Alan David Purwin (28. srpna 1961 – 11. září 2015) byl americký pilot vrtulníků, letecký filmový operátor, podnikatel a filantrop. Jako zakladatel a majitel společnosti Helinet Aviation se stal legendou v oblasti letecké kinematografie a významně přispěl k vývoji technologií pro natáčení filmů z ptačí perspektivy.
Počátky kariéry
Alan Purwin vyrůstal v North Hollywoodu v Kalifornii, kde jeho otec vlastnil autoopravnu a jako koníček létal s jednomotorovým letadlem Cessna 210. Již v dětství s otcem létal po celé Severní Americe, což v něm probudilo vášeň pro létání. Během středoškolských studií na Grant High School získal pilotní průkaz pro letadla s pevnými křídly. V osmnácti letech poprvé pilotoval vrtulník a v devatenácti pracoval jako zemědělský pilot v Indianě, kde létal deset až dvanáct hodin denně. Tato zkušenost mu umožnila nasbírat cenné letové hodiny a důkladně se seznámit s leteckou technikou. Po návratu do jižní Kalifornie začal pracovat pro vrtulníkovou společnost, která natáčela letecké záběry Letních olympijských her 1984 v Los Angeles, kde pokrýval cyklistické a jachtařské soutěže.
Filmová kariéra
Purwin se podílel na natáčení více než stovky hollywoodských filmů jako pilot vrtulníku a letecký koordinátor. Každoročně natáčel extrémní letecké záběry až pro deset filmů pomocí kamery připevněné na svůj vrtulník. Svým přístupem zásadně změnil obchodní model v oblasti letecké kinematografie. Jako zakladatel a prezident společnosti Helinet Technologies se stal leteckým koordinátorem a pilotem při natáčení filmů jako Transformers, Transformers: Pomsta poražených a Transformers: Zánik. Pracoval na mnoha dalších filmech a televizních pořadech, počínaje seriálem Airwolf z 80. let, a včetně titulů jako Jurský park, Speed, Pearl Harbor, Stealth a Star Trek. Jeho filmografie zahrnuje také snímky jako Die Hard, True Lies, Air Force One, Rychle a zběsile, The Italian Job a Batman v Superman. Celkový seznam jeho 146 filmů je skutečně působivý.
V remaku filmu The Italian Job z roku 2003 pilotoval Purwin vrtulník, který se řítil mezi mrakodrapy, prolétal nad ulicemi plnými dopravních zácp, závodil pod mostem a proletěl tunelem v centru Los Angeles při pronásledování padouchů řídících Mini Coopery. Své letecké kaskadérské kousky plánoval velmi pečlivě. Při natáčení sekvence v tunelu spolupracoval s městem na odstranění výparových světel a nechal tým pro speciální efekty přivézt obrovský ventilátor poháněný motorem Chevy. "Chtěl jsem, aby byl celý strop a trámy vyfoukány, abych viděl, jestli tam není něco volného, co by mohlo spadnout a dostat se do rotorových listů vrtulníku a způsobit problém," řekl v roce 2005 pro The L.A. Times. Po těchto přípravách nechal Purwin malý, výkonný a obratný vrtulník převézt z Van Nuys do tunelu. "Pak jsem nechal někoho otáčet listy, abych mohl změřit, kolik mám šířky. Jakmile jsem zjistil, že je to všechno proveditelné, vypracovali jsme plán a já jsem do toho šel velmi opatrně." Purwin často pracoval v nebezpečných podmínkách a snažil se minimalizovat rizika. Při natáčení filmu Tropická bouře si vzpomněl: "Ben Stiller mi říkal: 'Zblázni se, Alane, a dělej si, co chceš.' A většina těch věcí se nakonec dostala do filmu."
Podnikatelská činnost
V roce 1987 Purwin společně s Michaelem Tamburrem založili společnost West Coast Helicopters. Prodali téměř vše, co vlastnili, a koupili vrtulník Bell 206 LongRanger první generace. Společnost poskytovala letecké služby týmu Los Angeles Kings a prováděla letecké kaskadérské kousky pro televizní pořad The Adventures of Buck James. V roce 1988 začala West Coast Helicopters spolupracovat s nemocnicemi na přepravě lékařských týmů pro transplantace orgánů. V roce 1990 společnost získala svou první zpravodajskou smlouvu s televizní stanicí KTLA v Los Angeles. V roce 1998 Purwin koupil společnost Helinet Aviation a sloučil ji s West Coast Helicopters, což umožnilo rozšíření podnikání. V roce 2003 získal kontrolní podíl ve společnosti Cineflex, startupové firmě zaměřené na letecké kamery, která vyvinula jeden z prvních gyrostabilizovaných kamerových systémů schopných přenášet video ve vysokém rozlišení z vrtulníku bez ztráty kvality. V době jeho investice přecházel filmový průmysl na standard digitálního vysokého rozlišení. Mezi zákazníky Cineflexu patřily i orgány činné v trestním řízení. V roce 2007 společnost Axsys Technologies získala Cineflex. V roce 2012 Purwin získal ShotOver Camera Systems. ShotOver je dceřiná společnost Helinet Aviation zaměřená na leteckou kinematografii a vyvíjí letecké kamerové systémy s gyrostabilizovanými kamerovými platformami pro filmový a vysílací průmysl.
Filantropie a humanitární činnost
Helinet a Purwin poskytovali pacientům a nemocnicím bezplatné služby lékařské přepravy. V roce 1999 daroval Helinet Dětské nemocnici Los Angeles vrtulník Sikorsky S-76 a zajistil výcvik pilotů a údržbu vrtulníků. Do roku 2004 společnost Helinet uskutečnila více než 30 000 misí pro přepravu orgánů pro šest nemocnic. Každý rok Helinet také přepravil téměř 3 000 dětí pro Dětskou nemocnici Los Angeles. Do roku 2014 poskytli Helinet a Purwin Dětské nemocnici Los Angeles bezplatné vrtulníkové služby, včetně jednoho vrtulníku Sikorsky S-76B, jednoho Sikorsky S-76A, údržby vrtulníků a šesti zkušených pilotů (čtyři na plný úvazek a dva záložní). Purwin byl členem správní rady Dětské nemocnice Los Angeles.
V roce 2005 se Purwin a kameraman J.T. Alpaugh vydali s vrtulníkem vybaveným HD kamerou a posádkou do oblasti New Orleans 24 hodin před příchodem hurikánu Katrina do Louisiany. Do dvou hodin po přechodu bouře natáčel vrtulník nad New Orleans a zachytil první letecké záběry zdevastovaného města. Helinet distribuoval záběry velkým zpravodajským organizacím zdarma. "To byla pravděpodobně jedna z nejdůležitějších věcí, které jsem kdy v životě udělal," řekl Purwin o svém pokrytí následků Katriny. "Máme pocit, že naše záběry přiměly politiky zaplavit region zdroji." V následujících dnech Helinet také poskytoval federálním a místním agenturám videozáběry v reálném čase, aby jim pomohl při reakci na katastrofu.
Alan D. Purwin tragicky zahynul 11. září 2015 při letecké nehodě v Kolumbii během natáčení filmu American Made s Tomem Cruisem. Jeho odkaz v oblasti letecké kinematografie a filantropie však žije dál prostřednictvím společnosti Helinet Aviation, kterou po jeho smrti převzala jako generální ředitelka jeho manželka Kathryn.