Narozen 27. 10. 1982 (43 let) Salt Lake City, Utah, Spojené státy americké
6.9
Patrick Raymond Fugit, narozený 27. října 1982 v Salt Lake City v Utahu, je americký herec, který se proslavil především svou průlomovou rolí ve filmu Almost Famous.
Patrick se narodil do rodiny učitelky tance Jan Clark-Fugitové, která vlastnila taneční školu The Ballet School, a elektroinženýra Bruce Fugita. Svou hereckou kariéru zahájil v jedenácti letech v letním divadelním programu na Univerzitě v Utahu. Pokračoval v herectví během středoškolských studií a v regionálních produkcích. Jeho profesionální debut přišel s malou rolí v televizním seriálu Touched by an Angel, který se natáčel v Utahu.
Průlomová role a vstup do Hollywoodu
Fugitova kariéra se naplno rozběhla v roce 2000, kdy byl v pouhých sedmnácti letech obsazen do hlavní role Williama Millera v částečně autobiografickém filmu Camerona Crowea Almost Famous. Ve filmu ztvárnil mladého hudebního novináře, který v 70. letech opustí střední školu, aby cestoval s fiktivní rockovou kapelou Stillwater a psal o nich pro časopis Rolling Stone. Tato role byla inspirována skutečnými zkušenostmi režiséra Crowea, který jako teenager psal pro Rolling Stone. Přestože Fugit před natáčením neměl žádné znalosti o rockové hudbě 70. let, jeho autentický výkon mu vynesl nominaci na cenu Screen Actors Guild a kritické uznání. Zajímavostí je, že během natáčení vyrostl o několik centimetrů a změnil se mu hlas, což přispělo k realističnosti jeho postavy procházející dospíváním.
Indie filmy a rozmanitost rolí
Po úspěchu filmu Almost Famous se Fugit zaměřil na rozmanité role v nezávislých filmech, které ukázaly jeho herecký rozsah. V roce 2002 ztvárnil aspirujícího kreslíře komiksů ve filmu White Oleander po boku Alison Lohmanové a naivního narkomana Frisbeeho ve stylové, kinetické indie dramatu Spun (2003).
V roce 2004 si zahrál syna pastora na skateboardu v satirickém pohledu na náboženskou pravici ve filmu Saved!. O dva roky později zazářil v černé komedii Wristcutters: A Love Story (2006), kde ztvárnil mladého muže, který spáchá sebevraždu, jen aby se ocitl ve zvláštním očistci, který je jen o něco horší než skutečný život.
Spolupráce s významnými režiséry
Fugit se v roce 2011 vrátil ke spolupráci s Cameronem Crowem ve filmu We Bought a Zoo, kde si zahrál po boku Matta Damona a Scarlett Johansson. V roce 2014 získal jednu ze svých největších filmových rolí za několik let, když ztvárnil poněkud přihlouplého detektiva v adaptaci Davida Finchera Gone Girl. V roce 2018 se objevil ve filmu First Man režiséra Damiena Chazellea, kde ztvárnil astronauta Elliota See po boku Ryana Goslinga.
Televizní tvorba a další projekty
Vedle filmové kariéry se Fugit prosadil i v televizní tvorbě. V letech 2016-2018 ztvárnil hlavní roli Kylea Barnese v hororovém seriálu Outcast na stanici Cinemax. Za tento výkon byl nominován na cenu Chainsaw Award pro nejlepšího televizního herce. V roce 2023 se objevil v hlavní roli Pata Montgomeryho v minisérii HBO Max Love & Death, kde hrál manžela postavy Elizabeth Olsenové.
V roce 2020 Fugit nejen hrál, ale také produkoval psychologický horor My Heart Can't Beat Unless You Tell It To, což demonstrovalo jeho rostoucí zapojení za kamerou. Téhož roku propůjčil svůj hlas postavě Owena Moorea ve videohře The Last of Us Part II.
Osobní život a zájmy
Mimo herectví je Fugit vášnivým hudebníkem. Se svým nejlepším přítelem Davidem Fetzerem založil folkrockovou kapelu Mushman, ve které hrál na kytaru a občas zpíval. Studuje také flamenco kytaru, kterou hrál v písni "Mayday" skupiny Cavedoll a v písni "Brennan's Theme" skupiny Mushman pro závěrečnou scénu filmu Wristcutters: A Love Story.
Během dospívání v Salt Lake City se Fugit cítil jako "divné dítě", protože se učil balet (jeho matka byla učitelkou baletu) a protože nebyl mormon, ale navštěvoval převážně mormonskou školu. Má dítě se svou dlouholetou partnerkou, herečkou Jennifer Del Rosario.
Patrick Fugit zůstává respektovaným hercem, který si pečlivě vybírá své role a dokáže přesvědčivě ztvárnit jak mainstreamové, tak nezávislé projekty, čímž si udržuje svou pozici v hollywoodském filmovém průmyslu.