Lizabeth Scott (29. září 1922 – 31. ledna 2015) byla americká herečka, zpěvačka a modelka, známá svým "kouřovým hlasem" a přezdívaná jako "nejkrásnější tvář film noir 40. a 50. let".
Počátky kariéry
Narodila se jako Emma Virginia Matzo ve Scrantonu v Pensylvánii jako nejstarší ze šesti dětí slovenských přistěhovalců Mary Penyak a Johna Matzo. Po studiích na Central High School a Marywood College se přestěhovala do New Yorku, kde navštěvovala Alvienne School of Drama. Svou kariéru zahájila jako modelka pro agenturu Walter Thornton Model Agency a později se dostala k divadlu. Významným krokem v její kariéře bylo působení v národní divadelní společnosti Hellzapoppin, se kterou absolvovala osmnáctiměsíční turné po 63 městech USA. V roce 1942 se stala náhradnicí Tallulah Bankhead v broadwayské produkci hry The Skin of Our Teeth, což jí otevřelo dveře do Hollywoodu.
Hvězda film noir
V roce 1945 debutovala ve filmu You Came Along po boku Roberta Cummingse, ale skutečný průlom přišel s filmem The Strange Love of Martha Ivers (1946), kde hrála s Barbarou Stanwyck, Vanem Heflinem a Kirkem Douglasem v jeho filmovém debutu. Tento film ji etabloval jako jednu z vycházejících hvězd Hollywoodu. Následoval film Dead Reckoning (1947) s Humphreyem Bogartem, kde poprvé ztvárnila archetyp femme fatale, což ji definitivně zařadilo mezi ikony film noir.
Z celkových 22 filmů, ve kterých se objevila, byla hlavní ženskou postavou v 19 z nich. Mezi její nejvýznamnější snímky patří Desert Fury (1947) s Burtem Lancasterem, I Walk Alone (1948) opět s Lancasterem, Pitfall (1948) s Dickem Powellem a Too Late for Tears (1949) s Danem Duryeou. Právě Too Late for Tears je považován za její nejlepší film a výkon, kde ztvárnila bezohlednou ženu, která se nezastaví ani před vraždou, aby získala peníze. Kritika ocenila její "jemně vyladěný výkon jako femme fatale".
Vrchol kariéry a různorodé role
V 50. letech pokračovala v natáčení noir filmů jako The Racket (1951) s Robertem Mitchumem a Dark City (1950) s Charltonem Hestonem. Její filmografie však zahrnovala i jiné žánry - western Silver Lode (1954), sci-fi Stolen Face (1952) a komedii Scared Stiff (1953) s Deanem Martinem a Jerrym Lewisem. Tato žánrová rozmanitost ukazuje její všestrannost jako herečky, i když zůstala primárně spojována s film noir.
V roce 1957 se objevila po boku Elvise Presleyho v jeho druhém filmu Loving You, kde ztvárnila tiskovou agentku Glendu Markle, která objeví a pomáhá rozvíjet kariéru mladého zpěváka. Tento film byl jejím posledním významným hollywoodským projektem. Ve stejném roce vydala také hudební album s názvem Lizabeth, které obsahovalo dvanáct skladeb - směs torch songů a romantických balad.
Pozdější léta
Po roce 1957 se Scott stáhla z filmového průmyslu, ačkoli se příležitostně objevovala v televizních pořadech v 60. letech. Její poslední filmovou rolí byla účast v britské komediální krimi Pulp (1972) s Michaelem Cainem a Mickeym Rooneym, která byla nostalgickou poctou film noir žánru.
Po ukončení herecké kariéry se věnovala realitnímu podnikání a charitativní činnosti. Byla významnou podporovatelkou různých organizací, včetně Project HOPE a Ancient Arts Council of the Los Angeles County Museum of Art. Vedla velmi soukromý život a odmítala většinu žádostí o rozhovory.
Lizabeth Scott zemřela 31. ledna 2015 v Los Angeles na srdeční selhání ve věku 92 let. Její odkaz žije dál především díky jejím ikonickým rolím ve film noir, které jí zajistily místo mezi nezapomenutelnými tvářemi klasické hollywoodské kinematografie. Její hvězda na hollywoodském chodníku slávy se nachází na adrese 1624 Vine Street.