Friedrich Maurer: Nejlepší filmy a seriály

5.3

Friedrich Maurer: Filmy a seriály

  • Kommissar, Der
    Kommissar, Der (1969)
    Seriál
    Der Kommissar (Komisař) je německý televizní seriál o skupině detektivů z mnichovské kriminálky. Všech 97 epizod, natočených černobíle a poprvé odvysílaných v letech 1969 až 1976, napsal Herbert Reinecker. V hlavní roli komisaře Herberta Kellera se představil Erik Ode. Kellerovými asistenty byli Walter Grabert, Robert Heines a Harry Klein, kterého v roce 1974 nahradil jeho mladší bratr Erwin Klein.
    Žánry:DramaKrimi
    76%
    Der Kommissar (Komisař) je německý televizní seriál o skupině detektivů z mnichovské kriminálky. Všech 97 epizod, natočených černobíle a poprvé odvysílaných v letech 1969 až 1976, napsal Herbert Reinecker. V hlavní roli komisaře Herberta Kellera se představil Erik Ode. Kellerovými asistenty byli Walter Grabert, Robert Heines a Harry Klein, kterého v roce 1974 nahradil jeho mladší bratr Erwin Klein.
    Žánry:DramaKrimi
    1
  • Blumova aféra
    Blumova aféra (1948)
    Film
    74%
    2
  • Chladné srdce
    Chladné srdce (1950)
    Film
    Německý film, natočený podle pohádky klasika německé literatury Wilhelma Hauffa. Idea, k níž film vyúsťuje, je velmi aktuální pro dnešek; že jen v aktivní práci, v kolektivní práci je možno hledat štěstí života i blahobyt i opravdovou lidskou lásku. Hrdina filmu Petr Munk, který se zmítá mezi dvěma silami, dobrem a zlem, nachází nakonec jediné východisko v dobrém a lepším. Film je po barevné stránce velmi dokonalý a obratnost techniky jeho triků, jichž je ve filmu pěkná řádka, je takového rázu, že staví tento film jistě mezi technicky nejdokonalejší díla. Film byl na VI. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 1951 vyznamenán Cenou za barevný film za vynikající techniku a použití složitých triků. (FILMOVÝ PŘEHLED 13 / 1952)
    Žánry:FantasyRodinný
    71%
    Německý film, natočený podle pohádky klasika německé literatury Wilhelma Hauffa. Idea, k níž film vyúsťuje, je velmi aktuální pro dnešek; že jen v aktivní práci, v kolektivní práci je možno hledat štěstí života i blahobyt i opravdovou lidskou lásku. Hrdina filmu Petr Munk, který se zmítá mezi dvěma silami, dobrem a zlem, nachází nakonec jediné východisko v dobrém a lepším. Film je po barevné stránce velmi dokonalý a obratnost techniky jeho triků, jichž je ve filmu pěkná řádka, je takového rázu, že staví tento film jistě mezi technicky nejdokonalejší díla. Film byl na VI. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 1951 vyznamenán Cenou za barevný film za vynikající techniku a použití složitých triků. (FILMOVÝ PŘEHLED 13 / 1952)
    Žánry:FantasyRodinný
    3
  • Poddaný
    Poddaný (1951)
    FilmRole: Göpel

    Životní dráha Diedericha Hesslinga, typického německého měšťáka, věrného poddaného a služebníka vládnoucí moci, je tu zobrazena v nejcharakterističtějších fázích od raného mládí, kdy chladné prostředí měšťanského otcovského domu formovalo jeho charakter, až do doby dosažení nejvyššího stupně na společenském žebříku v malém severoněmeckém okresním městě. Tato sociální satira, odhalující krutou a bezcitnou tvář společenského kariéristy, který jde přes mrtvoly k vytouženému cíli jako věrný služebník svých vládců a nelítostný vládce svých podřízených, se opírá o stejnojmenný román známého německého protifašistického bojovníka, spisovatele Heinricha Manna. Životnost literární předlohy a pravdivost jejích hlavních postav jsou pro autora, který napsal tento satirický román již před více než čtyřiceti lety, tím nejlepším svědectvím jeho hluboké znalosti lidských povah a sociálních vztahů, jež charakterizují německou buržoazní společnost. Filmu byla na VI. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 1951 udělena Cena boje za sociální pokrok, za zdařilou filmovou satiru proti reakci a za účinné pranýřování měšťácké morálky. (FILMOVÝ PŘEHLED 6 / 1952)

    Žánry:DramaKomedieSatira
    70%

    Životní dráha Diedericha Hesslinga, typického německého měšťáka, věrného poddaného a služebníka vládnoucí moci, je tu zobrazena v nejcharakterističtějších fázích od raného mládí, kdy chladné prostředí měšťanského otcovského domu formovalo jeho charakter, až do doby dosažení nejvyššího stupně na společenském žebříku v malém severoněmeckém okresním městě. Tato sociální satira, odhalující krutou a bezcitnou tvář společenského kariéristy, který jde přes mrtvoly k vytouženému cíli jako věrný služebník svých vládců a nelítostný vládce svých podřízených, se opírá o stejnojmenný román známého německého protifašistického bojovníka, spisovatele Heinricha Manna. Životnost literární předlohy a pravdivost jejích hlavních postav jsou pro autora, který napsal tento satirický román již před více než čtyřiceti lety, tím nejlepším svědectvím jeho hluboké znalosti lidských povah a sociálních vztahů, jež charakterizují německou buržoazní společnost. Filmu byla na VI. Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech 1951 udělena Cena boje za sociální pokrok, za zdařilou filmovou satiru proti reakci a za účinné pranýřování měšťácké morálky. (FILMOVÝ PŘEHLED 6 / 1952)

