Naima Wifstrand: Nejlepší filmy a seriály

7.0

Naima Wifstrand: Filmy a seriály

  • Lesní jahody
    Lesní jahody (1957)
    FilmRole: Mrs. Borg
    • Edison

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    81%

    Co znamená ten zvláštní sen samotářského profesora Borga v úvodu filmu? Tato scéna, k níž Bergmana inspiroval jeho vlastní sen, zatížená temnou symbolikou a surrealistickými záhrobními rekvizitami, jako by jednoznačně znamenala předpověď brzké smrti. Vše tomu nasvědčuje: vylidněné město, zastavený čas ve slepém ciferníku hodin bez ručiček i Borgova vlastní živá mrtvola, která se na něj sápe z rakve. Avšak zpráva vyslaná snem je něčím víc: naléhavým vzkazem o neodčiněném dluhu, který musí Borg nejdřív splatit životu, než zemře. Sen tu funguje jako spouštějící signál k zahájení namáhavého sestupu do nitra na cestě k pravdivému sebepoznání a přehodnocení dosavadní existence. Lesní jahody jsou velmi osobním autorským dílem, které muselo vzniknout, aby tvůrce - stejně jako Borg v usmířeném finále filmu - dosáhl psychické úlevy. Bolestný předsmrtný zápas prožíval v roli profesora i jeho představitel - Victor Sjöström. Tento významný švédský režisér a herec, který přijal Bergmanem nabídnutou roli, v ní dožíval i svůj vlastní život. Nepochybně díky osobnímu Sjöströmovu nasazení dostal jeho Borg nezapomenutelný punc ryzí opravdovosti.

