Hana Kováčiková: Nejlepší filmy a seriály

6.2

Hana Kováčiková: Filmy a seriály

  • Štyridsaťštyri
    Štyridsaťštyri (1958)
    Film
    78%
    1
  • Bakaláři
    Bakaláři (1972)
    Seriál
    • iVysílání
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    72%
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolala až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišly do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři. (oficiální text distributora)
    2
  • Sám vojak v poli
    Sám vojak v poli (1964)
    Seriál
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Heinrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Heinrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    71%
    K nacistickému plukovníkovi Berchtoldovi se do malého městečka v okupované Francii dostává zběhlý sovětský důstojník, který tvrdí, že jej zná již od dětství. A skutečně se následně prokáže, že oním zběhem je Němec baron Heinrich von Goldring, syn dávného Berchtoldova přítele. Hned nato se baron stane součástí důstojnického štábu a získává si na svou stranu mnohé, včetně generála Everse. Navazuje také kontakt s dcerou majitelky hotelu, ve kterém pobývá – Francouzkou Monikou Tarvalovou. Na druhé straně mu člen gestapa major Müller nevěří a žádá jeho prošetření. V tu samou chvíli se baron vydává na obchůzku po okolí a dopadne dva francouzské odbojáře – makisty. Namísto toho, aby je nahlásil či rovnou zastřelil, je pokárá za neopatrnost a nechá je odejít. Je tedy evidentní, že důstojník Heinrich von Goldring s nacismem jistě nesympatizuje a domácí odboj je mu více než blízký…
    Režie:Otto Haas
    3
  • Kapitán Dabač
    Kapitán Dabač (1959)
    Film
    69%
    4
  • Balada o siedmich obesených
    Balada o siedmich obesených (1968)
    Film

    Jeden z nejlepších filmů nedávno zesnulého režiséra Martina Hollého je adaptace povídky Leonida Andrejeva. Režisér v něm pod vlivem Alaina Robbe-Grilleta používá nové výrazové prostředky. Děj filmu se odehrává v Rusku po revoluci v roce 1905. Tajná policie odhalí připravovaný atentát na ministra, zatkne pět anarchistů a odsoudí je na smrt. Intelektuálové Verner, Golovin, Kaširin, Táňa a Musia čekají spolu s dvěma vrahy na popravu. Ve vzpomínkách se odsouzenci vracejí ke svým životům, které brzy skončí. Poznáváme tak jejich pocity a touhy, jejich postoje k otázkám života a smrti. Film získal v zahraničí několik ocenění, ale doma se, po ostrých protestech ze Sovětského svazu, ocitnul na dvacet let v trezoru.

    Žánry:Drama
    66%

    Jeden z nejlepších filmů nedávno zesnulého režiséra Martina Hollého je adaptace povídky Leonida Andrejeva. Režisér v něm pod vlivem Alaina Robbe-Grilleta používá nové výrazové prostředky. Děj filmu se odehrává v Rusku po revoluci v roce 1905. Tajná policie odhalí připravovaný atentát na ministra, zatkne pět anarchistů a odsoudí je na smrt. Intelektuálové Verner, Golovin, Kaširin, Táňa a Musia čekají spolu s dvěma vrahy na popravu. Ve vzpomínkách se odsouzenci vracejí ke svým životům, které brzy skončí. Poznáváme tak jejich pocity a touhy, jejich postoje k otázkám života a smrti. Film získal v zahraničí několik ocenění, ale doma se, po ostrých protestech ze Sovětského svazu, ocitnul na dvacet let v trezoru.

