Willy Kaufman: Nejlepší filmy a seriály

6.3

Willy Kaufman: Filmy a seriály

  • Stalag 17
    Stalag 17 (1953)
    Film
    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".
    79%
    Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete".
    1
  • Underground
    Underground (1941)
    FilmRole: Tobacco Customer
    71%
    2
  • Zahraniční aféra
    Zahraniční aféra (1948)
    FilmRole: Waiter (uncredited)
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    71%
    Billy Wilder se vrátil v roce 1945 do Německa na žádost Úřadu válečných informací. Díky svému předválečnému působení dobře znal většinu pracovníků německého filmového průmyslu a mohl se tedy kompetentně podílet na jeho denacifikaci. Kilometry spojeneckého filmového materiálu, zachycujícího osvobozování koncentračních táborů, ho přitom inspirovaly k vytvoření dokumentu Death Mills (Mlýny smrti), který měl německé obyvatelstvo konfrontovat s vlastní minulostí a odpovědností za ni. Ironií je, že zatímco vedle služebních povinností (marně) pátral po osudu své rodiny, pobyt v Německu mu vnukl i myšlenku na nový film - romantickou komedii. Berlín v ruinách, plný zoufalých hladovějících lidí, byl pro ni podle něj dokonalou kulisou. Souhlas s natáčením získal u vojenského velení argumentem, že němečtí diváci už jsou vůči přímočaré propagandě imunní, zatímco on je zabaví a přitom jim kýžené poselství jakoby mimochodem podsune. Ať už byly Wilderovy osobní pocity vůči Němcům jakékoli (Jeho zkušenost: Nepotkal jsem jediného nacistu. Každý byl oběť, každý byl v odboji se po letech objeví i v Raz dva tři), jeho popis situace a vztahů v poválečné metropoli je podle očekávání sarkastický. Na jednom pólu je úchvatná barová zpěvačka Erika von Schlutowová, která byla za války Goebbelsovou milenkou - nebo Göringovou? Jednoho z nich určitě a která beze studu přežívá díky náklonnosti spojeneckých důstojníků. Na straně druhé stojí upjatá členka kongresové komise Phoebe Frostová z Iowy, jež přijela do Berlína na vizitaci. K ruce je jí přidělen kapitán John Pringle, který je ovšem Eričiným milencem. Další směřování děje je zřejmé. Rámec, který Wilder pro tento klasický model muže mezi dvěma ženami zvolil, je pro romantickou komedii velmi atypický, však je také Zahraniční aféra více politickým filmem než romancí. Jako romance popravdě příliš nefunguje, už proto, že postava Eriky je podstatně životnější a přitažlivější než rigidní Phoebe, vztahové rozuzlení je tudíž diktováno více potřebou než logikou. Daleko přesvědčivější je snímek coby režisérův pohled na viníky a spravedlivé, přičemž jednoznačnost tohoto hodnocení se (pro Wildera typicky) záměrně a významně rozostřuje. Snad proto byl tento původně propagandistický film v Německu poprvé uveden až v roce 1977! - Iva Hejlíčková (Letní filmová škola)
    3
  • Sedmý kříž
    Sedmý kříž (1944)
    Film
    Filmové zpracování stejnojmenného románu německé antifašistické spisovatelky Anny Seghersové, laureátky mezinárodní Stalinovy ceny míru, nás zavádí do Německa v době nacistické vlády před druhou světovou válkou. Líčí útěk sedmi vězňů z koncentračního tábora, z nichž se zachrání pouze jeden, který po dlouhém hledání a ukrývání dosáhne spojení s ilegální antifašistickou organizací, jež mu pomůže za hranice. Film je dokumentem, že mnozí lidé v Německu se nedali zlomit zlovůlí nacistů a zachovali si smysl pro čest, lidskost a spravedlnost. (FILMOVÝ PŘEHLED 31 / 1953)
    Žánry:DramaVálečný
    69%
    Filmové zpracování stejnojmenného románu německé antifašistické spisovatelky Anny Seghersové, laureátky mezinárodní Stalinovy ceny míru, nás zavádí do Německa v době nacistické vlády před druhou světovou válkou. Líčí útěk sedmi vězňů z koncentračního tábora, z nichž se zachrání pouze jeden, který po dlouhém hledání a ukrývání dosáhne spojení s ilegální antifašistickou organizací, jež mu pomůže za hranice. Film je dokumentem, že mnozí lidé v Německu se nedali zlomit zlovůlí nacistů a zachovali si smysl pro čest, lidskost a spravedlnost. (FILMOVÝ PŘEHLED 31 / 1953)
    Žánry:DramaVálečný
    4
  • Canyon Passage
    Canyon Passage (1946)
    Film
    68%
    5
  • Man I Married, The
    Man I Married, The (1940)
    FilmRole: Train Conductor
    66%
    6
  • Arch of Triumph
    Arch of Triumph (1948)
    Film
    Paříž v zimě roku 1938 je přeplněná uprchlíky před nacisty, kteří žijí ve stínu noci a snaží se vyhnout deportaci. Jedním z nich je i doktor Ravic, který ilegálně provozuje lékařskou praxi a s vražednými úmysly pronásleduje svého starého nacistického nepřítele Haakeho. Jedné deštivé noci se Ravic setkává s Joan Madou, vydržovanou ženou, kterou náhlá smrt milence uvrhla do nejistoty. Navzdory Ravicovu lepšímu úsudku se zapletou do vztahu odsouzeného k zániku.
    64%
    Paříž v zimě roku 1938 je přeplněná uprchlíky před nacisty, kteří žijí ve stínu noci a snaží se vyhnout deportaci. Jedním z nich je i doktor Ravic, který ilegálně provozuje lékařskou praxi a s vražednými úmysly pronásleduje svého starého nacistického nepřítele Haakeho. Jedné deštivé noci se Ravic setkává s Joan Madou, vydržovanou ženou, kterou náhlá smrt milence uvrhla do nejistoty. Navzdory Ravicovu lepšímu úsudku se zapletou do vztahu odsouzeného k zániku.
    7
  • Anything Can Happen
    Anything Can Happen (1952)
    Film
    61%
    8
  • G.I. Blues
    G.I. Blues (1960)
    Film