    1
  • Úsměvy letní noci
    Úsměvy letní noci (1955)
    FilmRole: Desirée's Mother
    • Edison
    Kostýmní komedie, pod jejímž fraškovitým povrchem prosvítá hlubší filosofický kontext, má odlehčenou zápletku - milostné hrátky v podání několika mileneckých dvojic, do jejichž sladké rozvernosti proniká místy hořká ironie. Není bez zajímavosti, že v době vzniku filmu prožíval režisér těžké životní období ("Když jsem jedinkrát v životě málem spáchal sebevraždu, natočil jsem Úsměvy letní noci"). Neodolatelná komedie s břitkými dialogy je důkazem, že ani Bergman nemusí být stále jen vážný.
    76%
    Kostýmní komedie, pod jejímž fraškovitým povrchem prosvítá hlubší filosofický kontext, má odlehčenou zápletku - milostné hrátky v podání několika mileneckých dvojic, do jejichž sladké rozvernosti proniká místy hořká ironie. Není bez zajímavosti, že v době vzniku filmu prožíval režisér těžké životní období ("Když jsem jedinkrát v životě málem spáchal sebevraždu, natočil jsem Úsměvy letní noci"). Neodolatelná komedie s břitkými dialogy je důkazem, že ani Bergman nemusí být stále jen vážný.
    2
  • Tvář
    Tvář (1958)
    FilmRole: Granny Vogler
    • Edison
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Tématem Tváře je klasická disputace nad tím, nakolik je rozum schopen zvítězit nad iracionalitou a naopak. Do městečka přijíždí nevídaná pouťová atrakce v podobě Voglerova magnetického divadla. Skupinka komediantů, podobně jako titulní hrdina v Kabinetu dr. Caligariho (Das Kabinett des Dr. Caligari, 1921), musí však nejdříve žádat o povolení u městského konzula. Ten souhlasí, ovšem na popud lékařského rady Vergeruse musí skupina dokázat, že nejde o šarlatánství. Konzul s radou uzavírají sázku a centrem děje se stává mystický souboj dvou entit: magie v podání záhadného Voglera a rozumu ve ztělesnění Vergeruse. Právě on touží za každou cenu rozbít auru mystického zázraku a hypnotismu, které kolem sebe Vogler šíří. [Zdroj: 34. LFŠ 2008]
    Žánry:DramaKomedieSatira
    3
  • Hodina vlků
    Hodina vlků (1968)
    FilmRole: Old Lady with Hat
    • Edison
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    72%
    V prvním filmu ostrovní trilogie (HODINA VLKŮ, HANBA, NÁRUŽIVOST), natočené na ostrově Fårö, se střetávají pozitivní a negativní síly, které se složitě přelévají v partnerském vztahu duševně nemocného malíře Johana (Max von Sydow) a jeho těhotné ženy. Zemitá Alma (Liv Ullmannová), prozářená vnitřním jasem a cele oddaná svému muži, bývá označována za jednu z nejkrásnějších ženských figur v Bergmanově filmografii. Její celistvá osobnost, kypící tělesným i duševním zdravím, napájená archetypální silou mateřství, se bytostně brání temnotám manželova vnitřního světa. Cit jí však velí sdílet s ním jeho úzkostné chiméry, a tak se nechá vtáhnout do Johanovy chorobně rozjitřené imaginace. Tam však už ztrácí svou světskou sílu a nedokáže muže uchránit před ničivými běsy. Po jeho zmizení zůstane Alma na ostrově sama, v očekávání dítěte, které se ovšem v Bergmanově filmu už nenarodí. Naděje, naznačovaná na začátku filmu v rozkvetlém stromu, se na jeho konci vytratila: Almu zastihujeme sedící pod holou kostrou stromu. V Bergmanových filmech bývá často mateřství upřeno právě těm hrdinkám, které jsou k němu svou přirozeností nejvíc disponované. A naopak ty, které jsou dětmi obdařené, k nim nenacházejí blízký vztah. Hodina vlka je časem mezi půlnocí a úsvitem, kdy umírá nejvíce nemocných a rodí se nejvíce dětí. Je to čas, kdy živé v hlubokém spánku pronásledují jejich nejtemnější obavy a noční můry. V tomto čase ožívají duchové a démoni. Těm musí čelit Johan Borg, malíř sužovaný strachem i tvůrčí krizí, který žije na odlehlém ostrově daleko od lidí pouze se svou těhotnou manželkou Almou. Johan se noc co noc vyhýbá spánku, aby unikl před svými vnitřními démony. Během probdělých nocí vypráví ženě zvláštní příběhy, neznámo zda noční můry nebo vzpomínky, a ona jen poslouchá. Jejich tichý život naruší bohémská společnost zchudlého barona von Merkensa, který manžele pozve do svého sídla na druhém konci ostrova. Během této návštěvy bujará společnost konfrontuje Johana s jeho minulostí a noční můry se náhle mění ve skutečnost. Režisér Ingmar Bergman natočil existenciální podobenství o strachu, dřímajícím v každém člověku, jako surrealisticky laděný horor. Fantazie se v něm mísí se skutečností a pohlcuje hrdiny v bezedné propasti jejich vlastního nitra. Americká filmová kritika ocenila režii Ingmara Bergmana a sdružení amerických filmařů National Board of Review udělilo herečce Liv Ullmannové cenu za ztvárnění role Almy Borgové.
    Žánry:DramaHororGotický
    4
  • Sny žen
    Sny žen (1955)
    FilmRole: Fru Arén
    Susanne je žena v polovině 30. let a vlastní modelingovou agenturu ve Stockholmu. Doprovází svou nejlepší modelku Doris na cestu do Göteborgu, kde má Doris fotit. Během cestování obě ženy hledají romantiku – Susanne s ženatým milencem a Doris se starším gentlemanem, který v mladé modelce vidí svou zesnulou manželku. Obě ženy se snaží pochopit své romantické pohnutky a v procesu se mezi nimi vytváří nečekané přátelství.
    Žánry:Drama
    70%
    Susanne je žena v polovině 30. let a vlastní modelingovou agenturu ve Stockholmu. Doprovází svou nejlepší modelku Doris na cestu do Göteborgu, kde má Doris fotit. Během cestování obě ženy hledají romantiku – Susanne s ženatým milencem a Doris se starším gentlemanem, který v mladé modelce vidí svou zesnulou manželku. Obě ženy se snaží pochopit své romantické pohnutky a v procesu se mezi nimi vytváří nečekané přátelství.
    Žánry:Drama
    5
