Claire Trevor, narozená 8. března 1910 v Bensonhurstu v Brooklynu v New Yorku, byla americká herečka, která se proslavila svými výraznými rolemi ve filmech noir a westernech. Jako jediné dítě krejčího Noela Wemlingera, francouzského přistěhovalce, a jeho irské manželky Benjaminy, vyrůstala v New Yorku a od roku 1923 v Larchmontu.
Počátky kariéry
Po studiích na Kolumbijské univerzitě a Americké akademii dramatických umění zahájila Trevor svou hereckou kariéru v repertoárovém divadle a krátkých filmech. V roce 1932 debutovala na Broadwayi v inscenaci Whistling in the Dark a následující rok se objevila ve hře The Party's Over. Její filmový debut přišel v roce 1933 ve snímku Jimmy and Sally. V letech 1933 až 1938 ztvárnila hlavní role ve 29 filmech.
Průlom v kariéře
V roce 1937 získala svou první nominaci na Oscara za vedlejší roli ve filmu Dead End, kde hrála po boku Humphreyho Bogarta. Hollywood si konečně všiml jejího talentu a nominoval ji na Oscara za nejlepší herečku ve vedlejší roli za její vynikající výkon jako dívky z chudinské čtvrti, kterou chudoba donutila k prostituci. Ve stejném roce účinkovala v rozhlasovém dramatu "Big Town" s Edwardem G. Robinsonem, a později se s ním a Bogartem znovu setkala ve filmu The Amazing Dr. Clitterhouse (1938).
Zlatá éra
Skutečný průlom v její kariéře však přišel s westernovou klasikou Johna Forda Stagecoach (1939), který ji skutečně proslavil a umožnil jí získat hlavní role v několika významných produkcích v následujících letech. V tomto filmu dokonce dostala hlavní billing před Johnem Waynem. Režisér John Ford ji obsadil do své první velké zvukové westernové produkce, filmu, který udělal hvězdu z Johna Waynea. Všechny její schopnosti přinést postavě komplexnost se projevily v její roli odstrčené tanečnice "Dallas", jedné z velkých raných ženských rolí. S Waynem měli elektrizující chemii a během své kariéry byli spárováni ve čtyřech filmech.
Královna filmu noir
Ve 40. letech začala Trevor vystupovat v žánru, který ji přinesl skutečnou slávu: "film noir". Začala ve velkém stylu jako vražedkyně Ruth Dillon ve filmu Street of Chance (1942) s Burgessem Meredithem. Stejně přesvědčivá byla jako komplexnější, ale přesto dvojtvářná paní Grayle ve filmu Murder, My Sweet (1944). Byla femme fatale, která hledala vrahyni svého otce ve filmu Johnny Angel (1945) a trpělivou přítelkyní oběti ztráty paměti Pata O'Briena ve filmu Crack-Up (1946). Zatímco v těchto rolích byla skvělá, Trevor byla opravdu výjimečná, když byla obsazena jako noir hrdinky, které byly buď přirozeně špatné, nebo jen neschopné odolat svým impulzům. Byla vražedkyní ve filmu Street of Chance (1942), mladou a nebezpečnou zlatokopkou v adaptaci Raymonda Chandlera Murder, My Sweet (1944), rozvedenou ženou, která podlehla živočišnému magnetismu psychopata Lawrence Tierneyho ve filmu Born to Kill (1947), a gangsterskou milenkou, která pomáhala svému bývalému příteli ve filmu Raw Deal (1948). Trevor také poskytla náladu navozující vyprávění pro tento poslední film, jeden z nejpůsobivěji fotografovaných thrillerů 40. let. Nejlepší z jejích výletů do tohoto žánru a jeden z vrcholů Trevorové kariéry byl hvězdami nabitý film Key Largo (1948).
Ocenění a uznání
Ve filmu Key Largo (1948) ztvárnila Trevor Gaye Dawn, vyčerpanou, alkoholickou zpěvačku z nočního klubu a gangsterskou milenku. Za tuto roli získala Oscara za nejlepší herečku ve vedlejší roli. V tomto filmu byla něčím velmi odlišným a zcela mimořádným jako vyčerpaná, beznadějně alkoholická bývalá zpěvačka z nočního klubu a milenka Gaye Dawn, za což získala Oscara jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, opět pracující s Bogartem a Robinsonem. Její třetí a poslední nominaci na Oscara získala za svůj výkon ve filmu The High and the Mighty (1954).
Pozdější kariéra
V roce 1957 získala Emmy za svou roli v epizodě Producers' Showcase s názvem Dodsworth. Trevor se v 50. letech přesunula do vedlejších rolí a její vystoupení se po polovině 60. let stala velmi vzácnými. Trevor získala hvězdu na hollywoodském chodníku slávy v roce 1960, ačkoli její produkce začala během tohoto desetiletí zpomalovat. Mezi její nejvýznamnější projekty patřilo drama Vincenta Minnelliho o filmové tvorbě Two Weeks in Another Town (1962) a velmi zábavný film Jacka Lemmona How to Murder Your Wife (1965). The Cape Town Affair (1967), neinspirovaný remake filmu Pickup on South Street (1953) zasazený a natočený v Jižní Africe, se ukázal být Trevorové posledním celovečerním filmem na řadu let. Místo toho zaměřila svou pozornost na jiné aktivity, včetně hlavní role v putovní verzi The Killing of Sister George.
Osobní život a odkaz
V roce 1948 se Trevor provdala za Miltona Brena, filmového producenta se dvěma syny z předchozího manželství, a přestěhovala se do Newport Beach v Kalifornii. V roce 1978 zemřel Trevorové syn Charles při havárii letu PSA 182 a následoval ho její manžel Milton, který v roce 1979 zemřel na mozkový nádor. Zdrcena těmito ztrátami se na několik let vrátila na Manhattan, kde žila v bytě na Páté avenue a přijímala několik hereckých rolí uprostřed rušného společenského života. Nakonec se vrátila do Kalifornie, kde zůstala po zbytek svého života a stala se štědrým podporovatelem umění.
Její poslední filmovou rolí byla Charlotte, matka Kay (Sally Field) ve filmu Kiss Me Goodbye (1982). Její poslední televizní role byla v televizním filmu z roku 1987 Norman Rockwell's Breaking Home Ties. Trevor se objevila jako host na 70. ročníku udílení Oscarů v roce 1998. Dne 8. dubna 2000 zemřela Trevor v nemocnici v Newport Beach v Kalifornii ve věku 90 let. Za svůj přínos filmovému průmyslu má hvězdu na hollywoodském chodníku slávy na adrese 6933 Hollywood Boulevard. Škola umění Claire Trevor na Kalifornské univerzitě v Irvine byla pojmenována na počest Trevor. Její sošky Oscara a Emmy jsou vystaveny na Arts Plaza vedle divadla Claire Trevor.
Claire Trevor, přezdívaná "Královna filmu noir", zanechala nesmazatelnou stopu v historii kinematografie svou schopností ztvárnit širokou škálu postav, od drsných blondýnek až po zranitelné ženy s pochybnou minulostí. Její výrazný chraplavý hlas a upřímnost, kterou vkládala do svých rolí, z ní učinily jednu z nejpozoruhodnějších hereček své doby.