    Píše se rok 1960. Skandál s podplácením rádií šokuje hudební svět. Filmovým fanouškům je představena slavná čichovize. Je přijata americká vlajka s 50 hvězdami. V G.I. Blues představuje Elvis v podstatě sám sebe – zpívajícího vojáka, toho času v Západním Německu. Až skončí službu, chce si otevřít noční klub, a přijme sázku, aby získal potřebné peníze. Musí obměkčit ledové srdce ovdovělé tanečnice (Juliet Prowse). Když ale přijde opravdová láska, všechny sázky jdou stranou...

    60%

    Píše se rok 1960. Skandál s podplácením rádií šokuje hudební svět. Filmovým fanouškům je představena slavná čichovize. Je přijata americká vlajka s 50 hvězdami. V G.I. Blues představuje Elvis v podstatě sám sebe – zpívajícího vojáka, toho času v Západním Německu. Až skončí službu, chce si otevřít noční klub, a přijme sázku, aby získal potřebné peníze. Musí obměkčit ledové srdce ovdovělé tanečnice (Juliet Prowse). Když ale přijde opravdová láska, všechny sázky jdou stranou...

    9
  • Blue Angel, The
    Blue Angel, The (1959)
    FilmRole: Professor (uncredited)
    60%
    10
  • Bomber's Moon
    Bomber's Moon (1943)
    Film
    60%
    11
  • Espionage Agent
    Espionage Agent (1939)
    FilmRole: Straubel
    59%
    12
  • Where Do We Go from Here?
    Where Do We Go from Here? (1945)
    Film
    58%
    13
  • Hitler - Beast of Berlin
    Hitler - Beast of Berlin (1939)
    FilmRole: Herr Kohler
    48%
    14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.