Jean-Pierre Melville: Nejlepší filmy a seriály

7.7

Jean-Pierre Melville: Filmy a seriály

  • Silence de la Mer, Le
    Silence de la Mer, Le (1949)
    Film
    78%
    1
  • Armáda stínů
    Armáda stínů (1969)
    Film
    • iTunes
    Napínavým příběhem oslavujícím francouzský odboj za II. světové války se režisér vrací k poměrně osobnímu tématu. Detaily o jeho působení v odboji zůstávají z větší částí záhadou, lze však věřit tomu, že sám byl součástí ilegálního odboje. V roce 1943 pobýval v Londýně, kde přečetl dvě nejvýznamnější literární díla francouzské literatury, která vznikla během války – Moře mlčí a Armádu stínů Josepha Kessela. Filmovou adaptací prvního díla zahájil svou kariéru; k druhému se dostal ve svých jednapadesáti letech. Scénář se poměrně věrně drží literární předlohy, i když několik drobných změn režisér přece jen provedl. Hlavní linii tvoří detailní popis fungování odbojářské špionážní a záškodnické sítě, který je vykreslen téměř jako detektivní film, ovšem s reálnými postavami. Zatímco autor literární předlohy musel totožnost svých hrdinů maskovat, Melville ji záměrně odhaluje, protože ji považuje za nejpřesnější vyjádření podstaty odboje. Vynecháním emocionálních výlevů v ději zase zachovává čistý odraz doby a právě nadřazení zájmů formy nad počitky je u Melvilla charakteristickým postupem dvojznačnosti, která je silně přítomná téměř ve všech jeho filmech. Také v Armádě stínů je věnována zvláštní pozornost kvalitě barev. Obraz je laděn do monochromatického šerosvitu s odstíny béžové a vždy v jednobarevném tónu.(MFF Karlovy Vary)
    77%
    Napínavým příběhem oslavujícím francouzský odboj za II. světové války se režisér vrací k poměrně osobnímu tématu. Detaily o jeho působení v odboji zůstávají z větší částí záhadou, lze však věřit tomu, že sám byl součástí ilegálního odboje. V roce 1943 pobýval v Londýně, kde přečetl dvě nejvýznamnější literární díla francouzské literatury, která vznikla během války – Moře mlčí a Armádu stínů Josepha Kessela. Filmovou adaptací prvního díla zahájil svou kariéru; k druhému se dostal ve svých jednapadesáti letech. Scénář se poměrně věrně drží literární předlohy, i když několik drobných změn režisér přece jen provedl. Hlavní linii tvoří detailní popis fungování odbojářské špionážní a záškodnické sítě, který je vykreslen téměř jako detektivní film, ovšem s reálnými postavami. Zatímco autor literární předlohy musel totožnost svých hrdinů maskovat, Melville ji záměrně odhaluje, protože ji považuje za nejpřesnější vyjádření podstaty odboje. Vynecháním emocionálních výlevů v ději zase zachovává čistý odraz doby a právě nadřazení zájmů formy nad počitky je u Melvilla charakteristickým postupem dvojznačnosti, která je silně přítomná téměř ve všech jeho filmech. Také v Armádě stínů je věnována zvláštní pozornost kvalitě barev. Obraz je laděn do monochromatického šerosvitu s odstíny béžové a vždy v jednobarevném tónu.(MFF Karlovy Vary)
    2
  • Druhý dech
    Druhý dech (1966)
    Film
    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)
    77%
    Jean-Pierre Melville je považován za francouzského režiséra kriminálních filmů, pro nějž je charakteristické členění děje do výrazně akčních scén. Druhý dech patří možná jako první v jeho filmografii k těm, v nichž se kriminální zápletka umně propojuje s akcí. Přestože vznik filmu byl komplikovaný a jeho výslednou podobu ovlivnila řada kompromisů, pro režiséra jde o klíčový snímek řadící se svým stylem k americkému filmu noir. Filmová podoba příběhu se tentokrát dost výrazně odlišuje od své literární předlohy. Kniha je více dokumentárním soupisem skutečných událostí, zatímco filmový příběh se stává jejich symbolickým propojením, což vyplývá z faktu, že Melvilla nikdy nezajímal realismus ve filmu. Do popředí