Claude Jaeger: Nejlepší filmy a seriály

7.3

Claude Jaeger: Filmy a seriály

  • Přelud svobody
    Přelud svobody (1974)
    Film
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    76%
    Mozaika světa, pozorovaného v absurdní nadsázce a pospojovaná řetězícím se přeskakováním z jedné vedlejší postavy na druhou, se skládá z nesourodých výjevů všeobjímajícího pocitu neporozumění. Logika moderního světa je postavena pod úhlem absurdního žertu na hlavu: fotografie, na něž v pařížském parku lákal neznámý muž dívenky a nad nimiž se později zvědavě rozdychťuje pan Foucauld se svou manželkou, se ukáží být obyčejnými pohlednicemi s památkami. Obráceně se chovají i soudci, kteří odsoudí masového vraha a vzápětí ho propustí na svobodu. Stejně tak úspěšně vyhlašuje policie pátrání po dívence, která nezmizela. Celou mozaiku uzavírá v detailním záběru hlava pštrosa, kolem níž se ozývá nepřetržitá střelba. Předposlední film španělského režiséra a scenáristy Luise Buñuela nazvaný Přelud svobody (1974) tvoří závěrečnou část volného triptychu podobenství s filmy Mléčná dráha (1969) a Nenápadný půvab buržoazie (1972).
    Žánry:DramaKomedieSatira
    1
  • Deník komorné
    Deník komorné (1964)
    FilmRole: Le Juge
    • DaFilms
    Čierna história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane necitlivému pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov, je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom Nech žije Chiappe (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film bol natočený na motívy románu Octave Mirabeaua.
    75%
    Čierna história nepotrestaného zločinu je situovaná do nevľúdneho, izolovaného, honosného vidieckeho sídla, ktorého majiteľom je ctihodný nemohúci starec, sublimujúci posledné záchvevy svojich vášní do neškodných prejavov detinského fetišizmu. V stuchnutom priestore komplikovaných tráum sa nová, bystrá a elegantná komorná Celestine pohybuje ako pobavený pozorovateľ. Keď sa však dozvie o hroznom zločine, začína racionálne konať. Dramatické udalosti sú podané vo voľnom, akoby ľahostajnom, monotónnom toku širokouhlých záberov, rafinovane necitlivému pohľadu zodpovedá aj pustota jesennej krajiny. Viaceré absurdné prvky, surrealistické symboly, sarkazmy voči polícii a duchovenstvu nezaprú svojho tvorcu. Hlboká, sarkasticky podfarbená meditácia nad márnou existenciou spoločenstva, ktorého členovia sú obeťami mystérií, predsudkov a vzájomných podvodov, je zároveň jednou z buňuelovsky svojráznych štúdií tajomnej podstaty démonického ženstva (nasledovanej postavami vo filmoch Kráska dňa, Tristana a Ten tajomný predmet túžby). Triumf zla potvrdzuje záver, v ktorom neodsúdený vrah, fanatický antisemita a šovinista kočiš Joseph ako majiteľ kaviarne potešene víta pravicových demonštrantov krikom Nech žije Chiappe (meno parížskeho prefekta, ktorý v r. 1930 zakázal premietať Zlatý vek). Prvá spolupráca so scenáristom J.-C. Carriérom, významným spolutvorcom všetkých Buňuelových francúzskych diel. Napriek nepochybným kvalitám filmu chýba sugestívna chvejivosť a vnútorná naliehavosť režisérových vrcholných diel. Film bol natočený na motívy románu Octave Mirabeaua.
    2
  • Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    Film
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    75%
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšno-trapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávající peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    3
  • Percival Galský
    Percival Galský (1978)
    FilmRole: Thiebaut de Tintaguel
    71%
    4
  • 5
  • Show Boat
    Show Boat (1951)
    Film
    69%
    6
  • Tak dlouhá nepřítomnost
    Tak dlouhá nepřítomnost (1961)
    Film
    Léto na okraji Paříže, předměstí Puteaux. Kavárnu U starého kostela vede Tereza Langloisová, která za války ztratila muže. Každý den za úsvitu prochází kolem kavárny tulák, který bydlí v kůlně na břehu Seiny. Nemá přátele, s nikým nemluví, jen si neustále zpívá árii z Lazebníka sevillského. Tereza poznává v tulákovi svého manžela. Podstoupí několik pokusů, aby se k tulákovi přiblížila, pozve jeho příbuzné, kteří před ním přeříkají celou historii rodiny Langloisů, ale vše marné. Tereza se nechce vzdát, přestože si všimne velké jizvy na mužově hlavě.