    Žánry:DramaKomedieSatira
    4
  • Die Entlassung
    Die Entlassung (1942)
    FilmRole: August Bebel
    67%
    5
  • Zámek
    Zámek (1968)
    FilmRole: Mayor
    Zeměměřič K. přichází do vesnice, které dominuje silueta záhadného zámku. Jeho zdi jsou naplněny podivnými činovníky, kteří jsou vázáni striktními pravidly a ovládáni nevysvětlitelnými změnami nálad a kteří navíc vyžadují bezmeznou poslušnost. K. se snaží navázat kontakt s touto podivnou společnost na zámku, ale nedaří se mu to. Čím více se blíží svému cíli, o to více se před ním zámek vzdaluje. Zámek natočil v roce 1969 Rudolf Noelte s Maximilianem Schellem v roli K. a dokonce i s hereckou účastí Ivy Janžurové v jedné z vedlejších, nicméně nepřehlédnutelných rolí. Snímek se stal prvním velkým režijním úspěchem tohoto původně divadelního režiséra a zahájil jeho kariéru filmového tvůrce. Aby ale mohla adaptace Zámku vůbec vzniknout, musel Noelte spolu s Schellem nejprve založit nezávislou produkční firmu. Obtížně hledali i zahraničního distributora: bezvýchodný Kafka se nezdál být vhodným předpokladem ke komerčnímu úspěchu filmu. Kritika ale Noelteho debut přijala velmi kladně. Dokázal totiž velmi přesně vystihnou tísnivou a zároveň absurdní atmosféru příběhu. Film byl dokonce vybrán jako západoněmecký zástupce v boji o Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, nicméně do užší nominace nepostoupil. V roce 1968 se měl účastnit soutěže na MFF v Cannes, ale festival byl zrušen kvůli událostem ve Francii v květnu téhož roku. Některé scény z tohoto snímku využil později Jaromil Jireš při natáčení svého hraného dokumentu Labyrint, v němž opět hlavní roli ztvárnil Maximilian Schell. (Česká televize)
    64%
    Zeměměřič K. přichází do vesnice, které dominuje silueta záhadného zámku. Jeho zdi jsou naplněny podivnými činovníky, kteří jsou vázáni striktními pravidly a ovládáni nevysvětlitelnými změnami nálad a kteří navíc vyžadují bezmeznou poslušnost. K. se snaží navázat kontakt s touto podivnou společnost na zámku, ale nedaří se mu to. Čím více se blíží svému cíli, o to více se před ním zámek vzdaluje. Zámek natočil v roce 1969 Rudolf Noelte s Maximilianem Schellem v roli K. a dokonce i s hereckou účastí Ivy Janžurové v jedné z vedlejších, nicméně nepřehlédnutelných rolí. Snímek se stal prvním velkým režijním úspěchem tohoto původně divadelního režiséra a zahájil jeho kariéru filmového tvůrce. Aby ale mohla adaptace Zámku vůbec vzniknout, musel Noelte spolu s Schellem nejprve založit nezávislou produkční firmu. Obtížně hledali i zahraničního distributora: bezvýchodný Kafka se nezdál být vhodným předpokladem ke komerčnímu úspěchu filmu. Kritika ale Noelteho debut přijala velmi kladně. Dokázal totiž velmi přesně vystihnou tísnivou a zároveň absurdní atmosféru příběhu. Film byl dokonce vybrán jako západoněmecký zástupce v boji o Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, nicméně do užší nominace nepostoupil. V roce 1968 se měl účastnit soutěže na MFF v Cannes, ale festival byl zrušen kvůli událostem ve Francii v květnu téhož roku. Některé scény z tohoto snímku využil později Jaromil Jireš při natáčení svého hraného dokumentu Labyrint, v němž opět hlavní roli ztvárnil Maximilian Schell. (Česká televize)
    6
  • Hvězda Afriky
    Hvězda Afriky (1957)
    FilmRole: Lehrer
    64%
    7
  • Admirál Canaris: Život pro Německo
    Admirál Canaris: Život pro Německo (1954)
    Film
    Zasvětil život Německu, aby nakonec zjistil, že všechno byl jeden velký omyl. Téměř deset let byl šéfem Abwehru, tedy vojenské zpravodajské služby vrchního velení Wehrmachtu. Byl mužem nevelkého vzrůstu, avšak o to většího významu. Nepatřil sice k oněm aktérům, kteří vystupují na veřejnosti, přesto v zákulisí významně ovlivňoval události, v nichž šlo o miliony lidských životů. Film jako takový vydařeně kombinuje efektní špionážní drama s působivou biografií Canarise, která na jedné straně vyzdvihuje admirálovy protirežimní aktivity, na druhé potom ukazuje šéfa Abwehru jako nekompromisního cynika a fatalistu.
    62%
    Zasvětil život Německu, aby nakonec zjistil, že všechno byl jeden velký omyl. Téměř deset let byl šéfem Abwehru, tedy vojenské zpravodajské služby vrchního velení Wehrmachtu. Byl mužem nevelkého vzrůstu, avšak o to většího významu. Nepatřil sice k oněm aktérům, kteří vystupují na veřejnosti, přesto v zákulisí významně ovlivňoval události, v nichž šlo o miliony lidských životů. Film jako takový vydařeně kombinuje efektní špionážní drama s působivou biografií Canarise, která na jedné straně vyzdvihuje admirálovy protirežimní aktivity, na druhé potom ukazuje šéfa Abwehru jako nekompromisního cynika a fatalistu.
    8
  • Spion für Deutschland
    Spion für Deutschland (1956)
    Film
    61%
    9
  • Starej
    Starej (1977)
    Seriál
    27%
    10

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.