hazen, rozený diplomat, se v Evropě 20. a 30. let 20. století jen nerad přiklání na jednu stranu. Cassie Bowmanová by si přála, aby byl rozhodnější, a opouští ho v Římě právě v době, kdy se k moci dostává Mussolini. Tam se Alex ožení s Emily, dcerou vydavatele novin, který zaměstná Cassie ve své pařížské pobočce – těsně předtím, než odejde z aktivního vedení listu. Alexův a Emilyin syn Sam, který se nedávno vrátil z aktivní služby ve druhé světové válce, se celou pravdu dozví jedné noci ve Washingtonu, když Emily pozve Cassie na večeři. I Sam má co vyprávět.
    Žánry:DramaVálečný
    62%
    Alex Hazen, rozený diplomat, se v Evropě 20. a 30. let 20. století jen nerad přiklání na jednu stranu. Cassie Bowmanová by si přála, aby byl rozhodnější, a opouští ho v Římě právě v době, kdy se k moci dostává Mussolini. Tam se Alex ožení s Emily, dcerou vydavatele novin, který zaměstná Cassie ve své pařížské pobočce – těsně předtím, než odejde z aktivního vedení listu. Alexův a Emilyin syn Sam, který se nedávno vrátil z aktivní služby ve druhé světové válce, se celou pravdu dozví jedné noci ve Washingtonu, když Emily pozve Cassie na večeři. I Sam má co vyprávět.
    Žánry:DramaVálečný
    11
  • Easy Living
    Easy Living (1949)
    FilmRole: Andre (uncredited)
    62%
    12
  • Love Nest
    Love Nest (1951)
    FilmRole: Headwaiter (Uncredited)
    Poválečné trable Jima a Connie s newyorským domem brání Jimovi v práci na jeho románu. Do domu se nastěhuje Roberta, bývalá členka WAC z Jimových vojenských dob, což dále rozčiluje Connie, ale těší Jimova přítele Eda. Nájemník Charley, který se ožení s nájemnicí Eadie, půjčí Jimovi peníze, aby mu pomohl udržet budovu. Tyto peníze Casanova získává od bohatých vdov.
    62%
    Poválečné trable Jima a Connie s newyorským domem brání Jimovi v práci na jeho románu. Do domu se nastěhuje Roberta, bývalá členka WAC z Jimových vojenských dob, což dále rozčiluje Connie, ale těší Jimova přítele Eda. Nájemník Charley, který se ožení s nájemnicí Eadie, půjčí Jimovi peníze, aby mu pomohl udržet budovu. Tyto peníze Casanova získává od bohatých vdov.
    13
  • The Velvet Touch
    The Velvet Touch (1948)
    Film
    61%
    14
  • Turning Point, The
    Turning Point, The (1952)
    Film
    John Conroy je zvláštní prokurátor, který dostal speciální úkol rozbít zločineckou organizaci ve velkém městě na středozápadě. Jeho vyšetřování se zaměřuje na Neila Eichelbergera a jeho zločinecký syndikát. Jeho přítel, místní novinář Jerry McKibbon, s tím souhlasí, ale má pocit, že Conroy není dost zkušený, aby tento úkol zvládl. Matt Conroy, otec Johna Conroye, který je místním policistou, se stává jeho hlavním vyšetřovatelem. McKibbon náhodou zjistí, že mají mezi sebou zrádce, který spolupracuje s Eichelbergerem.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    61%
    John Conroy je zvláštní prokurátor, který dostal speciální úkol rozbít zločineckou organizaci ve velkém městě na středozápadě. Jeho vyšetřování se zaměřuje na Neila Eichelbergera a jeho zločinecký syndikát. Jeho přítel, místní novinář Jerry McKibbon, s tím souhlasí, ale má pocit, že Conroy není dost zkušený, aby tento úkol zvládl. Matt Conroy, otec Johna Conroye, který je místním policistou, se stává jeho hlavním vyšetřovatelem. McKibbon náhodou zjistí, že mají mezi sebou zrádce, který spolupracuje s Eichelbergerem.
    Žánry:DramaKrimiFilm Noir
    15
  • You're My Everything
    You're My Everything (1949)
    FilmRole: Headwaiter (uncredited)
    V roce 1924 se bostonská prominentka Hannah Adamsová, posedlá divadlem, seznámí s hudební hvězdou Timem O'Connorem a vezme ho k sobě domů na večeři. Jedna věc vede k druhé a když Timova show pokračuje do Chicaga, nová paní O'Connorová se přidává jako neschopná členka sboru. Hollywood láká a my sledujeme hvězdnou kariéru rodiny O'Connorových v éře němého i zvukového filmu.
    Žánry:KomedieMuzikál
    60%
    V roce 1924 se bostonská prominentka Hannah Adamsová, posedlá divadlem, seznámí s hudební hvězdou Timem O'Connorem a vezme ho k sobě domů na večeři. Jedna věc vede k druhé a když Timova show pokračuje do Chicaga, nová paní O'Connorová se přidává jako neschopná členka sboru. Hollywood láká a my sledujeme hvězdnou kariéru rodiny O'Connorových v éře němého i zvukového filmu.
    Žánry:KomedieMuzikál
    16
  • The Master Race
    The Master Race (1944)
    Film
    Když spojenecké jednotky v roce 1944 osvobodí malé, válkou zničené belgické město, američtí a britští velitelé dělají vše pro to, aby pomohli válkou znaveným lidem zpět na nohy. Je třeba vyléčit duševní i fyzické rány, zorat pole a znovu postavit kostel. Ale vysoce postavený nacista, který ví, že válka je prohraná, pronikl do města a podněcuje neshody a nejednotu.
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    Když spojenecké jednotky v roce 1944 osvobodí malé, válkou zničené belgické město, američtí a britští velitelé dělají vše pro to, aby pomohli válkou znaveným lidem zpět na nohy. Je třeba vyléčit duševní i fyzické rány, zorat pole a znovu postavit kostel. Ale vysoce postavený nacista, který ví, že válka je prohraná, pronikl do města a podněcuje neshody a nejednotu.
    Žánry:DramaVálečný
    17
  • The Perfect Marriage
    The Perfect Marriage (1947)
    Film
    59%
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.