    Žánry:Drama
    69%
    Léto na okraji Paříže, předměstí Puteaux. Kavárnu U starého kostela vede Tereza Langloisová, která za války ztratila muže. Každý den za úsvitu prochází kolem kavárny tulák, který bydlí v kůlně na břehu Seiny. Nemá přátele, s nikým nemluví, jen si neustále zpívá árii z Lazebníka sevillského. Tereza poznává v tulákovi svého manžela. Podstoupí několik pokusů, aby se k tulákovi přiblížila, pozve jeho příbuzné, kteří před ním přeříkají celou historii rodiny Langloisů, ale vše marné. Tereza se nechce vzdát, přestože si všimne velké jizvy na mužově hlavě.
    Žánry:Drama
    7
  • Zeď
    Zeď (1967)
    Film
    Někdejší asistent Hanse Richtera (Sny na prodej) a zejména Roberta Bressona (Deník venkovského faráře, K smrti odsouzený uprchl) Serge Roullet je dnes, stejně jako před lety, mimo Francii téměř neznámý. Pro svůj první hraný film si vybral Sartrovu novelu, společně napsali scénář a výsledkem se stal film, s nímž byl sám Sartre jakožto s jediným zpracováním své předlohy bezvýhradně spokojen. Navzdory oproštěnosti předlohy (prožitek téměř jediné noci v cele smrti) uviděl Roullet v Sartrově novele z roku 1937 především filmové prostředky a ovlivněn Bressonem natočil dílo dramaticky intenzivní a zároveň zcela ponořené do autorovy filosofie. Příběh mladíka, bez vysvětlení zatčeného během španělské občanské války, se koncentruje do záběrů poškrábaných stěn vězeňské kobky, zamřížovaného okna, do zvuků ticha, které šeptá, mluví, duní, sténá. Hrdina z rodu Cizincova medituje nad svým krátkým životem, jeho peripetiemi i absurditou. Neherec Michael del Castillo neměl díky svému životnímu příběhu žádné problémy vžít se do své postavy, jeho zajímavá tvář snadno propůjčila rysy osudu Sartrova Pabla Ibbiety. I tento k smrti odsouzený svým způsobem uprchl.
    Žánry:Drama
    67%
    Někdejší asistent Hanse Richtera (Sny na prodej) a zejména Roberta Bressona (Deník venkovského faráře, K smrti odsouzený uprchl) Serge Roullet je dnes, stejně jako před lety, mimo Francii téměř neznámý. Pro svůj první hraný film si vybral Sartrovu novelu, společně napsali scénář a výsledkem se stal film, s nímž byl sám Sartre jakožto s jediným zpracováním své předlohy bezvýhradně spokojen. Navzdory oproštěnosti předlohy (prožitek téměř jediné noci v cele smrti) uviděl Roullet v Sartrově novele z roku 1937 především filmové prostředky a ovlivněn Bressonem natočil dílo dramaticky intenzivní a zároveň zcela ponořené do autorovy filosofie. Příběh mladíka, bez vysvětlení zatčeného během španělské občanské války, se koncentruje do záběrů poškrábaných stěn vězeňské kobky, zamřížovaného okna, do zvuků ticha, které šeptá, mluví, duní, sténá. Hrdina z rodu Cizincova medituje nad svým krátkým životem, jeho peripetiemi i absurditou. Neherec Michael del Castillo neměl díky svému životnímu příběhu žádné problémy vžít se do své postavy, jeho zajímavá tvář snadno propůjčila rysy osudu Sartrova Pabla Ibbiety. I tento k smrti odsouzený svým způsobem uprchl.
