Graham, po prarodičích Jamajčan a Švéd, začínal kariéru u filmu a v televizi v průběhu devadesátých let. Když jej Guy Ritchie obsadil do svého druhého celovečeráku Podfu(c)k, 166 centimetrů vysoký herec se začlenil do uskupení, které magazín Rolling Stones v článku věnovaném Adolescentovi označil za „generaci Lock, Stock“. A to v narážce na herce typu Jasona Stathama, Nicka Morana či Vinnieho Jonese, kteří se proslavili Ritchieho kultovním debutem Sbal prachy a vypadni (v originále Lock, Stock and Two Smoking Barrels).
Nevysoký herec zavalité postavy sršel živočišnou energií a také Tommy v Podfu(c)ku je drobný, ale nebezpečný zločinec, který se zaplete do komplikovaného příběhu kolem pašování diamantů a ilegálních boxerských zápasů. Tvrdí, že přezdívku dostal podle zbraně, ve skutečnosti ji obdržel v odkazu na slavného baleťáka z 19. století. Ve filmu s mnoha aktéry si Tommy uzmul několik významných dílčích okamžiků a tehdy nezkušený Graham dokázal, jak hladce umí propojit komiku a fyzickou intenzitu. Seznámil se navíc s Bradem Pittem, jehož popisoval jako obrovsky přístupného a který po dvou dekádách produkoval Adolescenta skrze vlastní společnost Plan B.
Snadno se zapomíná, že Graham sehrál důležitý part také v prvních dvou epizodách nejslavnějšího válečného seriálu století. Mike Ranney byl skutečně voják sloužící v 506. paradesantním regimentu, jenž je součástí jednotky Easy Company, tematického jádra seriálu. V rámci jednotky se profiluje jako spolehlivý a oddaný člen týmu, ačkoliv není jedním z hlavních hrdinů a od třetí epizody zcela ustupuje příběhům důležitějších postav.
Ranney však i díky hercově přesvědčivému výkonu spoluvytváří realistické zobrazení života řadového vojáka během 2. světové války. Má nezpochybnitelný význam pro celkovou dynamiku a realistický obraz života ve válce, který Bratrstvo neohrožených špičkově a mrazivě zprostředkovává.
Další kultovní snímek zkoumá dospívání v Británii v roce 1983 s důrazem na společenské a politické napětí té doby, včetně témat rasismu, extremismu a identit. Grahamův hrdina Combo je charismatický, ale zároveň velmi problematický člen subkultury skinheadů, jenž zastává silné a osobité názory na rasu, národnost a politiku. Během služby na Falklandech si prožil své a zpočátku vystupuje násilně a nevypočitatelně, vyhledává konflikty a sžije se s radikálním hnutím, díky němuž nachází svou sociální pozici. Stává se vůdčí postavou v partě skinheadů a jeho chování ovlivňuje ostatní členy skupiny včetně mladého chlapce Shauna (Thomas Turgoose).
Grahamův fascinující a děsivý výkon pohání kontroverzní snímek, ideologicky rozpolcený podobně jako jeho výbušný antagonista. Combo je sužovaný traumaty a v hercově podání umí vzbudit lítost, jeho vnitřní nestabilita a probublávající slabosti ale tryskají ve formě neředěné agresivity. Graham tento komplexní a náročný charakter obohacuje nejen v dialozích, ale také v jeho neverbální komunikaci, v gestikulaci a pohybech, což postavě propůjčuje velmi silnou auru. Jedná se o výborného manipulátora, s čímž si herec poradil úžasně a vysloužil si nominaci na cenu BIFA.
Prestižními cenami ignorovaný herec se roku 2010 s vervou sobě vlastní chopil legendárního gangstera Al Caponeho, jehož před ním na stříbrných plátnech ztělesnil třeba Robert De Niro. Grahamova postava je vyobrazená jako mladší a alternativnější verze notoricky známého mafiána. Capone se na začátku seriálu v prostředí organizovaného zločinu v Atlantiku City teprve rozkoukává, pod vedením Enocha "Nucky" Thompsona (Steve Buscemi) posléze proniká do stále silnějších pozic v mafii.
Graham přechází od relativně nevinného a naivního mladíka k vysoce organizovanému a brutálnímu vůdci, v čemž mu opět napomáhá jeho intenzita a tvrdost. Caponeho současně znázorňuje jako člověka vnitřních rozporů a odhaluje jeho emoční nitro, lidskost a zranitelnost. Při komunikaci často používá silná, expresivní gesta, což souzní s dokumentovaným vystupováním slavného zločince. Jeho Capone není jen bezohledný gangster, ale člověk, který se snaží prosadit a usadit v drsném světě, přičemž jej i zvnějšku tlačí ke stále větší brutalitě a manipulacím. Stává se tak možná nejpůsobivější figurou výjimečného projektu o pěti sezónách, který stále najdete na službě Max.
Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna – pirát Scrum
Komické úlohy nejsou Grahamovi cizí a na mainstreamové úrovni to nejvydatněji deklamoval v lehce obměněné sestavě karibských pirátů, kteří roku 2011 pod vedením Jacka Sparrowa (Johnny Depp) prodloužili svou úspěšnou trilogii. Scrum je druhořadý pirát a nový člen Sparrowovy posádky, jenž tropí zábavný chaos a příběhu zprostředkovává výhradně odlehčení. Působí často bezradně a podlézavě, ale umí být i nevyzpytatelný.
Graham tentokrát hodně odbočil od surové intenzity a dynamiky svých běžných nejednoznačných antihrdinů, přestože i Scrum vyžadoval fyzické herectví a nezkrotnou energii. Charismatický herec zvládl trochu karikovanou postavu přesvědčivě polidštit a naštěstí dostal menší prostor také v pokračování Salazarova pomsta, jímž se karibské vody Hollywoodu prozatím uzavřely. Pro případný reboot by Graham mohl se současnou pověstí klidně povýšit i na kapitánský můstek.
Stephen Graham – Piráti z Karibiku | Walt Disney Studios
Graham krátce po Podfu(c)ku pracoval také s Martinem Scorsesem na historické gangsterce Gangy New Yorku a jeden z nejslavnějších režisérů světa dal britskému herci příležitost také v mafiánském příběhu, který pokryl několik dekád dvacátého století. Graham dlouhodobě exceluje s nejrůznějšími akcenty a v epochálním Irčanovi s přehledem zvládl Italoameričana Anthonyho Provenzana, manipulativního mafiána a zrádného intrikáře, jehož interakce s protagonistou Frankem Sheeranem (Robert De Niro) významně ovlivňuje vývoj 209 minut dlouhého filmu, směřujícího až k vraždě odborářského předáka Jimmyho Hoffy (Al Pacino).
V konkurenci hereckých velikánů (nechybí ani Joe Pesci) Graham nezapadl, konfliktní a neústupný Tony vyzařuje aroganci stejně jako vnitřní napětí, přičemž nezapře citlivost ohledně vlastní vrtkavé pozice v mafii. Pod netečným povrchem se ukrývá člověk plný nejistot a Graham brilantně oprašuje zkušenosti s Al Caponem. Jeho dominantní postava neustále vyvolává napětí a pomocí nepatrnějších nuancí pokračuje v odkazu, který Joe Pesci u Scorseseho legendárně ustanovil v Mafiánech.
Graham se s hercem Philipem Barantinim setkal na place Bratrstva neohrožených. Po skoro dvou dekádách se mu starý známý ozval s tím, že se chystá prorazit jako režisér a do svého prvního projektu by rád obsadil právě Grahama. Slavnějšího kolegu přesvědčil až poté, co mu zaslal pořízený krátkometrážní snímek s boxerskou tematikou, a společně se vrhli na natáčení původně dvaadvacetiminutového kraťasu, posléze celovečeráku a nakonec i minisérie s názvem Bod varu.
Jedná se o vyčerpávající náhled na fungování kuchyně ve špičkové restauraci, a to zejména optikou šéfkuchaře Andyho (Graham), jenž slouží primárně jako organizátor a zprostředkovatel komunikace mezi kuchyní, managementem a také panovačnými hosty. Celovečerní snímek se natáčel na jeden nepřerušovaný záběr, což zvýraznilo intenzitu místa, kde nikdo v přívalu impulzů pořádně nestíhá a psychika se drolí jako týden starý rohlík.
Platí to hlavně pro Andyho, jenž má na bedrech spoustu zodpovědnosti a přirozeně na něj doléhá i osobní život. Graham ztělesňuje vyrovnaného šéfa na prahu nervového zhroucení a většinu podnětů musí vstřebávat výhradně mimikou, pokud nechce řvát na vystresovaný personál nebo proti sobě poštvat napružené snobské zákazníky. Výsledkem je strhující a depresivní vhled na hraně dokumentu, v němž se hercův civilní projev hladce snoubí s tím dynamickým.
Neprávem pozapomenutá série z pera Paula Tomalina (Na straně zákona) je svým konceptem jednou z nejoriginálnějších a také nejodvážnějších původních produkcí Netflixu. Její děj zahajují čtyři identické vraždy ve čtyřech různých historických epochách, detektivové v letech 1890, 1941, 2023 a 2053 v téže londýnské uličce Longharvest Lane nalézají totožného, nahého a postřeleného muže, jehož tajemství vede k dickensovské postavě Eliase Mannixe v podání Grahama.