se dostává jedna z výrazných charakteristik autorova stylu – detailně natočený průběh zločinu. Zatímco v románu jde o velmi stručnou scénu, na plátně se z ní stává mistrovský výjev. Naopak režisér nakonec vystřihl scény mučení, ačkoliv to ani nebylo nařízeno cenzurní komisí. Více než kdy předtím si uvědomíme, že díky bravurnímu zvládnutí střihu a kamery se v jeho filmech čím dál tím častěji stává hlavním hrdinou čas. Nakonec je jedno, že sledujeme osudy zločince s přezdívkou Gu (Lino Ventura), který se po útěku z vězení snaží dostat k penězům, aby dosáhl finanční nezávislosti a mohl prchnout do Itálie. Formálně způsob vyprávění převažuje nad zápletkou, na níž je nejzajímavější, že jde o další variaci na téma zrady a vztahů mezi zločincem a policejním komisařem. (MFF Karlovy Vary)
    3
  • Samuraj
    Samuraj (1967)
    Film
    75%
    4
  • Osudový kruh
    Osudový kruh (1970)
    Film
    • iTunes
    74%
    5
  • Kněz Léon Morin
    Kněz Léon Morin (1961)
    Film
    • Filmana
    74%
    6
  • Práskač
    Práskač (1962)
    Film
    71%
    7
  • Bob le flambeur
    Bob le flambeur (1956)
    FilmRole: Narrator (voice) (uncredited)
    70%
    8
  • Deux hommes dans Manhattan
    Deux hommes dans Manhattan (1959)
    FilmRole: Moreau
    66%
    9
  • Aîné des Ferchaux, L'
    Aîné des Ferchaux, L' (1963)
    Film
    65%
    10
  • Enfants terribles, Les
    Enfants terribles, Les (1950)
    Film
    Elisabeth a její bratr Paul žijí odloučeni od okolního světa poté, co je Paul zraněn v bitvě na sněhové koule. Jako mechanismus zvládání vymýšlejí tito dva hermetický sen. Jejich vztah však není úplně zdravý. Žárlivost a zlověstný podtón zasahují do jejich fantazie, když Elisabeth pozve zvláštní Agathe, aby s nimi zůstala – a Paul je k ní okamžitě přitahován.
    Žánry:Drama
    65%
    Elisabeth a její bratr Paul žijí odloučeni od okolního světa poté, co je Paul zraněn v bitvě na sněhové koule. Jako mechanismus zvládání vymýšlejí tito dva hermetický sen. Jejich vztah však není úplně zdravý. Žárlivost a zlověstný podtón zasahují do jejich fantazie, když Elisabeth pozve zvláštní Agathe, aby s nimi zůstala – a Paul je k ní okamžitě přitahován.
    Žánry:Drama
    11
  • Policajt
    Policajt (1972)
    Film
    Jediné city, které kdy byl člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření... Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života...
    64%
    Jediné city, které kdy byl člověk schopen vyvolat v policajtovi, jsou nedůvěra a podezření... Takové je motto francouzského kriminálního filmu Policajt režiséra Jean-Pierra Melvilla. V tomto chladném, ale i s jistou dávkou neúprosného odstupu natočeném snímku se objevuje Alain Delon ve své obvyklé poloze tvrdého, uzavřeného a osamělého hrdiny. Jako komisař Coleman se dostane do rozporu mezi služební povinností a vztahem ke svému dávnému příteli. Simon, s jehož ženou má Coleman milostný poměr, je zapleten do přepadení banky a obchodu s narkotiky. A Coleman stojí náhle před nejtěžším rozhodnutím svého života...
    12
  • Hodný zloděj
    Hodný zloděj (2003)
    Film
    62%
    13
  • Vingt-quatre heures de la vie d'un clown
    Vingt-quatre heures de la vie d'un clown (1946)
    FilmRole: Narrator (uncredited)
    Film sleduje život hudebního klauna Bebyho od chvíle, kdy si sundá masku, jde domů na jídlo, prohlíží si fotografie a jde spát, až po jeho vstávání, den strávený na vesnici a vystoupení s novým partnerem.
    Hrají:Louis MaissBeby
    62%
    Film sleduje život hudebního klauna Bebyho od chvíle, kdy si sundá masku, jde domů na jídlo, prohlíží si fotografie a jde spát, až po jeho vstávání, den strávený na vesnici a vystoupení s novým partnerem.
    Hrají:Louis MaissBeby
    14

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.