  • Nils Holgersson
    Nils Holgersson (1962)
    FilmRole: Mor Akka (hlas)
    69%
    6
  • Čekající ženy
    Čekající ženy (1952)
    FilmRole: Mrs. Lobelius
    Rakel, Marta, Karin a Annette jsou provdané za čtyři bratry. Zatímco čekají v letním domku, až se jejich manželé vrátí, vyprávějí si příběhy o svých manželstvích. Rakel vypráví o tom, jak měla aféru a přiznala to svému muži. Marta sdílí příběh o tom, jak zpočátku odmítala vdát se a vychovávala své dítě sama. Karin popisuje, co se stalo, když se jednou s manželem zasekli ve výtahu. Zatímco ženy vyprávějí své příběhy, Martina mladší sestra Maj plánuje utéct se svým milým.
    Žánry:DramaKomedie
    69%
    Rakel, Marta, Karin a Annette jsou provdané za čtyři bratry. Zatímco čekají v letním domku, až se jejich manželé vrátí, vyprávějí si příběhy o svých manželstvích. Rakel vypráví o tom, jak měla aféru a přiznala to svému muži. Marta sdílí příběh o tom, jak zpočátku odmítala vdát se a vychovávala své dítě sama. Karin popisuje, co se stalo, když se jednou s manželem zasekli ve výtahu. Zatímco ženy vyprávějí své příběhy, Martina mladší sestra Maj plánuje utéct se svým milým.
    Žánry:DramaKomedie
    7
  • Törst
    Törst (1949)
    FilmRole: Miss Henriksson
    66%
    8
  • Hudba v temnotách
    Hudba v temnotách (1948)
    FilmRole: Beatrice Schröder
    Pianista Bengt přijde při nehodě na vojně o zrak. Po marném pokusu dostat se na hudební akademii ve Stockholmu se musí protloukat jako pianista v laciné kavárně. Jeho život se obrátí k lepšímu, když si dívka, se kterou se znával, uvědomí, že ho miluje. Ve filmové adaptaci své vlastní knihy dokáže Dagmar Edqvist dovedně zdůraznit tento spodní romantický motiv. Birger Malmsten v roli nevidomého pianisty podává skvělý herecký výkon.
    Žánry:Drama
    65%
    Pianista Bengt přijde při nehodě na vojně o zrak. Po marném pokusu dostat se na hudební akademii ve Stockholmu se musí protloukat jako pianista v laciné kavárně. Jeho život se obrátí k lepšímu, když si dívka, se kterou se znával, uvědomí, že ho miluje. Ve filmové adaptaci své vlastní knihy dokáže Dagmar Edqvist dovedně zdůraznit tento spodní romantický motiv. Birger Malmsten v roli nevidomého pianisty podává skvělý herecký výkon.
    Žánry:Drama
    9
  • La sorcière
    La sorcière (1956)
    FilmRole: Maila
    Brulard, francouzský stavební inženýr, je vyslán do odlehlé švédské vesnice. Tam potkává Inu, kterou v lesní izolaci vychovala její ježibaba matka a která o sobě věří, že je čarodějnice. Zamiluje se do ní a snaží se ji přivést do civilizace. Mezitím se do něj zamiluje jeho šéfová Kristina a vesničané se proti němu obrátí, protože se stýká s někým, o kom si myslí, že je prokletý ďáblem.
    Žánry:Drama
    65%
    Brulard, francouzský stavební inženýr, je vyslán do odlehlé švédské vesnice. Tam potkává Inu, kterou v lesní izolaci vychovala její ježibaba matka a která o sobě věří, že je čarodějnice. Zamiluje se do ní a snaží se ji přivést do civilizace. Mezitím se do něj zamiluje jeho šéfová Kristina a vesničané se proti němu obrátí, protože se stýká s někým, o kom si myslí, že je prokletý ďáblem.
    Žánry:Drama
    10
  • Domaren
    Domaren (1960)
    FilmRole: Mrs. Wangendorff
    62%
    11
  • Valley of Eagles
    Valley of Eagles (1951)
    FilmRole: Baroness Erland
    57%
    12
  • Det kom en gäst
    Det kom en gäst (1947)
    FilmRole: Doris af Ernstam
    • Netflix
    56%
    13
  • Noční hry
    Noční hry (1966)
    FilmRole: Astrid
    Janova matka, silná a egocentrická Irene, se celé roky snažila přetvořit syna k obrazu svému. Po letech se Jan se svou přítelkyní vrací do rodinného sídla, kde stále přežívají nepříjemné vzpomínky. Snímek je především symbolickým příběhem o muži, který chce čelit nočním můrám svého dětství s mravně zkaženou matkou, a zároveň představuje přesnou studii lidských neuróz.
    Žánry:Drama
    56%
    Janova matka, silná a egocentrická Irene, se celé roky snažila přetvořit syna k obrazu svému. Po letech se Jan se svou přítelkyní vrací do rodinného sídla, kde stále přežívají nepříjemné vzpomínky. Snímek je především symbolickým příběhem o muži, který chce čelit nočním můrám svého dětství s mravně zkaženou matkou, a zároveň představuje přesnou studii lidských neuróz.
    Žánry:Drama
    14
  • Fästmö uthyres
    Fästmö uthyres (1950)
    FilmRole: En gammal dam
    • Netflix
    56%
    15
  • Singoalla
    Singoalla (1949)
    FilmRole: Cioara
    55%
    16
  • Sten Stensson kommer till stan
    Sten Stensson kommer till stan (1945)
    FilmRole: Emma Bohrn
    46%
    17
  • Žízeň
    Žízeň (1949)
    Film
    Katastrofální sucho v roce 1947 způsobilo na venkově velké potíže. V malé obci Klíčov mají vodu jen sedlák Hánek, starý Hromádka a statkář Bervida. Ostatní musí denně vystát frontu, aby dostali trochu vody pro sebe a dobytek. Všichni litují, že na jaře odmítli návrh předsedy Kouby na stavbu obecního vodovodu. Hánek s několika dalšími sabotuje státní dodávky a s Bervidovou pomocí prodávají mléko a máslo na černý trh.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    38%
    Katastrofální sucho v roce 1947 způsobilo na venkově velké potíže. V malé obci Klíčov mají vodu jen sedlák Hánek, starý Hromádka a statkář Bervida. Ostatní musí denně vystát frontu, aby dostali trochu vody pro sebe a dobytek. Všichni litují, že na jaře odmítli návrh předsedy Kouby na stavbu obecního vodovodu. Hánek s několika dalšími sabotuje státní dodávky a s Bervidovou pomocí prodávají mléko a máslo na černý trh.
    Žánry:DramaLGBTQ+
    18

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.