Mannix se v linii z budoucnosti jeví jako orwellovský zloduch, ale jeho trochu bondovské schéma na nekonečné zacyklení daného historického úseku se opírá o teskný osobní příběh. Herec se jako tradičně ujal vrstevnatého charakteru, který se projevuje podobně jako celková forma konceptuálního seriálu – tedy ve vztahu k různým textuálním vzorům a symbolům dané historické etapy. Nejvíc ze všeho je ztělesněním Dickensova Scrooge z Vánoční koledy. Sám využívá vhodnou historickou etapu k tomu, aby si snadno nahrabal, a predestinací nazývá všechny události v rozmezí 160 let, které přitom slouží pouze jeho individuálním zájmům. Potřebuje pomoc od duchů minulosti, přítomnosti i budoucnosti, aby si mohl uvědomit skutečnou hodnotu života a objevit pravý význam lásky, kterou v životech mnoha lidí opakovaně rozvracel.
Těla | Netflix
Grahamův projev není až tak nápadný jako okázalá vypravěčská struktura, převzatá i na úrovni stylu z komiksové předlohy. S různými maskami a odlišnými dobovými požadavky ohledně vystupování či dikce nicméně předvádí další skvělý výkon, jímž přirozeně formuje jednu z nejtajuplnějších televizních postav posledních let.
Vybrat pouhých deset rolí znamená opomenout Grahamovo kratší působení v dobových seriálech Taboo, Severní vody či Peaky Blinders, v nichž vždy hladce zapadl do specifického a syrově znázorněného dobového rámce. Tisíc ran, šestidílná série dostupná od letošního února na Disney+, mu nicméně pod showrunnerem Gangů z Birminghamu Stevenem Knightem poskytla příležitost zazářit v hlavní seriálové úloze.
Herec srostl s posilovnou v přípravě na postavu Henryho „Sugara" Goodsona, zkušeného boxera bez rukavic v londýnském East Endu konce 19. století. Jedná se o Grahamův oblíbený typ hrdiny, uznávaného a také obávaného v prostředí nelegálních zápasů bez pravidel, jenž se současně vypořádává s emotivními ozvěnami minulosti. Goodson disponuje jistým druhem melancholie, složitě se vyrovnává s vlastními rozhodnutími a násilím, které je neodbytnou součástí jeho života. Graham zužitkoval bohaté zkušenosti s fyzickým herectvím, jímž zároveň prohlubuje psychologické stavy, a kritici znovu opěvovali jeho umění zhmotnit postavu na okraji společnosti, sahající po nesnadném vykoupení.
Jedna z nejsledovanějších limitovaných sérií v historii Netflixu přiložila ucho na tep doby a s mrazivou efektivitou popsala zejména starším generacím nepředstavitelné hrozby, jimž dnešní mládež čelí nejen v online světě, kam za nimi rodiče zkrátka nemají přístup. Graham ztvárňuje otce třináctiletého chlapce, jehož v úvodní scéně zásahová jednotka odvleče před zděšenými rodiči přímo z pokojíčku. Je hlavním podezřelým z vraždy spolužačky a čtyřdílný počin, který Philip Barantini znovu natáčel formou jednozáběrovky, pendluje mezi sociologickými a mentálními důsledky, z nichž lze jen obtížně vyčíst konkrétní motivační závěry.
„Dostal jsem zprávu od kamaráda, který mi říkal, jak Adolescent trenduje v Indii,“ vyprávěl pro Rolling Stone Graham, jenž sérii napsal spolu s Jackem Thornem. „A moje první reakce byla: ‚Počkej… říkal jsi Indie? Slyšel jsem tě správně?‘“ Ohlas na unikátně natáčený projekt, který nechává většinu interpretací na publiku, je skutečně mimořádný. Grahama osvítil nápad, když mu Barantini říkal o nabídce Netflixu, který od tvůrců Bodu varu chtěl obdobně natočený pořad.
Herec a scenárista se inspiroval dvěma nezávislými případy pobodání, které měli na svědomí teenageři v různých částech Velké Británie. Hlavní autorskou zásluhu ovšem přiklepl Thornemu. „Ten muž je naprosto skvělý portrétista lidské podstaty, a já jsem ten, kdo to dělá. To víte, že se rozhodně nepovažuji za spisovatele. Ale Jack cítil, že to bude fungovat, když to uděláme spolu, takže jsem mluvil o scénách a nápadech, říkal mu, že kamera by měla sledovat tuto postavu v tomto okamžiku a pak přejít sem. A Jack to pak prostě oživil.“
Graham zase fenomenálně oživil svou další zlomenou postavu, která prochází noční můrou každého rodiče. Prostor dostává zejména v poslední epizodě, která cílí na život otřesené rodiny několik měsíců po zatčení. V otci se vzpouzí vztek s pocitem viny a výčitkami, že pro ochranu a správné vedení svého syna snad mohl učinit víc. Postava rovněž pociťuje, že ji blízké okolí položilo na pranýř, a Graham triumfuje v obtížné směsici popírání, snahy o porozumění a také vzteku přecházejícího v neředěný žal, když má dojít k bolestnému smíření.