martin-mickey-stusak
36 626 bodů •
8
Francouzský noir film v tak jednoduchém režimu, až je složitý. Scenárista a režisér v jedné osobě Jean-Pierre Melville hned z počátku vyloží karty na stůl, avšak je předem tak razantně zamíchal, že je zmaten i ten nejlepší hráč. Nepředvídatelné chování postav v celém dějovém komplexu je něco, co se často nevidí, takže žádným dalším dějovým vývojem není jasné, co z které postavy se ještě vyvine. Obzvlášť to platí pro postavu Siliena, kterého si výborně zahrál Jean- Paul Belmondo. Nejdříve vystupuje jako vedlejší postava, aby se to všechno zašmodrchalo tak, že je z něj nakonec postava hlavní. Nad ním se neustále vznáší, s přesnou určitostí, nemalý otazník. I když se, po divácké stránce, v rámci jeho charakteru zdá být vše jasné, nakonec je to na poslední chvíli všechno jinak a jeho kroky vedou zcela jiným směrem. Taková manipulace s tajemnem je sice přímočará, ale kouzelně sugestivní, čímž je vytvořen určitý dějový hlavolam končící, svým smyslem, šokujícím a vlastně i dojemným finálem. Přátelství a nepřátelství, věrnost a zrada, důvěra a nedůvěra, život a smrt. Taková atmosféra panuje v dějově rozjeté řetězové reakci a byť se zrovna nejedná zase až tak moc o mistrovské filmové dílo, specifika zaujmout určitě má.