    Žánry:Drama
    8
  • Honba na muže
    Honba na muže (1964)
    Film
    66%
    9
  • Ďábel a desatero
    Ďábel a desatero (1962)
    Film
    Film se skládá ze sedmi zhruba patnáctiminutových epizod, z nichž každá ukazuje, co se stane, pokud bude porušeno jedno nebo více z Deseti přikázání: Jérome Chambard je varován, že přijde o práci, pokud bude dál klít; Françoise Beaufortová, zamilovaná do striptérky, ji navštíví a zjistí, že je vdaná za uklízeče, který netuší, jaký druh tance jeho žena provozuje; Denis, jezuitský novic, opouští řád, aby pomstil sebevraždu své sestry, kterou vyprovokoval Garigny, jenž ji svedl k prostituci a drogové závislosti; Philip kupuje náhrdelník pro Micheline, i když se s ní nudí; mladý muž zjistí, že jeho pravá matka není Madeleine, ale herečka Clarisse Ardantová; Didier Marin, pokladník banky, byl propuštěn svým šéfem; Ďábel se zjeví jako had, když Jérome Chambard a biskup jedí.
    Žánry:DramaKomedie
    64%
    Film se skládá ze sedmi zhruba patnáctiminutových epizod, z nichž každá ukazuje, co se stane, pokud bude porušeno jedno nebo více z Deseti přikázání: Jérome Chambard je varován, že přijde o práci, pokud bude dál klít; Françoise Beaufortová, zamilovaná do striptérky, ji navštíví a zjistí, že je vdaná za uklízeče, který netuší, jaký druh tance jeho žena provozuje; Denis, jezuitský novic, opouští řád, aby pomstil sebevraždu své sestry, kterou vyprovokoval Garigny, jenž ji svedl k prostituci a drogové závislosti; Philip kupuje náhrdelník pro Micheline, i když se s ní nudí; mladý muž zjistí, že jeho pravá matka není Madeleine, ale herečka Clarisse Ardantová; Didier Marin, pokladník banky, byl propuštěn svým šéfem; Ďábel se zjeví jako had, když Jérome Chambard a biskup jedí.
    Žánry:DramaKomedie
    10
  • Une souris chez les hommes
    Une souris chez les hommes (1964)
    Film
    Marcel a František jsou zaneprázdnění lidé. Marcel vlastní kavárnu a tráví noci přecházením z jedné schůzky na druhou s členy vyšší společnosti... alespoň to říká svému barmanovi! František často opouští svůj domov, milující ženu a rozkošnou dceru, aby se zúčastnil schůzek a demonstrací se zákazníky. Jeho šéf mu natolik věří, že má vždy plný diář... alespoň to říká své ženě! Ve skutečnosti Marcelovy a Františkovy příjmy pocházejí z jejich noční práce: jsou zloději! V tom jsou alespoň profesionálové. Problémy nastanou, když během jedné loupeže narazí na mladou, upřímnou dívku s pronikavým hlasem, která se rozhodne stát se jejich společníkem ve zločinu... pro zábavu!
    Žánry:Komedie
    63%
    Marcel a František jsou zaneprázdnění lidé. Marcel vlastní kavárnu a tráví noci přecházením z jedné schůzky na druhou s členy vyšší společnosti... alespoň to říká svému barmanovi! František často opouští svůj domov, milující ženu a rozkošnou dceru, aby se zúčastnil schůzek a demonstrací se zákazníky. Jeho šéf mu natolik věří, že má vždy plný diář... alespoň to říká své ženě! Ve skutečnosti Marcelovy a Františkovy příjmy pocházejí z jejich noční práce: jsou zloději! V tom jsou alespoň profesionálové. Problémy nastanou, když během jedné loupeže narazí na mladou, upřímnou dívku s pronikavým hlasem, která se rozhodne stát se jejich společníkem ve zločinu... pro zábavu!
    Žánry:Komedie
    11
  • Zlodějka
    Zlodějka (1966)
    Film
    63%
    12
  • Muž jménem La Rocca
    Muž jménem La Rocca (1961)
    Film
    • Netflix
    62%
    13
  • Max, mon amour
    Max, mon amour (1986)
    Film
    60%
    14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.