Charismatický drsňák s očima milovníka i zabijáka. Ryan Gosling slaví 45 let
Ryan Gosling ve filmu Drive (2011) | FilmDistrict
Disneyovský Mickey Mouse Club dal světu v 90. letech řadu hvězd. V dětském pořadu se ve stejný čas objevovala mladičká Britney Spears, Justin Timberlake, Christina Aguilera… a v neposlední řadě také Ryan Gosling. Ten po dráze dětské hvězdy a Mladém Herkulovi začal na počátku tisíciletí pokukovat po výraznějších hollywoodských projektech. Objevil se ve sportovní Vzpomínce na Titány, Sandra Bullock mu šla coby vrahovi po stopě ve Vzorci pro vraždu a následně se všem ženám zapsal do srdce Zápisníkem jedné lásky.
Goslingova hvězda byla na vzestupu, on ovšem místo rychlého skoku do první ligy nastoupil na cestu nezávislých osobních dramat, v nichž piloval své herecké zkušenosti a vyprodukoval zde řadu svých nejvýraznějších titulů. Začal zde také naplno budovat svou hereckou auru. Často od té doby ztvárňuje mlčenlivé a vnitřně trpící hrdiny, kteří svou bolest i drsnost skrývají za svýma zdánlivě štěněčíma očima. Škarohlídi ho pokřtili na herce jednoho výrazu, ten však v jeho moci dokáže vyprodukovat až neuvěřitelnou dávku rozličných emocí i charismatu.
Po nezávislé éře přišla definitivně etapa první hollywoodské ligy, v níž za vizáží nestárnoucího hezounka a svým tradičním kukučem skrývá často nejen citlivost, ale také svůj komediální talent. Blýsknul se ve skvělých počinech jako Bláznivá, ztracená láska, Kaskadér, Blade Runner 2049 či Správní chlapi. V posledních letech si pak vybírá role pro širší publikum, aby si jeho role mohla užít i jeho rodina a malé děti. Aktuálně odmítá temnější a fyzicky či psychicky náročnější úlohy, to ovšem neubírá nic z jeho přirozeného hereckého talentu. Z Goslinga totiž v posledních dekádách vyrostla jedna z nejoblíbenějších hereckých hvězd a jeho pouhá přítomnost dokáže pozvednout celý film. Následujících sedm filmů je toho jasným důkazem.
Role, která z Goslinga udělala snad nadosmrti hollywoodského hezounka i lamače dívčích srdcí. Zápisník jedné lásky se dá na jedné straně odsoudit jako typický romantický kýč, z té druhé ovšem snímku v podstatě nejde vytknout jeho přiznaná přímočarost, řemeslná preciznost, režijní starosvětskost i neuvěřitelné srdíčko, které dokáže každého pohltit. Tento poslední faktor snímku dodává právě ústřední dvojice. Chemie mezi Goslingem a Rachel McAdams je neuvěřitelná a je typickým příkladem ideálně funkčního romantického páru.
V nezávislém snímku Lars a jeho vážná známost si zahrál zoufalce, který žije se svým bratrem a jeho ženou v zapadlém městečku. Nesmělý Lars touží po vztahu a svou samotu vyřeší nečekaným způsobem – pořídí si nafukovací pannu Biancu. Nechce ji ale kvůli sexuálnímu potěšení, ale pro plnohodnotný vztah a lásku. K Biance se proto chová jako k běžné ženě, chodí s ní do kostela, sežene jí práci a účastní se s ní městských akcí. Jak bude na vztah nahlížet jeho okolí? Gosling svého podivína zahrál správně citlivě. Lars v jeho podání dokáže svými eskapádami rozesmát, aby vám ho bylo v následující scéně líto.
Lars a jeho vážná známost: trailer | Metro-Goldwyn-Mayer (MGM)
Jeden z Goslingových hereckých i filmových vrcholů (nejen) jeho nezávislé éry je v podstatě antitezí na sladkobolný Zápisník jedné lásky. Snímek sleduje vztah Deana a Cindy v podání Goslinga a Michelle Williams ve dvou časových rovinách. Zatímco v minulosti sledujeme jejich intenzivní romanci a milostné počátky, v současné lince se snaží dvojice zachránit své rozpadající se manželství. Melancholický a precizně vystavěný počin Dereka Cianfrance je svými přesně vystavěnými scénami víc ze života než sám život a dokáže být v mnoha ohledech bolestivě pravdivý. Strhující a emotivní výkon ústřední dvojice je velmi silnou třešničkou na dortu.
Nikdo nedokázal prodat hercovy oči i zasněné pohledy takovým způsobem jako Nicolas Winding Refn. Drive zůstává režisérovým divácky nejpřístupnějším dílem, v němž navíc vytvořil jednu z nejikoničtějších Goslingových rolí. Coby bezejmenný nájemný řidič navazuje na éru drsňáků ze 70. let v čele se Stevem McQueenem. Za podpory dlouhých záběrů a elektrizující hudby svými kukadly dokonale prodává vnitřní boj svého hrdiny, v němž za klidným zevnějškem emocemi jenom vře. A když nakonec v druhé polovině vybouchne, začnou se dít filmařsky šťavnaté a brutální věci. Atmosférická i herecká jízda, v níž se z jednoduché premisy vytěžilo absolutní maximum.
Druhá oscarová nominace, která definitivně stvrdila Goslingův příchod do první ligy. Pohlcující a podmanivá muzikálová pocta, která ovšem zároveň dokonale prodává křehkost nejen amerického snu, ale také svých postav. Gosling je za dokonalým zevnějškem velmi zranitelnou a citlivou postavou, jejíž pravé odlesky se ukazují po boku kouzelné Emmy Stone. Oba dávají do svých hereckých i pěveckých partů maximum a sklidili zasloužené ovace, jež Stone dokázala proměnit i ve svůj první oscarový triumf.
Gosling si spolupráci s režisérem Damienem Chazellem následně zopakoval u vesmírného Prvního člověka. Ten sice u diváků prohučel, je to ale poměrně škoda. Chazelle znovu dokázal přesně vykreslit dobovou atmosféru s patřičnou vizuální patinou, život i mise Neila Armstronga by pak snad ani nemohla být osobnější a emotivnější. A to i díky Goslingovi, jenž sice spoléhá na své herecké zbraně, do autorova pojetí se ovšem jeho styl dokonale hodí a dává snímku patřičnou sílu.
Je vlastně celkem úsměvné, že ve feministickém snímku o síle žen na sebe většinu pozornosti strhl zejména nejhlavnější mužský představitel. Ryan Gosling si coby naivní a mimózní Ken pro sebe kradl každý záběr, ať už svými oblečky, hláškami či správně vyprázdněnými pohledy. Slavný herec po Správných chlapech a Bláznivé, ztracené lásce opět přesvědčil o svém komediálním talentu a naprosto se utrhl ze řetězu. Tady byla oscarová nominace, pro Goslinga v pořadí třetí, naprosto zasloužená.