    Žánry:Drama
    5
  • Panna zázračnica
    Panna zázračnica (1967)
    FilmRole: pohřební kosmetička
    • DaFilms
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    65%
    Snímek Štefana Uhera je pro mě osobně sice méně strhující než rodinné drama Tři sestry, nicméně svým ústředním tématem a hledáním podstaty umění ve společnosti ve mně i tak zanechal silný zážitek. I tady se režisér velmi nevybíravě vyjadřuje k socialistickému režimu, což ho se zmíněným dramatem pojí. Sledujeme formující se osobnosti mladých umělců, kteří však musí absolvovat povinný vojenský výcvik. Předmětem jejich tužeb a zdrojem nevyčerpatelné inspirace se stane mladé děvče Annabell, které žije s řemeslníkem, jenž slouží k imaginací okouzleným mladíkům jako kontrast. Idealizace její osoby, vtisknutí úlohy múzy a především její objektivizace vede k tomu, že mládenci nevidí dívčiny pocity a reálný život, který se řítí vstříc tragické události. Snímek nechává otevřený prostor mnohovrstevnatým interpretacím a opatřuje vizuální stránku surrealismem oplývající mizanscénou, stejně tak i precizně inscenovaným pohybem kamery a rámováním, které se diametrálně liší od nesvázaného observačního snímání ruční kamerou, kterou razili jiní novovlnní autoři.
    6
  • Javor a Juliana
    Javor a Juliana (1973)
    FilmRole: mlynářka
    Je taková legenda o třech hudcích, kteří táhli krajem a spatřili javorový strom. Strom byl krásný, dobře rostlý, na housličky dobrý, a tak ťali, nic nedbajíce, že dřevo zavzdychalo a i krev prýštila, a houslí nadělali. To se však nemělo stát. Dívka, svou matkou v dřevo zakletá, od té doby provází svým tichým hlasem hudbu jejich houslí a všude, kam přijdou, rozsévají zlo a zanechávají jen zkázu. Dívka uvězněná v nástrojích je mnohokrát prosí, aby ji už nechali na pokoji a pohřbili ji tam u té studánky, kde strom potkali. Trvá ale ještě dlouho, než je kouzlo zažehnáno.
    64%
    Je taková legenda o třech hudcích, kteří táhli krajem a spatřili javorový strom. Strom byl krásný, dobře rostlý, na housličky dobrý, a tak ťali, nic nedbajíce, že dřevo zavzdychalo a i krev prýštila, a houslí nadělali. To se však nemělo stát. Dívka, svou matkou v dřevo zakletá, od té doby provází svým tichým hlasem hudbu jejich houslí a všude, kam přijdou, rozsévají zlo a zanechávají jen zkázu. Dívka uvězněná v nástrojích je mnohokrát prosí, aby ji už nechali na pokoji a pohřbili ji tam u té studánky, kde strom potkali. Trvá ale ještě dlouho, než je kouzlo zažehnáno.
    7
  • Hriech Kataríny Padychovej
    Hriech Kataríny Padychovej (1973)
    FilmRole: Kašubová (hlas)
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    63%
    Po manželově odchodu za prací se titulní hrdinka dopustí nevěry, která nezůstane bez následků. Když se muž vrátí, ocitá se před složitým dilematem, jak by si měl počínat. Ještě více než čítankové rozehrání jedné nevěry však tvůrci zdůrazňují bědné sociální poměry za první republiky, které lidi nutí hledat obživu za hranicemi. Vznikl jen plochý, ilustrativní přepis předlohy Petera Jilemnického.
    Žánry:Drama
    8
  • Smrť šitá na mieru
    Smrť šitá na mieru (1980)
    FilmRole: Kelešová
    • DaFilms
    Bratislava, 30. léta 20. století. Majitel luxusního krejčovského salonu Alfréd Blum si odjakživa zakládal na nóbl klientele, díky které se vyšvihl mezi společenskou smetánku. Jenže doba se mění, ve světě zavládla hospodářská krize a Blum zjistí, že ve skutečnosti má jen dluhy. O majetek uložený v akciích úplně přišel a klienti si luxusní zboží musejí odepřít. Jedinou nadějí, jak zachránit rodinu před chudobou, je Blumova životní pojistka na 300 000 korun. Proto se podnikatel obrátí na svého dávného známého, nezaměstnaného krejčího Jána Kepeše s neobvyklou nabídkou. Dá mu pět tisíc korun a domluví mu práci ve vídeňském salonu. Podmínkou je, že Kepeš Bluma zabije…
    Žánry:Drama
    63%
    Bratislava, 30. léta 20. století. Majitel luxusního krejčovského salonu Alfréd Blum si odjakživa zakládal na nóbl klientele, díky které se vyšvihl mezi společenskou smetánku. Jenže doba se mění, ve světě zavládla hospodářská krize a Blum zjistí, že ve skutečnosti má jen dluhy. O majetek uložený v akciích úplně přišel a klienti si luxusní zboží musejí odepřít. Jedinou nadějí, jak zachránit rodinu před chudobou, je Blumova životní pojistka na 300 000 korun. Proto se podnikatel obrátí na svého dávného známého, nezaměstnaného krejčího Jána Kepeše s neobvyklou nabídkou. Dá mu pět tisíc korun a domluví mu práci ve vídeňském salonu. Podmínkou je, že Kepeš Bluma zabije…
    Žánry:Drama
    9
  • 10
  • Zmluva s diablom
    Zmluva s diablom (1967)
    Film
    62%
    11
  • 12
  • Kto odchádza v daždi
    Kto odchádza v daždi (1975)
    FilmRole: Križanová
    58%
    13
  • Priehrada
    Priehrada (1950)
    FilmRole: Žofka Žiliaková
    54%
    14
  • Cesta ženy
    Cesta ženy (1975)
    FilmRole: Fiťková
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    43%
    I v socialistické společnosti mívaly ženy problémy, zvláště když se provdaly bez vědomí rodičů. Avšak tento motiv se stává vlastně jen zarámováním samotného příběhu - dívčina matka začne sama vzpomínat na své životní osudy. Vidíme, jak ji na konci války zachránila sovětská armáda a ona sama se pustila do nadšeného budování spravedlivější společnosti. Když jsou zakládána zemědělská družstva, prosazuje jejich rozvoj, zprvu netušíc, že do přízně se jí chtějí vlichotit i zakuklení nepřátelé. Nynější mladí lidé, někdy jednající příliš emancipovaně, často ani nedomýšlejí, jaké oběti museli podstoupit jejich rodiče, aby oni mohli spokojeně žít a studovat. Cesta ženy patří mezi nenápadná normalizační díla, která chtějí zdůraznit, že teprve nyní si lidé mohou vychutnávat přednosti, které s obtížemi prosazovaly předcházející generace. Plakátovitost zpracování připomíná schémata 50. let nejen černobílými společenskými protiklady, ale také ilustrativním vyprávěním.
    15
  • Zrelá mladosť
    Zrelá mladosť (1983)
    Film
    37%
    16

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.